Postanowiłem zbudować lowracera. Wybór padł na Tomahawka z Atomiczombie.com, z tego względu, że kupiłem do niego plany, które dość szczegółowo opisują krok po kroku całą konstrukcję. Aby uniknąć łamania prawa i nie udostępniać szczegółów konstrukcyjnych których nie powiniennem udostępniać, nie będę tu podawał wymiarów jakie mam w instrukcji - będę podawał polskie odpowiedniki, których przeliczenie z jednostek angielskich na SI jest efektem mojej już pracy.
Styl jazdy jaki przewiduję, to samotne ściganie się z prędkością średnią, jazda jedynie przy dobrej pogodzie, przede wszystkim w wakacje (wtedy mam przerwę w studiach zaocznych i mam wolne w każdy weekend!). Prędkośc i fun. Nie przewiduję na nim żadnych dalekich wypadów - to ma być rower o typowo sportowym zacięciu.
Jeden ze zbudowanych Tomahawków

M5 Lowracer - konstrukcja do które chciałbym upodobnić Tomahawka

Tomahawka da się prawie całego zbudować z jednej rury stalowej o przekroju kwadratu o boku 40mm. Wg autora rura powinna mieć 1,5mm grubości dla rowerzystów do 115kg i 2,0 mm dla rowerzystów powyżej 115kg. Moja waga to 110kg niemniej decyduję się na grubość 2,0mm z racji tego że na rowerze pionowym zdarza mi się rozpędzać do 50-70 km/h - wolę by rama była solidna. Jednak chcę wprowadzić pewne modyfikacje.
Modyfikacja 1. Tomahawk oryginalnie ma tylne koło 26", w mojej wersji będzie to koło 700c. Dzięki temu będę mógł wsadzić węższe opony, osiągnę większe prędkości przy tej samej kadencji, koło powinno mieć delikatnie mniejsze opory toczenia.
Modyfikacja 2. Tylni hamulec tarczowy zamienię na szczękowy, przednie V-brake zostawie lub też zamienię na szczękowy. Szczękowe są znacznie prostrze w montarzu a ich siła hamowania w zupełności wystarczy dla roweru na wąskich oponach.
Modyfikacja 3. Tomahawk powinien mieć tylni widelec z dwóch rur 40x40 - czyli takich jak cała konstrukcja. Skoro przed tylnim widelcem cała konstrukcja ramy opiera się na pojedyńczej rurze 40x40 to dwie takie rury w tylnim widelcu są jedynie podyktowane tym by oszczędzić na kupnie innych węższych rur. Ja natomiast postanowiłem, że zrobię z rur 20x40 - sztywność pionowa będzie bez zmian a konstrukcja będzie wyglądać o niebo lepiej.
Modyfikacja 4. Haki do mocowanie tylniej piasty chcę zrobić z tyłu wicelca - pozwoli to nieznacznie obniżyć tył roweru.
Modyfikacja 5. Chcę zrobić podobne wzmocnienie przedniej rury jak w M5
Co sądzicie o moich modyfikacjach? Czy mają jakieś wady których nie dostrzegłem? Chciałbym też poprosić forumowiczów o radę w paru kwestiach.
Kwestia 1. Jakie prowadzenie łańcucha było by wskazane w tej konstrukcji?
Kwestia 2. Czy system przesuwania korby jak na załączonym obrazku to dobre rozwiązanie? Czy ktoś je stosuje? Czy nie ma obawy że się zsunie?

I to by było na tyle na dzisiaj. Proszę o wasze opinie i uwagi, jestem spragniony kontruktywnej krytyki!

Z góry dziękuję na wszystkie rady, a panów administratorów i moderatorów na wypadek gdyby mi się jakimś cudem udało złamać regulamin proszę o lekkie fory - jestem nowy
