Autor Wątek: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych  (Przeczytany 3904 razy)

juhas

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 8
Witam, rozpoczynam mój nowy projekt po doświadczeniach z low racerem, ogólnie konstrukcja bardzo udana ale brakuje mi w nim kilku udogodnień, po pierwsze amortyzacji przynajmniej tyłu, po drugie swobodnej regulacji pozycji na rowerze.

O ile pierwszy problem low racera chyba wiem jak łatwo rozwiązać, to druga sprawa jest dla mnie trudniejsza.

Wymyśliłem że rower pownien być regulowany w przynajmniej 3 punktach:

- siedzisko
- odległość korby od główki sterowej
- pochylenie pałąka korbowego (że tak to nazwę:P)

Niewiem być może powinienem się skupić na czymś jeszcze?

Poniżej jeden z patentów, które chce zastosować, na tą chwile jest to pierwszy pomysł wiec rysunek też trochu flejowaty...



Od razu zaznaczę że w osi obrotu oznaczonej czerwonym kolorem znajdzie się rolka prowadząca łańcuch (podobnie jak w moim pierwszym rowerze, co eliminuje luzy łańcucha podczas regulacji nachylenia "pałąka korbowego", gorzej z regulacją jego długości...:)



Uploaded with ImageShack.us

Co o tym myślicie, czy jest to krok na przód w stworzeniu bardziej komfortowego roweru czy nie potrzebny badziew?

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 22, 2011, 07:25:38 pm »
Hej,

Widzę ciekawe plany na uniwersalny pojazd.
Ale...
Popieram regulację siedziska i odległości korby (typowe rozwiązanie regulowanego bom-u).
Natomiast pochylenie bomu? hmmm.. do zaawansowanych testów, przy poważnych problemach z krązeniem w stopach czemu nie..pod warunkiem że zdołasz zrobić to mocowanie aby nie było ruchome w kluczowych punktach, nie miało luzów - osobiście myślę że to sporo niepotrzebnej pracy.

Popatrz - nawet na rysunku nie obniżysz go do dwu ostatnich dziurek na dole bo definitywnie będziesz zahaczać o koło, górne pozycje też są problematyczne z uwagi na słynną "zasadę 15 cm" i problemami z krążeniem i poprostu wyglądem...Zostają więc użyteczne może 3 dziurki. Tę wysokość regulowaną w inny analogiczny sposób uzyskasz już w pionowej regulacji siedziska.
Zwróć uwagę że działają tu spore siły (vide: galerie forumowiczów z pęknietymi ramami) i to mocowanie musiało by być wybitnie pancerne..


Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

robson97991

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 149
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 22, 2011, 08:33:28 pm »
Popieram,taka regulacja praktycznie się nie sprawdzi.Po pierwsze śruba M10 będzie miała tendencje wybijania się gwintu więc pojawią się luzy,płaskownik musi być sporej grubości co doda niepotrzebnej wagi.A że będzie to niefajnie wyglądać to swoją drogą.Lepiej zrobić regulację fotela w górę i w dół co da ten sam efekt co regulowany bom w dół i w górę.Oczywiście regulacja wysokości kierownicy będzie nieodzowna żeby nie zawadzać kolanami o kierownice.
Robert

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 22, 2011, 09:07:59 pm »
witam mam pytanie troszeczke nie na temat o co chodzi z zasada 15 cm ,buduje rowerek w ukladzie tadpole czy o czyms nie wiem?

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 22, 2011, 10:32:39 pm »
Ktoś kiedyś wspomniał (MD?) :>
teoretycznie wysokość korb osi nie powinna przekraczać 15cm nad siedziskiem gdyż mogą wystąpić bóle/niedokrwienie stóp itp.

Osobiście swobodnie interpretuję to zalecenie - innymi słowy jakbym miał 15 cm i byłoby przez rok OK - to fajnie ale na 30 cm to już bym nie ryzykował na wszelki wypadek..
 
po wyszukaniu:
hmm no prawie tak..rysunek był tu taki: https://lh6.googleusercontent.com/-MjH6v-1TMVc/To-gJxDXRiI/AAAAAAAAS0c/3jvU2XgxWxg/s800/stopy%252520wy%2525C5%2525BCej%252520ni%2525C5%2525BC%252520serce.jpg
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2011, 10:37:22 pm wysłana przez Bryxon »
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 23, 2011, 11:33:21 am »
Podobnie jak koledzy.. Regulowany w pionie bom to mrzonka. Jak go zaprojektujesz w odpowiedniej pozycji, to więcej nie ruszysz. Tak naprawdę rowery poziome są (powinny być?) budowane pod bardzo określony wzrost, inaczej w grę wchodzi sporo kombinowania i zbędne kilogramy. Jak wszystko rozrysujesz, to okaże się, że masz jedynie 2-3cm swobody w każdym miejscu..

Ogólnie mówiąc: problem polega na wypośrodkowaniu pomiędzy kolizyjnością buta z kołem oraz supportem zbyt wysoko (zasada 15cm, także równoważna poważnym ograniczeniom w widoczności). A twoja regulacja to ustawienie od "support na oponie" do "roweru odwrotnego" (praktycznie jazda z nogami do góry) i naprawdę nie ma sensu.

Problemy trochę "się rozmywają" w chwili, gdy twój wzrost przekracza 210cm, albo masz bardzo nieproporcjonalnie długie nogi.. ale mało kto ma takie problemy (being tall might be an adventage, jak to Angole mawiają)

Przykładowo: obcinając bom z "wersji" dla wzrostu 194 (o ile dobrze pamiętam) na 184 musiałem urypać 10cm.. i robi się ciasno. Teraz muszę cały fotelik podnieść do góry, a XXXg starego złomu niepotrzebnie pozostanie, a jeszcze dodam nowy.. Ale ramy ciąć nie będę, trochę szkoda psuć jamnika ::)
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2011, 11:35:10 am wysłana przez pajak_gdynia »

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 23, 2011, 03:22:23 pm »
Co do wysokości korb nad siedzeniem, to też w dużej miary zależy od pochylenia oparcia fotela,
bo musimy (starać się) utrzymać idealny kąt pomiędzy łydką a tułowiem.

Dla najlepszej wydajności, kąt ten powinien być 90 stopni kiedy stopa jest w "bottom dead spot" (6 o'clock)
Czyli najbardziej do przodu w przypadku poziomki (3 o'clock)



Żeby osiągnąć ten kąt w poziomce to pochylenie oparcia foteliku musi być dosyć pionowe,
co negatywnie wpływa na właściwości aerodynamiczne, w praktyce dosyć rzadko spotykane.
Jeśli spotykane, to rowery tę są uważane za najlepsze podczas jazdy pod górkę.
A wszystko to przez ten bardziej zamknięty kąt pomiędzy tułowiem a udem.

Na rowerze poziomym staramy się żeby oparcie było bardziej poziome (mniejsze opory powietrza)
ale to w sam raz wpływa negatywnie na możliwość produkcji mocy.
Tego się częściowo kompensuje wyższym suportem (żeby bardziej zamknąć pozycje) ale ma to też swoje granice,
i nigdy nie można z bardzo poziomym oparciem zdobyć ten kąt/pozycje 90 stopni.
Więc na samym początku na poziomce mamy bardzo otwartą pozycje, czyli mamy zazwyczaj 90 stopni
ALE kiedy stopa jest na 12 o'clock (9 o'clock w poziomce, czyli najbliżej klatki piersiowej)
co wnioskuję że produkcja mocy jest po prostu kiepska.
Dodać jeszcze że system krążenia krwi nie jest przystosowany do max wysiłku w pozycji poziomej (przecież od początku istnienia rasy ludzkiej chodzimy i wszystko robimy w pionowej pozycji)
i mamy już wyjaśnienie dlaczego poziomki są słabe na podjazdach.
Słabe są wszędzie, ale na płaski cechy aerodynamiczne mają przewagę, a kiedy przy jazdy pod górkę one znikają
a pozycja jeszcze się pogarsza kiedy nogi mamy jeszcze wyżej odnośnie serca to jest bardziej oczywiste.

No więc, gdzie powinna znajdować się oś suportu ? W zakresie od 15 do 25cm od bazy fotelika.
Nie każda osoba jest taka sama, więc niektórzy wolą niżej, a niektórzy wyżej, bez względu na pozycje (otwarta czy zamknięta)
Złotą wysokość trzeba niestety odkryć samemu. Albo dać na 20cm jako wartość średnią i już.

Powiem tylko że najlepiej pod górkę jechałem z RaptoBike Midracerem, który suport ma na 25cm
a oparcie fotela było bardziej pionowe niż zwykłe (dla mnie, 20 stopni) czyli pozycja była bardziej zamknięta.
Był to najlepszy kompromis pomiędzy zamknięta pozycją a aerodynamiką. (fotelik był jakoś pomiędzy 25 a 30 stopni)

Zgadzam się z kolegami co do regulacji. Zrób tak że można regulować wysokość fotelu,
i tak żeby mógł być regulowany w zakresie od 15 do 25cm poniżej osi korb,
i potem przez regulowanie znajdź idealną dla Ciebie wysokość.

A jak już o tym wszystkim, ile miałeś na tym lowracerze ?


Pozzzdro
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2011, 03:24:20 pm wysłana przez trajk-o-ciklista »
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

juhas

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 8
Odp: Nowy zimowy projekt czyli moje pytania techniczne do bardziej doświadczonych
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 23, 2011, 07:50:22 pm »
hehe żadnej.. niestety wolą jakiś sportowy samochód czy coś:P

(w low racerze było za wysoko... nie wiem ile dokładnie bo mierzyłem siadając i spawając żeby było wygodnie, jednak sie przeliczyłem)


A tak poważnie, dzięki za wszystkie odpowiedzi, wiem co mam dalej robić, obecnie jestem w fazie szkiców.
Skoro zrezygnowałem dzięki Waszym radom z regulacji bomu to chciałbym żeby jak największa część roweru wykonana była z jednej giętej rury. Myśle że względem starego roweru zrobie podstawę fotela troche wyżej, tzn rama będzie mniej wygięta a fotel bardziej pionowy.