Autor Wątek: Szklany SWB  (Przeczytany 96925 razy)

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #60 dnia: Listopada 11, 2011, 07:01:03 pm »
Dokladnie, strasznie nie lubie spawania. Spawy pekaja i wogole, to juz wyzsza szkola jazdy :)

Decyzje co do widelca, technik jego prostowania innych podobnych juz zapadla. Mam tylko jedno, juz napewno ostatnie w temacie widelcow pytanie czy bedzie sie dalo jezdzic jesli widelec bedzie mial nie tyle zerowe wyprzedzenie co ujemne ? jesli wyprzedzenie, a wlasciwie juz cofniecie bedzie wynosilo 20mm to korby (juz nawet powiekszone o 30mm na srednicy) nie beda kolidowaly z kolem,a fotelik zostanie na sensownej wysokosci... w takiej konfiguracji kat glowki, to bedzie tylko 66* wiec moze moge sobie pozwolic zlamac ta zasade z wyprzedzniem ?
No bo...jesli zostawie zerowe wyprzedzenie, to wysokosc fotelika przekroczy 60cm a glowka bedzie pod katem..hm... 65* w stosunku do ziemi

Tak czy siak w przyszlym tygodniu zaprezentuje cos czego jeszcze na tym forum nie bylo :)
« Ostatnia zmiana: Listopada 11, 2011, 08:42:16 pm wysłana przez pizmak »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #61 dnia: Listopada 11, 2011, 07:36:56 pm »
Możesz eksperymentować..... Kiedyś próbowałem jeżdzić na rowerze, który miał prosty widelec i kąt ~80o - na tak nerwowym rowerze jeszcze nigdy ani wcześniej ani później nie jeździłem. Nie wiem czy to z powodu prostego widelca, czy z powodu kąta główki ramy, ale był straszny.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #62 dnia: Listopada 11, 2011, 09:35:18 pm »
bedzie sie dalo jezdzic jesli widelec bedzie mial nie tyle zerowe wyprzedzenie co ujemne ?
na 99% tak. To czy da się jeździć na rowerze tak naprawdę nie tyle zależy od konstrukcji tylko kto jedzie i jakie ma umiejętności ( patrz monocykl). Inna kwestia czy będziesz się dobre i bezpiecznie czuł na takim układzie.   

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #63 dnia: Listopada 12, 2011, 07:23:11 pm »
Też się zgadzam. Nie musisz mieć zero wyprzedzenia, tylko tyle mnie żeby koło nie kolidowało się z korbami.

W każdym razie z taką geometrią będzie nieco nerwowy przy małych prędkościach jak i na postoju
i koło będzie uciekało na boki, ale nie będzie to straszne,
tylko po prostu inne niż innych rowerach, więc tak naprawdę myślę że nie ma się czym martwić.

Czekamy :)


Pozzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #64 dnia: Listopada 16, 2011, 03:07:33 pm »
Wlasnie dostalem ostatnia paczke! :) dlugo czekalem, bo trzeba bylo sprowadzic tylnia przerzutke, ale za to wszystko jest takie jakie chcialem :)

No i mam fotelik! Pierwszy raz widze takie cudo na zywo i musze przyznac, ze nigdy bym nie wpadl na taka geometrie. Chwilke w nim posiedzialem pod roznymi katami i cholera! ale to jest wygodne! :) gdyby domontowac zaglowek/podglowek(?)  to moznaby fotelik ustawic zupelnie w poziomie i nadal bedzie milo i fajnie :)

Sprawa widelca sie caly czas rozwiazuje, ostatecznie bedzie mial 6mm wyprzedzenia i...trzeba jeszcze na niego troszke poczekac. W przyszly poniedzialek powinny pojawic sie jakies zdjecia :)

Wrysowalem w projekt rzeczywiste wymiary wszystkiego - widelec, kolo, korby i wychodzi, ze korby z kolem mina sie o 2.3mm :) czyli jest bardzo, ale to bardzo malutka szansa, ze nic o siebie nie bedzie haczylo. Wylaminowalem tez rurke pod przednia przerzutke, trzeba bedzie ja w jakis sensowny sposob wkleic...

Jeszcze do zrobienia:
- wylaminowac mocowanie fotelika (glowne i podporki z tylu),
- dokonczyc laminowanie wklejki z mocowaniem hamulca pomiedzy tylnymi widelkami (jeszcze jedna warstwa od gory i dolu),
- przedni widelec (zagadkowo, bo inaczej nie bedzie nispodzianki ;)  ),
- ostatnie zakupy w sklepie - grippy, klamki, hamulec na przod, wklad suportu, takie dziwne cos do mocowania kierownicy,
- zrobienie kierownicy z regulowanym katem i dlugoscia,
- zrobienie mocowania rolek (tych prowadzacych lancuch),
- zawiezienie wszystkiego do serwisu i (z mam nadzieje cierpliwym panem serwisantem) poskladanie wszystkiego w jedna calosc ktora bedzie mozna nazwac rowerem :).

Napisze, zeby sie pocieszyc "powoli juz koncze", ale niech mnie... nie wiem czy ze wszystkim sie wyrobie do grudnia :/ niby mam 8 godzin dziennie, codziennie na robote, ale kilka rzeczy moge zaczac robic dopiero jak zrobie kilka wczesniejszych, a z laminowaniem jest tak, ze 20minut roboty i 24h patrzenia jak zywica twardnieje :/

Nic tam, dluga droga przedemna, caly czas zyje nadzieja, ze zdaze przed sniegiem....tym drugim, bo dzisiaj rano w Rzeszowie byla sniezyca! o_O

 
« Ostatnia zmiana: Listopada 16, 2011, 04:00:45 pm wysłana przez pizmak »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #65 dnia: Listopada 16, 2011, 08:42:22 pm »
Napisze, zeby sie pocieszyc "powoli juz koncze", ale niech mnie... nie wiem czy ze wszystkim sie wyrobie do grudnia :/ niby mam 8 godzin dziennie, codziennie na robote, ale kilka rzeczy moge zaczac robic dopiero jak zrobie kilka wczesniejszych, a z laminowaniem jest tak, ze 20minut roboty i 24h patrzenia jak zywica twardnieje :/

jakiej żywicy uzywasz ? może pora zmeinić na coś szybszego ? tunel do wygrzewania znacznie pomaga znacznie.
Jak uzywalem E61 to przy wygrzewaniu wystarczało 4 godziny, przy zywicach LG, czas można skrócic nawet do 90 minut.

Nic tam, dluga droga przedemna, caly czas zyje nadzieja, ze zdaze przed sniegiem....tym drugim, bo dzisiaj rano w Rzeszowie byla sniezyca! o_O
cóż, znam ten ból, ale może lepiej nie napinac sie za bardzo, bo w koncowym rozrachunku sie nie opłaca, jak się spieszyłem z K3, to mi się udało jeszcze przed końcem pazdziernika 2010, efekt był taki, że przejechałem na nim prawie 2000 km, i dopiero rok później, czyi teraz rozebrałem go do gołej ramy i robie poprawki, a w międzyczasie wystrugałem jeszcze dwa :).

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #66 dnia: Listopada 17, 2011, 01:42:58 pm »

jakiej żywicy uzywasz ? może pora zmeinić na coś szybszego ? tunel do wygrzewania znacznie pomaga znacznie.
Jak uzywalem E61 to przy wygrzewaniu wystarczało 4 godziny, przy zywicach LG, czas można skrócic nawet do 90 minut.

Czas bardziej zalezy od utwardzacza (czy ma akcelerator). A tunel czy piec oczywiscie, jak mozesz nagrzac element do 80 stopni to nawet przy epidianie powinienes zejsc do 2h.
Ale moze lepszym rozwiazaniem byloby laminowanie metoda mokre na mokre? To ma tez te plusy, ze odpada koniecznosc szlifowania papierem sciernym co kazda warstwe, no i latwiej uzyskac mala zawartosc zywicy w laminacie, jednoczesnie nie naruszajac wlokien przy szlifowaniu. Ma oczywiscie tez wady - kilka warstw latwiej sie rozjezdza na formie/rdzeniu niz pojedyncza i trzeba je potem zewnetrznie dociskac. Ale zawsze mozesz robic cos posredniego - 2-3 warstwy mokre na mokre a potem czekanie i szlif:)
bartek maupa bzaborow.org

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #67 dnia: Listopada 17, 2011, 02:39:52 pm »
Co...e...nie.. :) w sensie ja nie narzekalem :) no moze troszke, ale to i tak nic nie zmieni...kazda warstwe czy tam dwie, owijam tasma izolacyjna zeby miec doscisk do rdzenia i zeby niesforna tkanina trzymala sie rdzenia/poprzedniej warstwy.... patent mega prosty, a nie mam bombli powietrza, wyciska nadmiar zywicy i przylega tam gdzie trzeba na rdzeniu... a jak zaczynam klasc lokalne wzmocnienia i na to pelne warstwy, to zapanowac nad tym wszystkim jest niemozliwoscia - szczegolnie na malych krzywiznach takich jak np na...y..no nie wiem....widelcu (oczywiscie nie zebym taki wlasnie laminowal...coto,to nie :)  )


Zywica i utwardzacz w zestawieniu jedynym slusznym LH285 czas pracy 1h czas zelowania 2-3h chociaz teraz jak moge polozyc elementy na/przy cieplym grzejniku, to po 2h laminat sie nie lepi i moge poodcinac naddatki czy inne zbedne farfocle.

Z ciekawosci wszystko prowizorycznie poskladalem, i korby z kolem mijaja sie o 10-15mm - kolejny dowod na to,ze moj projekt na kompie to jedno,a rzeczywistosc to co innego :) jak dojda stery, to jeszcze przod sie odrobinke podniesie i nigdy i za nic w swiecie nie bedzie kolizji miedzy korbami i opona.

I poza linkami mam juz wszystkie czesci! ostatecznie jako manetki mam sramowskie grippy. I tu przychodzi kolejny temat... jak zrobic kierownice ?? juz nie chce mi sie laminowac....obrzydlo mi to strasznie :) oczywiscie jesli bedzie trzeba, to dam rade, ale wolalbym po prostu wygiac rurke i tyle :) czy aluminiowa rurka np z Castoramy starczy czy trzeba bardziej kosmicznych rozwiazan ?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #68 dnia: Listopada 17, 2011, 10:11:56 pm »
A tunel czy piec oczywiscie, jak mozesz nagrzac element do 80 stopni to nawet przy epidianie powinienes zejsc do 2h.
Tak z ciekawości jak jesteśmy przy wygrzewaniu laminatów zawsze ciekawiło mnie:
1. Czy miało by jakikolwiek sens wygrzewanie laminatu w piecu do malowania proszkowego w 200 stopniach ?
2.Jak zachował by się laminat w takiej temperaturze? 
3.Czy wygrzewanie dodatkowe gotowej ramy np. tydzień lub dwa po zakończeniu laminowania w jakikolwiek sposób wpłynęło by na parametry laminatu?

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #69 dnia: Listopada 17, 2011, 10:15:08 pm »
dwieście stopni to chyba za dużo (chyba że są jakieś specjalne żywice które wytrzymują taką temp) normalnie wygrzewa sie od 80 do 120 st C

poprawia na pewno właściwości żywicy (umacnia się)
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #70 dnia: Listopada 18, 2011, 04:26:28 pm »
Tak z ciekawości jak jesteśmy przy wygrzewaniu laminatów zawsze ciekawiło mnie:
1. Czy miało by jakikolwiek sens wygrzewanie laminatu w piecu do malowania proszkowego w 200 stopniach ?
Nie:)
2.Jak zachował by się laminat w takiej temperaturze? 
Zweglilby sie. W 250*C to nawet bylby samozaplon;) Sensowne temperatury to 50-120*C (zwykle 50-80) dla zywic utwardzanych niskotemperaturowo (takich, ktore w ogole sie utwardzaja w temp pokojowej). Szczegolowe dane najczesciej mozesz czesciowo zdobyc z kart charakterystyki, ale najlepiej jeszcze z konkretna zywica eksperymentowac.
3.Czy wygrzewanie dodatkowe gotowej ramy np. tydzień lub dwa po zakończeniu laminowania w jakikolwiek sposób wpłynęło by na parametry laminatu?
Poprawi sie wytrzymalosc zywicy, szczegolnie dla obciazen przy wysokiej temperaturze pracy laminatu (50-80*C). W temperaturze 80*C wystarczy kilka godzin do uzyskania maksymalnej wytrzymalosci, dla temp 50-60 stopni kilkanascie godzin. Zwykle wyzsza temp w piecu daje odpornosc zywicy na propotcjonalnie wyzsze temperatury. Znow dla konkretnej kombinacji zywica+utwardzacz trzeba poczytac charakterystyke i poeksperymetowac.

Na szybko, dla L285 temp wygrzewania: 50-80*C (daje odpornosc na temperatury od 60 do 90*C), wzrost wytrzymalosci w temp pokojowych jest minimalny. (na podstawie www.swiss-composite.ch/pdf/t-Epoxydharz-LF-E.pdf).
bartek maupa bzaborow.org

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #71 dnia: Listopada 18, 2011, 09:43:23 pm »
Dzięki za konkretną odpowiedz, dodatkowe pytania:
1.Czy jest jakiś maksymalny czas po laminowaniu kiedy żelowanie jest na tyle zakończone że wygrzewanie nic nie zmieni?

2. Czy wygrzewanie wpływa też na wagę laminatu? (Np nadmiar żywicy pod wpływem temperatury łatwiej wycieka?)

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #72 dnia: Listopada 18, 2011, 09:49:21 pm »
Poprawi sie wytrzymalosc zywicy, szczegolnie dla obciazen przy wysokiej temperaturze pracy laminatu (50-80*C). W temperaturze 80*C wystarczy kilka godzin do uzyskania maksymalnej wytrzymalosci, dla temp 50-60 stopni kilkanascie godzin.



Czyli zaparkować samochód latem na słońcu, z rama środku ;)



Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #73 dnia: Listopada 19, 2011, 12:11:07 pm »
Dzięki za konkretną odpowiedz, dodatkowe pytania:
1.Czy jest jakiś maksymalny czas po laminowaniu kiedy żelowanie jest na tyle zakończone że wygrzewanie nic nie zmieni?

Nic mi o tym nie wiadomo. Na zdrowy chlopski rozum raczej nie:) Na pewno przed uplywem tygodnia zywica w temperaturze pokojowej jeszcze nie ma pelnej wytrzymalosci, wiec wtedy jakies reakcje w niej zachodza nawet bez dodatkowego ogrzewania.

2. Czy wygrzewanie wpływa też na wagę laminatu? (Np nadmiar żywicy pod wpływem temperatury łatwiej wycieka?)

Jesli grzejesz w trakcie zelowania (gdy zywica jest jeszcze plynna) i obwiniesz laminat czyms sprezystym i z otworami (ja po obwinieciu tasma klejaca lub folia polietylenowa dziurawie toto szpilka dosc gesto, niektorzy uzywaja do tego tkaniny nylonowej, z natury nieszczelnej) to tak, bo wyzsza temperatura powoduje, ze zywica ma mniejsza lepkosc. Ale jesli juz jest prawie zzelowana (moze sie lepic, ale grawitacyjnie nie splywa) to niestety juz po frytkach.
bartek maupa bzaborow.org

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #74 dnia: Listopada 23, 2011, 11:51:54 am »
I po dluzszej przerwie kolejny etap za mna :)

Mam fantastyczny kompozytowy widelec! :) Robocza nazwa to "Super Pro Race Aero Glass Fiber 12k" coz...wielkie firmy jakos podobnie nazywaja swoje wyroby ;) Tzn tak do konca nie jest jeszcze skonczony, bo musze oszlifowac drania i wkleic mocowanie hamulca, ale mam nadzieje, ze z tym sie jeszcze dzisiaj wyrobie.

Niestety na zdjeciach ktore zrobilem widelec wyglada dosc oblesnie, ale zapewniam, ze to wina mojego telefonu i mojego braku umiejetnosci robienia zdjec :/ koniec koncow jak kiedys-tam bedzie polakierowany, to bedzie wygladal napewno duzo lepiej :)

1. Haki i rura sterowa z dziwnego stalowego widelca ktory mialem wczesniej oraz na szybko zbudowany jig (czy jakkkolwiek sie to pisze)

http://zapodaj.net/25e676364ae3.jpg.html

2,3. Wszystko posklejane do kupy i zalaminowana pierwsza warstwa wzmocnien

http://zapodaj.net/5898645bd2c4.jpg.html
http://zapodaj.net/028415e4b99e.jpg.html

4,5. Tak to wyglada na chwile obecna

http://zapodaj.net/4e3caba10f3e.jpg.html
http://zapodaj.net/54de03a1a121.jpg.html

Calosc dosc pomyslnie przeszla "proby wytrzymalosciowe" bez widocznego uginania sie czy pekania....czyli powinno wytrzymac spokojna jazde po szosie :) A jesli chodzi o wage, to hm... przed polozeniem ostatniej warstwy wazyl 480g - niestety mam wage tylko do 500g - wiec mysle, ze teraz jest napewno mniej niz 550g, a z mocowaniem hamulca bedzie maksymalnie 600g i to w wersji bardzo, ale to bardzo pesymistycznej.

Zrobilem rowniez rurki do mocowania rolek - wewnetrzne fi10 i scianka z 2.5-3mm. Wlasnie walcze ze sciagnieciem ich z rurki na ktorej laminowalem :) Jesli jednak wiekszosc tutaj zgromadzonych powie, ze laminatowe rurki sa za slabe, to mam tez przygotowane stalowe.

Walcze z materia mocowania fotelika, co moze byc najtrudniejszym elementem w calej budowie. I pomalutku tez cos tam sobie robie przy kierownicy...

Stracilem wiare, ze zdaze sie przejechac przed sniegami. Juz jestem zmeczony tym rowerem, ale trzeba brnac do przodu :)


Edit

Aj! mialem sie pytac, a zapomnialem... jako, ze linia lancucha jest jeszcze troche zagadka, a chcialbym juz wkleic rurke do mocowania przedniej przerzutki mam pytanie. Jak duza jest tolerancja w kacie pochylenia tej rurki do linia lancucha ? rozumiem, ze najlepiej by bylo gdyby byla prostopadle do lancucha, a jak bedzie +-10* ?
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2011, 12:42:09 pm wysłana przez pizmak »