Autor Wątek: Szklany SWB  (Przeczytany 96887 razy)

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Szklany SWB
« dnia: Października 24, 2011, 12:59:23 pm »
Tak jak pisalem w Powitalni, zmagam sie z budowa wspanialego laminatowego SWB ,generalny design wyglada tak

http://zapodaj.net/b1f7de5ae197.jpg.html

Fajny nie ? : )

Niestety budowe prowadze w studenckim pokoju i nie mam tutaj narzedzi ani nic co mogloby mi ulatwic robote (np dobrze wyposazony warsztat). Wiec wszystko jest robione polsrodkami i sporym nakladem pracy i czasu. Zeby zobrazowac sytuacje, to powiem, ze mufe suportu i glowke ramy wycialem ze stalowej ramy ktora dostalem od pana w serwisie rowerowym, tarcza tnaca i miniszlifierka z jakiegos marketu...wiecie "wielofunkcyjne narzedzie obrotowe"... zajelo mi to 3 dni + 2 kolejne na oszlifowanie. Tak, jestem mocno zmotywowany zeby skonczyc to co zaczlem : )

No ale do rzeczy... Rdzen ramy wycialem ze styroduru czyli plyty XPS najciensza metalowa struna do gitary jaka mieli w sklepie muzycznym, napieta na ramce z listewek i podlaczona do zasilacza od laptopa o_O - jak mowilem...polsrodki : ) Pozniej szybkie wklejenie mufy i glowki na zywice, wyciecie wiertarka(!) tylnich hakow, zaokraglenie rdzenia, wzmocnienie kluczowych miejsc bonusowymi warstwami tkaniny i zalaminowanie calosci. I to jedno zdanie zawiera rok z mojego zycia :D

http://zapodaj.net/bedddc02bfd3.jpg.html
http://zapodaj.net/8cfdc61a6adc.jpg.html
http://zapodaj.net/93ad407c1396.jpg.html

Do laminowania uzylem fantastycznej zywicy L285 - cudowne bezwonne dziecko chemikow, bez problemu mozna uzywac w zamknietych pomieszczeniach, nie powoduje zadnych alergii i jest rewelacyjna gdy chcesz utrzymac w tajemnicy przed wspolokatorami, ze cos laminujesz : ) (tylko cena troszke przytlacza 160zl za 1kg zywicy i 0.5kg utwardzacza) do tego zwykla tkanina szklana i tkanina jednokierunkowa, gramatury to 250 i 280 g/m2 niestety nie pamietam ktora ile miala. Na widelki i bom poszlo chyba 6 albo 7 warstw w kolejnosci (zwykla, 2x jednokierunkowa, zwykla, 2x jednokierunkowa, zwykla) + wzmocnienia w okolicy mufy, hakow i glowki. Na reszte ramy 5 albo 6 warstw z tym, ze od gory i dolu dalem dodatkowe pasy z tkaniny jednokierunowej - dzieki temu rama lepiej zniesie zginanie. W ostatecznym rozrachunku zuzylem prawie 3m2 tkaniny zwyklej i 2m2 jednokierunkowej oraz cos kolo 650g zywicy.  Aha! istotnym faktem jest to, ze wszystkie warstwy tkaniny zwyklej sa polozone z wloknami pod katem 45* .

Rama jest rewelacyjnie sztywna, podczas dumnie mowiac 'prob obciazania' podskakiwalem na niej calym ciezarem i nic nie chrupie nic nie strzela, jestem b.zadowolony ze swojej roboty. Aktualnie jest po pierwszym szlifowaniu (chwile przed zaczeciem tego wpisu skonczylem nierowna walke na balkonie).
Teraz pozostaje kupic fotelik i caly osprzet i poskladac w sensowa calosc.

Ale! Pech chcial, ze z jakis nie do konca jasnych dla mnie przyczyn "rypnalem" sie w design'ie i ta rama nie trzyma zadnej znanej geometrii :/ i nie chodzi o kat glowki czy inne prostopadlosci istotnych elementow, ale jakims kosmicznym zbiegiem okolicznosci rozrysowalem wszystko pod tylnie kolo 26" - spoko, przednie 20" - spoko, ale na 24" widelcu! :( - bardzo nie spoko. Jak skrocilem na rysunku widelec do rozmiarow 20" to wyszlo cos takiego:

http://zapodaj.net/b19780aaa4ca.jpg.html

Wychodzi z tego, ze korby 170mm beda o 8mm zachaczaly o opone :/ wyjsciem na teraz jest albo zlozenie wszystkiego na tym nieszczesnym 24" widelcu, co strasznie mi sie nie podoba, bo boje sie,ze rower bedzie wygladal jak pokraka, albo uciecie bomu i wstawienie dodatkowych 10cm XPSu i zalaminowanie calosci, a przy tym sie boje, ze pogubie wszystkie mozliwe katy i pozniej bede pedalowal w bok :( I w sumie to jest jeden z powodow dla ktorych zarejestrowalem sie na forum...jakies rady ?

No i nastepne pytania, jakie stery potrzebuje ? Otwor w glowce ma 30mm , czy moze nad sterami powinienem sie zastanawiac dopiero jak bede wiedzial jaki widelec wsadze ?

I reszta osprzetu, osobiscie po dlugich namyslach sklaniam sie do calej grupy Alivio - korby, kaseta, klamkomanetki, ewentualnie hamulce, przerzutki przod-tyl. Do tego jakis suport, tylko niestety nie wiem jaka dlugosc potrzebuje, a panowie w sklepie rowerowym musza wiedziec wszystko - sprawdzone.
Tylne kolo na piascie Joytech i obreczy Samson z wysokim stozkiem. Na przod chyba tez joytech i jakas aluminiowa felga z wmiare wysokim stozkiem.  Absolutnie wszystkie rzeczy chcialbym kupic na raz w jednym sklepie. A moze polecacie cos innego z podobnego przedzialu cenowego ?

I jeszcze tylko fotelik, czy jest jakas roznica (poza 10zl w cenie) miedzy tymi z cykloturu, a tymi ze sklep.poziome ?

Cholera, ale sie rozpisalem...mam nadzieje, ze ktos kto przeczyta i bedzie chcial chociaz troszke pomoc : )
Jak wyjdzie chociaz odrobinka slonca, to zrobie zdjecie zalaminowanej ramy i pokaze ja swiatu : )


EDIT
Ot focie zalaminowanej ramy...cholera nawet nie mam na tyle miejsca zeby zrobic sensowne zdjecia : /  na zywo jest ladniejsza i bardziej proporcjonalna... jakas glupia perspektywa wszystko pokrzywila na tych zdjeciach : )
http://zapodaj.net/0199defe60dc.jpg.html
http://zapodaj.net/c5cbc2d77cd9.jpg.html

Aha! no i nie wiem czy wystarczajaco jasno opisalem sytuacje - jedyna mozliwosc zebym nie musial przedluzac przodu to kolo 20" widelec 24" jakakolwiek inna konfiguracja tj. widelec i kolo 20" = wydluzanie, widelec i kolo 24" wydluzanie i fotelik wychodzi 65cm nad ziemia :/ jestem sklonny wydluzyc przod o te 10cm i od razu zrobilbym sobie regulowana odleglosc suportu...jakis plus : )
« Ostatnia zmiana: Października 24, 2011, 02:45:56 pm wysłana przez pizmak »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #1 dnia: Października 24, 2011, 03:07:18 pm »
Kawał dobrej roboty, miałeś już wcześniej jakieś doświadczenie z laminatami?
Widelec - może zrobić odpowiednio wysoki z laminatu? Napęd będzie  jak rozumiem na tylne koło więc przy okazji węższy widelce będzie bardziej przyjazny dla prowadzenia łańcucha. Alternatywnie zostawić ten 24" różnica wizualnie jest niewielka. Jestem zdecydowanie przeciw cięciu ramy, sporo dodatkowej roboty a konflikt korba koło można rozwiązać znacznie prościej.  
Stery - zawsze dobieramy do główki ramy ( bo muszą się zmieścić) i widelca (np. widelec 1" w główce na 1 i 1/8 będzie potrzebował specjalnych redukujących sterów).

Uwzględniłeś linię łańcucha na projekcie i fakt że będzie się przemieszczać po kasecie?

Alivio jest ok, ale korbę proponował bym najtańsza szosowa z odkręcanymi blatami w zakresie 52-39- przełorzenia korb z mtb są zwykle za małe do pozioma a zakres na podjazdy zapewni kaseta 11-32 / 34t
« Ostatnia zmiana: Października 24, 2011, 03:11:04 pm wysłana przez Yin »

horizon

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 76
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #2 dnia: Października 24, 2011, 03:58:37 pm »
Pizmak sorry za oftopa ale czy to nie bloki w Rzeszowie? ;)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #3 dnia: Października 24, 2011, 04:45:07 pm »
jak nie ma to być ścigacz-full-wypas, to wysokie widełki spokojnie pasują. Wystarczy tylko wspawać dodatkową poprzeczkę (do zamocowania błotnika, zajefajnych lampek, itp). Miałem tak na SWB.

Inna sprawa.. to wydaje mi się, że ramę policzyłeś pod koło 20" oraz amortyzowany widelec do tegoż :)

Mając dziurę 30mm.. to za dużo możliwości nie masz. Standardowe stery nakręcane oraz widelec 1". Porządnych ram ludzie nie zostawiają w serwisie, a przecież 1 1/8 są jedynie słuszne :)

Trochę "w wannie bez wody".. Wszystkie otwory mogłeś sobie przygotować i "wzmocnić" rurkami stalowymi. Dotyczy mocowania fotelika, rolek do łańcucha, itp. to się da jeszcze naprawić.
Ale i tak największy pech.. że zgubiłeś mufę supportu i rurę "podsiodłową" do mocowania przerzutki przedniej. Da się jeszcze poprawić? Czy może mufa jest wklejona z wąsami od tylnego widelca i nie ma szansy na wyrwanie supportu z ramy?

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #4 dnia: Października 24, 2011, 05:22:22 pm »
@Yin
Od lat jestem modelarzem i cos tam sobie podlaminowuje...generalnie robilem jakies male i wytrzymalosciowo nieistotne elementy. A w tym przypadku wygrala latwosc wykonania i pozniejszej obrobki, jakikolwiek inny material by mnie zabil przy pozniejszej obrobce pilnikiem :) Kompozytow nie ma co sie bac, przyjemna i czysta robota :)

Oj...widelca to napewno nie bede robil, bez kola i innych istotnych wymiarow nigdy bym tego nie ogarnal, a potrzebowalbym widziec jak wygladaja rury sterowe i jaka srednice pod stery (tak jak pisalem, nie znam sie na rowerach ;)  )

Hm.. ale w widelcu 24" nie zamontuje hamulcow do 20" kola, prawda ? no nic, i tak kto hamuje przednim hamulcem ? :)

Tak, wyrysowalem na projekcie linie lancucha - oczywiscie na oko i opierajac sie na zdjeciu referencyjnym, bo nie znalem i dalej nie znam srednic koronek (tak to sie nazywa?)... ale wg rysunku wychodzi, ze jedna rolka pod fotelem wystarczy.

Czy jesli w moim ulubionym sklepie rowerowym powiem panu, ze chce "najtansza korbe szosowa z odkrecanymi blatami", to spojrzy na mnie szyderczo i zacznie zadawac niewygodne pytania na ktore nie bede umial odpowiedziec (czy kwadrat czy octalink to wiem, ale czy cos innego moze byc wazne) ? no i czy taki szosowy blat bedzie pasowal do kasety alivio ? i jakiegos łancucha...czym sie roznia lancuchy ?!

@horizon
tak, to rzeszow...czy ty jestes typem ktorego mozna zobaczyc czasem na trojkolowcu ? :)

@pajak_gdynia
Dobra...amortyzowany widelec w sumie fajny pomysl, ale czy wystarczy taki zoom za 99zl czy musze kupic cos z cykloturu za 200zeta ?
Ok, czyli moje 30mm w glowce nie okresla sterow ktore potrzebuje..hm.. czy juz moge zalozyc, ze musze miec widelec 1"?

No i co do otworow, w sumie mi to nie straszne, bo fotelik bede wiedzial gdzie zamontowac dopiero jak bede mogl sie przymierzyc do korby...czyli najpierw musze zrobic zakupy (fotelik cyklotur czy sklep.poziome?), a wzmocnienie miejsca na dziurę, to nie problem - kilka warstw tkaniny, stalowa podkladka a pozniej rurka przez te podkladki i pare ladnych mm laminatu. Mufy nie wyrwe chodzbym chcial :) z tego jestem wyjatkowo dumny, jest pancerna i nic jej nie ruszy :D a wkleic rure do mocowania przerzutki tez nie problem, jak bede wiedzial jakiej srednicy mam blaty i jak dluga ma byc ta rura. W roznych relacjach z budowy widzialem, ze ta rurka jest jednym z ostatnich elementow jakie montuja.

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #5 dnia: Października 24, 2011, 06:01:42 pm »
Witaj na forum, i gratulacje dla kawału niezłej roboty :)
Ładnie wygląda, taki Velokraft Hi klon co ? ;)



Niestety jak już sam zauważyłeś, geometria ramy jest trochę nietypowa.
Problem korba/koło/widelec możesz rozwiązać zakładając widelec amortyzowany 20"
Będzie on wyższy o skok amortyzatora i jeszcze trochę więcej.
Zwyczajnie wychodzi on na wysokość szosowego widelca na 26", ale w kazdym razie do peirwszego sklepu gdzie mają takie i możesz sobie zmierzyć dokładnie.
Czy taki widelec Ci się podoba, no to już sprawa twojego gustu ;)

Gdybym ja był na twoim miejscu, to ja bym tam dał sztywny widelec 24" i do niego 26" koło (wejdzie tam opona do 35mm szerokości)
lub szosowy widelec 26" (patrzeć na Allegro, czasami są, nawet karbonowe)
O ile dobrze widzę, z tym 24" widelcem na rysunku masz fotelik na około 50cm,
więc jeśli przód będzie nawet wyższy, to nie będzie z fotelikiem problemu.
Tylko zostanie pytanie jak będzie się to zgadzać z korbą.
Na próbę rzuć na ten rysunek z widelcem 24" (wysokość widelca 350mm tak?) koło 26 (real 610mm 559-25, lub 630mm 559-35) i zobacz pokaż jak to wygląda.
Jeśli nadal haczy o korby, to może zamontować krótkie korby ?
Ewentualnie możesz się pobawić w wyprostowanie widelca (zrobić mniejsze wyprzedzenie) jeśli brakuje tam parę centymetrów.
Dostaniesz wtedy więcej trailu, ale jak zawsze, coś za coś ..

W każdym razie suport nie masz dużo powyżej fotelika, więc wyższy widelec nie zaszkodzi.
Co z wyższym widelcem idzie jest mniejszy kąt głowicy, ale myślę że nie będzie tak źle,
będzie właśnie jakoś w okolicach Velokrafta Hi.

Co do sterów, 30mm średnica główki = stery 1". Czyli zwykłe tanie na gwint, ale lepiej poszukać widelca i sterów A-head 1" (znowu używane na Allegro)  

Przerabiać przód, hmm, no wiem że to jest dużo roboty, ale może warto ?
Zrobić (drugi)raz a dobrze, a nie bawić się w usuwanie problemu różnimy widelcami i innym kompromisami ..
Jeśli tak, to zrobić to samo co ja bym zrobił z VK Hi, zmienić kąt głowicy na większy (bardziej pionowy)
zostawiając samą głowice w tym samym miejscu, co przesunie przednie koło do tyłu, i już problemu a korbami nie będzie.
Patrz na zdjęcia poniżej. Oryginał VK jest robiony na koła 650c (a tutaj mamy 700c) i do tego na widelec który ma zero wyprzedzenia! a nie 43mm jak szosowy tutaj pokazany, więc korba zderza się z kołem, nawet 650c
Ale przesunąć oś koła 50-60mm do tyłu (zmianą kąta głowicy, i tak jest za mały) i już po problemie.






Pozdrawiam
 


Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #6 dnia: Października 24, 2011, 06:18:15 pm »
Hm.. ale w widelcu 24" nie zamontuje hamulcow do 20" kola, prawda ? no nic, i tak kto hamuje przednim hamulcem ? :)
Adapter na tarcze, przespawane piwoty albo wspawana poprzeczka i hamulec szczękowy:


Czy jesli w moim ulubionym sklepie rowerowym powiem panu, ze chce "najtansza korbe szosowa z odkrecanymi blatami", to spojrzy na mnie szyderczo i zacznie zadawac niewygodne pytania na ktore nie bede umial odpowiedziec (czy kwadrat czy octalink to wiem, ale czy cos innego moze byc wazne) ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Suport_rowerowy

no i czy taki szosowy blat bedzie pasowal do kasety alivio ? i jakiegos łancucha...czym sie roznia lancuchy ?!
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81a%C5%84cuch_rowerowy


Ale i tak największy pech.. że zgubiłeś mufę supportu i rurę "podsiodłową" do mocowania przerzutki przedniej. Da się jeszcze poprawić?
Nie trzeba napawać bo nie jest zepsute, wystarczy użyć przedniej przerzutki montowanej pod miskę suportu:



kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #7 dnia: Października 24, 2011, 07:01:51 pm »
Miło patrzeć, jak powstaje kolejny projekt.

...
Hm.. ale w widelcu 24" nie zamontuje hamulcow do 20" kola, prawda ?
Może tarcze na przód? (o przespawaniu piwotów widzę że Yin już napisał)

no nic, i tak kto hamuje przednim hamulcem ? :)
Nie wiem, czy to sarkazm, czy ironia, czy na poważnie, więc na wszelki wypadek odpowiem: wszyscy jeżdżący rowerami poziomymi, hamują przodem.


Czy jesli w moim ulubionym sklepie rowerowym powiem panu, ze chce "najtansza korbe szosowa z odkrecanymi blatami", to spojrzy na mnie szyderczo i zacznie zadawac niewygodne pytania na ktore nie bede umial odpowiedziec (czy kwadrat czy octalink to wiem, ale czy cos innego moze byc wazne) ? no i czy taki szosowy blat bedzie pasowal do kasety alivio ? i jakiegos łancucha...czym sie roznia lancuchy ?!
A to już zależy, czy masz sprzedawcę, który chce się dowartościować, wytykając Ci niewiedze (znam takie sklepy), czy takiego który Cię rozumie i chce pomóc.

Może zapytać o rozstaw - szosowy to 5 ramion 130mm, korby MTB mają cztery ramiona.

Łańcuchy różnią się szerokością. Jak będziesz kupował, powiedz sprzedawcy, czy łańcuch ma być do 8, czy 9-cio rzędowej kasety (ilość koronek), to samo tyczy się korby. Kaseta, blaty w korbie i łańcuch, to zestaw, który powinien do siebie pasować.


No i co do otworow, w sumie mi to nie straszne, bo fotelik bede wiedzial gdzie zamontowac dopiero jak bede mogl sie przymierzyc do korby...czyli najpierw musze zrobic zakupy (fotelik cyklotur czy sklep.poziome?)

W jakości wykonania nie ma różnicy, natomiast w cykloturze niektóre modele mają (brakuje mi słowa) lamówkę? wokół fotela, która odrobinę zabezpiecza ranty fotela, które po upadku, lubią się kruszyć i rozwarstwiać. Fajnie to też wygląda. Nie wiem czy w fotelach, które ma Jarek (sklepik) też tak jest - musisz jego zapytać.

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #8 dnia: Października 24, 2011, 07:06:16 pm »
Nie trzeba napawać bo nie jest zepsute, wystarczy użyć przedniej przerzutki montowanej pod miskę suportu:






Tylko że jest ograniczenie największej zębatki na 44 lub 48 zębów.Jeśli nie przerabiamy ten "nośnik" oczywiście ;)

Ale z taką przerzutką i taką ramą najpierw bym przymierzył czy się ona tam zmieści pod odpowiednim kątem,
bo np. na VK się nie zmieści, nawet jak bym odciął obecną "rurkę" trzymającą przerzutkę,
bo jeśli przerzutka jest pod kątem który odpowiada linii łańcucha, to cały mechanizm koliduję się z boomem.
Właśnie kupiłem taką przerzutkę z myślą żeby ją zamontować, ale niestety .. ;)

W każdym razie człowiek zbudował cała ramę, zrobić jeszcze rurę na przerzutkę to nic w porównaniu ;)



Pozdrawiam
 
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #9 dnia: Października 24, 2011, 09:28:37 pm »
Trike'o, odnośnie kombinacji z widelcem i wysokością.. dla początkującego może być problemem opanowanie takiego roweru. Szkoda na początek się zniechęcić przy testach gleby.. Zostałbym przy normalnych kątach i wyprzedzeniu.

Kombinacje z przerzutką nie muszą poplacać (wolę nie myśleć, ile ta przerzutka kosztuje). Z drugiej strony dokleić rurę, nawet jak sam Pizmak napisał, to nie jest problem.. ale trzeba się namęczyć. A tylko wystarczyło wkleić kawał dawcy pod odpowiednim kątem..

Co do widelca: czasami można kupić używaną Capa t20, warto zapolować. Jak nie jest z twardą sprężyną.. to pech i unikać, bo nawet w Cykloturze posucha (widelec oryginalnie jest dla dzieci, dla starego musi być twardszy; były kiedyś springi i alu korki.. ale już nie ma w ofercie). Jaki fork dostaniesz, takie kupujesz stery (jak z gwintem to nakręcane, jak gładka rura to aheady)

Korby w normalnej cenie pod szosę to w sklepie nie szukaj: mają raczej nowe, czyli pod 10speed (niekompatybilne z alivio). Alledrogo i szukasz 3 rzedowej (najtaniej 7, 8 rzędowy łańcuch, spokojnie jeszcze obsłuży nawet 9s). Potem czasami trzeba dobrać support (mają różne długości!), z tym warto już pójść do sklepu/serwisu :) Ale to już wisienka do ciastka.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #10 dnia: Października 24, 2011, 11:21:46 pm »
Tylko że jest ograniczenie największej zębatki na 44 lub 48 zębów.Jeśli nie przerabiamy ten "nośnik" oczywiście ;)
Do większej korby można zrobić podobny patent z wysięgnikiem i przerzutką szosową dokręcaną do ramy na śruby ( jak jest czasem w szosach z karbonu).

Kombinacje z przerzutką nie muszą poplacać (wolę nie myśleć, ile ta przerzutka kosztuje).
Zaczynają się od 30-35 zł, dałem zdjęcie XT-ka bo akurat takie znalazłem :)

Co do widelca: czasami można kupić używaną Capa t20, warto zapolować. Jak nie jest z twardą sprężyną.. to pech i unikać
Bez problemu da się utwardzić elastycznym wężem gumowym wewnątrz oryginalnej sprężyny. Przejechałem na tym patencie już jakieś 1.5k km i  0 problemów. Opis był na forum - rst cappa sesja rozbierana.

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #11 dnia: Października 25, 2011, 12:47:58 am »
Trike'o, odnośnie kombinacji z widelcem i wysokością.. dla początkującego może być problemem opanowanie takiego roweru. Szkoda na początek się zniechęcić przy testach gleby.. Zostałbym przy normalnych kątach i wyprzedzeniu.


Ale czemu myślisz że jest problem opanować rower na dużych kołach ?
Przecież łatwiej się prowadzi z dużym przednim, jest rower mniej nerwowy niż z małym,
lepiej znosi nierówności, których na pl drogach jest mnóstwo ;) łatwiej podchodzi pod krawężnik ..
Mniejszy kąt głowicy oraz więcej trailu spowoduje tylko to że przy prędkościach mniejszych od 10-13km/h rower zacznie się "nerwowym",
w sensie że  koło będzie "uciekać na boki", ale lepiej to niż żeby był nerwowy przy zjazdach z 70+ km/h ;)
a takich na Podkarpaciu łatwo znajdzie :)

Ale też jest tak że na każdym da się jeździć i nauczyć/przyzwyczaić do rowery nawet jak geometria jest zła.
Na zlocie było dużo rowerów o dosyć dziwnych geometriach sterowania i każdy jakoś na nim jeździł ;)

No więc, jest pytanie czy kolega Pizmak chcę zrobić raz i już nic nie ruszać,
albo jest chętny na trochę eksperymentowania, jeśli można tak nazwać
np. że zacznie z tym 24" widelcem i 20" kołem, lub amortyzowanym 20"
gdzie omija szukanie warsztatu spawalniczego żeby przespawać piowoty hamulca
na wysokość obręczy 20", a później jeśli mu się zechce może spróbować duże koło z przodu.

W każdym razie z geometrią kolega da sobie radę jakakolwiek będzie na końcu,
ale dla początkującego kolizja koła z korbami przy skręcaniu (jeśli się pedałuje) nie jest polecana.
Ale jak już się człowiek tylko nauczy, to później dużego problemu z tym nie ma, ale jak mówię, lepiej tego uniknąć na samym początku, czyli w trakcie budowy ramy.
I dlatego myślę że może warto jednak zmodyfikować ramę  (kąt głowicy) już teraz, żeby zrobić raz a dobrze,
i później tylko poskładać i cieszyć się z jazdy :)

Lubie duże koła, nic na tym nie poradzę ;D



Pozdrawiam
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #12 dnia: Października 25, 2011, 06:34:25 am »
trike'o, ja też lubię wielkość :) Preferuję 28" obładowane niemiłosiernie bagażem :)
Zwiększając przednie koło wyprzedzenie idzie bardzo do przodu. Przy większych prędkościach zaczyna pogłębiać zakręty, naprawdę mocno kijowo się to prowadzi! Da się, ale ręce bolą (przejechałem 200km z takim "wyzwaniem", widelec na trekingu odgięty do przodu o jakieś 2-3cm).
Mi chodziło też o "początki". Na początek rower powinien jeździć jak Bozia przykazała, w kolejnej konstrukcji to może być nawet pionowa rura sterowa :)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #13 dnia: Października 25, 2011, 07:57:19 am »
Jeszcze raz o napędzie:
Łańcuchy czy to szosowe, czy MTB są takie same, nie rozróżnia się po przeznaczeniu tylko po "biegowości", co powoduje  różnicę szerokości: 7-8 biegów są najszersze, 9 biegów (węższe), 10 biegów (najwęższe) i na to trzeba zwracać uwagę, bo kiepsko z wymiennością (może powodować słabą pracę napędu).
Jak chcesz znać średnicę blatu: (1/2" - moduł łańcucha x ilość zębów)/3.14+ ~5mm - dodatek na wysokość zęba.
Z przodu trzeba dać korbę szosową 5x130mm (5 śrub na kole 130mm). W układzie 3-biegowym najczęściej 32-42-52T, w 2-biegowym: 39-53T lub 42-52T. Najlepiej szukać na kwadrat, bo są dużo tańsze, suporty też są tańsze. Szosowe korby dlatego, że łatwiej potem wymienić blaty na większe, jak przestanie wystarczać przełożeń. Korby do rowerów MTB kończą się na 48T ale najczęściej są 44T lub 46T więc od razu nie będzie wystarczać przełożenia, szczególnie przy kole napędowym 26".
Przerzutkę przednią też trzeba dać szosową, bo ma koszyk dopasowany do większej średnicy blatów co ułatwia zmianę biegów. Mechanicznie są takie same jak MTB, różnią się tylko koszykiem.
YIN: wydaje mi się, ze zamocowani rury do mocowania przerzutki jest prostsze, niż przerabianie blachy. Poza tym, naprawdę, te mocowania do suportu obsługują tylko max 48T.
Suport: na kwadrat, bo tańszy, szeroki na 113mm. Będzie działać zarówno z korbą 3 biegową jak i 2 biegową.
Tylną przerzutkę: MTB, z długim wózkiem, bo łatwiej obsłuży duże różnice przełożeń.
Tylna kaseta (ostatecznie wielotryb): lepiej MTB bo ma lepszy zakres przełożeń, ale może też być szosowy. Kształt zębów jest zawsze taki sam, odległości między zębatkami są takie same (w ramach tej samej "biegowości", niezależnie czy MTB czy szosa).
Stery: było na Forum o rodzajach sterów - do główki ramy D30mm pasują 1"gwintowane i 1"ahead. Jedne i drugie można kupić w sklepach rowerowych (np. ja niedawno kupiłem do IMK P-9, 2szt. nówki  za 25pln/sztuk - można znaleźć, trzeba pytać), ale zanim kupisz wybierz widelec (1" gwintowany, czy 1"ahead). Pamiętaj, że dolna miska sterów (na koronie widelca) może być zarówno D26.6mm jak i D27mm (bardziej powszechne), więc trzeba mieć widelec i do niego dobrać stery.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Szklany SWB
« Odpowiedź #14 dnia: Października 25, 2011, 08:34:47 am »
O jejku! ze tak powiem... zasypaliscie mnie 1000 fachowych odpowiedzi i skad ja teraz mam wiedziec co z tym wszystkim zrobic ? :D

Po dlugich namyslach doszedlem do wniosku, ze amortyzowany widelec odpada, moze i od reki zalatwiloby to moje problemy z kolizja, no i pod krawezniki latwiej byloby podjechac, ale...ale...one mi sie po prostu nie podobaja :|

Sobie troszke dzisiaj rano porysowalem i wychodzi, ze jakikolwiek prosty widelec zalatwia sprawe. Przy wymiarach ktore podal Trajk'o czyli prosty widelec 350mm i kolo 610mm, mam kat glowki rowny 69* , korby mijaja sie z opona o 2.7mm ;) i fotelik na wysokosci 568mm - chyba duzo, co nie ?

I pomalutku przekonuje sie do highracer'a...w sumie nie chcialem takiego, ale eh...jakos przezyje :) tylko teraz musze poszukac prostego widelca na 24" ktory chociaz troszke bedzie przypominal szosowy .... i szybka wycieczka weryfikacyjna po internecie pojasnila mi, ze nie bedzie to takie proste :/

A gdybym dal taki widelec http://allegro.pl/widelec-szosowy-1-cr-mo-gwint-265mm-miska-26-4mm-i1886572931.html  no i kolo 26" ? Ktos moze zna wymiar od hakow do miejsca gdzie powinny byc stery ?

Hm..zmiana kata glowki raczej odpada, ciecie ramy troszke mnie odstrasza...o ile moge wydluzyc bom, tak wydaje mi sie, ze przerobki w czesci pod-i-okolo-fotelikowej powodowalyby u mnie popuszczanie w majty na zjazdach w obawie przed zlozeniem sie ramy z powodu ekhem... nieciaglosci materialu :)


(chwila przygladania sie rysunkowi)

Aaa! cos mnie strzeli...do dupy z tym moim rysowaniem, projektowaniem i wszystkim innym. Jak wlasnie sprawdzilem caly czas tylne kolo mialem 660mm, zobacze zaraz jak to wyglada przy kolach 610 i 630mm tak jak podal Trajk'o...
(3minutki pozniej)
e..w sumie nic to nie zmienia :) i teraz wychodzi, ze to jest wypisz wymaluj clon Velokrafta...a pierwszy raz na oczy widze ten rower :) Rewelacja, w koncu cos pozytywnego : )

Tak to teraz wyglada

http://zapodaj.net/b0fac1e802eb.jpg.html

Szkoda, ze dopiero teraz projekt sie do konca okreslil....nie ma to jak do ramy dopasowywac cala reszte :)

Naprawde ciesze sie z waszych wypowiedzi, musze teraz tylko poszukac konkretnych modeli osprzetu zeby pan ze sklepu mnie nie pojechal - ma jakis taki dziwny zwyczaj : ) i 2-giego czy tam 3-ciego listopada bede wszystko kupowal... a czy moze podacie tak na gotowo (bo sam nigdy do tego nie dojde) jakis zestaw na kola ? tanie piasty, obrecze w sumie tez tanie, ale z mozliwie wysokim stozkiem i tak zeby weszly na nie te opony 559-25 albo 559-35 (bo to rozmiar opony jest, prawda?) - skoro i tak najprawdopodobniej zaloze 26" widelec. Widze, to tak, ze panowie z serwisu mi zloza kola na takich komponentach jakie podacie, bo gotowe rozwiazania szosowe do tanich nie naleza i raczej sa na 28".

No nic, czekam na jeszcze jakies konstruktywne wypowiedzi, glownie mi zalezy na wymiarze tego 26" widelca z allegro. A teraz czas na cos czego unikalem jak ognia - szlifowanie ramy papierem sciernym brrr... az mnie zatelepalo na sama mysl :D

A co do nauki jazdy mysle, ze jakos to ogarne jakkolwiek by sie rower nie zachowywal, nauczylem sie jezdzic na monocyklu, to i na czyms z 2ma kolami sie naucze :)
« Ostatnia zmiana: Października 25, 2011, 08:46:10 am wysłana przez pizmak »