Autor Wątek: Zwrotnice do trajki  (Przeczytany 15885 razy)

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Zwrotnice do trajki
« dnia: Sierpnia 19, 2011, 04:30:39 pm »
Obecnie prowadzę dość zaawansowane rozważania na temat kijanki (tadpole trike), jestem przy zwrotnicach przednich kół. Są dwie szkoły: zwrotnica "custom", dwa łożyska, powyżej i poniżej mocowania osi koła, oraz zwrotnica adaptowana z widelca, mocowanie skrętne powyżej, przypominające główkę sterową i wykorzystujące zwykłe stery (częściej nakręcane niż ahead). To pierwsze jest lepiej przystosowane do wprowadzenia amortyzacji. Moje pytanie brzmi: czy w tym drugim rozwiązaniu oś koła musi się przecinać z osią obrotu zwrotnicy? Czy może być tak, że oś koła wypada jakieś 4cm bardziej z tyłu/przodu? Otóż chciałbym zwrotnicę zrobić z prostopadłościanu alu, wywiercony otwór na oś obrotu (ala rura sterowa), oraz obok otwór do zamocowania ośki koła.

horizon

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 76
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 19, 2011, 05:30:39 pm »
Nie musi.
Najważniejsze jest aby punkt w jaki "celuje" oś zwrotnicy na powierzchni jezdnej znajdował się odpowiednio przed punktem styku koła z ta powierzchnią i nieznacznie na zewnątrz od podłużnej osi koła aby podczas gwałtownego hamowania rower nie miał tendencji do "myszkowania" o np tu: http://rydze.internetdsl.pl/trixo/galerie/trixo2.htm
Jest jeszcze inna metoda na zwrotnice - zastosowanie łożyskowanych główek od cięgien.
np: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=886.0
albo tu: http://www.utahtrikes.com/TRIKE-WWEDGE.html
Albo tak jak tu w pełni amortyzowane http://s764.photobucket.com/albums/xx289/loki40007/Recumbent%20Tandem%20Trike/

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 19, 2011, 05:33:56 pm »
Przeczytaj tekst o budowie Thunderbolta - jest tu: http://poziome.pl/thunderbolt/ - najlepiej jak oś koła jest w osi obrotu zwrotnicy, lub minimalnie z tyłu, a dokładnie o geometrii układu kierowania znajdziesz w tym rozdziale: http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry
Ja się na tym wzoruję, budując IMK P9 dla Juniora. Plany wrzucę w najbliższym czasie.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 19, 2011, 09:01:31 pm »
Najważniejsze jest aby punkt w jaki "celuje" oś zwrotnicy na powierzchni jezdnej znajdował się odpowiednio przed punktem styku koła z ta powierzchnią i nieznacznie na zewnątrz od podłużnej osi koła aby podczas gwałtownego hamowania rower nie miał tendencji do "myszkowania"

To akurat jest dość dość wrażliwa część zwana geometrią skrętu przedniej osi, będę chciał uwzględnić kompensację Ackermanna oraz takie pochylenie zwrotnic, aby przy zakręcie OBYDWA koła pochylały się do środka - nie ma to zastąpić pochylania całego roweru, ale sprawić, że koła będą przenosić obciążenia skierowane bliżej płaszczyzny kół. Z moich "niezobowiązujących rozważań"1 wynika, że zwrotnica musi być pochylona do tyłu powiedzmy o 10-15 stopni i na zewnątrz około 20-30 stopni - wiem, że to inaczej, niż w przytoczonym Trixo. Jeszcze zobaczymy.

[1] - Nie chcę tego oficjalnie nazywać projektowaniem roweru, żeby nie zapeszyć.

horizon

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 76
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 19, 2011, 09:31:42 pm »
Dlatego własnie, że to ważna sprawa w trajkach to podoba mi się rozwiązanie oparte na główkach cięgien.
Zawsze w fazie rozruchowej można jeszcze coś w tych kątach poprawić, gdzieś odkręcić, gdzieś dokręcić.
Samemu podczas prób stwierdzić czy lepiej jest tak czy siak.
A przede wszystkim można precyzyjnie wyregulować symetrię układu jezdnego, potem blokując ją klejąc bądź za pomocą zawleczek.
No chyba że podczas amatorskiej budowy rowerów ma się dostęp do bardzo dokładnych maszyn ;)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 19, 2011, 09:57:22 pm »
Ja będę zwrotnice budował na sztywno - element główki ramy ze sterami 1"ahead będzie przyspawany, a koło będzie w dolnej części. Pochylenie osi zwrotnicy do tyłu: 12o (jak w T-bolcie) i do środka 22o bo koło ma 300mm średnicy i 55mm odsunięcia osi od płaszczyzny mocowania by punkt styku osi skrętu koła z podłożem wypadał w płaszczyźnie symetrii opony, oś koła przecina się z osią zwrotnicy. Jedyna regulacja to możliwość zmiany kąta zamocowania ramienia zwrotnicy do kompensacji Anti-Ackermana (-2o) i długość drążków na przegubach. Najprościej jak się da, tak jak w oryginalnym KMX.
Plany zapodam wkrótce, jak skończę (mam nadzieję, że w tym tygodniu)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #6 dnia: Września 05, 2011, 01:56:25 pm »
Robię nowego posta, ale dlatego, że wiele się u mnie zmieniło a w tym temacie nic.
Wrzuciłem zdjęcia z budowy mojego IMK-P09. Jeszcze nie jest komplet, bo jeszcze nie zakończyłem głównej części prac, ale to co najważniejsze, to już widać.
https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/IMKP09
A tu bezpośrednio zwrotnice i poprzeczki:



Nie ma jeszcze zdjęć kół (nie robiłem) ani adapterów do tarcz i osi (bo jeszcze nie narysowane). Cierpliwości.
« Ostatnia zmiana: Września 05, 2011, 01:59:47 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #7 dnia: Września 05, 2011, 02:02:34 pm »
@Franc
Yyyy trochę offtop i nie wiem czy mogę, ale spytam... ::) Z czego wynikają nazwy projektów? Pytam bo jakoś muszę nazwać swój "projekt"...
A tak w ogóle to fajny prosty jig :) no i rama też bardzo fajna:)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #8 dnia: Września 05, 2011, 09:19:17 pm »
P-09 jak 9 prototyp, a IMK jak "własna" firma. :D
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #9 dnia: Września 05, 2011, 10:22:48 pm »
Ok! To to co ja rysuję teraz będzie miało roboczą nazwę N-PAX 01... ;D

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 24, 2012, 11:08:27 pm »
Jestem już trochę do przodu z pomysłami na zwrotnice (główki cięgieł rządzą), i następne pytanie: mocowanie osi. Chciałbym łatwo zdejmować koła, a planuję hamulce tarczowe. Oznacza to np. piastę 20 mm (lub inną z wsuwaną osią), i demontaż kół po odkręceniu osi i jej wysunięciu ze zwrotnicy. Jedyna druga opcja to odkręcenie zacisków hamulców - ale to mało eleganckie. Ma ktoś pomysł na mocowanie osi zapewniające łatwe wyjmowanie, a jednocześnie skuteczne mocowanie koła (bez luzów i bez możliwości samoistnego odkręcenia się w trakcie jazdy)?

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Zwrotnice do trajki
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 25, 2012, 09:29:22 am »
samoistne odkręcanie załatwią nakrętki samokontrujące.
A całą sprawę załatwią "widełki" ze szczeliną (umożliwiającą wysuniecie koła z lekko odkręconą osią, i jednocześnie z zacisku). Trochę tracisz na wytrzymałości, "blacha" musi być dość gruba.. Można jeszcze pokombinować z wygięciem kombinowanej szczeliny (trochę w bok-dół do końca)