Autor Wątek: takie tam  (Przeczytany 11429 razy)

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
takie tam
« dnia: Marca 29, 2011, 09:16:10 pm »
 long john



i wspomnienie dopiero co minionej zimy skibob w oparciu o rame gorala



i hulajnoga zaprzegowa, przystosowana do sniegu, taka kombinacja byla bardzo stabilna na sniegu



« Ostatnia zmiana: Marca 29, 2011, 09:19:38 pm wysłana przez gemsi »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 29, 2011, 09:57:24 pm »
Dziękuje gemsi. Ten długi jaś to staruszek. Od dziesiątek lat nie bawią się w podwójne, wyginane, starodawne ramy. Tak jak w poziomkach króluje jedna gruba belka nośna. Ale tutaj 2 rurowa rama spełnia też ochronę układu kierowniczego. W nowoczesnych odpowiednikach twardo się zahacza popychaczem o krawężnik ew. jest "kil". Co to jest za piasta wielobiegowa? Pamiętam, że MD pokazywał tabelki i jakaś miała właśnie tylko nadbiegi  (wymagana mała przednia zębatka) - fajne do małych kółek napędowych.
edit
---------
PS. Chytry plan nawracanie poziomkowców się spełnia. Wiedzą już co to jest, jak się nazywa, że pionowe i fajn(iejsz)e :P
« Ostatnia zmiana: Marca 29, 2011, 10:00:51 pm wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: takie tam
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 29, 2011, 10:02:04 pm »
Co to jest za piasta wielobiegowa?

nie przyladalem sie tak dokladnie, nie chcialem byc posadzony o nadmierne zainteresowanie Jasiem :)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 29, 2011, 10:08:36 pm »
To było już na forum, chyba 4 biegowa shimano.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: takie tam
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 08, 2011, 07:27:02 pm »
Co to jest za piasta wielobiegowa? Pamiętam, że MD pokazywał tabelki i jakaś miała właśnie tylko nadbiegi  (wymagana mała przednia zębatka) - fajne do małych kółek napędowych.

Ta o której piszesz to 8 biegowa Sturmey-Archer ale to nie jest to. Ta na zdjęciu po mechanizmie sterującym wygląda na Sram S7 ale jest zbyt "chuda" więc zapewne to 5 biegowa Sram P5, niewykluczone że w wersji "cargo" przystosowanej do znacznych obciążeń wewnętrznych (normalnie takich piast nie można sparować z "wstępnym" przełożeniem niższym niż 1.8-2.0 a to zbyt twardo jak na transport ciężkich ładunków).
Jakub Sałata

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 08, 2011, 09:25:56 pm »
shimano 4 biegowe ma(iało) same nadbiegi. Ten rowerek jest stary i nie ograniczałbym się do srama (bardziej sachs).
A jak z wytrzymałością 3 biegowych? Zdobyłem shimano 3cc (80 lata, saurus może masz instrukcję do tego?) .  Skubana po mimo torpeda , nie ma połączonego ramienia hamulca z osią piasty. Może chyba obrócić mocowanie piasty w ramie roweru ... Nada się do lekkiego towarowego (20" kółka, 40 kg bagażu)? Na 3 biegu planuje otrzymać 25km/h przy kręceniu pedałami 100 ob/min -> przełożenie 1.95. Czy się zmieli ?(po złożeniu na nowo uważam , że jest naprawdę solidna)
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: takie tam
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 08, 2011, 09:40:58 pm »
shimano 4 biegowe ma(iało) same nadbiegi. Ten rowerek jest stary i nie ograniczałbym się do srama (bardziej sachs).
A jak z wytrzymałością 3 biegowych? Zdobyłem shimano 3cc (80 lata, saurus może masz instrukcję do tego?) .  Skubana po mimo torpeda , nie ma połączonego ramienia hamulca z osią piasty. Może chyba obrócić mocowanie piasty w ramie roweru ... Nada się do lekkiego towarowego (20" kółka, 40 kg bagażu)? Na 3 biegu planuje otrzymać 25km/h przy kręceniu pedałami 100 ob/min -> przełożenie 1.95. Czy się zmieli ?(po złożeniu na nowo uważam , że jest naprawdę solidna)

Też myślałem o Sachs ze względu na wiek ale Sachs zazwyczaj albo zawsze były chromowane a nie w matowym wykończeniu a poza tym zewnętrzny mechanizm sterowania na pewno jest od Sram (ale to akurat pasuje do Sachsa bo było tylko odświeżone, jak i sama piasta i mogło być założone jako część zamienna). Nie wiem jak jest z wytrzymałością 3 biegowych, generalnie są pancerne ale też chyba były u Srama w wersji "cargo". Ja mam 3 biegówkę Sram która ma w tej chwili spokojnie kilka tysięcy przebiegu i nie dolega jej nic a nic ale rower nie jest transportowy. Do 3cc mam ale musiałbym tę książkę odzyskać z powrotem żeby zeskanować, generalnie ta piasta jest absolutnie nic nie warta, jeszcze nie spotkałem egzemplarza w którym by działała 100% dobrze a przez rok serwisowałem wyłącznie stare rowery w przeważającej większości z piastami wielobiegowymi. Jest słabej konstrukcji, przekomplikowana i delikatna. Znajdź lepiej 3 biegowego "niemca" albo "anglika". Trafiłem kiedyś na Allegro za 25 zł 3 biegową piastę Sachs z lat chyba 50'-60' kiedy firma była  jeszcze pod szyldem Fichtel&Sachs, piasta była używana (widać po wyrobionych oczkach na szprychy) ale stan - idealny.
Jakub Sałata

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: takie tam
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 09, 2011, 11:19:11 am »
Neverhood, te piasty są policzone na "zabójcze" przełożenia.
O Nexus 8ce czytałem o założeniu tego do rikszy 22 z przodu (albo coś w tym guście)/ 19 tył. Jedyny problem: owe kolorowe podkładki były notorycznie ścinane, w środku nic się nie działo (a konstrukcja jest delikatna). A riksza.. no raczej więcej niż 40kg wozi.
Jak ostatnio byliśmy z żoną na wakacjach na rowerach (trekking), to żona miała jakieś 30 kg na rowerze (mieszczuch z tym Nexusem). Zgodnie z oczekiwaniami.. nie było żadnych niespodzianek.

Pod "cięższego" rowerzystę warto zwrócić uwagę, żeby piasta była blokowana przez ramię, a nie przez podkładki: wydaje się, że przy wysokich siłach, to właśnie te podkładki najbardziej dostają po dupie. Można poszukać, jakie siły są "na granicy" zerwania czegoś tam w środku (i od razu wyjdzie szydło z worka).

A jazda z wysoką kadencją charakteryzuje się minimalnymi siłami przenoszonymi przez piastę. Znowu "pomysł" na oszczędność

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 09, 2011, 12:15:55 pm »
Saurus, piasty nawet chromowane stają się szare, a potem czarne od brudu. Przetestowane na 3 egzemplarzach sachs 5 biegowych i nie tylko. Z 3cc jest problem taki , że informacji brak. Poprzednie 333 to był złom, ale ponoć 3cc jest udoskonalona i wychodziła w czasach gdy shimano stawało się potęgą. A jak jest na prawdę tego nie wiem. Tą piastę nabyłem z ciekawości (z całym osprzętem), jeszcze zostało upolowanie do kolekcji 3 biegowego srama i sachs. No może coś azjatyckiego 3 biegowego "made in china" uda się znaleźć lub inne egzotyczne firmy. Co do tej piasty 3cc (skoro już wyczyszczona, nasmarowana, wyregulowana i działa),  to pójdzie ona do "20" składaczka" z bagażnikiem z przodu i z tyłu, ew. standardowe wigry3. O taka mała zabawka.
pajak_gdynia, nexusa 8 jeszcze się nie dorobiłem. Na razie idę w kierunku piast wielobiegowych. Jestem zauroczony tym prostym mechanizmem, podobnie jak saurus (tak tak, przed google nie uchronią się twoje opinie). Co do blokowania piasty przez ramię do ramy to jest pewien problem. A co by było gdyby :D  takich podkładek nie było bo oś nie jest na nie przystosowana.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: takie tam
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 09, 2011, 09:46:29 pm »
pajak_gdynia, nexusa 8 jeszcze się nie dorobiłem. Na razie idę w kierunku piast wielobiegowych. Jestem zauroczony tym prostym mechanizmem, podobnie jak saurus (tak tak, przed google nie uchronią się twoje opinie). Co do blokowania piasty przez ramię do ramy to jest pewien problem. A co by było gdyby :D  takich podkładek nie było bo oś nie jest na nie przystosowana.
Nie wiem, czy nie umiem czytać, czy rozumieć :)
Fascynatem też "trochę" jestem, ale z powodu że nic dostępnego dla mnie nie zapewnia więcej niż 350%.. to jest to tylko fascynacja (a jej dzieckiem jest rower żony).
Nexus 8 (typ SG8R25 jak przeczytałem na piaście, ta z czerwonym paskiem) jest piastą wielobiegową (no chyba że nazywa się ją inaczej? mechanizm to prosty nie jest, to fakt :) )
A jakby tych podkładek nie było, to koło by się kręciło na osi ze względu na różnice w punktach przyłożenia sił. Trochę wektorów by trzeba było rozrysować. A skądinąd do takiego samego wniosku doszli konstruktorzy pewnej piasty na R (a na pewno wszystko policzyli i przemyśleli dokładnie).

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 09, 2011, 10:41:36 pm »
Nie wiem, czy nie umiem czytać, czy rozumieć :)
Podzielam słowa kolegi. Ja też nie wiem o co chodzi.

A jakby tych podkładek nie było, to koło by się kręciło na osi ze względu na różnice w punktach przyłożenia sił. Trochę wektorów by trzeba było rozrysować. A skądinąd do takiego samego wniosku doszli konstruktorzy pewnej piasty na R (a na pewno wszystko policzyli i przemyśleli dokładnie).
No właśnie w tej starej piaście 3 biegowej shimano 3cc tego nie ma. A przynajmniej w moim egzemplarzu. Jedynie co zostaje to solidnie dokręcić śruby do ramy.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: takie tam
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 09, 2011, 10:58:53 pm »
No właśnie w tej starej piaście 3 biegowej shimano 3cc tego nie ma. A przynajmniej w moim egzemplarzu. Jedynie co zostaje to solidnie dokręcić śruby do ramy.

Bardzo stare piasty Sachs miały podkładkę "żłobioną" o dużej powierzchni bez ząbka który wchodził w haki. W tych Shimano było chyba podobnie z tym że podkładka była częścią piasty, tzn. o ile pamiętam to oprócz konusa była specjalna część która klinowała się na osi. Po prostu tarcie podkładki "wgniatanej" w haki w trzybiegówkach w rowerze "osobowym" wystarczyło. W ośmiobiegowej na pewno nie, w trajku ta podkładka niszczyła mi aluminiowe haki i dorobiłem specjalną nakładkę na hak ze stali nierdzewnej.
Jakub Sałata

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: takie tam
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 10, 2011, 07:56:59 pm »
Za "wtrącanie" się w temat.. Poszukam na mieście jakiegoś długiego i strzelę parę fotek :) Albo wpadnę do jakiegoś rowerowego: tam w końcu można używać aparat do woli i nikt nie powie, że chcę pod.. :)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: takie tam
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 10, 2011, 08:38:20 pm »
Saurus, moja pomyłka przy składaniu (kiepski rysunek). Jest tam tylko 1 podkładka blokująca oś piasty z ramą (z lewej strony). To i tak lepiej niż zero. Ale i tak dziwię się, dlaczego nie zablokowali osi piasty elementem hamulca torpedo z długą dźwignią?
Cytat: pajak_gdynia
Poszukam na mieście jakiegoś długiego i strzelę parę fotek
Mission impossible. Prędzej zobaczysz poziomkę w polsce :'(
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: takie tam
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 10, 2011, 09:42:09 pm »
Szczerze, nie mam pojęcia. Być może skumulowanie nacisków od podparcia łożyska + nacisku ramienia ze spłaszczonym otworem na oś (bo względem niego podlegałaby skręcaniu i opierała się na styku krawędzią) to za wiele jak na oś o tej średnicy.
Jakub Sałata