Autor Wątek: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej  (Przeczytany 33467 razy)

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« dnia: Marca 07, 2011, 10:05:46 am »
Poszukuję pomysłu jak zamontować dodatkową zębatkę na tylnym kole by podać wspomaganie z silnika elektrycznego.
Problem w tym że mam hamulec tarczowy i niechciał bym z niego zrezygnować.
Kombinowałem by zamaist tarczy założyć zębatkę by pełniła dwie funkcje jednocześnie ale jakoś nie widzę opcji by 3mm zębatka miała wejść w standardowy zacisk, najwięcej miejsca miałbym między tarczą a szprychami ale nie mam koncepcji jak ją tam zamontować. Jest oczywiście problem z jej średnicą bo zacisk wystaje w stronę szprych.
Może ktoś ma jakiś ciekawy pomysł? Lub wie gdzie go znajdę :)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 07, 2011, 02:04:45 pm »
Pomysł na "przed chwilą": przywitać się :)
A co do spraw technicznych: piasta dwustronna, pod ostre koło. Zamiast kontry wkręcasz adapter pod tarcze (no chyba, że kierunki mi się pomyliły, zawsze mam z tym problem)

U jakiegoś sklepikarza na allegro widziałem takie coś pod "6 śrub" (ale tylko migawka w czasie poszukiwania piasty, więc nawet nie pytaj u kogo). Nawet nie pamiętam, czy to było wkręcane (jak kontra) czy nakręcane jak wolnobieg.. Pewnie i tak najszybciej zrobisz to u jakiegoś lokalnego fachowca.

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 07, 2011, 09:56:51 pm »
Jeżeli między szprychami a zaciskiem jest jeszcze miejsce to zębatkę zamontować można z wewnętrznej strony kołnierza tarczy. trzeba tylko dobrać odpowiedniej długości tulejki dystansowe i zmienić śruby tarczy na dłuższe o długość tulejki, zębatki, podkładki i nakrętki. Pytanie tylko jaka duża ta zębatka i jaki jest rodzaj kołnierza (okrągły czy w formie z ramionami). Bo jeśli jest okrągły to nic od wewnątrz się nie założy bo nie ma jak. Sama obróbka zębatki powinna być poprzedzona rozhartowaniem. Można w domu nad gazem. Po obróbce proces odwrotny czyli hartowanie. Oczywiście to nie ta sama obróbka cieplna co w profesjonalnej kuźni ale montowałem kiedyś klientowi silniczek spalinowy podobną techniką, dało sie zrobić. Przed rozhartowaniem żadne wiertło nie brało zębatki. Kilka minut nad gazem + powolna obniżka temperatury i zmiękła. A po domowym hartowaniu znowu była nie do przewiercenia.

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 07, 2011, 10:26:21 pm »
Przepraszam, że się nieprzywitałem, nie sądziłem że ktoś na to zwraca uwagę :)
Trochę polatałem z suwmiarką dziś i wychodzi na to żę zamówię wytoczenie "dekielka" który pójdzie pod tarczę a na nim od strony szprych kołko 22t, na silniku wolnobieg 18t, Vmax teoretycznie 54km/h, sie okaże co z tego wyjdzie.

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 08, 2011, 08:26:00 pm »
Ja widziałem kiedyś fotki ostrego koła z tarczówką, zarówno koronka jak i tarcza były zamocowane do tego samego mocowania tarczy na piaście (rower miał łańcuch z lewej strony). Nie jest to trudne do zrobienia, wymaga w zasadzie trzech rzeczy:

1. Umieszczenia koronki bliżej piasty a tarczy bliżej haka.
2. Umieszczenia na osi piasty od strony tarczy szerszej tulei dystansowej - mocowanie zacisku ma ustaloną odległość od powierzchni mocowania tarczy (to jest 10 albo 15 mm).
3. Poszerzenia widełek tylnych o różnicę szerokości piasty, ale zgaduję, że to będzie nie więcej, jak 6 mm.

Dobrze też przypilnować, aby łańcuch nie ocierał o zacisk - zacisk musi być w najwyższym położeniu tarczy - zależy od konstrukcji ramy.

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 17, 2011, 11:42:42 am »
niestety przy ramie KMX Cobry niż tam nie wcisnę.. muszę wrócić do wersji silnika przystawionego do głównego łańcucha i wspomagającego pedałowanie, przynajmniej nie będę się obijał i jeździł na samym silniku :)

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 29, 2011, 06:00:43 am »
jednak udało się wcisnąć, ale bez wolnobiegu, wyląduje on za to na silniku


silnik prowizorycznie zamontowany i podłączony, 40km/h bez problemu i rozpędza się dalej, wg kalkulatora vmax 55km/h
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 29, 2011, 02:25:19 pm wysłana przez DeMaDeS »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 29, 2011, 07:58:56 pm »
Pokusisz się o dokładniejszy opis w temacie o elektryfikacji? Jaki silnik, zasilanie, ile to to ciągnie z baterii ( tylna zębatka jest dosyć mała więc przełożenie raczej konkretne?) Jak wpakowałeś zębatkę na piastę? Jest nawiercona i trzymają ją śruby od czy czy jakiś inny patent?

Irenty

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 116
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 04, 2011, 07:35:07 pm »
Pokusisz się o dokładniejszy opis w temacie o elektryfikacji? Jaki silnik, zasilanie, ile to to ciągnie z baterii ( tylna zębatka jest dosyć mała więc przełożenie raczej konkretne?) Jak wpakowałeś zębatkę na piastę? Jest nawiercona i trzymają ją śruby od czy czy jakiś inny patent?
dołączam się do kolegi..... może jakiś opis, zdjęcia itp.
________________________________
Pozdrawiam.........

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 06, 2011, 08:57:33 pm »
silnik z allegro my1018z 450W 24V



pod tarczę wytoczone coś na kształt bębna hamulcowego ale w stosownym rozmiarze, z otworami by przykręcić pod śruby tarczy, zacisk przesunięty by pasował do tarczy, zębatka z tyłu 21 zębów z chińskiego wolnobiegu, na silnik wytoczona tulejka z gwintem pod zwykły wolnobieg, aktualnie założony 18t ale trochę przesadziłem (vmax 56km/h), w planach 14 zębów, przybędzie też napinacz łańcucha by swobodnie zmieniać zębatki na silniku w zależności od planowanej wycieczki.
Akumulatory 2x20Ah 12v miały być w sakwach ale że sakwy z allegro za 50zł.. lepiej zrobię im metalowy koszyk i powiesze gdzieś nisko na widelcu tylnego koła by je dociążyć dla lepszej trakcji (przy ruszaniu po żwirze rzuca kamieniami do tyłu zamiast się odpychać)




Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 06, 2011, 09:17:54 pm »
Bardzo mi się podoba (a nie mam hopla na punkcie elektrycznych ;) ). Mało inwazyjne, do wykorzystania w zasadzie z dowolnym hamulcem tarczowym, silnik całkowicie zewnętrzny ale z wstępną przekładnią planetarną o ile dobrze widzę (bezszczotkowy?). Jak wygląda sterowanie takim silnikiem (koszt, dostępność) i ile Cię kosztowało całe wspomaganie?
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 06, 2011, 09:21:41 pm »
Dobra robota :) Silnik już znalazłem: http://allegro.pl/silnik-elektryczny-z-przekladnia-24v-450w-silniki-i1558376071.html
Pytanie - jak z zasięgiem i jaki to to ma apetyt na ampery ( na stronie z aukcją jest tabelka - nie nie mogę się rozczytać, zresztą dane użytkowe są zwykle bliższe prawdy niż to co jest na papierze)? Zastosowałeś jakąś elektronikę sterującą czy działa na zasadzie - włączony - wyłączony?
« Ostatnia zmiana: Maja 06, 2011, 09:23:39 pm wysłana przez Yin »

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 06, 2011, 10:11:47 pm »
elektronika się właśnie składa, kupiłem z firmy magma gotową płytkę sterownika którą trzeba wyposażyć w obudowę, do tego zamiast potencjometru obrotowego zastosowałem suwakowy i przygotowałem coś ala róg w kierownicę z wbudowanym potencjometrem. Jak dobrze pójdzie jutro testy, postaram się jakiś cęgowy miernik pożyczyć i z nim pojeździć.
Silnik ma zwykłą przekładnię którą trochę słychać, ale na stalowych zębach, jest też wersja z planetarną na zębatkach z tworzywa, cicha ale mam obawy co do żywotności, a przede wszystkim tamten silnik waży 5kg a mój tylko 2.

cały zestaw wyszedł poniżej 500zł z tokarzem.

te przełożenie muszę skrócić bo powyżej 45km/h nienadążam pedałować i jadę tylko na elektrycznym, a miało to służyć nie do "zapieprzania" tylko jako wspomagacz pod górki :)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 06, 2011, 10:20:00 pm »
te przełożenie muszę skrócić bo powyżej 45km/h nienadążam pedałować i jadę tylko na elektrycznym, a miało to służyć nie do "zapieprzania" tylko jako wspomagacz pod górki :)
Zawsze można dać z przodu szosową korbę. Idealna była by z trzema blatami - 2 większe na co dzień, trzeci mały awaryjnie na podjazdy w przypadku wyczerpania baterii.

DeMaDeS

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Dodatkowa zębatka na tylnym kole obok tarczy hamulcowej
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 07, 2011, 02:34:20 pm »
szosowa by się przydała bym nadążył kręcić, ale sądzę że przekraczanie 50km/h bez amortyzacji na naszych drogach nie jest najlepszym pomysłem (ostatnio z górki leciałem 60km/h i jakoś nie chcę tego powtarzać),
wymieniłem wolnobieg na 16stkę, zrobiłem prowizoryczny koszyk na akumulatory ale muszę go jeszcze wzmocnić