Autor Wątek: Regulowana kierownica ASS  (Przeczytany 5864 razy)

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Regulowana kierownica ASS
« dnia: Września 15, 2008, 07:59:30 pm »
Napisał: marczi
2007-08-12 18:27:21
------------------
   Witam!

Mam do Was pytanie odnośnie budowy kierownicy z możliwością regulacji kąta pochylenia. Kierownicę już zmontowałem i działa (jako tako) tyle że:
- powstały luzy
- waży wraz z rurą sterową 1,8kg
- jest oólnie słaba konstrukcyjnie ale nic innego nie wymyśliłem jak do tej pory

Jeśli mozecie powiedzcie jak rozwiązaliście problem miejsca w którym jest oś obrotu kierownicy (zawiasu przy sterach). Najlepiej wrzućcie fotke

Z tego co widze to w "firmowych" rowerach stosują albo własnoręcznie wykonane albo zamiawiane maszynowo wykonane elementy z aluminium albo carbonu

Przykładowo:



jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #1 dnia: Września 15, 2008, 08:00:56 pm »
Napisał: marczi
2008-02-06 21:37:29
-------------
    Witam

Podnoszę temat licząc, że podzielicie się jakąś małą fotką waszego rozwiązania w tym jakże nie zgłębionym temacie

Kupiłem nowy widelec i tak sie zastanawiam bo jest to 1" z gwintem czy ryzykować stery na Ahead (na długość powinien wystarczyć). Jeśli nie to rozważam przeróbkę standardowego regulowanego mostka wpuszczanego z jego minimalną przeróbką.

Myślałem też o zamocowaniu całego (sztywnego) mostka a w miejsce kierownicy łożyska tulejka i do nich zakończenie kierownicy...

Mam jeszcze kilka innych pomysłów ale wartało by się wesprzeć w teoretycznych rozważaniach doświadczeniem innych w tym

temacie...

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #2 dnia: Września 15, 2008, 08:01:40 pm »
Napisał: Griffon
2008-02-07 16:19:07
------------------
Przyznam, że niekoniecznie rozumiem potrzebę stosowania ruchomego mostka. Z wyjątkiem low-racera oczywiście, acz i tu profesjonalni producenci kierunkują sie już w stronę kierownic Aero.
Nie wiem jaki konkretnie układ budujesz, ale przecie na tym rowerze zasadniczo jeździć będziesz tylko Ty. Co innego w rowerze przeznaczonym do sprzedaży dla bliżej nieokreślonego wymiarowo nabywcy. Tam trzeba zapewnić dużo większą możliwość regulacji albo robić każdy rower pod indywidualne zamówienie (np. tak robi Volae)
Czy ten ruchomy element ma Ci zapewniać regulację to Twojej wygody w czasie jazdy czy tez ma być jakoś odchylany by ułatwiać wsiadanie na rower.

Ja zrobiłem regulację w sposób następujący. Wymierzyłem gdzie ma być umieszczone ucho mostka (to trzymające kierownicę) - tak trochę w powietrzu - mniej więcej. Wziąłem stary mostek Cr-Mo i wypiłowałem z niego samą obejmę na rurę sterową. Potem do tej obejmy dopiłowałem i ukośnie dospawałem TiGiem rurkę ok 25 cm długości i średnicy wewnętrznej 25,4 (Cr-Mo z górala). W to wpuściłem regulowany mostek ZOOM'a (wpuszczany, 36,- PLN na allegro, nówka nie śmigana), dając jako dodatkową blokadę zwyczajną obejmę ALU od sztycy podsiodłowej. W ten sposób dostałem całkiem spory zakres regulacji położenia kierownicy (wysuwanie moska + jego pochylanie) Kierownica Aero dokupiona wysyłkowo w Cykloturze za PLN 25,- tam jako RETRO!!!!
Potem wszystko w czarny proszek i jest!
Efekt możesz zobaczyć - linki do zdjęć do fotosik.pl są w wątku "A co tak ciiiicho"

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #3 dnia: Września 15, 2008, 08:02:23 pm »
Napisał: marczi
2008-02-09 14:48:39
-------------------
Już wyjaśniam

Otóż mój SWB minimalnie przypomina konstrukcję vk3 i podobnie jak tam mam kierownice podnoszoną do góry co ułatwia wsiadanie. Aktualnie jest to dość toporna konstrukcja pospawana z grubej blachy i będę ją zmieniać. Interesuje mnie szczególnie jak to zrobił Kamil w vk3 ale niestety na żadną forkę się nie natknęłem. Już sama regulacja wysokości nie jest aż tak ważna i nie stanowi jakiegoś dużego problemu ale przede wszystkim chce mieć solidne połączenie w miejscu zawiasu

Gdzieś widziałem takie elementy w powiększeniu ale niestety wyglądają jakby były robione na zamówienie.

Drugie pytanie to nadal co sądzicie o mocowaniu Ahead na gwintowaną rure widelca. Niby naprężeń dużych tam nie będzie ale czy nie pęknie. Ktoś tak jeździ?

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #4 dnia: Września 15, 2008, 08:03:03 pm »
Napisał: Griffon
2008-02-09 20:42:16
-------------------
  Trochę muszę Cię zmartwić. Takie połączenie, o którym mówisz jest niemal niewykonalne w warunkach domowych. W zasadzie jedyna rada to zastosowanie dwu stożkowych łożysk.
Wszelkie tuleje będą musiały mieć JAKIŚ technologiczny luz i ten luz trygonometrycznie będzie widoczny na końcu ruchomej części mostka i to będzie tym większy na końcu im węższe jarzmo wykonasz. Takie życie niestety.
natomiast łożyska stożkowe pracuję w warunkach napięcia wstępnego czyli praktycznie BEZ luzu. O trwałość takich łożysk martwić sie nie musisz bo ich obciążenie będzie praktycznie żadne.
A jak dasz mostek Ahead do 1' gwintowanej rury sterowej za pomocą adaptera wpuszczonego w rurę to NIC się nie stanie. Bo to wychodzi DOKŁADNIE TAK SAMO jakbyś posługiwał sie mostkiem wpuszczanym 22,2
Takie adaptery widziałem na allegro i drogie to raczej nie jest.

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #5 dnia: Września 15, 2008, 08:04:32 pm »
napisał: marczi
2008-02-09 20:52:36
----------------
   Łożyska stożkowe...  Poszukam. A co do mostka na Ahead to myślałem o założeniu 1 1/8 cala z blaszką ale na rurę widelca  W ten sposób wyeliminuje przejściówke  ...tylko czy nagwintowana rura nie pęknie, o to pytam W sklepach rowerowych jak pytałem o widelce 24" na Ahead 1" to sie uśmiechali, ale jeden sprzedawca powidział że można założyć mostek Ahead na widelec z gwintem... hm...

Przed chwią znalazłem coś takiego No więc ja myśle o tym samym tylko mostek Ahead krótszy i z dwoma łożyskami w których będzie ośka




A to jest to do czego dąże w 100% choć jak się domyślam nieosiągalne w warunkach domowych
http://www.actionbent.com/Images/HiRacer/frontsteeringblockdetail.jpg

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #6 dnia: Września 15, 2008, 08:05:02 pm »
Napisał: Griffon
2008-02-10 09:04:38
---------------
   Tuleja na gwint też może być - nic sie tam nie stanie z całą pewnością, tylko nie dawaj pełnego okręgu a tulejkę rozciętą i z alu.
Ach i musisz jakoś uwzględnić fakt, że tak tuleja "wgryzie się" w gwint i straci nieco na średnicy.
A ja problem z widelcem 24' miałem dokładnie taki sam jak TY. Ktoś wprawdzie robi w Polsce trialowy - jakaś niszowa firma, ładne ale kosmicznie drogie...
Dałem widelec A-gang 26'. Mocny baaardzo jak mawiają i ma adapter do tarcz. Opiłowałem piwoty do V-breaków i nawet specjalnie nie widać, że to nie ten rozmiar. A w ten sposób uzyskałem ponad grzbietem opony wystarczająco dużo miejsca by zamontować ewentualnie zwykły regulowany mostek (od spodu rury sterowe) i jak mnie ochota taka najdzie, to mieć USS!
Ale na razie będę próbować kierownicy Aero

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Regulowana kierownica ASS
« Odpowiedź #7 dnia: Września 15, 2008, 08:06:45 pm »
Napisał: Czolk
2008-02-15 20:17:00
--------------
Poniżej kilka zdjęć mojej kierownicy ASS w moim IMK P7: kierownica jest podnoszona do wsiadania, ma regulacje wysokości i długości. Widelec 1 1/8" A-Head. Łożyskowanie podnoszenia jest na panewkach z brązu - ma 2 lata i nie ma luzów.
jedyne wnioski: teraz bym się nie cackał i końcówkę mostka kierownicy robiłbym frezowaną z jednego kawałka a nie spawaną z 4.





--------------------
Pzdrw

--
Franc "Rowery Poziome Rule"

niczym nie wyróżniający się IMK P7
granatowa Żaba 2 z D7F i LPG, "TKP Edition"
zielona Xantia kombi, 2.0 HDI