chodzi o to żeby rower nie był ciężki
Robiąc "belkowe ramy" osiągniesz ten rezultat (zbicie masy) jedynie stosując cienkie 1mm albo jeszcze cieńsze, ulepszane rury. Na końcach rury pogrubiane są albo mufkami albo stosuje się tzw. profile "cieniowanie". W hurtowni stali "cieniowane" profile raczej nie występują. W "cieniowanych" profilach specjalizują się producenci profili typowo do rowerów: Reynolds, Columbus, Dedacciai.
Zwykła stal St3 bez ulepszania cieplnego jest zbyt "miękka" by można było bezpiecznie schodzić poniżej 1,2mm (mówię o ramie roweru). Taka nie ulepszana stal St3 nie ma dużej wytrzymałości na zginanie, skręcanie, ścinanie.
Można by kombinować stosując np. cienkie profile zwykłej stali St3 (1,2mm) i po spawaniu naklejać porządnym klejem mufki/ tulejki w okolicach węzłów (główka ramy/ suport/ mocowanie widelca i wszystkie miejsca gdzie było coś spawane). Dla wzmocnienia. Albo lutowanie/ spawanie rur pogrubionymi mufkami.
Zwykłą stal St3 z hurtowni stali musiałbyś wysłać na hartowanie/ odpuszczanie (ulepszanie cieplne) żeby można było zbić z wagi stosując jeszcze cieńsze ścianki (cieńsze = 1mm lub mniej) albo mniejsze przekroje (np główna belka 30x30). I wtedy ważne też żeby to były profile "bez szwu", bo to że profile są "ze szwem" też je dodatkowo osłabia. Chyba ciężko będzie znaleźć profil kwadratowy "bez szwu". Przynajmniej tak jest w Rzeszowie. Rury bez szwu są łatwo dostępne.
Ewentualnie nie bawiąc się w cienkie ścianki ani w ulepszanie cieplne możesz zrobić konstrukcję szkieletową - nawiercając profile tak jak np. zrobił to ten Niemiec ("zbił" tym zabiegiem 0,7 kg). Tylko estetyka nie każdemu wtedy pasuje (i mycie tego raczej kłopotliwe, rdzewna stal wymagałaby dobrego pomalowania od wewnątrz, bo szybko by zaczęło rdzewieć):
http://www.helmut-kiss.de/


Mistrzostwem świata są konstrukcje szkieletowe. Wymagają one dobrego przemyślenia gdzie działają siły skrętne, siły zginające, siły zrywające - trzeba dokładnie "czuć konstrukcję" (albo wyliczyć). Wtedy jest najlepszy stosunek wagi do wytrzymałości. Poniżej konstrukcja z aluminium:



O tym rowerze nie mam żadnych informacji, wygląda mi na konstrukcję stalową:
