Autor Wątek: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)  (Przeczytany 12238 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 09, 2011, 09:21:22 am »
Jak swego czasu zajmowałem się wycinaniem dużych blatów to okrągłe 60T kosztowała około 100~120pln za zębatkę zrobioną z EN-AW 7075 (czyli dawne Pa9). Nie pamiętam dokładnie ale to był ten rząd wielkości. Handlowe 53T kosztuje coś 50~90pln w zależności od etykietki. Więc moja cena nie wydaje się koszmarna.
Przednia przerzutka standardowo obsługuje nie max 53T tylko pewien zakres różnicy zębów czyli co najmniej 20T, bo 3 biegowa korba szosowa jest 32-42-52T. Jeżeli odpowiednio zestopniujesz swoją korbę np 40-50-60T to dalej wszystko będzie działać, układ 42-58T też działa (taki zestaw założyłem w moim IMK P7). Ba, przednia przerzutka działa także z układem eliptycznym 40-52T i 52-62T, gdzie stosunek osi elipsy wynosi 1:1.2 (zupełne jajo, przy którym Biopace wydaje się okrągły).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 09, 2011, 10:35:22 am »
Apropos biopace'a - dlaczego to rozwiązanie jakoś szerzej się nie przyjęło? Względy techniczno kosztowe w przy niskich korzyściach? Bo teoretycznie to fajne rozwiązanie.

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 09, 2011, 11:03:40 am »
... Jeżeli odpowiednio zestopniujesz swoją korbę np 40-50-60T to dalej wszystko będzie działać, układ 42-58T też działa ...

Jako ciekawostka. 
Natrafiłem na rozwiązanie (niestety nie potrafię odszukać, była to chyba francuska strona), w którym były blaty 58-42-32(!)
Gość założył do przodu, tylną przerzutkę na łańcuchu powrotnym - zmiana przełożeń odbywała się, przez obracanie korbami do tyłu, czyli była możliwa również na postoju. 
Wydaje się, że takie rozwiązanie może znacznie zwiększyć pojemność napędu. Ale czy to działa dobrze, nie wiem.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 09, 2011, 01:31:35 pm »
talar, biopace powoduje że rowerzysta zaczyna kręcić na niższej kadencji, "później" synchronicznie z rytmem serca. Zagrożone kolana (niska kadencja => wysokie obciążenie), serce (większa ilość krwi do przetłoczenia).
Zmienna prędkość kątowa powoduje spore straty w prędkości (no dobra.. parę sekund na etapie :) ) oraz niepotrzebne straty energii i tlenu. Dobre dla "początkujących", a co nie zawodnicze to be i przestają produkować.

kaczor1, pomysł wydaje się ciekawy, ale zrób to jadąc pod górkę, kiedy przełożenie się kończy  ;D

Franc, odnośnie cen, to mówiłem o tym dodatku do koronki z kasety. U mnie miał to być zwykły pierścień centrujący + kołnierz i śrubunek doń). Zaśpiewali 160 (mój projekt, ich materiał). Teoretycznie bez centry też powinno działać, ale olałem sprawę, taniej wyszła cała korba :)

W jednym ścigu mam założone 52/39/24 (albo jakoś tak). O ile z dwoma dużymi nie ma większego problemu, to małą trzeba obsługiwać z "dużym wyczuciem" i powolutku, inaczej łańcuch po prostu spada (i jeszcze lubi się wciągać pod korbę). Nie wiem co z fantem zrobić, tymczasowo traktuję to jako zabezpieczenie i ew zemstę na gościu który chce się "przejechać" na moim rowerze bez mojego pozwolenia (bo z ubijakami to nie pojedzie, a jak będzie miał buty.. to i tak nie pojedzie bo zaliczy dzwona :)

« Ostatnia zmiana: Marca 09, 2011, 01:33:26 pm wysłana przez pajak_gdynia »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 09, 2011, 10:29:29 pm »
chyba skutecznie wybiliście mi z głowy mid drive :) 

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 09, 2011, 10:45:03 pm »
...kaczor1, pomysł wydaje się ciekawy, ale zrób to jadąc pod górkę, kiedy przełożenie się kończy  ;D
...

Jadąc pod stromą górkę z napchanymi sakwami, gdy łańcuch jest bardzo obciążony,
też nie mogę zmienić przełożenia na najmniejszą tarcze.
Po prostu muszę pomyśleć o tym wcześniej.
Tu można się zatrzymać, zmienić przełożenie, pojechać dalej (przynajmniej w teorii)
Lub po prostu...
BYĆ SZYBSZYM OD SZYBKOŚCI.  :D

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 10, 2011, 04:28:47 pm »
Przednia przerzutka standardowo obsługuje nie max 53T tylko pewien zakres różnicy zębów czyli co najmniej 20T, bo 3 biegowa korba szosowa jest 32-42-52T. Jeżeli odpowiednio zestopniujesz swoją korbę np 40-50-60T to dalej wszystko będzie działać

Oprócz różnicy w liczbie zębów na skrajnych koronkach (zwanej pojemnością przerzutki) jest jeszcze największa dopuszczalna koronka. Zauważcie, że prowadnik przerzutki przedniej jest dopasowany do krzywizny zębatki o określonym promieniu. Dlatego nie każdą przerzutkę mtb da się wsadzić do szosy (da się, ale zmiana biegów marna, mam z tym trochę doświadczeń). W przypadku przerzutki przedniej pojemność też ma znaczenie - żeby łańcuch nie jeździł po blaszce łączącej obydwie blachy prowadnika przerzutki.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: przekładnia pośrednia mid drive czy cos takiego :)
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 10, 2011, 09:08:32 pm »
Dlatego należy z przodu używać szosowej korby i szosowej przerzutki - wtedy różnica krzywizny klatki i blatu jest mniejsza.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800