forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Yin w Czerwca 23, 2010, 09:35:14 pm

Tytuł: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Yin w Czerwca 23, 2010, 09:35:14 pm
Zapewne wielu z nas ma jakieś pomysły/ projekty rowerów poziomych lub częsci do poziomek. Zapraszam do wrzucania szkiców projektów w tym temacie. 


Lwb z wigry lub innego Polskiego składaka:

(http://img337.imageshack.us/img337/4239/bikes.th.jpg) (http://img337.imageshack.us/i/bikes.jpg/)

Część łącząca to profil kwadratowy dla osoby o wadze 80kg powinien wystarczyć 35x25x2mm ale można stosować wariacje według gustu i swojej wagi, do dostania w każdej hurtowni stali.

 Alternatywny projekt, fotel dany wyżej pozwala uzyskać bardziej kompaktowe rozmiary roweru:
(http://img33.imageshack.us/img33/8183/bike2t.th.jpg) (http://img33.imageshack.us/i/bike2t.jpg/)

Kolejna wariacja projektu: teleskopowa główna belka. Pozwala regulować odległość suportu od siedzenia ( analogicznie do roweru SWB) i długość roweru. Do tego pozwala rozłożyć rower na 2 częsci więc zachowujemy formę składaka ;). Do wykonania za pomocą profili kwadratowych lub rur okrągłych. 
(http://img594.imageshack.us/img594/1263/bike3q.th.jpg) (http://img594.imageshack.us/i/bike3q.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)


Kolejny koncept: regulacja rozstawu osi dla roweru typu delta trajk FWD ( z napędem na przednie koło). Ten sam pomysł oczywiście w odwrotnym układzie dało by się pewnie zastosować w trajkach typu tadpole.
(http://img204.imageshack.us/img204/8413/deltratrikeregulacja.th.jpg) (http://img204.imageshack.us/i/deltratrikeregulacja.jpg/)

Jak mam nadzieje widać na rysunku belki wysuwają się teleskopowo, do tego tylna belkę też można regulować dla krótszej lub dłużej bazy kół. Do tego dochodzi standardowo możliwość rozkładania do transportu.  Kolejnym plusem jest możliwość przechodzenia z delta trajka do dwukołowego lowracera przez zmianę tylnej częsci na widelec.

Regulacja rozstawu przednich kół dla roweru typu tadpole trajk:
(http://img204.imageshack.us/img204/4271/tadpoletrikeregulacja.th.jpg) (http://img204.imageshack.us/i/tadpoletrikeregulacja.jpg/)

Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Yin w Czerwca 24, 2010, 11:13:47 pm
Projekt ramy swb do tematu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=683.new#new

Rama z fotelem opartym na wspornikach:
(http://img132.imageshack.us/img132/691/swbzprofli1.th.jpg) (http://img132.imageshack.us/i/swbzprofli1.jpg/)

Update: Wersja poprawiona, w poprzedniej łańcuch mógł trzeć o fotel. (Podniesienie fotela lub zastosowanie rolki pod fotelem by temu zapobiegło ale można rozwiązać to tak jak jest w slyway'u:)
(http://img188.imageshack.us/img188/7241/swbzprofli2.th.jpg) (http://img188.imageshack.us/i/swbzprofli2.jpg/)


Rama z fotelem opartym o konstrukcję ramy:
(http://img256.imageshack.us/img256/3511/beztytuumc.th.jpg) (http://img256.imageshack.us/i/beztytuumc.jpg/)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: DROMADER w Czerwca 24, 2010, 11:49:03 pm
Projekt ramy swb do tematu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=683.new#new



Ta rama jest genialna w swojej prostocie. Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Popieram pomysł kolegi. Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Yin w Czerwca 25, 2010, 12:43:00 am
Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Lub przesunąć główkę ramy bliżej suportu.

Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.

Problem w tym że każdy jest innego wzrostu i wagi :).
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: DROMADER w Czerwca 25, 2010, 08:52:26 am
Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Lub przesunąć główkę ramy bliżej suportu.

Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.

Problem w tym że każdy jest innego wzrostu i wagi :).


I dlatego polecam wykonywanie roweru z regulacją suportu i fotelika. Jest z tym trochę roboty, ale mniej kłopotów na przyszłość, (choćby w razie sprzedaży).
Przy projekcie można podać na jaki wzrost został rower zrobiony.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs w Czerwca 25, 2010, 08:59:33 am
To i ja dorzucę coś ze swoich zbiorów:

(http://img155.imageshack.us/img155/2274/odblasknapedaach.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=odblasknapedaach.jpg)

(http://img156.imageshack.us/img156/6184/mocowaniesuportu.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=mocowaniesuportu.jpg)

(http://img412.imageshack.us/img412/6026/piastajednostronna.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/my.php?image=piastajednostronna.jpg)

(http://img145.imageshack.us/img145/3377/spawanierur.th.jpg) (http://img145.imageshack.us/my.php?image=spawanierur.jpg)

(http://img156.imageshack.us/img156/1525/xseam.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=xseam.jpg)

(http://img412.imageshack.us/img412/7183/zawieszenieprzd3.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/my.php?image=zawieszenieprzd3.jpg)

(http://img156.imageshack.us/img156/4103/fotelikamortyzacja.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=fotelikamortyzacja.jpg)

(http://img156.imageshack.us/img156/7871/fotelikrczka.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=fotelikrczka.jpg)

Tu http://www.ihpva.org/Projects/tstrike/steering.htm (http://www.ihpva.org/Projects/tstrike/steering.htm) jest głównie o rozwiązaniach kierowania rowerem, ale na dole stronki znajdziecie wiele odnośników do innych aspektów konstrukcyjnych.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: kapitanwasyl w Czerwca 25, 2010, 09:12:06 am
Zajefajnie wymyślona piasta jednostronna    i     odblask w pedale ( ostatnio u siebie zwróciłem uwagę na to że w oryginale " świeci " w kosmos )
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs w Czerwca 27, 2010, 10:13:14 am
Znalezione na http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/ (http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/)

W sam raz na zbliżające się lato :):

(http://img13.imageshack.us/img13/7813/62751788.th.jpg) (http://img13.imageshack.us/my.php?image=62751788.jpg)

(http://img121.imageshack.us/img121/9684/94449638.th.jpg) (http://img121.imageshack.us/my.php?image=94449638.jpg)

Przeróbka rowerku dziecięcego:

(http://img80.imageshack.us/img80/6031/66250434.th.jpg) (http://img80.imageshack.us/my.php?image=66250434.jpg)

(http://img84.imageshack.us/img84/117/44846750.th.jpg) (http://img84.imageshack.us/my.php?image=44846750.jpg)

(http://img295.imageshack.us/img295/1450/24600586.th.jpg) (http://img295.imageshack.us/my.php?image=24600586.jpg)

(http://img156.imageshack.us/img156/8915/87837405.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=87837405.jpg)

(http://img80.imageshack.us/img80/9272/11966387.th.jpg) (http://img80.imageshack.us/my.php?image=11966387.jpg)

(http://img80.imageshack.us/img80/4431/51597519.th.jpg) (http://img80.imageshack.us/my.php?image=51597519.jpg)

Bagażnik jako stojak:

(http://img411.imageshack.us/img411/4516/30739247.th.jpg) (http://img411.imageshack.us/my.php?image=30739247.jpg)

(http://img101.imageshack.us/img101/7738/40527371.th.jpg) (http://img101.imageshack.us/my.php?image=40527371.jpg)

Jak to powiedział pewien baca - trzeba umieć radzić sobie w życiu, po czym zawiązał kierpce dżdżownicą..

(http://img295.imageshack.us/img295/5809/bwbpbwdj.th.jpg) (http://img295.imageshack.us/my.php?image=bwbpbwdj.jpg)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs w Lipca 28, 2010, 04:34:41 pm
Gdzieś w którymś wątku ktoś pisał o problemach z piwotami - oto sposób znaleziony gdzieś w sieci, i od razu zastrzegam - nie próbowałem..

(http://img185.imageshack.us/img185/3662/piwoty1.th.jpg) (http://img185.imageshack.us/my.php?image=piwoty1.jpg)

(http://img266.imageshack.us/img266/215/piwoty2.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/my.php?image=piwoty2.jpg)

(http://img442.imageshack.us/img442/4018/piwoty3.th.jpg) (http://img442.imageshack.us/my.php?image=piwoty3.jpg)

(http://img294.imageshack.us/img294/4816/piwoty4.th.jpg) (http://img294.imageshack.us/my.php?image=piwoty4.jpg)

(http://img266.imageshack.us/img266/6291/piwoty5.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/my.php?image=piwoty5.jpg)

Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: cyqlop w Lipca 28, 2010, 08:47:14 pm
stal na śruby to stal automatowa czyli z dużą zawartością siarki, a jak wiemy z materiałoznawstwa ma to niekożytsyny wpływ na parametry rozciągania, za to przy obróbce wiór jest bardzo łamliwy.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs w Lipca 29, 2010, 02:07:02 am
Bardziej obawiałbym się odporności na ścieranie czy zginanie, ale z drugiej strony - śruby mają różne stopnie twardości. Jak by nie było - sposób jest bardzo prosty.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lipca 29, 2010, 10:35:17 pm
Gdzieś w którymś wątku ktoś pisał o problemach z piwotami

Z stalowymi nie jest źle, można wyciąć z jakiegoś zezłomowanego pionowego i przespawać. Ba nawet da się kupić w poziomym sklepiku lub w sklepiku z częściami do odchudzania rowerów. Problem jest z tymi do ram z alu lub laminatów - jeśli już są to bez gniazd - sama tulejka piwotu.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Sierpnia 17, 2010, 02:24:34 am
Zaczynałem od FWD, RWS, "delta". Inspiracją był dla mnie piękny rower:

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/SzgYFlFibpI/AAAAAAAAACs/_d2tpDSQtPE/s512/inspiracje.jpg)

Mój prototyp wyglądał tak:

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S2vdYayu9II/AAAAAAAABiE/JD4n63JHLOc/s640/DSC_3941.jpg)

Stwierdziłem że:
- za nisko siodło
- przesadziłem z różnicą wysokości siodło - korby
- zrobiłem "poprawki" na żywo i wyszło coś takiego jak na szkicu poniżej (trochę szkoda że nie zrobiłem zdjęcia "żywego" prototypu po zmianach, prototyp po ustaleniu końcowej geometrii wyrzuciłem na złom, bo nie był do niczego więcej potrzebny, i to był bardzo tani prototyp - wykonałem go z 8mm drutów zbrojeniowych do betonu i pospawałem w 3 dni)

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S1Q4RmX0gvI/AAAAAAAAA94/N_L4srdcgMo/s640/M%C3%B3j%20prototyp.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S1Q7JHqgTyI/AAAAAAAAA-M/gLLVAOQMMJs/s512/M%C3%B3j%20prototyp%20%282%29.jpg)

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S42UB3K2bUI/AAAAAAAACPk/3p-c-T4hltE/s640/wst%C4%99pny%20projekt%201.jpg)

(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S42UCJAmS3I/AAAAAAAACPo/xnydkRcrSjA/s640/wst%C4%99pny%20projekt%202.jpg)

GEOMETRIA tej delty - uwaga - rower nie był objeżdżony, zbudowałem tylko prototyp!!!:

- koła 28" z balonami wysokimi na 47mm (szerokie również 47mm),
- rozstaw osi kół 145cm,
- długość 240 cm (korba w najdalszym położeniu i najbardziej wystający punkt na tylnym kole)
- punkt obrotu 80 cm od osi przedniego koła (tuż za siedzeniem),
- kąt punktu obrotu 68 stopni,
- rozstaw tylnych kół 70cm,
- suport na wysokości 37cm,
- siedzenie na wysokości 44cm,
- średnica zawracania około 4m

Generalnie taki rower steruje się "dziwnie", bo "nadgania" "tyłkiem" (jeździłem na tego typu rowerze - ogólnie jeździ to tak jak wózek widłowy). To jeszcze może ujdzie - można się przyzwyczaić. Choć amortyzator/ sprężyna do mechanizmu kierowniczego byłaby wskazana, bo rower ma skłonność do "nadsterowności" - czyli po "przegięciu" pewnego (trudno wyrazić mi się precyzyjnie bo nie mierzyłem) "punktu skrętu" zaczyna "coraz mocniej" skręcać. Zacieśnia zakręt przy nieostrożnym kierowaniu. Generalnie bezpieczniejsze są pojazdy które "wydziera" z zakrętu niż te które zacieśniają (to taki niuans - podsterowne auta są bardziej "intuicyjne"). Ale nie jest beznadziejnie: dałoby się zniwelować tę nadsterowność ... zwykłą sprężyną która ciągnęłaby koła do pozycji początkowej, albo ten sam efekt "wracania kół do pozycji wyjściowej" amortyzatorem gazowym (amortyzatory gazowe jak w klapach bagażników samochodów). Ale jest też druga cecha. I dużo ważniejsza. Rower tego typu nie jest zbyt zwinny, bo wraz z obrotem pochyla się całe siodło wraz z nami - i jest duża masa do "dźwigania" (no chyba że zrobilibyśmy oś obrotu prostopadłą do ziemi to co innego - wtedy siodło nie kiwałoby się w trakcie skręcania). I tego typu rower w sterowaniu jest trochę "krowiasty". Dodam że koło które skręca się niezależnie bez obracającego się wraz z nim fotelika nie ma tej "nadsterowności". A wracając do powyższego modelu: (czyli model w którym fotelik przechyla się przy skrętach) - taki rower gdy ma jedno koło z przodu ma: owszem dużą przestrzeń bagażową, jest prosty do zbudowania, z mechanizmem tylnych wahaczy na ruchomych ramionach powinien być dosyć bezpieczny w zakrętach (sztywne trajki nie są zbyt bezpieczne), wydajny napęd (krótki łańcuch). Ale ... co najwyżej będzie z niego super turystyk/ dromader. Musiałby mieć znowu silne wspomaganie skręcania inaczej prowadzi się jak auto bez wspomagania kierownicy. Czyli: dosyć topornie. Rower powinien być w miarę zwinny. Oczywiście dałoby się coś z tym zrobić (zrobić np. dłuższe ramię dźwigni kierowniczej, zrobić mniejsze przełożenie ruchu, itp). Albo nawet założyć (oprócz tego że do systemu pochylania trzeba by coś założyć) to oddzielnie założyć też siłowniki gazowe do mechanizmu kierowniczego? Nie rozmyślałem nad tym dłużej, bo...

Ze względu na zwinność, lepszą siłę hamowania (dwa koła z przodu), lepsze właściwości gdy przyjdzie się z kimś/ czymś rozmijać na trasie (nie trzeba się oglądać czy nie zawadzimy czasem tyłem), mniej poślizgów na nawierzchni z piaskiem pod górkę (FWD vs. RWD) idę ... w stronę RWD, FWS, "tadpole". Teraz moją inspiracją jest Thorax EasyRider:

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S-22_kMSkoI/AAAAAAAADLY/V8FitFYXQ9M/s640/Thorax%20Easy%20Rider%202.jpg)

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S6tJf97LGxI/AAAAAAAACZE/SvLi5qQj8HA/s640/thorax_easyrider.jpg)

Bazując na dużych kołach otrzymujemy z niego "Utopia Project":

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TGfnaywXTVI/AAAAAAAAD1c/Vh8wY9NdU5k/s512/Utopia%20project%20ver.%202.jpg)

Nie mam jeszcze zbudowanego "żywego" prototypu ale tutaj też już wiem że:
- bez mechanizmu pochylania kół (wahacze chodzące naprzemianlegle) rower będzie niezbyt bezpieczny w zakręcie - więc już z góry sobie to założyłem że wahacze będą ruchome i że będą ze sobą połączone tak że gdy jeden idzie w górę to drugi "automatycznie" (wlaściwie to "mechanicznie") idzie w dół i powoduje to przechył roweru (dosyć prosty mechanizm - już ma tak kilka rowerów: Tripendo, FN-Trike, Trixo, Fast FWD, Rabbit Landwalker)
- w mechanizmie pochylania obowiązkowo musi być jakaś sprężyna (lub dwie) - niekoniecznie strasznie silne (albo amortyzatory gazowe - znowu jak w klapach bagażników samochodowych). Rzecz w tym że mechanizm pochylania "symuluje" w 100% właściwości jezdne dwukołowca (pochylanie się) ale bez przesady!!! Bo trójkołowiec powinien trochę "trzymać pion" po to żeby rower nie "kołysał" się od byle pochylaniem ciężarem ciała!!! Na zakręcie zaś powinien się poddawać. Czyli ma się pochylać ale bez przesady. Można by zamiast sprężyny do mechanizmu pochylania zamontować siłowniki do zamykania drzwi :o . W rowerze "Tripendo" i w rowerze "Trixo" jest oddzielna "wajcha" do mechanizmu pochylania - to też jest rozwiązanie. W "Tripendo", "Fast FWD" , "FN-Trike" jeszcze dodatkowo wprowadzona jest blokada mechanizmu pochylania która przydaje się przy wsiadaniu, wolnych (<7 km/h) manewrach
- przy wąskim rozstawie kół... wprowadzę skrętne tylne koło, żeby rower był zwrotny

GEOMETRIA tego tadpole:
- szerokość 74 cm (krańcowe punkty osi kół)
- długość 216 cm (krańcowe punkty opon)
- rozstaw osi kół 138 cm
- skrętne wszystkie koła żeby po testach i ustawieniach średnica zawracania wyniosła max. 2,5m
- siodło na stałej wysokości 48 cm od podłoża ale regulowane "przód - tył" dla wzrostu 1,60-2,00m oraz regulowany kąt oparcia w zakresie 30-60 stopni
- suport przesuwny "góra - dół" 30-42/ 48-55 cm
- przestrzeń bagażowa z tyłu na bagażniku (bagażnik zespolony ze stelażem siodła)
- podwieszony bagażnik pod kierowcą o wymiarach: wysokość 25 cm, długość 50 cm, szerokość 45 cm)
- koła 28", "balony" 47mm szerokie i 47mm wysokie

Typ (nie mówię o materiale - chodzi mi jedynie o sam "typ") obudowy chcę zrobić mniej więcej taki (bez jakiejkolwiek szyby):

(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TFXM16izCDI/AAAAAAAADss/ELj7b8gBqFU/s640/saics-yez-concept-car-29.jpg)

(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TFXM2VclxXI/AAAAAAAADs0/9Pazr6xPOvw/s640/saics-yez-concept-car-45.jpg)

Tego typu obudowa niewiele aerodynamicznie daje. Ale można ją zrobić z prostych materiałów. O wiele jednak ważniejsze jest jednak to że nie ma w niej szyby
- wymagającej wycieraczki
- parującej
- rysującej się
- wymagającej skrobania w zimie (dodam że jeździłem z tego typu owiewką w zimie i po 300-500 m zaczynałem się rozgrzewać i szyba nie była mi do szczęścia potrzebna, wiało mi po głównie twarzy a prędkości 25 km/h w zimie jeszcze nie wymagały szyby - i piszę to z własnego doświadczenia, w lecie można jeździć szybciej i co najwyżej komary w zębach)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Sierpnia 25, 2010, 05:51:54 pm
Szlifuję jedynie sam projekt (bo nie mam chwilowo dostępu do garażu i nie mam czym "nasmarkać" ani czym pociąć ani czym poszlifować, powiercić, wygiąć, wbić, itp.). W projekcie brakuje mi już coraz mniej. Chciałbym nawet sam wprowadzić pełne oznaczenia spawalnicze na ramę gdybym "zbyt długo" nie miał dostępu do warsztatu. Wtedy zaniosę ten projekt do zakładu (po znajomości w Holandii nie da się załatwiać nic w zakładzie spawalniczym - więc muszę wprowadzić te chol...ne oznaczenia spawalnicze - same wymiary nie wystarczą). Muszę jeszcze dokładnie wyrysować układ kierowniczy. Tylne koło jest skrętne razem z przednimi. Tylne koło będzie z przegubem kardana - coś jak Chameleon Stites (docelowo podwójny kardana żeby nie szarpało napędowym skrętnym tylnym kołem). Mechanizm pochylania trajka będzie stosunkowo prosty - gdy jeden wahacz idzie w górę to drugi idzie w dół (tak jak w Fast FWD, Landwalker Super Trike czy w Tripendo). Do łożyskowania wahaczy (oraz do wszystkich zwrotnic) zastosuję katalogowe kołnierzowe łożyska ślizgowe o średnicy montażowej 14 mm, zewnętrzna średnica kołnierza 20mm (SKF ma takich w bród), widelec oburamienny żeby wpierw objeździć sprzęta i wyregulować go a przy okazji nie pchać się w koszty (hamulce będą rolkowe). Kąt zwrotnicy tylnego widelca będzie regulowany, bo nie wiem jak to będzie się dokładnie zachowywać. Oraz regulowany punkt zaczepu cięgien sterujących. Kąt obrotu przednich kół 15 stopni - więcej w tym układzie nie da rady (bo rower jest wąski - 74cm). Maksymalny kąt skrętu tylnego wahacza określam wstępnie na 25 stopni. Zwrotnice wykonane z ... płaskownika 40x5 mm, profil główny (belka główna) to kwadrat 40x40x1,5 mm, "uszy" wahaczy przednich to płaskownik 40x5mm ucięty na "kwadrat" 40x40 z mocno zaokrąglonymi brzegami z jednej strony, wahacze przednie to profil prostokątny 40x20x1,5 mm, wahacz tylny profil prostokątny 30x20x1,5mm. Materiał bazowy to stal St3s spawana migomatem (prawdopodobnie prądem 100-120A - muszę sobie to jeszcze dokładnie sprawdzić), gaz osłonowy Argon+CO2, plus do spawania tania przyłbica samościemniająca. W pierwszej wersji wyspawam ramę bez "szablonu spawalniczego - tylko nie będę "jechał na raz" tylko "zakosami". Oczywiście wcześniej poszczepiam i pomierzę - nie będę spawał "na oko". Rama gdy przejdzie testy zostanie pomalowana farbą + lakier. Potem będę tworzył szablon. Wszystko trzeba będzie wpierw "obadać" i szkoda malować gdy wiadomo że coś może być "nie tak". Wyprzedzenie przednich widelców będzie regulowane. Zwrotnice pochylone na boki całkiem "tradycyjnie" - czyli oś obrotu przednich zwrotnic będzie "w przedłużeniu" celować w punkt styku przednich opon. Pochylenia osi przednich zwrotnic w kierunku "przód" (bo pochylenie "na boki" już ustalone) jeszcze nie ustaliłem (FN-Trike ma zdaje się kąt pochylenia do przodu 27 stopni). Tylny obrotowy widelec będzie miał regulowany kąt obrotu - jestem w stanie wstępnie ustalić że lepiej żeby kąt obrotu tego widelca był "odwrócony" - zrobili już tak goście w USA i z tego co widzę dosyć stabilny sprzęt im wyszedł, pomimo że RWS.

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/THXTFAzcahI/AAAAAAAAEGE/pP98zIiYfdY/s512/lewy.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/THXRPsalekI/AAAAAAAAEF8/C57poy4hM-0/s640/og%C3%B3lny.jpg)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 01, 2010, 02:00:51 am
Nie ma to jak 3D - rysunek zrobiony w programie "Google SketchUp". Postaram się zrobić "manekina" żeby symulacja była lepsza. W tym programie nie zaznaczy się gwintów ani nie można wprowadzić oznaczeń spawalniczych. Ale po wydrukowaniu można ... nanieść te parametry ręcznie. Można za to już w programie wymiarować, pracować w 3D. Na tym rysunku jeszcze dużo brakuje. Program zainstalowałem ... ledwo wczoraj. Idzie szybciej wykonać rysunek niż w 2D. Ten program jest dosyć prosty i daje duże możliwości oceny "czy się coś zmieści".

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH2lAsgNpqI/AAAAAAAAEIU/IW_kEOq0JZo/s640/utopia%203.jpg)

"Dorobiłem" korby, przednie widelce (koła będą podwieszone dwustronnie):

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH5xaBF-wnI/AAAAAAAAEIk/zkUuOPy60WM/Utopia%202.jpg)

A teraz pedała:

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH51E1n3CnI/AAAAAAAAEIs/G4KjGRqsIvk/Utopia%202.jpg)

I zwrotnice:

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH6mUQ5mUfI/AAAAAAAAEJA/y-Az4g08SDs/Utopia%203.jpg)

Łożyskowanie przednich wahaczy już skończone (teraz mechanizm pochylania czeka w kolejce):

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH643HcTJCI/AAAAAAAAEJI/zwNQsl1EqgA/s640/Utopia%203.jpg)

W drugim dniu pracy (na nieznanym mi wcześniej programie Picassa Sketchup) naszkicowałem mechanizm pochylania (dwa cięgna pchają/ ciągną na przemian przednie wahacze). Zabieram się zaraz za układ kierowniczy. A tu prosty mechanizm pochylania kół:

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TH-JodXGKdI/AAAAAAAAEJQ/-Q5d__fz5B8/s640/Utopia%203.jpg)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: cyqlop w Września 07, 2010, 07:21:43 pm
co do mechanizmu pochylania kuł

to w takim stanie jak jest to nie za bardzo jakoś widzę możliwości pracy ( po pierwsze to się pognie na kawałki)

no chyba że ten płaskownik jest zamontowany na główce cięgła

(http://www.iskra-zmils.com.pl/pliki_jpg/53.jpg)

to jeszcze by to pracowało

jak dla mnie śruba mocująca powinna być w pionie czyli płaskownik na płasko
nie chce mi się rysować o co mi chodzi
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 07, 2010, 07:32:29 pm
co do mechanizmu pochylania kół to w takim stanie jak jest to nie za bardzo jakoś widzę możliwości pracy ( po pierwsze to się pognie na kawałki) no chyba że ten płaskownik jest zamontowany na główce cięgła

(http://www.iskra-zmils.com.pl/pliki_jpg/53.jpg)

to jeszcze by to pracowało

Dziękuję za uwagę Cyqlop! Wiem - to wszystko będzie się też przemieszczać "góra - dół" plus "lewo-prawo" dlatego konieczne są np. główki cięgieł. Wystarczą jednostronne główki cięgięł (jak zakres pracy jednostronnych będzie niewystarczający to kupię dwustronne). Albo trzeba by umieścić w płaszczyźnie ruchu parę łożysk ślizgowych (pracujących góra-dół, lewo-prawo).

(http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/images/xtCb1Wj3.jpg)

(http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/images/kJQYD7pS.jpg)

Wolę jednak główki cięgięł.

Przednia sekcja "wstępnie" skończona. Nie wszystko jest zbyt precyzyjnie pokazane ale wiem "co i jak" i przednią sekcję mogę już zrobić w swoim garażu z minimum narzędzi. Np. tam gdzie są czerwone cięgna to na ich zakończeniu będą jednostronne główki cięgieł (cięgna mechanizmu pochylania też będą miały na zakończeniu główki cięgieł). Jako łożyskowanie wahaczy, zwrotnic, mechanizmu pochylania, kolumny kierowniczej oraz "dżinksów" zastosuję kołnierzowe łożyska ślizgowe. Zwrotnice przednich kół będą z wygiętego płaskownika 5mm. Tam gdzie w okolicy zwrotnic (oraz wahaczy) jest rura to na razie będzie ona tylko wstawiona jako "zapobieganie zgnieceniu zwrotnicy" - i ta rura nie będzie spawana. Wszystkie spoiny (wpierw) będą w linii prostej. Jak tylko spawanie po łuku dobrze mi pójdzie to konstrukcja zostanie odchudzona i wyeliminuję te naddatki.

Teraz pozostaje mi się zabrać za dwie zębatki na przegubie kardana w okolicy tylnego widelca. Jako łożyskowanie przegubu kardana wybiorę pewnie samonastawne łożyska w oprawie. "Podprowadzę" cięgno do skrętnego tylnego widelca żeby skręcały na raz wszystkie koła. Skłaniam się teraz ku kierownicy nadsiodłowej ze względu na łatwość ... zajmowania miejsca na siodełku. Mam w swoim trajku kierownicę podsiodłową i jednak wsiadanie na rower nie jest takie komfortowe.

... Nachodzi mnie myśl żeby ... zrobić nitowano-skręcaną wersję tej ramy... Wtedy tylko pocięte profile, pocięte blachy, nawiercone profile i nawiercone pocięte blachy, nity i nitownica. Jest to realne. Wtedy spawarka nie jest już potrzebna.

"Pokolorowałem" projekt 3D żeby uwidocznić lepiej komponenty. To będzie jeszcze lepiej "opracowane" - jeszcze nie opanowałem do końca tego programu Google Sketchup zeby rysować dokładnie tak jak chcę (choć zaznaczam że jest to dosyć przyjazny program i nie jest przesadnie skomplikowany).

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TIZ6BkqVskI/AAAAAAAAEKo/87EJmOyQHjk/s640/Utopia%205.jpg)

(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TIZ4tAgVYTI/AAAAAAAAEKY/cYNtnXte2ac/s640/Utopia%203.jpg)

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TIZ70cOrw1I/AAAAAAAAEK0/JZDAbtjlYUw/s640/Utopia%204.jpg)

P.S. Dodam że obecnie mam trajka ze stali (Flevo-racer "evolution"), waży on pewnie co najmniej 27 kg (jak nie więcej). Po płaskim nie mam z nim problemu żeby jeździć nim 25-27 km/h. Duże koła dobrze się toczą (mam 28" x1 przód i 26" x2 tył), nawet rozpędza się w miarę szybko, z tyłu mam łożyska maszynowe, kręcą się płynnie "jak masło". Trixo Wojtka Rydzewskiego ważyło 38 kg!!! Gdy dojdę do takiej nadwagi (ponad 30 kg) to automatycznie montuję silnik elektryczny. W odchudzanie konstrukcji zabiorę się jednak w dalszej kolejności. Nie spawałem 1mm profili (bo przy odchudzaniu konstrukcji zastosują większe przekroje profili i zejdę z grubością ścianki z 1,5mm do 1mm). Najprostszym rozwiązaniem będzie jednak ... elektryfikacja roweru.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Września 07, 2010, 08:22:50 pm
Macieju, załóż nowy temat o tej utopi. Z chęcią coś napiszę o tym. W tym temacie będzie bajzel.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 07, 2010, 08:49:32 pm
Macieju, załóż nowy temat o tej utopi. Z chęcią coś napiszę o tym. W tym temacie będzie bajzel.

Hmmmm...??? Przecież to mój szkic... I nie pasuje do tematu???
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Września 08, 2010, 01:20:43 pm
Macieju, załóż nowy temat o tej utopi. Z chęcią coś napiszę o tym. W tym temacie będzie bajzel.

Popieram inicjatywę kolegi !

Maciej, twój projekt jest rozwojowy, przydałby się osobny wątek, dla zachowania porządku na forum. Potrafisz założyć nowy wątek dla jednego zdjęcia, a o swoim rowerze nie chcesz? Ludzie chcą się podzielić swoimi wrażeniami, daj im taką możliwość, ale bez zaśmiecania tego tematu. Tu powinno się wrzucać gotowe rozwiązania....
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 08, 2010, 01:43:10 pm
Macieju, załóż nowy temat o tej utopi. Z chęcią coś napiszę o tym. W tym temacie będzie bajzel.

Popieram inicjatywę kolegi !

Maciej, twój projekt jest rozwojowy, przydałby się osobny wątek, dla zachowania porządku na forum. Potrafisz założyć nowy wątek dla jednego zdjęcia, a o swoim rowerze nie chcesz? Ludzie chcą się podzielić swoimi wrażeniami, daj im taką możliwość, ale bez zaśmiecania tego tematu. Tu powinno się wrzucać gotowe rozwiązania....

Przecież to jest niemal gotowe. Podaję zatem profile:
- belka główna stal St3s, profil kwadratowy 40x40x1,5mm
- wahacze przednie stal St3s, profil prostokątny 40x20x1,5mm
- wahacz tylny stal St3s, profil prostokątny 30x15x1,5mm (jeszcze się zastanawiam)
- obustronne widelce z przodu - stal St3s, profil prostokątny 30x15x1,5mm
- rura fi 20x1,5mm ("wkładki" w wahaczach, "wkładki" w zwrotnicach), rura wystająca na zewnątrz kolumny kierowniczej
- płaskownik 40x5mm stalowy (uszy wahacza, "ucho" mechanizmu pochylania, zwrotnice)
- kołnierzowe łożyska ślizgowe z kołnierzem (np. SKF) - fi zew. 14, fi wew 12, dług. 7mm, kołnierz zew. 20mm - łożyskowanie wahaczy, łożyskowanie zwrotnic, łożyskowanie kierownicy
- kolumna kierownicy profil kwadratowy 30x30x1,5mm
- pręt stalowy fi 8mm - cięgna (UWAGA!!! Tani pręt do zbrojenia betonu nie nadaje się do gwintowania)
- główki cięgieł M6 albo M8
- małe łożyska ślizgowe do łożyskowania mechanizmu pochylania, oraz do cięgien sterujących z przodu
- 2 sprężyny żeby mechanizm pochylania nie latał (nie wiem ile "Niutonów" dokładnie - trzeba przetestować)
- zwykły przegub kardana - np. taki jak do kluczy
- łożyska w oprawie jako łożyskowanie przegubu kardana
- koła przód 28", hamulce rolkowe 
- koło tył 28", piasta wielobiegowa, hamulec rolkowy
- suport rozrysowany w osobnym wątku: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=717.msg7964#msg7964

Podam wszystkie najdrobniejsze wymiary dla zainteresowanych. Jest to projekt typu "Open Source".

Technologie: Profile cięte na wymiar np. piłą taśmową. Potem oszlifowane krawędzie szlifierką stołową lub zamocować w imadle i oszlifować grubą tarczą w szlifierką kątową. Otwory wiercone wiertarką stołową. Cięgna gwintowane. Łożyska ślizgowe wbijane. Połączenia wahaczy z ramą - skręcane śrubą, podkładka + nakrętka. Połączenia zwrotnic ze sobą - skręcane śrubą + nakrętka. Technika połączeń żółtych elementów - spawanie MAG 135 (prądu spawania i prędkości podawania drutu jeszcze nie ustaliłem, spawanie w osłonie Ar+CO2). Rozważam wersję nitowano-skręcaną ramy (wtedy zszedłbym z grubością ścianki do 1mm).

Przepraszam że projekt "rozwojowy" nie jest jeszcze na gotowo!
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Września 08, 2010, 02:20:30 pm

Przepraszam że projekt "rozwojowy" nie jest jeszcze na gotowo!

Nie przepraszaj, tylko zakładaj nowy wątek, proszę. "Niemal" to jak "prawie". A "prawie" robi wielką różnicę. W tym wątku póki co zostały pokazane rozwiązania autorów, których nie znamy i nie mamy z nimi kontaktu. Trudno zatem na polemikę w stylu: "co autor miał na myśli". Zostało pokazane i już.

Twój projekt jest odważny, "prace są w toku" i mamy kontakt z autorem. Jest możliwość przedyskutowania pewnych kwestii. Aż się prosi osobny wątek. Boisz się krytyki, że tak tego unikasz, czy może świadomość, że wrzucasz to do "gotowych" daje ci wrażenie, że już się z nim uporałeś  ???
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 08, 2010, 03:36:31 pm

Przepraszam że projekt "rozwojowy" nie jest jeszcze na gotowo!

Nie przepraszaj, tylko zakładaj nowy wątek, proszę. "Niemal" to jak "prawie". A "prawie" robi wielką różnicę. W tym wątku póki co zostały pokazane rozwiązania autorów, których nie znamy i nie mamy z nimi kontaktu. Trudno zatem na polemikę w stylu: "co autor miał na myśli". Zostało pokazane i już.

OK. Wszystko wyrysuję co do milimetra. Cieszę się że jesteś taki skrupulatny. Możemy dzięki temu iść dalej niż tylko "poglądowe szkice". To mi się podoba.

Twój projekt jest odważny, "prace są w toku" i mamy kontakt z autorem. Jest możliwość przedyskutowania pewnych kwestii. Aż się prosi osobny wątek. Boisz się krytyki, że tak tego unikasz, czy może świadomość, że wrzucasz to do "gotowych" daje ci wrażenie, że już się z nim uporałeś  ???

Nie boję się. Czekam na krytykę. Jest dużo rzeczy do skrytykowania.

Kwestii jest kilka:
- dokładny sposób realizacji "dwóch zębatek na przegubie Kardana" -
- "problem" pulsacji kątowej przegubu Kardana
- ustabilizowanie mechanizmu pochylania żeby nie latał jak galareta (proponuję sprężyny albo siłowniki gazowe) ale żeby dobrze działał
- jak się rower będzie prowadził (czyli słynna "geometria"), czy będzie można np. ujechać chwilę bez trzymania rąk, czy będzie można pokonywać "szykany" (szybko "lewo-prawo-lewo-prawo")
- ewentualny problem ze zmianą kąta przednich zwrotnic, i wpływ na sterowanie - bo w tym układzie wychylenie wahaczy zmienia kąt pochyłu zwrotnic - czyli w pochyle rower (albo gdy jednym kołem najedziemy na przeszkodę) może dziwnie się sterować, bo zmienia się "geometria" zwrotnic
- jak szybko zużyją się łożyska ślizgowe
- jak szybko powstaną luzy w przypadku łożysk ślizgowych
- jak duże będą opory tych łożysk ślizgowych
- czy wahacze przednie będą wystarczająco sztywne, czy koła nie będą nadmiernie "rozkraczone na boki"
- czy tylne koło przy pełnym skręcie (z cienką gumą) nie będzie dobijać obręczą o podłoże
- czy rower będzie nerwowy gdy wpadnie jednym kołem w dużą dziurę
- itp., itd.

To wszystko wyjdzie w praniu. Właśnie kusi mnie by zrobić wersję nitowaną - bo wtedy zamawiam pocięte profile, wypalone blachy. Wiercę i nituję. Przecież Alleweder był praktycznie cały nitowany. Trajki ""Berkut" (czy "Zenit" czy "Solovyov") też w pierwszych wersjach były w dużej mierze nitowane i skręcane:

(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/THOxlfMNwyI/AAAAAAAAECI/Gp4DeCQ-CDE/s640/berkut%20trike.jpg)

Z chęcią np. kupiłbym gotowy, mały przegub homokinetyczny Thompsona, bo przegub Cardana ma tzw. pulsację kątową. Zobaczymy jak to będzie denerwujące w trakcie pedałowania i skręconego przegubu (widelca). Rower "Chameleon Stites" miał takie rozwiązanie. Rosyjskie trajki "Berkut" (czy "Zenit" czy "Solovyov" miały właśnie w pierwszych latach "ten problem" pulsacji przegubu Cardana.

Ten projekt "nie jest dla każdego" w dosłownym tego słowa znaczeniu. Choćby brakuje mu porządnej regulacji - ktoś ma 1,40m wzrostu albo 2,20m?? Rower projektuję tylko dla osób 1,60-2,00m. Albo komuś nie spasuje że trójkołowiec, że ciężki, że brzydki, że bez amortyzacji, że się dziwnie steruje, że przednie wielce dwustronne, że hamulce kiepskie, że się gibie (nawet ze sprężynami) itp..

Mam obecnie trójkołowca (nie ten z powyższego projektu tylko Flevo-Racer evolution). Też się dziwnie steruje, skręca kierownica razem z nogami. W pełnym skręcie (przy zawracaniu) trzeba "zaufać" że się rower nie wywróci (wywraca się z innego powodu). Żyję teraz w mieście. Wąski trójkołowiec to jest to. Fajny na dojazdy do pracy! Fajny na wycieczki. Fajny rower na... zakupy! Ten mój cały Flevo nie jest przecież idealny (napisałem wszystko o nim w dziale Galeria, w wątku "Flevo-Racer Evolution). Ale nie taszczę go na klatkę, parkuję go na podwórzu i służy mi. Brakuje mi w nim mechanizmu pochylania oraz przeszkadza mi że gdy jest wąsko to muszę się oglądać do tyłu czy nie zahaczę. I dlatego chciałbym coś od początku zaprojektować. Jestem obecnie w Holandii i można tu np. ubezpieczyć rower na wypadek kradzieży nawet gdy ten rower stoi na zewnątrz. Więc taszczenie roweru na klatkę schodową mnie nie dotyczy. Podwórze na którym stoi mój trójkołowiec jest za drzwiami i stoją tu zardzewiałe rowery których jeszcze nikt od roku nie ukradł.

Co do kwestii zarówno technicznych (proponowane rozwiązania, proponowane techniki, geometria) - wiadomo nie jest idealnie. Niektóre rzeczy są wręcz katastrofalne - np. podwójne zwrotnice zamiast po prostu wspawać rurę. Ja nie mam wprawy przy spawaniu rur (oraz nie wierciłem precyzyjnie wiertłem koronowym pod zadanym kątem) więc ograniczyłem spawanie rur jak tylko mogłem. Uważam że "stworzenie czegoś na gotowo" i czegoś "perfekcyjnego" oznacza  że jestem idealistą. Z tym że ja traktuję rower jako środek transportu. Jak się fajnie jeździ to jest fajnie. A jak nie jest fajnie to albo polepszam albo się przyzwyczajam (jak mam dość to rezygnuję). Ja z tradycyjnego roweru raczej zrezygnowałem, nie będę go wyposażał ani "tuningował", bo gniecenie d..y jest na nim mało przyjemne. Jeżdżę też czasami "tradycyjnym" rowerem ale różnica jest dla mnie widoczna na korzyść pozioma.

Będzie konieczne ustawienie tego projektu "pod siebie". Np. przełożenie ruchu kierownicy na obrót kół (ja założyłem że przednie koła w maksymalnym skręcie mają 15 stopni wychylenia, tylne koło ma zaś w maksymalnym skręcie 25 stopni wychylenia). Celem jest mała średnica zawracania. W mieście to bardzo istotne. W tym modelu jedynie kąt pochylenia zwrotnic jest "sprawdzony" - tzn. zwrotnice przednich kół celują "w przedłużeniu" w punkt styku opony z podłożem. Tylna zwrotnica (tylne koło skrętne) "celuje" znacznie "przed" stykiem koła. Bazuję na doświadczeniach Amerykaninów w tej kwestii. Ich RWS w akcji wygląda sensownie pod tym względem (i to właśnie od nich zaczerpnąłem ten pomysł  by tylna zwrotnica była w takim miejscu i pod takim kątem): http://www.youtube.com/watch?v=nugn2DbL-uw .

Zastrzeżenia ludzi co rowerów poziomych poczułem na sobie od kiedy mieszkam w mieście. Bardzo dużo ludzi z miasta kupuje auto "z konieczności". Rower poziomy załatwia sprawę. Tylko żeby 'skurczybyk" był kompaktowy, stabilny i chronił przed deszczem.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Września 09, 2010, 12:44:51 am
Macieju, jak Ciebie proszą, to spełnij prośbę. Uwierz, zyskasz na tym.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 09, 2010, 11:40:04 am
Macieju, jak Ciebie proszą, to spełnij prośbę. Uwierz, zyskasz na tym.

Co mam zyskać? Jest to mój pomysł, mój projekt, mój szkic. Nie wiem co się dzieje że przeganiacie ludzi??
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Września 09, 2010, 05:33:54 pm
mój temat, mój pomysł, mój projekt, mój szkic
jak do ściany
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Września 09, 2010, 05:56:06 pm
co do mechanizmu pochylania kuł
Pochylania czego? Bądź łaskaw szanować czytelników pisząc poprawnie w ojczystym języku.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 09, 2010, 09:38:46 pm
mój temat, mój pomysł, mój projekt, mój szkic
jak do ściany

Jak w temacie.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Września 10, 2010, 12:27:26 am
Ale o co chodzi? Temat założył Yin.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Września 10, 2010, 01:09:13 am
No cóż, nie można się doprosić autora projektu o nowy wątek, będziemy kasztanić ten.

Macieju, moje uwagi na temat twojego projektu (jak na razie):
1. Maksymalna szerokość roweru według założeń nieosiągalna dla tych parametrów. Patrzę z punktu widzenia użytkownika, dość przy ciele i o masywnych nogach (o reszcie nie wspomnając). Na cobrze, która ma 81 cm szerokości, wyrabiam się z kierownicą i kołami w skręcie "na styk". Koła 20'. Ty, co prawda, masz przesuniętą oś kół bardziej w przód (gdzieś w okolice kolan), za to chcesz mieć większe laczki - suma sumarum - za ciasno - koła będą wchodzić w mięso.
Proponuję ci test - wyznacz sobie na stole albo desce wymiar 74 cm i potem zaznaczaj odpowiednio szerokości wszystkich elementów z tej płaszczyzny, czyli, piasty, hample, w środku korba, itp. Podaj później tu na forum ile zostaje miejsca na człowieka.

2. Za dużo rzeczy naraz. Przekombinowany IMHO. Gdybym ja się zabierał za pochylaną trajkę, zrezygnował bym wogóle z kierownicy i skręcanych kół. A jak bym to zrobił, to ci mogę napisać jak założysz wątek  :P (jeżeli jesteś zainteresowany).

Żeby nie było, że tylko marudzę. Rada: zainteresuj się konstrukcją o nazwie DIRTSURFER i zapoznaj się ze sposobem skręcania w takiej maszynce. Tu masz ładny film: http://www.youtube.com/watch?v=mM1NxE7Crug (http://www.youtube.com/watch?v=mM1NxE7Crug) Może to jest rozwiązanie na tylne koło w twoim rowerze?

Nie tracę nadziei, że będę mógł toczyć polemikę z Tobą w twoim nowym wątku o rowerze :)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 10, 2010, 01:11:14 am
Ale o co chodzi? Temat założył Yin.

Ja tu piszę w temacie a tu ktoś się do mnie przyczepia. Nie wiem co się dzieje. I znowu (kolejna) prowokacja. Mam się tłumaczyć że mój projekt jest mój? Że mój szkic jest mój? Że mój pomysł jest mój? Boże. Jakiś argument rzeczowy przynajmniej podawaj Neverhood. Jak chcesz Neverhood najzwyczajniej w świecie poszydzić z mojego projektu to się zdecyduj. Dawaj. Jestem otwarty na krytykę. Zresztą piszę wyraźnie że rower nie jest idealny i wymieniam konkretne powody. Ktoś niezależnie myślący na Ciebie wsiądzie to będziesz musiał znajdywać prócz kpin/obelg rzeczowe argumenty. Nawet swój własny rower, mój trajk Flevo-Racer evolution krytykuję. A Tobie Neverhood życzę powodzenia w projektowaniu.

Aha. Neverhood. Poproś Yin'a żeby napisał tu jasno i wyraźnie: "Maciek, ty trollu, wypier...j z tego wątku, to jest tylko mój wątek i tylko ja i moi koledzy mogą tu pisać". Czekam na jakieś obelgii w moją stronę (np. że trolluję). A oprócz obelg proszę jeszcze o jasną decyzję.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 10, 2010, 02:21:30 am
No cóż, nie można się doprosić autora projektu o nowy wątek, będziemy kasztanić ten.
OK.

Macieju, moje uwagi na temat twojego projektu (jak na razie):
1. Maksymalna szerokość roweru według założeń nieosiągalna dla tych parametrów. Patrzę z punktu widzenia użytkownika, dość przy ciele i o masywnych nogach (o reszcie nie wspomnając). Na cobrze, która ma 81 cm szerokości, wyrabiam się z kierownicą i kołami w skręcie "na styk". Koła 20'. Ty, co prawda, masz przesuniętą oś kół bardziej w przód (gdzieś w okolice kolan), za to chcesz mieć większe laczki - suma sumarum - za ciasno - koła będą wchodzić w mięso.
Proponuję ci test - wyznacz sobie na stole albo desce wymiar 74 cm i potem zaznaczaj odpowiednio szerokości wszystkich elementów z tej płaszczyzny, czyli, piasty, hample, w środku korba, itp. Podaj później tu na forum ile zostaje miejsca na człowieka.

Koła przednie skręcają maksymalnie tylko 15 stopni (i ten kąt jest przy zawracaniu). Jeśli okaże się że przednie koła zawadzają o uda to przestawię układ kierowniczy i wtedy np. 10 stopni na przednie koła to będzie max. Pamiętaj MpAlternatywa że skręcają wszystkie koła (również tylne). Z tylnoskrętnym trajkiem miałem już do czynienia, z tym że w tym "tylnoskrętnym" trajku jaki testowalem skręcało się też siedzisko i rower nie był "dynamiczny" bo trzeba było przy skręcaniu "dźwigać" ciężar ciała (Jouta).

Velomobil Quest ma szerkość 76,5 cm. Wewnątrz tego wymiaru mieszczą się skręcające koła (ale tylko przednie), średnica zawracania 11m:

(http://www.velomobiel.nl/quest/img/quest.jpg)

(http://1.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/ShXKkK89svI/AAAAAAAAEG4/32m_eQfUIjo/s1600/WIM_1168.jpg)

Velomobil WAW ma szerokość 78 cm:

(http://lh4.ggpht.com/_WKfX4Oq0Qws/SRBqeHRT61I/AAAAAAAAAjk/hQ9zIOZRAR8/s640/P1010050.JPG)

(http://lh4.ggpht.com/_WKfX4Oq0Qws/TFsYz0rx-sI/AAAAAAAAGag/Y1aZp0i8xdc/s640/P1000638.JPG)

(http://www.velomobilix.de/Velomobile/Milan/Endmontage/22_Fahrwerksmuttern_gekontert.jpg)

Popatrz jak "ciasno" jest w velomobilu Aerorider:

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/THPE5VGeN4I/AAAAAAAAECw/XJS2J8Xt-eA/s512/img_6461.jpg)

Oraz trajki firmy Stein - pisał o nich Trajkocyklista:

Mój Steintrike miał rozstaw kół 700mm, a całkowita szerokość z wąskimi piastami to 750mm.
To jest naprawde max jeśli trajk ma przejść przez dzwi normalnej szerokości.
Standardowo Stein robi 655 na trajkach bez zawieszenia na przodu.
Przejdzie przez każde dzwi, aerodynamyka jest lepsza.
A jednak średnica zawracania to tylko 3,2 metry ! (od ściany do ściany!)
Sekret jest w odpowiedniej geometrii, i małymi kołami na przodzie (16" 349)

2. Za dużo rzeczy naraz. Przekombinowany IMHO. Gdybym ja się zabierał za pochylaną trajkę, zrezygnował bym wogóle z kierownicy i skręcanych kół. A jak bym to zrobił, to ci mogę napisać jak założysz wątek  :P (jeżeli jesteś zainteresowany).

Tak. Jest trochę kogiel - mogiel. No ale tak to jest jak się chce godzić sprzeczności. Zobaczymy jak wyjdzie w praktyce. Teraz projektuję. Poprawki wiem że będę musiał nanieść i mam plan "co zmodernizować w razie problemu". Nie obędzie się bez testów i ustawiania. Dziękuję za propozycję odnośnie mechanizmu pochylania. Zauważyłem że pochylanie też powoduje skręcanie. Ale przy niskiej prędkości i próbie np. zawrócenia przez pochylanie spadłbym z siedzenia. Siła odśrodkowa działa dopiero przy prędkości. A w miejscu? Rower musi skręcać. Przy prędkości bardziej pochył ma znaczenie niż skręt. Dlatego - moim zdaniem- konieczne jest jedno i drugie. Jeśli w tym  układzie "tadpole" nie będzie to wszystko wykonalne i okaże się ZONK to skupię się na "delcie" (czyli tak jak ten Francuz: http://velorizontal.bbfr.net/le-coin-du-constructeur-amateur-f10/trike-traction-directe-inclinable-electrifie-t9882-15.htm ---> z tym że tył w tej delcie mógłby być jednak trochę szerszy niż 25 cm - ale maks. 50-55 cm na miasto żeby nie zawadzić "tyłkiem").

Żeby nie było, że tylko marudzę. Rada: zainteresuj się konstrukcją o nazwie DIRTSURFER i zapoznaj się ze sposobem skręcania w takiej maszynce. Tu masz ładny film: http://www.youtube.com/watch?v=mM1NxE7Crug (http://www.youtube.com/watch?v=mM1NxE7Crug) Może to jest rozwiązanie na tylne koło w twoim rowerze?

Dziękuję MpAlternatywa. Przyznaję że amerykański RWS trafia całkowicie w mój gust i jest przetestowany na dużych kołach. Stąd właśnie czerpię inspirację:

http://www.youtube.com/watch?v=VbqnSTa-gQY

Nie tracę nadziei, że będę mógł toczyć polemikę z Tobą w twoim nowym wątku o rowerze :)

To już jak rower stanie na kołach i będą testy. Wtedy umieszczę ten rower w dziale "Galeria". Flevo-Racer evolution wymagał przeróbek/ modernizacji to i ten "Utopia Project" też będzie tego wymagał. Zobaczymy potem ile błędów popełniłem w fazie projektowania.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Września 11, 2010, 02:38:49 pm
Macieju, potrafię czytać ze zrozumieniem - jestem świadomy, że u ciebie wszystkie koła skręcają.

Argumenty o velomobilach mnie nie przekonują, bo:
1. nie budujesz velomobila tylko rower uniwersalny dla wszystkich i do wszystkiego (powineneś zatem brać pod uwagę to, że użytkownik może być bardziej korpulentny)
2. wszystkie przedstawione przez Ciebie velo są bez amortyzacji i się nie pochylają (odpada dużo szpeju wokół kół, co może mieć decydujące znaczenie przy maksymalnej szerokości trajka),
3. W velo masz małe koła, co zresztą potwierdza cytowany przez ciebie trajkocyklista a ty planujesz duuuże lacie.

Ponadto mam pytanie co do założeń wstępnych - szerokość całkowita trajki ( 74 cm) jest mierzona gdy rower stoi "prosto", czy jak się "chyli" ? W pierwszym przypadku na skręcie przez drzwi (lub inną przeszkodę o szerokości ok. 80 cm)  już nie przejdzie, co wymusza idealny najazd na przeszkodę (czyli tak jak w sztywnych trajkach - znasz zresztą z autopsji).

To na razie tyle z nowych uwag  ;D
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 11, 2010, 04:41:14 pm
Macieju, potrafię czytać ze zrozumieniem - jestem świadomy, że u ciebie wszystkie koła skręcają.
OK, przepraszam. Chciałem to tak specjalnie podkreślić, bo wiem że gdy przednie koła zawadza o nogi - to zmniejszę ich kąt obrotu (a obrotowe tylne koło to moje "koło ratunkowe").

Argumenty o velomobilach mnie nie przekonują, bo:
1. nie budujesz velomobila tylko rower uniwersalny dla wszystkich i do wszystkiego (powineneś zatem brać pod uwagę to, że użytkownik może być bardziej korpulentny)
Zgoda. Na przykładzie velomobili chciałem tylko pokazać że przy małej ilości wolnej przestrzeni można wcisnąć człowieka. Zakładam że rower będzie dla osób 1,60-2,00m - więc już wiadomo że nie jest dla wszystkich. Co zaś do "korpulentności": przednie koła w pełnym skręcie dotykają łydek i kolan - a te części ciała rzadko kiedy bywają "nadwymiarowe". Ludzie bardziej tyją w udach, biodra, brzuch. Gdybym się pomylił w ocenie to niestety "reszta" wyjdzie w praniu. Wtedy też będą albo limity albo kolejne poprawki. Nie zakładam że obędzie się bez poprawek. W tej (pierwszej) wersji chodzi mi głównie o to by dojść do etapu projektu/ oznaczeń spawalniczych. Potem będę robić "fine tuning".

2. wszystkie przedstawione przez Ciebie velo są bez amortyzacji i się nie pochylają (odpada dużo szpeju wokół kół, co może mieć decydujące znaczenie przy maksymalnej szerokości trajka),
Tzn. mechanizm pochylania w tej wersji jaką wybrałem jest bardzo kompaktowy. Nie przekonują mnie wielowahaczowe systemy (Tripendo, Trixo) bo "wadą" tych mechanizmów jest to że koła przy pochylaniu "kładą się" na boki i dlatego koła muszą być szeroko rozstawione by w pochyle nie dotykać kierowcy (98 cm!!!). Zaletą zaś jest to że kąt zwrotnicy w trakcie pochylania koła się nie zmienia. Zaś w układzie z "Jetrike" czy "Fast FWD" (czyli mechanizm pochylania który wybrałem) koła chodzą po łuku "góra-dół" co znaczy że koła nie dotykają kierowcy nawet gdy są wąsko rozstawione (bo pracują w płaszczyźnie góra-dół). Wadą tego rozwiązania jest jedynie zmienny kąt zwrotnicy. Bo gdy wahacz idzie do góry czy w dół to "automatycznie" zmienia kąt zwrotnicy!!! Gdy okaże się że będzie to dużą wadą w trakcie jazdy to zaprojektuję "pływające zwrotnice" (tak jak pływające zaciski hamulcowe). Jest motor który zdaje się tak ma:

(http://static.blogo.it/motoblog/image003_01.jpg)

(http://img61.imageshack.us/img61/8213/epsn00311ar7.jpg)

A velomobile - są wąskie i mają małe kąty obrotu kół. Nie wszystko jest tak samo ja u mnie - zgoda. Chodzi mi np. o to że Quest - mając szerokość całkowitą 76 cm ma wystarczającą przestrzeń by koła - nie zawadzając o nogi - mogły się jeszcze skręcić. I kąt skrętu tych kół w Queście jest rzeczywiście mały. Czyli ja dokładam w swoim projekcie skrętne tylne koło by poprawić promień skrętu. Z tego powodu główny bagażnik "musi być" np. pod kierowcą, bo nierównomiernie rozłożony bagaż np. w sakwach na tylnym kole przechylałby to tylne koło. Może być jeszcze bagażnik nad kołem (narysowałem kolorem różowym). Coś za coś.

3. W velo masz małe koła, co zresztą potwierdza cytowany przez ciebie trajkocyklista a ty planujesz duuuże lacie.

Tak, koła są duże, 28". Mają mały kąt skrętu - tylko 15 stopni. I dlatego uważam że bez skrętnego tylnego koła byłoby to w tym układzie niewykonalne. Albo wyszłaby "koszmarna" średnica zawracania. "Quest" ma średnicę zawracania 11m. Już sprawdziłem jak by to było w moim modelu dla innych rozmiarów kół. W moim modelu kółka 20" mogłyby skręcić się o 25 stopni. A 16" calowe aż o 30 stopni.

Ponadto mam pytanie co do założeń wstępnych - szerokość całkowita trajki ( 74 cm) jest mierzona gdy rower stoi "prosto", czy jak się "chyli" ? W pierwszym przypadku na skręcie przez drzwi (lub inną przeszkodę o szerokości ok. 80 cm)  już nie przejdzie, co wymusza idealny najazd na przeszkodę (czyli tak jak w sztywnych trajkach - znasz zresztą z autopsji).
Tak, szerokość 74 cm jest wtedy gdy trajk stoi prosto. Przyznam że dla mnie limitem są drzwi jednoskrzydłowe które mają około 80 cm. I chciałbym aby można było wprowadzić rower (prosto) przez jednoskrzydłowe drzwi. Do pociągu 74 cm to chyba za dużo (ale nie wszystko na raz - wersja składana już powoli mi po głowie mi krąży). 74 cm w moim dotychczasowym trajku dobrze daje radę w mieście oraz nie jestem "zawalidrogą" na ścieżce rowerowej. W Holandii pojazd o szerokości ponad 76 cm może zgodnie z prawem jechać wspólnie z samochodami drogą dla samochodów. Ale póki co ten mój dotychczasowy trajk nie jest zelektryfikowany i wolę jednak ścieżki rowerowe. Gdy chodzi o jazdę w korku i wciskanie się pomiędzy inne auta gdy jest naprawdę ciasno to przyznam że ten trajk z projektu do tego celu nie będzie się nadawać. Do jazdy w korku wybrałbym trajka Francuza który mnie zadziwia: http://www.youtube.com/watch?v=gOXPBfISbK8

To na razie tyle z nowych uwag  ;D

OK, dziękuję. Dzięki takim uwagom można dojść o wiele dalej.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: wwojciech w Września 30, 2010, 07:04:10 pm
Żeby nie zakładać nowego tematu to mam pytanie odnośnie takiego oto pomysłu =>> (http://img228.imageshack.us/img228/4317/caly1.jpg) (http://img228.imageshack.us/i/caly1.jpg/)

Przednie koła sztywne z korbami przed kołami...siedzi sie tak jak w cruzie z tą różnicą że tylnie koło skręca. Prosta konstrukcja do bólu. Tył prosto można amortyzować, przód sztywny więc dość prosty do wykonania.
(http://img521.imageshack.us/img521/3797/caly2.jpg) (http://img521.imageshack.us/i/caly2.jpg/)
(http://img843.imageshack.us/img843/5622/caly3.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/caly3.jpg/)

(wykonane w google sketchup)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Września 30, 2010, 07:37:10 pm
WWojciech!

Przyjrzyj się dwóm rozwiązaniom:

http://www.rjk-europa.com/rjk.html    ----> źródło

http://www.rjk-europa.com/yellowringneck500.avi     ----> tu jest wideo

(http://www.rjk-europa.com/Image7_nm.jpg)

oraz

http://www.sidewindercycle.com/    ---> źródło

http://www.youtube.com/watch?v=4AbY5NbF28M    ----> przykładowe wideo

(http://www.sidewindercycle.com/perch/resources/recumbent-procruiser-yellow-full-view.jpg)

W pierwszym rozwiązaniu (RJK Velomobile) ograniczono kąt skrętu. W drugim (Sidewinder trike) już nie. Jak masz w planie robić ramę z tylno-skrętnym kołem to musisz ograniczyć skręt tylnego koła i najlepiej zamontować mu jakiś amortyzator żeby nie myszkował.
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Października 01, 2010, 11:04:14 pm
Tak dla urozmaicenia (ale wcale nie po to żeby zniechęcić do własnych pomysłów) popatrz WWojciech na ten rower (w trakcie jazdy solo odczepiasz "kosz"):

(http://www.velomobile.org/forum/download/file.php?id=5130&t=1)

Albo ten (duża przestrzeń bagażowa):

(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S1C4DhrAPSI/AAAAAAAAAuM/-Bj4Aef4Itw/2.jpeg)
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Października 04, 2010, 11:40:30 am
Hmmm. http://www.utahtrikes.com/playvideo-46.html
Dennis Renner jest chyba najbardziej znanym "twórcą" tego typu rowerów, http://recumbentsartandpoems.blogspot.com/2009/12/rear-wheel-steering.html)

RWS są moimi ulubionymi "typami" (ciągle jeszcze myślę o takim czymś.. ale coraz mniej jestem przekonany).
Sterowanie tylnym kołem jest bardzo problematyczne, jest "coraz gorzej" ze wzrostem prędkości, znajdziesz masę materiału na necie. Jednak najczęstszy wniosek: "projekt na półkę". "Grzebie" się z pozycją o budowie ram, ale poziom trudności tej publikacji mocno mnie przygniata..
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 12, 2010, 09:03:05 am
Takie coś (http://img37.imageshack.us/img37/5173/otwieracza2.th.jpg) (http://img37.imageshack.us/my.php?image=otwieracza2.jpg) i jego zastosowanie (http://img834.imageshack.us/img834/8238/otwieracza1.th.jpg) (http://img834.imageshack.us/my.php?image=otwieracza1.jpg)

Takie coś (http://img535.imageshack.us/img535/9500/otwieraczb1.th.jpg) (http://img535.imageshack.us/my.php?image=otwieraczb1.jpg) (kawałek łańcucha i kawałek koronki) i sposób użycia (http://img708.imageshack.us/img708/3459/otwieraczb3a.th.jpg) (http://img708.imageshack.us/my.php?image=otwieraczb3a.jpg)

Piwo jest dowodem na to, że Bóg nas kocha i chce, abyśmy byli szczęśliwi :)..
Tytuł: Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Października 24, 2010, 09:43:15 pm
Dawca, typu flaming - koła 20", rama z wygiętej rury. Długość 150 .. 160. Zdjęcie z internetu jakiegoś tjunikera polskiego flaminga.
(http://img521.imageshack.us/img521/6688/dawcaflaming2.jpg) (http://img521.imageshack.us/i/dawcaflaming2.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Cel: bardzo niskim kosztem mieć kompaktową wersję duńskiego long johny. Taki towarowy jamnik. Ładowność 40 kg bagażu .Kompakt = długość normalnego 28" roweru ~ 200 cm. Czyli da się w bloku przechowywać, wejdzie do windy tak jak normalny rower. Będzie ciężki, ale da nowe możliwości.

Po przecięciu na pól i dodaniu paru rurek
(http://img685.imageshack.us/img685/2735/koniecjf.jpg) (http://img685.imageshack.us/i/koniecjf.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Akurat z flamingiem 2 którego pozyskałem na złomie (to nie ten ze zdjęcia powyżej) jest o tyle dziwnie, iż rura ramy nie ma przekroju kołowego. To wygląda jakby rurę dać na prasę, ani owalne,  ani prostokątne lub okrągłe. Nie mam pomysłu skąd wziąć odcinek prostej rurki który by pasował do przekroju głównej rury fabrycznej ramy. Ani zwykła rura , ani zwykły profil nie będzie pasował (pozioma zielona linia na rysunku).  Może z rowerów wigry 3/ jubilat? Ta rura ma taką samą szerokość co główka ramy - wąska. Więc kolejnym trudnym węzłem jest połączenie głównej rumy z nową kolumną kierowniczą - na koncepcji to jest ten zielony krzyżyk na środku. Jest problem z samym sterowaniem. Skąd wziąć tak długą rurę sterową na kolumnę kierowniczą oraz wałek kierowniczy ( aby pasowało do rowerowych sterów ) - pionowa zielona linia ? Ciekawe, czy oryginalny przedni widelec się sprawdzi. Wygląda solidnie ( jest z końcówki 80 lat), jest z grubszych rur niż widelec ze składak  wigry z lat 70. Inną ciekawostką jest czy rama z takich gotowych prefabrykatów wytrzyma założone obciążenie. Przypominam, niskobudżetowa konstrukcja ;D