forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: aligatorpoczta w Listopada 14, 2015, 02:36:17 pm
-
witam zima długa więc związku z tym ze stałem się posiadaczem nexusa 7 sg 7r41z hamulcem rolkowym made in Japan pomyślałem by go wsadzić do poziomki ale z przodu zostawić układ trzech zębatek kola mam 26 cali w przednie koło tez chcę założyć hamulec rolkowy.Co szanowna brać poziomowa o tym myśli .ps. drażni mnie regulacja zwykłych przerzutek :)
-
Nexus - dobry pomysł, 3 blaty na przodzie - jeśli jeździsz po mocno góralskim terenie tak, w innych przypadkach wystarcza dwie kompakt szosowy (50/34) - przy czym zebatkę na tył dobrać tak abys "pokrywał" na najmniejszym blacie prędkości 0-30/h (jazda po mieście) a duża na prędkości 15-50/h.
Dlaczego? - wajchowanie manetką bez ruszania przedniej zębatki jest komfortowe, wyższe prędkości to i tak na prostych więc zazwyczaj komfortowo poza miastem.
wiem bo mam ;)
-
my tu gadu gadu, a nowy rower trzeba zrobić, tylko chęci brak
-
Zima to czas na nowe dzieło
-
byłem policzyć zęby i przedni blat ma 48 38 28 a nexus ma 18 zębów to według speców ;) jaka prędkość jest do osiągnięcia przypominam ze koła są 26 cali
-
Po pierwsze - oficjalna minimalna zębatka z przodu dla nexusa przy 18 zębach na tyle to 36 (zwyczajowo ma być 2/1) - więc 28 to przy stromszych podjazdach i większym depnięciu = pogruchotanie nexusowych ząbków (za duży moment)
Po drugie - zakładając że sie upierasz miec taki setup to minimalna przy 90/min na 28 zebach 11/h, a max. na 48 zebach 47-48/h
Jeśli nie będziesz korzystał z 28 to minimalna dla 38 = 15/h - wszystko dla kadencji 90/min
-
Po pierwsze - oficjalna minimalna zębatka z przodu dla nexusa przy 18 zębach na tyle to 36 (zwyczajowo ma być 2/1) - więc 28 to przy stromszych podjazdach i większym depnięciu = pogruchotanie nexusowych ząbków (za duży moment)
Po drugie - zakładając że sie upierasz miec taki setup to minimalna przy 90/min na 28 zebach 11/h, a max. na 48 zebach 47-48/h
Jeśli nie będziesz korzystał z 28 to minimalna dla 38 = 15/h - wszystko dla kadencji 90/min
to co myślisz żeby wywalić najmniejsza zębatkę i będzie git ? (co by nie kusiła :) ) a czy ta 48 można zwiększyć?
-
Zima to czas na nowe dzieło
tak myślę co by zbudować swb tylko mniejsze to jest krótsze i niższe ale w tej chwili produkuje lwb wiec się zobaczy :)
-
Zamiast wywalać 28 z przodu to z tyłu 18 zmień na 16 (najmniejsza dostępna na Nexusa - koszt 10 zł i trochę grzebania przy wymianie zębatek) - będzie taniej i bliżej zalecanego 2/1 no i ewentualnie delikatna zmiana przyzwyczajeń - nie deptać na najniższym biegu ... i tyle ;)
-
Zamiast wywalać 28 z przodu to z tyłu 18 zmień na 16 (najmniejsza dostępna na Nexusa - koszt 10 zł i trochę grzebania przy wymianie zębatek) - będzie taniej i bliżej zalecanego 2/1 no i ewentualnie delikatna zmiana przyzwyczajeń - nie deptać na najniższym biegu ... i tyle ;)
to dwa zęby to tyle robi ??? zresztą na 28 to ja do tej pory 2 razy jechałem nie odczuwam potrzeby jazdy na niej a poza tym nie lubię szybko pedałować :)
-
Z 18 na tyle masz kasete (z zaokrągleniami - skrajne dokładne)- 28,48/24/21/18/16/13/11,65)
Z 16 na tyle masz kasete - (z zaokrągleniami - skrajne dokładne) - 25,32/22/19/16/14/12/10,36
teraz porównanie skrajnych - 28,48/25,32 = 1,12 tutaj tego nie widać
ale - 11,65/10,36 = 1,12
Aby zrozumieć sens wyliczeń:
1. zmniejszenie zębatki z 18 na 16 podnosi Ci maksymalna prędkość kosztem mniejszego momentu a tym samym mniejszych sił wewnątrz Nexusa.
2. zwiększenie zębatki powoduje zwiększenie momentu kosztem mniejszej prędkości.
Oba dotyczą zarówno minimalnej jak i maksymalnej przy tej samej kadencji.
Jako ciekawostkę dodam że Nexus 8 dla zębatki 16 ma kasetę rozpoczynająca się od wirtualnej zębatki 9,91 co przy w miarę łatwo dostępnych przednich 53/54 daje rade na małych 20 calowych kółkach robić ok 48/h dla kadencji 90
Przy 16Z i Nexusie 7/8 i kole 26 cali planowałbym kompakt 50/34 ze względu na łatwość zdobycia przerzutek szosowych dwublatowych o pojemnosci 16 (różnica zębów miedzy góra a dołem)
Dla 20 calowych zrobiłbym 54/38 - pojemność ta sama - blaty niestety do kupienia (53/39 jest za mała a najniższy dostępny wymiar pod mocowanie pająka 130 to 38 właśnie)
Po przejechaniu ok 5500 km stwierdzam, że planetarka jest bardzo wygodna - na miasto idealna (start/stop/start), a poza miasto nawet przy długich mocnych średnich 30-35 najniższe przełożenia nie są odczuwalne jako "cięzkostratne".
Najwięcej zależy od nogi (tutaj Ci Chris1990 powie jakie wrażenia mają profesjonalni amatorzy na szosach w pogoni za kurduplowatymi 20 calowymi kółkami - wprawdzie bez planetarki, ale chodzi o zasadę - poziomem lżej) oraz w dalszym znaczeniu sztywności konstrukcji i ew. oporów ogólnych maszyny (jakość osiek, prowadzenie łańcucha i rodzaj opon)
Gloryfikując prędkośc kosztem wygody zrezygnowałbym z kurduplowatego wypasa amortyzowanego dwukołowo na rzecz High Racera na sztywnym kółku - ale Tobie jak rozumiem o ... wygodę ogólnopojeta całościowa chodzi - tutaj wypas amortyzowany z Nexusem jest po drodze ;)
-
Dzięki za info tego mi było potrzeba pozdrawiam ps. patrzyłem ceny korb 50/34 to mało zawału nie dostałem 250 zeta najtańsza :( będę musiał czekać na taka korbę :( narazie będę jeździł na starej kupie tylna 16z
-
jak sie uprzesz to znajdziesz taniej - poniżej pierwsze lepsze z niewyjechanymi zabkami
http://olx.pl/oferta/korba-szosowa-fsa-omega-compact-50-34-z-supportem-nowa-175-mm-CID767-IDafuaR.html
http://olx.pl/oferta/korba-comp-50-34-CID767-IDclANz.html
-
Ja mam korbę 36/52, której koszt wyniósł jakieś 130zł. Kupiłem stareńką korbę Shimano 110BCD i do tego blaty.
-
jak sie uprzesz to znajdziesz taniej - poniżej pierwsze lepsze z niewyjechanymi zabkami
http://olx.pl/oferta/korba-szosowa-fsa-omega-compact-50-34-z-supportem-nowa-175-mm-CID767-IDafuaR.html
http://olx.pl/oferta/korba-comp-50-34-CID767-IDclANz.html
dzięki ty to jesteś GOŚĆ pozdrawiam
-
Zacznij od zębatki na Nexusa za 10 zł ;) - pojeździj i sprawdź jak CI się jeździ.
Przeteoretyzowanie możliwości ułatwia późniejsze podjęcie decyzji co dalej - bo widzisz mozliwości rozwoju.
Blat kompakt zostaw na potem.
-
A ja mam w koło 20" zaplecioną piastę SACHS ELAN 12SPEED z zębatką 26 zębów i mniejszej chyba się nie da założyć. Jaki blat proponujecie ? ;)
-
Zacznij od zębatki na Nexusa za 10 zł ;) - pojeździj i sprawdź jak CI się jeździ.
Przeteoretyzowanie możliwości ułatwia późniejsze podjęcie decyzji co dalej - bo widzisz mozliwości rozwoju.
Blat kompakt zostaw na potem.
I tak zrobię ale blat co prawda 52z juz prawie mam załatwiony :)
-
Elan to dziwadło - tu masz full wypas info po translacie
https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.sheldonbrown.com/elan.html&prev=search
Niestety za mało informacji jest o możliwościach konfiguracji zębatek zewnętrznych aby cokolwiek wiążącego podać i poprzeliczać.
Niemniej - zakładając TYLKO posiadaną zębatkę 26 i znając przełożenia wewnętrzne to tylna wirtualna zębatka to:
37/31/26/22/20/18/16/15/14/13/12/11
jak widać dość ładna kaseta ale aby uzyskiwac sensowne prędkości na 20 calowym kółku to musiałbys najtwardszy bieg miec w okolicach 9-10.
O ile w Nexusie, Sramie, Alfine 11 i Rohlofie z palcem w odbycie da się wymieniając zębatki na inne (sa to systemy popularne i dokumentacja jest znana) to z pobieżnej analizy
aby uzyskać max prędkość porównywalną z Nexusem 8 przy kadencji 90/min to musiałbyś mieć na przodzie 60Z albo zmienić TYLNĄ zębatkę na 24 i miec zębatke 54Z na przodzie.
Z bardziej pobieżnych analiz to ... Elan nie nadaje sie do małych kółek o ile nie poskubiesz i nie podziobiesz tematu samodzielnie.
Myśle że problem tkwi w "starości" mechanizmu i braku sensownej dokumentacji ale jesli byłbyś w stanie dorobić zębatkę minimum 24 ew. mniej to miałbys lepsze przełożenia na małe kółko i wyższa prędkość ...
-
Elan to dziwadło - tu masz full wypas info po translacie
https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.sheldonbrown.com/elan.html&prev=search
Niestety za mało informacji jest o możliwościach konfiguracji zębatek zewnętrznych aby cokolwiek wiążącego podać i poprzeliczać.
Niemniej - zakładając TYLKO posiadaną zębatkę 26 i znając przełożenia wewnętrzne to tylna wirtualna zębatka to:
37/31/26/22/20/18/16/15/14/13/12/11
jak widać dość ładna kaseta ale aby uzyskiwac sensowne prędkości na 20 calowym kółku to musiałbys najtwardszy bieg miec w okolicach 9-10.
O ile w Nexusie, Sramie, Alfine 11 i Rohlofie z palcem w odbycie da się wymieniając zębatki na inne (sa to systemy popularne i dokumentacja jest znana) to z pobieżnej analizy
aby uzyskać max prędkość porównywalną z Nexusem 8 przy kadencji 90/min to musiałbyś mieć na przodzie 60Z albo zmienić TYLNĄ zębatkę na 24 i miec zębatke 54Z na przodzie.
Z bardziej pobieżnych analiz to ... Elan nie nadaje sie do małych kółek o ile nie poskubiesz i nie podziobiesz tematu samodzielnie.
Myśle że problem tkwi w "starości" mechanizmu i braku sensownej dokumentacji ale jesli byłbyś w stanie dorobić zębatkę minimum 24 ew. mniej to miałbys lepsze przełożenia na małe kółko i wyższa prędkość ...
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź! :)
Pokombinuję z blatem 60z i zobaczę co z tego będzie. ;)
-
Znalazłem do nexusa zebatke 14z czy to nie była by przesadą
-
Podaj źródło tej 14Z - obejrzę ją sobie wirtualnie.
Robiąc założenia do rowera tez myślałem o tym jakim to ja demonem prędkości będę - ostatecznie założyłem kompromis (16Z) - życie zweryfikowało moje teoretyczne założenia:
- jeżdżę wygodnie i raczej to dla mnie jest radocha
- prędkość jest dodatkiem ale niekoniecznym (30-32/h pod wiatr to luzik majtkowy - wiatr nade mną a ja pod nim)
- jazda pod górki choć nie jest problemem to z mniejsza niż 16 zębatką byłaby co najmniej kłopotliwa
- jazda z górki - no tu jest kłopot bo czasem chciałoby się "dopchać" ale łzy z oczu wyciskane i V-brake na przednim kole zniechęcają do nadmiernego szarżowania
W szerszej literaturze jest coś takiego jak zakres calowy lub metrowy odległości przejeżdżanej na jednym obrocie korby - na najmniejszym przełożeniu (odzwierciedla sprawność podjazdu) i na największym (możliwa do osiągnięcia prędkość) - niestety teraz nie jestem w stanie podać zakresu optymalnego (uzupełnię wieczorem) który umożliwia sprawne poruszanie się w terenie nizinno-pagórkowatym (powiedzmy do 10-12% najazdów)
Ogólnie - jeśli masz sprawne nogi to przesunięcie z 16 na 14 zębatki na tył zmieni Ci tył z zębatki 10 na 9 (co oznacza duże prędkości) a górna z 25 na 22 - przy przodzie 28/48 możliwe że będzie miało to sens.
-
http://e-bmx.pl/opis/2912748/kolo-zebate-sram-spectro.html
http://allegro.pl/zebatka-piasty-nakladana-shimano-nexus-14t-14-w-wa-i5712836652.html
ale jeszcze gdzieś miałem na necie tylko mi uciekło. Tylko czy taka kombinacja nie uszkodzi nexusa? :-\
-
Hm - 16 jest ładnie odsadzona od mechanizmu planetarki, 14 zaś nie ma odsadzenia i na oko strasznie blisko jest do szprych i możliwe że łańcuch "grzebałby" oponę - ale to tylko na taki szybki "przykrok wzrokowy" - myslę, że to do Nexusa 3 bardziej który jest chudy niż do 7 i 8.
Kup sprawdź i potomnym przekaż czy jest dobrze.
-
Hm - 16 jest ładnie odsadzona od mechanizmu planetarki, 14 zaś nie ma odsadzenia i na oko strasznie blisko jest do szprych i możliwe że łańcuch "grzebałby" oponę - ale to tylko na taki szybki "przykrok wzrokowy" - myslę, że to do Nexusa 3 bardziej który jest chudy niż do 7 i 8.
Kup sprawdź i potomnym przekaż czy jest dobrze.
Narazie zostaje przy 16 na nexusie (zresztą już ją mam) :) a korba 48-38-28 i reszta się zobaczy w praniu :)
-
Jak to nie ma opisów do Sram Elan, a np. ta serwisówka:
http://www.greenspeed.com.au/pdfs/sachs_3x7.pdf (http://www.greenspeed.com.au/pdfs/sachs_3x7.pdf)
Jak dla mnie jest tam wszystko - nawet długości szprych dla różnych kół, przełożenia, budowa itp.
Optymalne konfiguracje dla E12 to zębatka tył tylko 26 zębów, a przednia od 38 w górę.
-
eee...
ale to było 2 tygodnie temu, temat tyczy się nexusa 7 w zasadzie - Elan był wtrętem ;)
poza tym nie musze znać wszystkiego ;) - ale przyda się pytającemu ...
-
eee...
ale to było 2 tygodnie temu, temat tyczy się nexusa 7 w zasadzie - Elan był wtrętem ;)
poza tym nie musze znać wszystkiego ;) - ale przyda się pytającemu ...
Tak wbiłem się trochę w temat, ale nie chciałem zakładać bezsensownie na chwile nowego wątku. ;)
Jak to nie ma opisów do Sram Elan, a np. ta serwisówka:
http://www.greenspeed.com.au/pdfs/sachs_3x7.pdf (http://www.greenspeed.com.au/pdfs/sachs_3x7.pdf)
Jak dla mnie jest tam wszystko - nawet długości szprych dla różnych kół, przełożenia, budowa itp.
Optymalne konfiguracje dla E12 to zębatka tył tylko 26 zębów, a przednia od 38 w górę.
Dzięki comandor77 za dokumentację , na pewno się przyda. :)