forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Franc w Stycznia 18, 2014, 03:52:16 pm

Tytuł: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 18, 2014, 03:52:16 pm
Hmm, nieśmiało, pierwsze szkice.....
(https://lh3.googleusercontent.com/-dh27ZKQilE8/UtqQim5u9aI/AAAAAAAACqA/gaAb86zSxog/s1024/PX-000-00-00%252001.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-B1UhUqrMoBU/UtqQpdDwfHI/AAAAAAAACqc/BY2FAm3T-nQ/s1024/PX-000-00-00%252006.JPG)
wszystkie tu: https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/IMKPX (https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/IMKPX)
FWD, ASS, tylne koło amortyzowane elastomerami, 2x20", 18cm wysokości fotela, 20cm przewyższenia suportu, 28o kąt oparcia, kąt między suportem a oparciem identyczny jak w IMK P7 i P8 czyli 138o, 118cm rozstawu osi dla wzrostu 176cm, regulacja wzrostu -5cm, +15cm.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: AGA w Stycznia 18, 2014, 06:57:29 pm
świetnie wygląda.  ale sprawia wrażenie optyczne bardzo masywnego sprzętu
pasowałoby kilka drobnych zmian żeby troszkę jednak optyce ulżyć (tylny stelaż fotelika i przedni błotnik )
poza tym bardzo solidna maszyna gratulacje
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: dziantek w Stycznia 18, 2014, 07:33:09 pm
Faktycznie wyglada z lekka "grubo", ale pewnie sprzyja to aerodynamice, chociaz tu i owdzie mozna by jeszcze cos odkroic. Bedziesz go dalej modelowal Franc? Wstawisz elastomer, hamulce i lancuch czy tak juz zostaje? Przypomnij jeszcze w czym takie ladne obrazki powstaja, bom zleniony. Przerzutke masz 90° za w prawo, chyba ze to juz z uwzglednieniem odciagu wozka bez lancucha...aaa to przepraszam  :D
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: golden w Stycznia 18, 2014, 09:56:20 pm
Fajnie się prezentuje , naprawdę ciekawy nie mam niestety takich umiejętności do rysowania ale dużo mieści mi się w głowie  :-)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: szydziu w Stycznia 18, 2014, 10:00:01 pm
Zapomniałeś dorysować tylni odblask ;)
Z czego będzie wykonana rama? Odlew żeliwny?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Yin w Stycznia 18, 2014, 10:04:27 pm
Ładny :) Co bym zmienił / dodał: fotelik do przodu tak bardzo jak się da. Dociąży to przednie koło co sprawi że będzie się mniej ślizgało na stromych podjazdach i pozwoli pchnąć korbę jeszcze bardziej do przodu - możliwe że na tyle że nie będzie konfliktu korba - koło. Z tyłu błotnik* albo zintegrowany kuferek (z laminatu będzie jak przypuszczam? ). Z przodu błotnik* też nie zaszkodzi - wiem że to "racer" i trochę nie pasuje ale: 

*Raz się zdarzyło że wracałem zoxem bez błotników w deszczu - nie dosyć że każdy samochód robi prysznic to jeszcze slicki z przodu i tyłu zapewniały dodatkowe natryski niezależne - tylne koło na oczy + maseczka błotna gratis, przednie na "cojones". 
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 19, 2014, 01:02:09 pm
Rama - laminat epoksydowo-szklany na rdzeniu z xps.
Fotelika nie da się bardziej do przodu, bo musi być trochę regulacji odległości od suportu (wspomniane -3cm).
Błotnika z przodu nie da się, bo rama tworzy "integralny" błotnik - odległość między ramą a właściwie dodatkowymi elementami aerodynamicznymi ramy do opony to teoretycznie ~1cm.
Błotnik z tyłu - będzie coś na kształt, wymiennie z kuferkiem.
Masywność - optycznie tak, ale to ma poprawiać opływ powietrza tak jak w No-Com'ie, wagowo - raczej niewiele, bo to będzie cienka, niekonstrukcyjna doklejka do właściwej ramy.
Rysowane w SolidWorks.
Jeszcze będę to trochę dorysowywał, to są na razie wstępne obrazki.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: robson97991 w Stycznia 19, 2014, 02:42:32 pm
No proszę.Prawie Jak no-com którego ja składam.https://picasaweb.google.com/116062408417243655403/Nocom?noredirect=1#5944930896396517490
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Stycznia 19, 2014, 09:33:49 pm
będziesz miał kolizję przerzutki z korbą a buta z pantografem, musisz albo pochylić hak (i całość nie będzie pracowała dobrze), albo support mocno do przodu (czego się zrobić nie da..) Mi kolizja buta z wózniem chyba najbardziej psuje krew (bo wtedy kiedy przycisnąć.. badziewie się blokuje). Prawy but cały w smarze.

Duża rolka trochę do tyłu, inaczej będzie na maksa obdzierał forka i będzie skakało na zakrętach. Dodaj ruchomą rolkę (patrz temat z ZOX'em), łańcuch na powrocie jest bardzo krótki.

Kiera nie może mieć kolizji z rolką. "Mostek" musi być zamocowany trochę wyżej.

Powariowali, czy co? :)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Stycznia 20, 2014, 02:29:04 am
myślałem nie dawno nad zoxem, ale faktem iż trzeba kombinować z łańcuchem to wolałbym skusić się na lowracer cruzbike, takie coś (https://lh3.googleusercontent.com/-O7f7e6VWtzQ/TkvfFkaBL8I/AAAAAAAAEYM/iHr1DHFssPM/s912/KA-GDF-Pr%25C3%25A9sentation-8Oct-2010.jpg)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 20, 2014, 02:53:34 pm
Nie lubię MBB i już ;D
Kolizja rolki i mostka: o ile mi się wydaje rolka powinna być jak najwyżej, bo to ułatwia skręt - mniejsze gięcie łańcucha, z drugiej strony mostek musi być najniżej jak się da, żeby nie ograniczać widoczności = wychodzi sprzeczność i trzeba będzie robić kompromisy. Z obserwacji i krótkiego doświadczenia z Gbike3 - łańcuch ciągnący musi iść najbliżej osi skrętu widelca jak się da, coby zminimalizować szarpanie przy pedałowaniu (ja nie kręcę na okrągło i już - niedasie TTTM), czyli żeby łańcuch nie obcierał o widelec, muszę go trochę jeszcze popchnąć do przodu. To da się poprawić, bo widelec będzie mój.
Czyli nie uniknę rysowania całego napędu. Jak narysuję, to prawidłowo ustawie przerzutkę i się będę zastanawiał.

Może od razu nie powariowali z tymi ZOX'ami, tylko niektórym już od dawna taki projekt chodził po głowie i przyszła pora narysować i odłożyć na półkę.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Stycznia 20, 2014, 10:08:44 pm
Jak ma być studium, to pracujemy. Walnij na rysunkach jeszcze jakieś cyferki, będzie cud :)

Gięciem łańcucha nie ma co się przejmować. To działa.

Większe problemy są ze samoczynnymi zmianami biegów w zakręcie (szczególnie denerwujące jest przy zakręcie w prawo zrzucanie z dużej zębatki).

Biorąc pod uwagę że mocne skręty robisz na niskiej prędkości (czytaj duża zębatka "na dole"), to trzeba bardziej przemyśleć tą stronę. Niestety nie znam reguły która rządzi "poprawnością" pracy napędu w skręcie, u mnie robiłem wszystko doświadczalnie, a i tak nie do końca jest wszystko ok, ale to chyba wina zębatej rolki z której łańcuch czasami "schodzi" w ostrym zakręcie: pewnie pomogłaby węższa rolka ze skośnymi ściankami (bo u mnie chyba jest za szeroko i łańcuch "ma jak").

Pewnie najlepsze byłoby przesunięcie rolki do tyłu. U mnie nie realizowalne.. bo musiałaby przechodzić przez sterówkę. Ale w concept bike.. nie sprawdzimy, się nie dowiemy.

Przy małych zębatkach trzeba przede wszystkim uważać, żeby łańcuch nie szorował po widelcu. Jak wideł robisz go sam, to możesz go dowolnie wygiąć i będzie ok (u mnie na "11" łańcuch jest 2-3mm od widelca).

Chociaż.. Nie do końca jestem przekonany, czy da się to zrobić zachowując odpowiednie wyprzedzenie i kąt pochylenia i da się jeździć komfortowo. Jamnik ze względu na bardzo duży kąt jest dość mało stabilny (wężykuje zdrowo), szczególnie bolesne jest to przy niskiej prędkości (czasami "potrafi być" nadsterowny..).

"Bujenie" kierą przy kręceniu zupełnie przestaje przeszkadzać jak jest dobra kiera. Idealnie czułem to na szerokiej i długiej, po wymianie na u-bara poprawa niesamowita (w ogóle nie czuję). Ale wydaje się że na odchylanym chomiczku też będzie ok, możesz trzymać ją na brzuchu :)

Danielasty, Świeżak.. A wy coś robicie?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 21, 2014, 11:18:46 pm
Kąt widelca = 69o oraz offset = 12mm, takie same jak w IMK P7 i P8 więc zachowanie na drodze powinno być podobne.
Rozstaw osi ~1180mm, P7 i P8 miały ~1255mm.
Pochylenie oparcia 28o, IMK P7 i P8 miały ~29o, suport poszedł 20mm wyżej niż w P7 i P8, więc kąt między oparciem a nogami pozostał taki sam.
Rolka główna będzie jak zwykle u mnie gładka. Oś rolki tuż przed sztycą widelca (sterówką??) - pręt osi przecina się z główką ramy.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Stycznia 22, 2014, 12:55:29 pm
pręt osi przecina się z główką ramy.
A jakieś pomysły jak to zrobić w prototypie?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Antonowitch w Stycznia 25, 2014, 12:47:19 am
Franc, świetna linia trochę nocomow-zokrowa ale to dobry trend w ulepkach.
Trzeba się uczyć od bardziej doświadczonych.
Ja u siebie właśnie dopieszczam formy.
Będziesz jechał na rdzeniu?
Z gabarytów widzę że szkiełkiem zbroimy co?

Świetny projekt, ja u siebie rozważam napęd na przód ale przypuszczałem
że będzie problem z samoczynną zmianą biegów podczas skrętu co potwierdził powyżej Pająk.
Pewnie jest jakieś rozwiązanie aby ten problem rozwiązać bo napęd na przód redukuje masę łańcucha
i opory. Warto przyjrzeć się jak to chłopcy robią zagramanicą...
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: koncki w Stycznia 25, 2014, 11:56:17 am

Świetny projekt, ja u siebie rozważam napęd na przód ale przypuszczałem
że będzie problem z samoczynną zmianą biegów podczas skrętu co potwierdził powyżej Pająk.
Pewnie jest jakieś rozwiązanie aby ten problem rozwiązać bo napęd na przód redukuje masę łańcucha
i opory. Warto przyjrzeć się jak to chłopcy robią zagramanicą...
Można dać piastę wielobiegową plus oczywiście jakiś napinacz do łańcucha. Widziałem takie rozwiązanie w jakimś programie rowerowym (chyba Chyła to prowadził). Posiadacz poziomki był zdaje się z Warszawy i bardzo sobie chwalił ten patent.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 31, 2014, 10:13:04 am
Odpowiadając na prywatną wiadomość od Storma i parę innych:
Po co mi taki rower: bo potrzebuję szybkiego roweru na maratony i inne takie wycieczki oraz, żeby spokojnie dotrzymywać kroku paru znajomym szosonom. IMK P8 jest na taką zabawę trochę za ciężki i za bardzo buja na tylnym zawieszeniu co spowalnia mnie.
Ogólnie potrzebuję posiadać co najmniej 3 rowery Tak, wiem, P-X będzie się nadawał wyłącznie do jazdy po suchym asfalcie, wyłącznie na zawodach, maratonach i innych szybkobieżnych spędach. Chcę w takich spędach uczestniczyć a P8 jest za wolny i za ciężki, jednakże jak będzie przewidywana zła pogoda lub zła droga biorę P8 i mam wszystko gdzieś.
Nie mam zamiaru jeździć na P-X do pracy, po zakupy czy z dzieciakami, od tego mam P8.
Wybojów się za bardzo nie boję - będzie miał tylną amortyzację na elastomerach jak ma Bart w swoim Flythonie, to powinno (będzie musiało) wystarczyć. Przód - musi być sztywny, żeby zawieszenie nie pompowało. Pierwotnie rysowałem rower z możliwością zamocowania HeadShok'a z przodu, ale zrezygnowałem.
Zmiana pozycji - tego się nie boję różnica między P8 a P-X będzie minimalna bo to tylko ~1o oparcia w dół a nogi proporcjonalnie w górę, więc główne kąty będą zachowane.
MBB - nie i już. TTTM

ps: Storm do roboty, a nie siedzieć w necie :D
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: tatar w Stycznia 31, 2014, 03:31:40 pm
Usztywnić IMKP8.

To nowe z daleka wygląda fajnie. Ale czy da się nim skręcać w prawo?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Stycznia 31, 2014, 03:34:12 pm
To nowe z daleka wygląda fajnie. Ale czy da się nim skręcać w prawo?
Da się.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 31, 2014, 03:35:43 pm
Tatar: skręcać w prawo? Po co to komu, kto by tam skręcał, po co w ogóle skręcać? :)


A tak naprawdę to trochę skręca, mniej więcej jak 15m Solaris :)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Stycznia 31, 2014, 03:39:49 pm
Franc - kombinuj tak, by nie mieć kolizji koła z korbą
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Yin w Stycznia 31, 2014, 04:04:33 pm
Ogólnie potrzebuję posiadać co najmniej 3 rowery
O to to. Bo nie chodzi o to żeby króliczka złapać a by go gonić ;) Niech no policzę moje.. Hmm 9 sztuk z czego 2 na etapie składania/ zmiany osprzętu.. Z racji przeniesienia się na mniejszy metraż będę musiał ograniczyć ilość do 3-4 nad czym wielce ubolewam :(
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 31, 2014, 07:47:24 pm
Live': niedasie, mam za krótkie nóżki i albo mam nisko suport i kolizję, albo bez kolizji ale za wysoko.

Yin: ja mimo zbudowania już 9 rowerów ciągle jeżdżę tylko jednym. Prototypy P1, P2, P3, P4, Nr5 i P7 przestały istnieć w wyniku różnych złamań, P6 działa, ale jest rowerem zbudowanym dla Żony kochanej (i się nie liczy), P9 też działa, ale to rower Juniora (czyli też nie liczy się do moich). Ja potrzebuję co najmniej 3 własnych + w sferze marzeń zakabinowany trójkołowiec na złą pogodę i "show bike" z HCS i poziomym pchanym wahaczem oraz całkowicie zabudowanym napędem.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Stycznia 31, 2014, 08:53:11 pm
Live': niedasie, mam za krótkie nóżki i albo mam nisko suport i kolizję, albo bez kolizji ale za wysoko.
Możliwości jest kilka:
- Stosując krótsze korby (155mm zamiast 170) zyskujesz 30mm
- Kolejne milimetry można zyskać stosując jeszcze węższą oponę - np. Schwalbe Ultremo 23-406, w porównaniu do Durano/Stelvio (28-406) zyskujesz kolejne 10mm.
- Można też zastosować fotel w wersji dla Optimy (bez "podjajnika") - dół siedziska jest krótszy, dzięki czemu można go dać bardziej do przodu, a przy dość mocno położonym fotelu moim zdaniem podjajnik jest całkiem zbędny.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Yin w Stycznia 31, 2014, 10:34:11 pm
Ja potrzebuję co najmniej 3 własnych
I ja to doskonale rozumiem :) Zwyczajnie nie da się zbudować roweru dobrego do wszystkiego bo będzie zbyt dużym kompromisem.

w sferze marzeń zakabinowany trójkołowiec na złą pogodę
U mnie tak samo, potrzebę realizacji odczuwam każdej jesieni :)

dół siedziska jest krótszy, dzięki czemu można go dać bardziej do przodu
Co ma dodatkowy plus ze jeszcze bardziej dociąża przednie koło a to się przydaje kiedy chcemy (musimy) ruszyć pod większą górkę po deszczu.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Lutego 01, 2014, 05:47:13 pm
a ja ciągle jestem niespełniony.. Chyba czas nauczyć się kleić, bo do tego spawarka nie jest potrzebna :) Ale i tak większa "tęsknotę" czuje na wiosnę, kiedy to korci "wsiąść na rower bylejaki.."

live_evil.. A w sprawie ultremo.. Gdzie znaleźć obręcze na takowe oponki? Bezlitośnie wszystko kręci się w okolicy 19mm (i dałem d.. że tamtej obręczy nie brałem..)

A w kwestii skracania, to fotelik można lekko podciąć na ramę. Tu można zyskać chyba najwięcej, przy dużym kącie ramy za kołem może i z 8cm! Trochę przypomina wrażenia z pionowego, ale jak to się nie da :)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Lutego 01, 2014, 05:56:34 pm
live_evil.. A w sprawie ultremo.. Gdzie znaleźć obręcze na takowe oponki? Bezlitośnie wszystko kręci się w okolicy 19mm
Proszę bardzo, obręcz 13-406 (czyli typowo szosowa szerokość nawet pod opony 19mm:
http://gingko-spezialradteile.de/gingkoshop/Laufradzubehoer/Felgen/Felgen-406mm/Kinlin-Nb-R-406-mm-245-gr.html

Kinlin tobi też obręcze dla Toxy, z tą różnicą, że bez kapsli (też 13-406):
http://www.toxy-liegerad.de/Components-spares-accessories/Wheels%C2%A0-%C2%A0tires/20-Toxy-lite-w8-rim-32h::100560560.html
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: tatar w Lutego 03, 2014, 10:21:20 am
Franz

Pytając o możliwość skręcania miałem na myśli właśnie kolizję z korbą a nie problem łańcucha. Już kolizja z butem potrafi sprawiać kłopoty a z korbą jest chyba po prostu niebezpieczna.

A nie myślałeś  o czymś w rodzaju Bartkowego flevo-pytona?
Szczególnie jesli nie chcesz amortyzowanego przodu to koło można ładnie obudować, poza tym prosta, krótka linia łańcucha.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 03, 2014, 10:54:09 am
Tatar: kolizja korby z kołem - będę musiał jakoś to przeżyć. Kolizja piety z kołem nigdy mi nie przeszkadzała, nie może mi przeszkadzać, bo mam permanentną we wszystkich swoich rowerach. Fakt, kolizji korby jeszcze nie miałem.
Nie lubię MBB i już. Bo tak. Bo nierówno pedałuję i nie dam rady na takim jeździć - ja kopię w pedały zamiast pedałować na okrągło i muszę mieć nieruchomy suport.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 10, 2014, 09:25:12 pm
Projekt się posuwa powolutku do przodu.
Widelec siakieś 600g):
(https://lh3.googleusercontent.com/-IKj3RFXFgB0/UvkzX9wu1lI/AAAAAAAACsg/Lo0NXt2ePyk/s800/PX-200-00-00%252005.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/-Mmj5QdSLm9k/UvkzXPEE2gI/AAAAAAAACsU/JnB1RUe-tVw/s800/PX-200-00-00%252004.JPG)
Zastanawiam się, czy nie robić prostych haków. Sięgałyby dużo wyżej, goleń zaś byłaby krótsza. Dałoby się też z lewej strony zrobić jedną część hak + mocowanie tarczy zamiast 2 jak jest w tej chwili. Z drugiej strony taki układ jest szerszy konstrukcyjnie ale zasłania śruby mocujące koło, dzięki czemu nie będę się o nie obijał.

Klamki hamulców (~300g)
(https://lh3.googleusercontent.com/-QqxVGItuMP8/UvkzOWlMY8I/AAAAAAAACrg/HfSirvEHA9Y/s805/P8-401-00-00%252001.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-VmQC4y8uVJQ/UvkzSRAj-TI/AAAAAAAACr4/sepRmh40g84/s800/P8-401-00-00%252004.JPG)

Klamki mam zamiar zaraz rysować i budować, żeby używać w IMK P8.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lutego 11, 2014, 12:36:47 pm
Mam jakąś pomroczność jasną, nie mogę zajarzyć po co te dwie śruby  baryłkowe obok mocowania do mostka? Oprócz tego fajny projekt, może dało by się przy okazji zrobić większą serię dla zainteresowanych?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 11, 2014, 01:36:36 pm
Przerzutki........


Odcinamy śruby baryłkowe na gripach oraz całe wyjście linki wzdłuż kierownicy, robimy otworek w bębnie gripa i linką wychodzimy stycznie do walca, równolegle do mostka. Jak tu:
(https://lh5.googleusercontent.com/-CzORFcyJ-OE/UDqlbPVSbKI/AAAAAAAACB0/pX6VLYV2XY4/s1024/201208251501.jpg)
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lutego 11, 2014, 11:53:40 pm
O takiego bajeru jeszcze nie widziałem. Fajnie wykombinowane.
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: szydziu w Lutego 12, 2014, 08:02:28 am
Co to jest za fragment roweru?
Czy jest to kierownica typu "chomik" na dole klamka do hamulca? A po środku mocowanie licznika?
Tytuł: Odp: IMK P-X?
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 12, 2014, 09:00:24 am
To jest zdjęcie lowracera Flevobike sfotografowane podczas Zlotu w Szczecinie - kierownica typu bardzo wąski chomik i dokładnie jak napisaliście - po środku licznik, dołem hamulec.
Cały Album tu: https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/ZlotRowerowNaPoziomieSzczecin2012?noredirect=1 (https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/ZlotRowerowNaPoziomieSzczecin2012?noredirect=1)