forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: storm w Września 03, 2012, 12:44:26 pm
-
Od kilku lat kombinuję jak konik pod górkę. A to SWB, a to VG3, a to SLR...
Wszystkie rowery miały swoje wady i zalety (vel zady i walety).
Obecnie po przejażdżce na Pomorzu i po Szczecinie znowu poczułem wady braku amortyzacji i chciałbym ten fakt zmienić. W związku z czym myślę o zmianie aktualnie używanej konstrukcji na coś amortyzowanego.
Moje wymagania są następujące:
- amortyzacja FULL
- NISKI do 45cm wysokości siedzenia (ew. MAX to 50cm, ale nie więcej, bo ja skakać na fotelik nie będę)
- X-Seam na 86cm
- brak kolizji korb z kołem przednim
- napęd na tył (widziałem jak nie daje sobie rady na piachu Flevo, a podjazdy pod górkę powodują, że FWD staje dęba i nie ciągnie...)
- SWB
- długość do 210cm
- w miarę kompaktowa konstrukcja
- sterowanie ASS
Czy ktoś zna taką konstrukcję, która spełniałaby takie wymagania?
Ewentualnie jakieś plany/szkice konstrukcyjne?
Ktoś by się podjął zbudowania? ;)
-
Storm może możesz mnie wyśmiać ale proponuję swoją konstrukcję:)
1. Wstawiasz przedni amor do mini kółka i masz wersje niskopodłogowca (FULL AMO)
2. mój ma 213 ale bez problemów wiem już jakby go odchudzić o lekko 50 cm, będzie jeszcze krótszy bo Ty jesteś "z metra cięty"
3. tani i łatwy w konstrukcji, ewentualnie płać za alu i masz ładny rowerek:)
4. Brak jakichkolwiek kolizji (nie licząc kierownicy z okiem ale że lubisz "na chomika" to nie będziesz miał tego problemu
Ale i tak wierzę że wylaminujesz sobie coś sam:)
-
ja dla Ciebie bym widział swb raffiego. choć osobiście podoba mi sie jego uss :)
-
Nie zamierzam nikogo wyśmiewać MYSH :)
Ale to nie przejdzie. jak wstawiasz amorka do przodu u mnie, to będzie to problemem bo:
- idzie wysokość przodu do góry i to podwyższy mi fotelik z 45cm do 50cm (mam na myśli SLRa)
- zmienia się pochylenie fotelika, co mogę ewentualnie skompensować, ale też zmienia się kąt suport-fotelik, a to może i na pewno niekorzystnie wpłynie na pracę nóg
- pogarsza się widoczność i kierownica lub/i przód mogą zasłaniać to i owo
Twoja konstrukcja do mnie nie przemawia, bo niestety ale mam ciutkę krótsze giry i nie sięgnę, a jak sięgnę to trzeba będzie przemieszczać kierownicę do tyłu, aby zmieścić koło etc. Czyli de facto muszę myśleć o takiej konstrukcji, która będzie krótka (rozmieszczenie ciężaru), ale zarazem będzie trzymała przednie koło z daleka od suportu. To jest dosyć skomplikowana opcja i zdaje się, że czeka mnie powrót do Qcada... :]
@Danielasty - mnie się konstrukcja Raffiego podoba :D
Gorzej, że musiałbym ją mooocno poprzerabiać jeśli chodzi o przód, aby to i owo pomieścić i nie wiem czy da się to zorbić w alu (mocne gięcie by musiało tam nastąpić i to w 2 miejscach: przed i za sterami)
-
Storm: polecam wersję XS mojego IMK P8. W tej chwili mój się reguluje od 165cm wzrostu (z korbami 155mm) do 190cm (z korbami 170mm), wysokość fotela to 43cm, długość <200cm dla wzrostu 176cm. Można jeszcze zmienić kąt pochylenia ukośnej belki ramy to jeszcze bardziej się da skrócić ramę. Nie ma kolizji korby z kołem.
-
Ja bym to widział tak:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/HiRacer02#5642159594402790818
lub USS:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/HiRacer02#5435583214986876562
Oczywiście z amorkiem z przodu a tył amortyzowany tak:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDZOXIInne#5435576194480763954
Jest kompaktowo, bez kolizji korby z kołem, nisko.
Gdybyś potrzebował większego skoku tylnego zawieszenia to tył bierzemy z tego:
http://www.flickr.com/photos/46672334@N04/5763754187/
-
ten sotatni to będzie moja następna konstrukcja :) tylko że na 26'':)
-
@Yin - nie doczytałeś. To ma być FULL ale niski FULL... :]
-
Dokładnie jak mój przyszły IMK P8 :D - full i niski (wysokość fotela ~43cm), koła 20-26". Zresztą tak miał IMK P7.
-
Coś mi się wydaje, że dryfujesz w stronę moich "zachcianek" (przynajmniej odnośnie geometrii ramy).
Urzeczywistnieniem moich wymysłów jest HP Velotechnik SpeedMachine: ładnie niski, ładnie kompaktowy, ładnie zwrotny, napęd na tył, dobrze pakowny. Fabrycznie mają zerowy squat :)
-
Mi się wydaje, że poprzedni rower Franza (ten aluminiowy z jednostronnym widelcem) dokładnie spełnia wszystkie wymagania.
Jeździłeś na nim?
-
@Pająk - tak jakby... Tylko do tego trzeba idealnie wprost ustawionych proporcji, odległości, dystansów, etc etc etc... Wtedy prawdopodobnie dałoby się uzyskać niską wysokość fotelika (ważne w jeździe miejskiej!) i mieć amortyzację (bo ta zabiera miejsce).
@Tatar - taa, widziałem go, ale na nim niestety nie jeździłem, byłbym ciutkę za krótki pewnie ;]
Za to jeździłem na IMK P6, rowerze Żony Franca i to było bardzo ciekawe, aczkolwiek niestabilne do końca uczucie ;) (w sensie zachowania roweru)
-
P8 daje się regulować dużo lepiej niż P7.
IMK P8 bazuje na sprawdzonej geometrii IMK P7 (ma tylko 2cm podniesiony suport, żeby nie było nawet najmniejszej kolizji korby z kołem) i minimalnie bardziej pochylone oparcie, ma tego samego monosztućca z przodu, mocniejszą ramę i wahacz oraz działającą regulację. Doświadczenie podpowiada mi też jak jeszcze lepiej zrobić Amortyzator w Główce Ramy (niestety tylko sprężyna-elastomer), tak, żeby nie miał luzów takich jak miał P7 (podchodziły pod 0.5O) i zachować zbliżoną wagę ~1.2kg.
-
A może coś podobnego w kształcie do mojego :), oczywiście krótszego w tylnej części i bez trójkątnego wahacza.
I oczywiście nie stalowego i ciężkiego jak mój ;D.
Zdjęcie poniżej z galerii bzabarowa pokazuje Twój i mój obok siebie - można porównać.
A poza tym chyba nie najgorzej Ci się na moim jechało jak pamiętam ;)
(https://lh3.googleusercontent.com/-tOkEaNi1XFY/UEYsfXzbNwI/AAAAAAAAAnU/yyjTGkZEsXI/s512/DSC_7181.JPG20120903-31935-1sd37qh-0.jpg).
-
@Yin - nie doczytałeś. To ma być FULL ale niski FULL... :]
Storm - nie dopatrzyłeś ;) Wszystkie moje przykłady są na kołach 2x 20" i wysokość siedzenia wypada w nich +- 45- 50cm* tak jak w założeniach. Są w galerii hi racerów przez wzgląd na jednobelkowy układ ramy - ot przykład że do hi można dać kola 20" i robi się mid..
*Tym niżej im bliżej tylnego koła dasz fotelik, amortyzacja w stylu zoxa pozwoliła by na ustawienie fotelika najbliżej do tylnego koła, w innym układach musisz jeszcze gdzieś pomieścić damper.
-
@Paaj - zazuć wiecej fotek swojego bajka pls? I faktycznie potwierdzam, że ten rowerek mi baaaardzo przypadł do gustu, naprawdę fajnie zrobiony i dobrze mi się na nim jeździło... Szkoda, że nie mój ;) Chciałbym tylko, aby był ciutkę niższy... :)
@Yin - rzuć okiem na fotkę zapodaną przez Paaja. To jest właśnie coś, o czym myślę - czyli niski SWB amortyzowany w pełni, taki na którego da się wsiąść bez podnooooszeeenia wysoooko nóg, przechylania roweru i odlatywania z nim na bok, etc. Zwróć uwage na mojego - przy dobrym wietrze, jestem w stanie na niego wsiąść jak na konia - "od tylca" przerzucając nogę przez oparcie fotelika. Wręcz bym powiedział ideał! Tyle, że bez amortyzacji jazda po nim jest wygodna tylko po gładziutkim asfalcie... :[
Ponadto wysokość to nie tylko wygoda zsiadania, wsiadania czy zatrzymywania się gdzieś na światłach - ale także opory aero. Na SLRze znacznie mniej się czuje wiaterek uderzający z przodu - na VG3 czułem go znacznie bardziej, zwłaszcza kiedy miałem z przodu widelec 26" (sic!).
-
Storm, spokojnie dasz radę wsiąść na SWBka 24x24 na fulu własnej konstrukcji albo przynajmniej projekcie.
Wiesz czego chcesz, znasz swoje wymiary to teraz tylko zgraj je z rozmiarami kół, wahacza, amora i masz projekt ;)
-
Storm -więcej fotek mojego pozioma wrzucam Ci na priva coby nie nudzić pozostałych ;D.
-
Świetne macie tutaj projekty i składacie naprawdę ciekawe rzeczy. Muszę sam zainteresować sie tematem, bo na rowerze lubię eździć, coś tam przy nim grzebię, ale zauważam, ze wiele rzeczy wychodzi kiedy ruszam na dalsze trasy. dlatego uważam, że najlepiej jest poskładać coś swojego, dostosowanego do naszych predyspozycji. ten wątek jest dla mnie niezwykle pomocny. jest jak wycena spółki (http://samcik.blox.pl/2012/04/Handluja-tytulami-godlami-nagrodami-Placisz-pare.html), przed podjęciem decyzji o jej zakupie, czy jakoś tak :)
-
@Antonowitch - to ma być niskie... Z naciskiem na NISKIE :)
@Paaj - widziałem, wielkie dzięki :)
-
@Antonowitch - to ma być niskie... Z naciskiem na NISKIE :)
@Paaj - widziałem, wielkie dzięki :)
Są takie, siedzisz pomiędzy kołami przynajmniej Twój tyłek, spójrz choćby na Pythona geometrię. Nie proponuje Ci takiej ale jak widzisz można ;)
-
Anton': oczywiście, że się da, czego najlepszym przykładem był mój stary IMK P7 i będzie IMK P8. Oczywiście, to da się zrobić najlepiej przy użyciu jednostronnego widelca i amortyzatora w główce ramy.
-
@Antonowitch - oczywiście, że się da, ale czasami trzeba przekonać do tego Konstruktora i Projektanta ;)
@Franc - jakoś nie ufam tym widelcom 1-stronnym... :]
Z najnowszych wieści - mój Żółtek będzie "ciutkę" przerabiany... Prawdopodobnie uda się go obniżyć nieco poprzez przesunięcie rury sterowej i inne drobne zmiany w konstrukcji, ale będę musiał i tak pomyśleć chyba o czymś nowym, zaprojektować toto i dać do wykonania... :] jedno jest pewne - po 2 latkach spędzonych z SLRem, o dziwo(!!!) bolą mnie 4 literki ;) ;P
-
Może coś takiego ? http://www.ligfiets.net/advertisement/12459/velokraft-vk3-fully-suspended.html
https://picasaweb.google.com/110377650472227093575/VelokraftVK3
Jest na sprzedaż, do odebrania w Krakowie. Cenna wysoka, ale do negocjacji pewnie ;)
-
Nawet jakby te ceny były w PLN to i tak nie na moją kieszeń... :[
No ale cóż, za jakość się płaci...
-
Może coś takiego ? http://www.ligfiets.net/advertisement/12459/velokraft-vk3-fully-suspended.html
https://picasaweb.google.com/110377650472227093575/VelokraftVK3
Jest na sprzedaż, do odebrania w Krakowie. Cenna wysoka, ale do negocjacji pewnie ;)
Przepraszam za to pytanie bo nie jest związane z tematem wątku, ale tyle razy już miałem o to spytać chociażby na zlocie i zapominałem, że czynię to teraz.
Dlaczego w takich konstrukcjach jak ta powyżej stosuje się małe kółko z tylu skoro jest masa miejsca na duże ?.
Podejrzewam że ma to jakieś większe umotywowanie niż tylko chęć uzyskania małych gabarytów.
-
@paaj, z moich odczuć to:
+ wozisz 1 dętkę a nie 2
+ lepsze przyspieszenie
+ bardziej kompaktowe wymiary
- mniejsza prędkość maksymalna bez zastosowania innych niz zwykle stosowane tarcze/blaty z przodu
- większe odczuwanie nierówności
-
Przyznaję o przyśpieszeniu nie pomyślałem. Dzięki za odpowiedź.
Trochę mało tych plusów, myślałem że jest jeszcze coś EKSTRA.
-
extra na + to pewnie jeszcze mniejsza waga :P
-
Storm: a ja się mojego monosztućca nie boję. Rama mi pękała wiele razy a widelec jeszcze ani razu. A ma jakieś 35kkm przebiegu. Nawet na początku, jak nie było jeszcze kołnierza oporowego na rurze skoku i czasem przy dużym uderzeniu zacisk widelca popuszczał amortyzator* to kierunek jazdy był zawsze zachowany.
Zaleta - nie ma kolizji z łańcuchem, można go prowadzić niemalże po oponie, więc dużo niżej, więc i fotel niżej i mniej rolek.
* - Monosztuciec jest zaciskany na rurze skoku będącej częścią amortyzatora w główce ramy przy pomocy kostki z 2 śrubami. Na początku istnienia tego widelca, rura skoku nie miała jeszcze kołnierza oporowego, tylko była gładka na całej długości. Przy bardzo dużych uderzeniach na wertepach i dziurach monosztuciec potrafił się przesunąć po rurze skoku (nabić się głębiej) aż się rura skoku opierała na kole. Zmodernizowana wersja (chyba koło 2008 roku) ma już kołnierz oporowy na rurze skoku i nie ma tego problemu.
-
Dlaczego w takich konstrukcjach jak ta powyżej stosuje się małe kółko z tylu skoro jest masa miejsca na duże ?.
- Zmniejszenie "masy rotującej"
- uzyskanie miejsca na amorek
- jedna forma ze stalym kątem sterów
-
Dzięki pajak_gdynia.
-
extra na + to pewnie jeszcze mniejsza waga :P
No i ładniej wygląda :) (o gustach nie będziemy dyskutować)
Ja osobiście bardzo nie lubię typowego 20/26 SWB właśnie ze względu na wygląd,
więc jeśli już ma być małe koło z przodu, to takie same z tyłu chce.
Pozzz
-
A tak swoja drogą, co jest nie tak z VK3, czyli Kodą, jak się obecnie nazywa ?
http://www.velogic.pl/oferta/rower_vg_3/
Ten twój żółty miał fotel dosyć wysoko, bo ten widelec z przodu miał za wysoki.
Ale jakbyś dał jakiś dostosowany do koła 20", to byś miał nie drogi rower, full amortyzację, oraz fotel na max 55cm
Pozzz
-
@trajk-o-ciklista - ale ja dałem już widelec 20", a mimo to było wysoko... Zdjęcia z widelczykiem 20" RST (tward spręzyna z Cykloturu):
http://storm.oceangirl.eu/vg3/
W tej chwili Mariusz myśli (i ma to w planach) o przesunięciu widelca (rury sterowej) w kierunku na fotelik, co powinno zwiększyć dystans korb od przedniego koła, a to powinno umozliwić zmiękczenie amortyzacji i może będzie ciutkę niżej dzięki temu i bardziej miękko :)
-
Ahaa, bo ja chyba widziałem jakieś wcześniejsze zdjęcie, gdzie bodajże był jakiś do 26"czy coś.
-
Widzę że jak na Krakowskim rynku, dużo gadania mało robienia ;)))
Storm, moja propozycja to przód sztywniak a tył koniecznie amortyzowany o skoku 220mm.
tak 20x24. W tym układzie nic Ci nie idzie do góry, można łatwo osiągnąć "niski fotel"
amortyzacje i tak odczujesz bo jeździsz teraz na sztywno. Na przód proponuję wrzucić grubą oponę aby ona Ci amortyzowała.
Co do projektu i ewentualnego wykonania gadaj z chłopakami którzy dysponują zapleczem.
Co do projektu sam porysuj, mogę Ci to przerysować potem w programie i nanieść ewentualne zmiany.
-
@Antonowitch - gadania było mało, znacznie więcej pisania tutaj ;)
Ale projekt poprawki VG3 jest już aktualnie w rysowaniu i tenże mój rowerek ma zostać lekko "pogięty" i pospawany jeszcze raz w niektórych miejscach. Rama i wahacz są już u Mariusza. A ja sam póki co zbieram fundusze na jego robienie.
A poza tym faktycznie mi się marzy Super Low Low Racer, coś takiego jak ma Pająk ;) Tylko coś takiego to tylko na dystanse... Bo w mieście to niestety, przy tych korkach i przy tych kieroffffacH to tylko coś super zwrotnego niestety :]
-
Jak o "super-hiper" jamniczka chodzi..
Mam pewien pomysł na taką konstrukcję.
Przód na mikro kółeczku (16"? 12"? ale amorek to już kombinacja). Kierownica u-bar, wsuwanie się pod drążek to tragedia. Przód ramy wygięty do dołu (tak jak w "pomarańczowym"), dospawany tył do wahacza, fotelika (może bagażnika).
Napędowe koło 26" (albo 28" czy raczej 700cc). Łańcuch powinien zmieścić się pod wahaczem, potrzeba tylko (podwójne) rolki przy sterach i przy dolnym spawie, może jeszcze jedną z tyłu na powrocie. Wahacz prosty (bo łańcuch napędowy tuż pod jego osią). Jak sobie rysowałem, to amorek 165 pasuje pięknie, wszystkie linie wychodzą dobrze.
Całość może być koszmarnie niska (dla mnie fotelik nawet na 12cm: przy rurze 60mm :) ) Pozycja trochę bardziej siedząca (bo duże koło z tyłu, a i amorek musi mieć miejsce na skok). Jednak duże koło to brak kombinacji z korbą i przerzutką (łatwiej coś dostać, nie ma potrzeby dorabiania koronek czy innych kombinacji)
-
Pająk strasznie Ci wyjdzie pogięty (pozałamywany) łańcuch.
-
Storm, uklejka rób ;)
-
Myślałem o klejeniu ale nie wiem jak się za to zabrać... A poza tym i tak mam już za mało miejsca w garażu, więc póki co sobie darowałem takie zabawy...