forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: gromanik w Października 11, 2011, 05:44:51 pm
-
Paaj chciał zamortyzować przejazd przez tory kolejowe i tak się to skończyło - to miejsce już 3x było spawane i aluminium w tym miejscu trzeci raz pękło - pomoc jest potrzebna zarówno w wykonaniu naprawy, bo warsztat w którym Paaj to zamierzał naprawić jest zawalony robotą, a druga kwestia, to jak to zmodyfikować, żeby nie trzeba było tego czwarty raz spawać, bo Paaj chciał ustawić dobrze nowy fotelik, żeby móc mi wysłać swój stary:
(https://lh3.googleusercontent.com/-MuP-jjXya_c/TpQLA7_Dq4I/AAAAAAAAAYI/n3ILr_N5X_w/s640/Zdj%2525C4%252599cie0073.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-1xQ4jS2LQCs/TpQLNvuw-wI/AAAAAAAAAYI/FucVV8HVL1c/s640/Zdj%2525C4%252599cie0074.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-7k4HYmsqzwc/TpQYK1lFz6I/AAAAAAAAAYw/T0jklaj4xI0/s640/IMG029.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-zEgXDdZDQ4A/TpQYQ_sX1rI/AAAAAAAAAYw/H0fRqOYKDIw/s640/IMG030.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-rMSgrE9tbzg/TpQYVTaXoCI/AAAAAAAAAYw/pS4pZrnbhC0/s640/IMG031.jpg)
-
1. Pospawać 4 raz. Zamiast rurki w środek wstawić materiał pełny - wałek.
2. zrobić obie strony z pełnego alu
3. zrobić ze stali obie strony.
-
jak to zmodyfikować, żeby nie trzeba było tego czwarty raz spawać
Użyć grubszych ścianek, 5mm powinno być dosyć pancerne. Zrobienie z pręta to trochę przesada, choć fakt raczej by się nie połamało ;).
-
Trzymać w oryginalnej pozycji i dać nawilżoną(epoksydem) taśmę karbonową dookoła. Szklana tez może być tylko więcej warstw.
Tak samo zrobić i na drugiej, wzmocnić żeby też nie pękło.
Lub po prostu przerobić całą kiere, a może i na oss ;)
Pozzzzz
-
Oo! Jak brzydko! Popieram wykonać nową ze stali (sagniotsa nie słamiotsa) :)
-
Na początek (a w zasadzie do nowej kierownicy) - im mniej gięć, tym lepiej - wychodzić nie prostopadle do osi, tylko ukosem i jedyne gięcie zrobić przed samą rączką.
-
Ja tylko zwrócę uwagę, że w obecnej geometrii kierownicy ten pionowy element, który się złamał dostawał BARDZO SILNY moment zginający w płaszczyźnie prostopadłej do osi elementu... Paaj jak skręcałeś w prawo to ciągnąłeś drążek "do siebie", a koło z widelcem ciągnęło "od ciebie". Czyli w tym wypadku na złamany element była przyłożona siła skrętna zgodna z ruchem obrotu zegara (patrząc na element z góry). Na początek dobrze było by przesunąć mocowanie łącznika (tego zakończonego cięgłami) bliżej tego złamanego elementu... To zmniejszy ten moment zginający (moment = siła x ramię - zmniejszamy ramię bo z siłą nic nie jesteśmy w stanie zrobić...). I od takiego założenia myślę trzeba by zacząć...
-
Grzegorz ubiegł mnie z założeniem wątku :) - oczywiście dziękuję mu za troskę i pomoc bo faktycznie jestem ostatnio nieczasowy ( nawał pracy ). Przejrzałem co proponujecie i zgadzam się że na szybko to jak Igor proponował trochę epoksydu zalatwilo by sprawę na czas testowania fotela. Tylko czy np Epidian 5 da rade, (cos mi pisownia siada, klawiatura syaleje )
-
Na szybko wymyśliłem coś takiego
(https://lh4.googleusercontent.com/-bA6DO5mvATI/TpVO8RjZaMI/AAAAAAAAAZQ/o5LVgTcgn4I/s640/IMG033%252520-%252520Kopia.jpg)
Sorka za tandetny rysunek ale chyba wiecie o co mi chodzi. Zastosowanie pełnego elementu z alu pozwolilo by mi umieścić od wewnątrz kilka punktów na wkręcenie końcówki cięgła co przekłada się na regulowanie zakresu skrętu i możliwość zmniejszenia siły niszczącej w tym miejscu, dzięki NPX. Tylko jak pewnie zamocować stalową kierę w alu tak by można to było w miarę szybko demontować do chociażby transportu ?.
-
Zaciski: otwór, przeciąć do krawędzi i śruby, żeby ścisnąć. To jest na tyle mocne połączenie, że amortyzatory się często tak montuje (lagi do poprzeczki).
-
Zaciski: otwór, przeciąć do krawędzi i śruby, żeby ścisnąć. To jest na tyle mocne połączenie, że amortyzatory się często tak montuje (lagi do poprzeczki).
Czyli przeciąć otwór ( rozumiem ) a śruby ?, przewiercić otwór na wylot przez alu i kierownice włożyć śrubę i z drugiej strony nakrętkę i gotowe ?. Nie osłabi to rury kierownicy ?. A może Cię nie zrozumiałem.
-
zamontować tak jak rogi na kierownicę ( np. http://www.cyklotur.com/x_C_I__T_rogi-arrow-ACCENT__P_53117476-53010001__PZTA_1__PD_53010597.html )
-
dokładnie jak podał M63, albo jak zamocowałem kierownice w trójkołowcu Juniora.
-
Dzięki Panowie, teraz rozumiem.
-
Niech się biją w piersi wszyscy którzy szarpali tymi drążkami na zlocie i wywołali "obciążenia zmęczeniowe" przez nerwowe łapanie równowagi. Zabawa w stali była by mniej skomplikowana.
-
Niech się biją w piersi wszyscy którzy szarpali tymi drążkami na zlocie i wywołali "obciążenia zmęczeniowe" przez nerwowe łapanie równowagi. Zabawa w stali była by mniej skomplikowana.
To mnie rozbawiłeś tym biciem w piersi. Jak zapewne czytałeś w postach wyżej nie jest to pierwsze złamanie tej kiery a więc materiał z którego produkowane są krzesełka turystyczne jest po prostu do bani ;D. Stal na pewno była by bardziej wytrzymała.
Nic to, jutro spróbuję to całe nieszczęście posklejać i będę myślał o zmianie kierownicy na mocniejszą.
-
więc materiał z którego produkowane są krzesełka turystyczne jest po prostu do bani ;D.
Użyłeś gotowego elementu z krzesełka? Krzesełkowe / leżakowe aluminium to jakiś dziwny stop, jest trochę bardziej twardy od 6061 i mniej elastyczny. Przy próbie gięcia na giętarce pęka podczas gdy 6061 po prostu by się odkształciło.
-
więc materiał z którego produkowane są krzesełka turystyczne jest po prostu do bani ;D.
Użyłeś gotowego elementu z krzesełka? Krzesełkowe / leżakowe aluminium to jakiś dziwny stop, jest trochę bardziej twardy od 6061 i mniej elastyczny. Przy próbie gięcia na giętarce pęka podczas gdy 6061 po prostu by się odkształciło.
Yin -ja po prostu w swoim pierwszym poziomie używałem materiałów ogólnie dostępnych i miałem świadomość tego, że poprawki będą nieuniknione. I dopóty nie robię sobie lub innym krzywdy swoimi pseudo konstrukcjami ;D to jest OK, a że czasu na naprawy i troszku kasy zmitrężę to radość tworzenia przecież ;). Dzięki za podpowiedź o alu - przyda się na przyszłość.
-
Ale ja absolutnie nie krytykuję, mówiłem już na zlocie: jak na pierwszy rower to zrobiłeś kawał dobrej roboty. Materiałów ogólnie dostępnych używa chyba każdy kto robi poziomy, inna sprawa to doświadczenie jak zachowa się taki materiał. Sam mam kierownicę w sticku z leżaka alu i jest ok - ale kształt ma +- pierwotny. Poprzednią z tego samego materiału próbowałem podgiąć na giętarce i pękła stąd wiem że leżakowe stopy alu to jednak nie to samo co 6061 które gnie się ładnie choć przy cienkich ściankach i giętarce trzpieniowej można zgnieść rurkę.
-
Jeżeli chodzi o gięcie aluminium, to doradził mi pan z Bike Mielec że podczas gięcia aluminium musi być podgrzane i że wystarczy do tego palnik na propan-butan. Myślę że konkretne wiadomości można by uzyskać w dziale technologicznym Zakładu Metali Lekkich w Ketach. Sam tak kiedyś zrobiłem i pan technolog udzielił mi wyczerpujących informacji, oraz doradził mi co i jak. Jedyny problem w tym że w Kętach nie mają alu do produkcji rowerów.
-
Jak napisałem parę dni temu tak zrobiłem - czyli skleiłem kierownicę ( Gemsi jeszce raz dzięki za poradnik :) ), a od poniedziałku testy wytrzymałościowe. Mam nadzieję, że będzie OK i będę miał czas na wykonanie nowej kierownicy.
A wyglądało to tak :(https://lh6.googleusercontent.com/-g8ufHbnquXs/Tpnc_pM6LsI/AAAAAAAAAac/svWXg5I_Yp8/s640/IMG034.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-IK08ZZ9u1C4/TpndIH-lPxI/AAAAAAAAAaU/b2fNoorSML4/s640/IMG036.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-YqUTT7QgquI/TpndSP1V5PI/AAAAAAAAAaU/Dl20Zw-3bQs/s640/IMG043.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-NevvQDI27tk/TpndY3taTnI/AAAAAAAAAaU/_S1e_EPKtdE/s640/IMG051.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-k_i4u04BTQs/TpndkmrW9QI/AAAAAAAAAag/bWDXFVtDOQE/s640/IMG064.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-0JZGvUtoPS4/Tpnd3-zroEI/AAAAAAAAAaU/h50JYCVk6jA/s640/IMG069.jpg)
Nie chciało mi się już dogładzać tego papierem, ponieważ jest to tylko rozwiązanie na teraz. Na wierzch dla względów estetycznych dam owijkę i wystarczy.
Mam nadzieje kłopot z głowy. Dziękuję jeszcze raz wszystkim za pomoc.
-
@ DROMADER
Bardzo wiele zależy od giętarki działające na zasadzie lewarka / siłownika nie specjalnie dobrze radzą sobie z cienkimi ściankami - moment siły jest w jednym miejscu i łatwiej odkształcić rurę niż ją wygiąć, nawet wypełnioną piaskiem. Idealna jest giętarka w której kształtka (moment siły) przesuwa się razem z gięciem. Nie wiem czy dobrze to ująłem słowami więc filmik dla zilustrowania: http://www.youtube.com/watch?v=-zy9AbG7GM8