forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: tomo w Marca 07, 2011, 03:46:46 pm
-
Witam
Tak jak napisałem w "przywitalcu" buduję poziomkę na wzór http://www.futurecycles.co.uk/media/optima/orca_large.jpg (http://www.futurecycles.co.uk/media/optima/orca_large.jpg). Zamiast tylnej przerzutki planuję wstawić Nexusa 8 i w związku z tym mam pytanie: jako, że na naszym rodzimym rynku dostać można tylko wersję pod torpedo, czy można to torpedo usunąć, tak by otrzymać piastę z wolnobiegiem?
I po drugie primo: w celu ułatwienia budowy, ramę konstruuję z odpowiednio dociętych kawałków profila stalowego. 40x60x2 mm nie będzie za dużo, lub za mało?
A tak na marginesie- jakby kogoś interesowały wymiary i kąty ramy to zapraszam na prv
z góry dzięki
tomo
-
można wyciągnąć środek od strony kontry jednak całą ta dźwignie musisz zostawić
-
Jak się dobrze poszuka (+ podzwoni po sklepach) da się dostać nexusa 8 pod v-ki lub tarcze.
Profil 40x60x2 mm wytrzyma spokojnie, jak nie ważysz 200kg to można by nawet dać 35x35 lub 40x40.
-
Jeżeli jesteś jeszcze przed kupnem piasty to można kupić pod hamulec rolkowy.
Na Allegro w tej chwili raczej nie ma, można jednak w tej chwili kupić w sklepach np:http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_piasta-sg-8r31_KSG8R31A-SHIMANO.html?PT=53139759&PZTA=8&HNT=T&PD=53010519&WSZDZ=T (http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_piasta-sg-8r31_KSG8R31A-SHIMANO.html?PT=53139759&PZTA=8&HNT=T&PD=53010519&WSZDZ=T) lub http://www.synkros.pl/product-pol-1466-Piasta-Shimano-Nexus-SG-8R20-z-hamulce-rolkowym-.html (http://www.synkros.pl/product-pol-1466-Piasta-Shimano-Nexus-SG-8R20-z-hamulce-rolkowym-.html). lub polować na Allegro.
Sam jeżdżę na takiej.
Z profila będzie napewno łatwiej, tyle tylko, że 60x40 będzie "na oko" bardzo gruby, może lepiej 50x50 lub jeszcze cieniej jak radzą koledzy, ale w kwadracie.
-
Na pewno zamiast przeżutki musisz użyć dowolnej przerzutki, niezależnie czy to zewnętrznej czy wewnętrznej
-
Mam ramę 40x40x2 i to zdecydowanie wystarcza, a nawet jest za dużo. W każdym razie rama jest bardzo ciężka.
-
Na pewno zamiast przeżutki musisz użyć dowolnej przerzutki, niezależnie czy to zewnętrznej czy wewnętrznej
oj, wtopa z ortografią :-[ mea culpa
A co do rozmiaru profilu na ramę- ważę 80 kg i w przyszłości jeszcze jakieś sakwy planuję taszczyc, i wolałbym ramę przewymiarowaną raczej "w górę".
-
Przy 80kg 35x35x2 powinno wystarczyć, w kwestii sakw - najsłabszym elementem jest zwykle bagażnik, o ramę był bym spokojny.
-
Witam.
Profil 40x60x2 na pewno będzie "niezniszczalny" - sam z takiego zrobiłem "prototyp". Osobiście nie polecam - trochę za masywnie to wygląda. Na forum są zdjęcia mojego prototypu:-) - możesz zerknąć i zobaczyć jak rama z takiego profilu może wyglądać.
Pozdrawiam
-
Mam Nexusa inter 8 wpakowanego w ramę od "Ukrainy" już od trzech lat 8) i spisuje się naprawdę nieźle!!! A szczególnie jak się człowiek wagą roweru nie przejmuje ;) bo piasta waży ponad 1700g :o (bez hamulca rolkowego oczywiście - hamulec jeszcze jakieś 150g chyba :P)... Tak zasadniczo to w tym roku będę musiał całe koło rozebrać, żeby zrobić piaście kompiel w oleju (to chyba coś specjalnego od shimano musi być ???) no chyba, że mnie coś najdzie i ją na części rozbiorę, wyczyszczę, nasmaruję i skręcę spowrotem tak z ciekawości 8)... Gdzieś tu czytałem, że Nexus wcale nie jest nierozbieralny ::)... Ale ogólnie bezserwisowość piasty jest naprawdę docenialna i zauważalna.
-
Witam,
Znalazlem jakiś czas temu ciekawe obserwacje dotyczące Nexusa, gdyż też takiego posiadam: SG-8R36(niemiecki ebay - 85Eur).
Jakby ktoś chciał poczytać jak się zabrać za rozbieranie:
http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/maintenance.html (http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/maintenance.html)
Ciekawa opcja na zatykany wlew na olej: (napewno zrobię przy pierwszym serwisowaniu)
http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/oilport.html (http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/oilport.html)
I mała przestroga po szkodzie:( czyli jak wygląda zaniedbany Nexus..
http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/mangled.html (http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/mangled.html)
Miłego serwisowania po zimie:)
-
Pytanie o Nexusa już nieaktualne- postanowiłem skoczyć oczko wyżej (jak spadać, to z wysokiego konia) i zakupiłem Alfine 8 do której dziwnym trafem przyczepiony był rower- o taki:(http://cokupic.pl/i/c_big2304479.jpg)
;D
Profile na ramę zakupione ( 3m 40x40x2 mm), stelaż montażowy zrobiony, na dniach biorę się za spawanie. Pytanko- jako, że rowerek ma koła 28 cali, zmodyfikowałem poprzednie założenia i planuję je wykorzystać w poziomce. Czy tylny wahacz nie będzie za wiotki? A konkretnie czy zwiększenie średnicy tulejek tworzących zwias zrekompensuje większe siły działające w tym rejonie?
peace
tomo
-
A nie obawiasz się, że koła 28" dadzą Ci strasznie wysoko położony środek ciężkości?? O sztywności poprzecznej nawet wolę nie wspominać..
-
A nie obawiasz się, że koła 28" dadzą Ci strasznie wysoko położony środek ciężkości?? O sztywności poprzecznej nawet wolę nie wspominać..
Rumcajs, wszystko zależy od tego, jakiego pozioma kolega tomo chce rzeźbić: jezeli to ma być dłuuuuuugie lwb to środek ciężkości może mu wypaść nawet na 10 cm :)
Swoją drogą, jeszcze się nie spotkałem z poziomką na 28" z przodu. Tomo, działaj, łam stereotypy, może właśnie tworzysz nowy typ poziomki - Very high highracer :)
Powodzenia w budowie.
-
Będzie ciężko ze sztywnością wahacza do koła 28". W moim IMK Nr5 był właśnie taki z dwóch profili 50x30x2 z Pa38 i się skręcał oraz wyginał. Fakt, wahacz miał kształt litery H, gdzie na poprzeczce był punkt podparcia amortyzatora, do osi obrotu było ze 150mm - oś tylko wsuwana w panewki a z drugiej strony niewiele dłuższy niż promień koła.
Jak zrobisz jakąś konstrukcję przestrzenną i krótszą to pewnie wytrzyma.
-
PrzemO - łamanie stereotypów to jedno, ale walka z prawami fizyki jest przedsięwzięciem z góry skazanym na porażkę.. W Hollandi widziałem gościa, który jeździł po placu Damm rowerkiem o wysokości kole 3 metrów - da się, ale w codziennym użytkowaniu jest to raczej mało praktyczne.. A chyba właśnie o praktyczność tu chodzi, prawda?
-
Środek ciężkości da się obniżyć dając ramę z większym wygięciem, coby fotelik był niżej- ale nie za bardzo, żeby nie łamać zanadto lini łańcucha. Co do długich wahaczy- chodzi mi po głowie konstrukcja kratownicowa. Zresztą takie długie wahacze występują gdzie indziej i dają radę:
(http://www.cubiccapacity.com/wp-content/uploads/2008/07/bmw_hill_large_1.jpg)
-
Swoją drogą, jeszcze się nie spotkałem z poziomką na 28" z przodu. Tomo, działaj, łam stereotypy, może właśnie tworzysz nowy typ poziomki - Very high highracer :)
Jest tego trochę, tak z pamięci: Nazca Gaucho 28, kilka modeli Bacchetta (jest opcja wyboru 26", 650c i 700c) no i nieoficjalne modyfikacje użytkowników - np przerobienie azub'a hardcore z kół 26 na 28. Chyba jeszcze rans oferował model XStream w wersji 28, ale głowy nie daję. Fabrycznie jest tam chyba 650c.
-
PrzemO - łamanie stereotypów to jedno, ale walka z prawami fizyki jest przedsięwzięciem z góry skazanym na porażkę.. W Hollandi widziałem gościa, który jeździł po placu Damm rowerkiem o wysokości kole 3 metrów - da się, ale w codziennym użytkowaniu jest to raczej mało praktyczne.. A chyba właśnie o praktyczność tu chodzi, prawda?
Rumcajs, cała zabawa tkwi w tym, żeby łamać stereotypy, nie być na bakier z fizyką i zachować w projekcie swoje względne wymagania praktyczności. Bo przecież każdy z nas ma inne :)
A Yin (jak zawsze niezawodny) już podpowiedział, że da się. I to jest to co kocham w rowerach - nieograniczone wręcz możliwości kreacji i adaptacji do indywidualnych potrzeb ;D
-
I to jest to co kocham w rowerach - nieograniczone wręcz możliwości kreacji i adaptacji do indywidualnych potrzeb ;D
Nie tylko w rowerach, na dobrą sprawę zrobienie motocykla, samochodu lub pojazdów latających (sic. wszak początki lotnictwa to konstrukcje 100% amatorskie a i teraz są darmowe i sprawdzone plany pozwalające w domowym warsztacie zrobić swoje ''' latadło'') też nie jest problemem mając dostęp do narzędzi, funduszy i wiedzy. Oczywiście pewne bardziej skomplikowane elementy typu silnik itp trzeba raczej kupić lub wykorzystać z gotowych konstrukcji - tak jak i my wykorzystujemy czasem piony jako dawców :). Problem jest w legalizacji takich pojazdów i użeraniu się z przepisami i urzędnikami, całe szczęście że rowerów to nie dotyczy.
-
Nie tylko w rowerach, na dobrą sprawę zrobienie motocykla, samochodu lub pojazdów latających (sic. wszak początki lotnictwa to konstrukcje 100% amatorskie a i teraz są darmowe i sprawdzone plany pozwalające w domowym warsztacie zrobić swoje ''' latadło'')
Wiem, ale to w końcu forum o rowerach, to się ograniczyłem. Znajomy ma fioła na punkcie lotnictwa, a helikopterów w szczególności. Wyszukał sobie taki zestaw do montażu w garażu i teraz zbiera i ciuła.
Nawet są programy telewizyjne o takich pasjonatach np. na Discovery była seria "składamy auto wyścigowe", "składamy helikopter".
Ładną rzeźbę widać w tzw. cruiserach, choperach, bling lowriderach, rat rodach i jakkolwiek to się jeszcze nazywa (to wszystko rowery są). Sieć, fora w szczególności, aż puchną od tego typu tematów....
-
Rumcajs1- kto mówił o walce z prawami fizyki? Jasne, że jak zrobię wahacz z dwóch jeno, równoległych profili czy rurek, to taki układ po przekroczeniu pewnej długości, zacznie być wiotki ponad miarę, lub zwyczajnie się zegnie. Można to kompensować zwiększeniem średnicy ramion, ale do pewnych granic. Jeśli jednak ramiona zrobię z cienkich profili na podobieństwo ramienia żurawia- moim zdaniem- powinno się udać
I taka mała anegdotka:
Pewien bogacz posiadał bardzo dużą, piekna perłę. Zapragnął przepiłować ową perłę i z 2 połówek zrobić parę spinek do mankietów. Jednakże każdy jubiler odmawiał przepiłowania perły twierdząc, że na pewno zniszczy się ona przy takim zabiegu. Znajomy polecił mu żydowskiego jubilera- geniusza swojego fachu. Jubiler ów obejrzawszy perłę, zawołał swego pomocnika Icka i rzekł:
-"Icek, weź piłkę i ciachnij tą perłę na pół!"
Icek wziął i ciachnął. Bogacz pyta, dlaczego to, czego nie podejmowali się najlepsi jubilerzy, udało się pomoocnikowi. A żydowski jubiler powiedział:
-"bo Icek jest głupi i się nie zna".
-
Wahacz to jedno, ale ma niewiele wspólnego ze środkiem ciężkości. Wysoko położony środek ciężkości powoduje najzwyklejsze w świecie problemy ze stabilnością, co ujawni się podczas pierwszych zakrętów.. Jeśli to Twój pierwszy rower - nie zauważysz niczego niezwykłego, gdyż nie będziesz miał porównania. Ponadto - same koła 28" mają mniejszą sztywność poprzeczną niż koła 26", że o 24" nie wspomnę..
A skoro mowa o wahaczach - pomyśl może nad adaptacją tego: (http://img51.imageshack.us/img51/3535/cherry07.th.jpg) (http://img51.imageshack.us/i/cherry07.jpg/) Na moje oko - sztywność poprzeczna takiego rozwiązania powinna być większa niż klasycznego rozwiązania..
-
Ja mam poziomkę zrobioną z profilu 40x40x2 główna rama i wahacz z 40x20x2. Zamocowanie wahacza na łożysku ciernym. Wahacz może nie jest za długi bo pod koło 20cali (wchodzi 24 z oponą 1,75 cala). Co do sztywności całości. W życiu miałem kilka ram sztywnych do mtb i kilka ram mtb typu full (giant merida obecnie kross). ŻADNA z nich nie może nawet być porównywana jeśli chodzi o sztywność boczną poziomki z profilu 40x20x2 ze stali. Profil to typowy widelec nie konstrukcja przestrzenna jak typowo w rowerkach mtb. Jeśli chodzi o wytrzymałość profilu ramy głównej czyli 40x40x2 na lekko zmodyfikowanej wersji siodła z włókna szklanego (wersja wzmacniana podemnie jako że sporo ważę) posadziliśmy statycznie czyli bez jeżdżenia około 200 kilo. Dodatkowo na rurce pod uchwyt bagażnika "uwiesiła się osoba 80 kilo. Jakoś nic się nie stało ani ramie ani częściom rowerka. W rzeczywistości taką ramę można by robić z profilu 40x40x1mm. Wtedy jedynym problem jest spawanie tak cienkich ścianek stali:)
Pozdrawiam:).