Rowery poziome - forum dyskusyjne > Techno

Shimano Alfine od środka

<< < (2/3) > >>

Saurus:
Zależy jakie masz haki (materiał). Można jeszcze zrobić inaczej -  nawiercić 2 małe dziurki pod ząbki podkładki (jeśli w alu to mogą być mniejszej średnicy a i tak się zagłębią przy dokręcaniu). Zależy też jaką dasz zębatkę z tyłu.

toft:
Wiem, że przekroczyłem specyfikację. Niemniej jednak było to w ramach testów możliwości:). Natomiast już przy przełożeniu 32 z przodu i 18 z tyłu czuć wyraźnie że moment jest za duży... Przykre to bo sama piasta pewnie by to zniosła, natomiast beż jakiegoś pożądanego zamocowania zapobiegającego obrotowi osi, to ciężko myśleć o bardziej terenowych zastosowaniach...

MaciejDlugosz:

--- Cytat: tomigelo w Czerwiec 02, 2010, 09:27:53 pm ---To mnie pocieszyliście bo chce zastosować układ NEXUS 8 z korbą sora z 52/42/30 !
Hm będę musiał zrobić chyba jakieś pancerne haki ?!
Mam standardowe podkładki które dodatkowo zabezpieczają oś a teraz nie wiem czy to wystarczy? 

--- Koniec cytatu ---


--- Cytat: toft w Czerwiec 03, 2010, 07:22:29 am ---Wiem, że przekroczyłem specyfikację. Niemniej jednak było to w ramach testów możliwości:). Natomiast już przy przełożeniu 32 z przodu i 18 z tyłu czuć wyraźnie że moment jest za duży... Przykre to bo sama piasta pewnie by to zniosła, natomiast beż jakiegoś pożądanego zamocowania zapobiegającego obrotowi osi, to ciężko myśleć o bardziej terenowych zastosowaniach...

--- Koniec cytatu ---

Trzeba zrobić tak jak robi to Rohloff - ramię blokujące obrót osi jest długie:





Z taką silną "kontrą" granicą będzie wytrzymałość korpusu piasty o które blokują się wałeczki czy sprzęgło z ząbkami. Shimano stosuje w piastach wielobiegowych zarówno sprzęgło z ząbkami (Nexus 3,4,7, starsze modele Nexus 8 ) oraz wałeczki (to też rodzaj sprzęgła) w nowych modelach Nexus 8, Alfine 8 i wkrótce Alfine 11. W Speedhubie żeby nie zniszczyć od wewnątrz korpusu piasty zastosowane są wałeczki plastikowe - w razie przeciążenia piasty pęknie plastik. Jeżeli w przypadku Shimano wałeczki blokujące się o korpus/ sprzęgło z ząbkami są miękkie to wyrobi się jedno i drugie. Nie wiem jak z jakością kół zębatych - gdyby były zbyt twarde to mogą się kruszyć/ wyłamywać od przeciążeń. Ale to dywagacje. Speedhuba też przeciążali i można było zejść z przełożeniami i plastikowe wałeczki nie pękały. Więc metalowy Nexus/ Alfine powinien dać radę.

Saurus:

--- Cytat: Maciej Długosz w Czerwiec 03, 2010, 02:47:37 pm ---Z taką silną "kontrą" granicą będzie wytrzymałość korpusu piasty o które blokują się wałeczki czy sprzęgło z ząbkami.

--- Koniec cytatu ---
Nie korpusu piasty tylko osi piasty (która ma koło "słoneczne" kontrujące moment obrotowy całej przekładni względem koła) i jej podatności na skręcanie. Oraz połączenia oś-ramię (co z tego że ramię długie gdy oś ma przekrój jaki ma i będzie działać na spłaszczony otwór w ramieniu bardzo dużą siłą, wyjściem jest "zaczepienie" ramienia na większej długości niż samaj jego grubośc czyli nie te 3-4mm tylko więcej).
Jesteś pewien że same rolki sprzęgła są plastikowe a nie tylko pierścień który je utrzymuje na miejscu? Albo że to co wziąłeś za plastik nie jest np. ceramiką? Sprzęgła rolkowe są wykonywane z bardzo dużą dokładnością i plastik zbyt łatwo się odkształca jak na takie tolerancje (ja wiem, że są "plastiki" i plastiki ale co metal to metal ;) ).
Ja mam Nexusa lepiej zablokowanego podkładką od strony napędu - kiedyś miałem niespodziankę bo koło z lewej mi się mocno poluzowało (a ja nie wiedziałem czemu tak źle mi się rozpędza a po prostu koło mi latało pod obciążeniem)

MaciejDlugosz:

--- Cytat: Saurus w Czerwiec 03, 2010, 06:14:50 pm ---
--- Cytat: Maciej Długosz w Czerwiec 03, 2010, 02:47:37 pm ---Z taką silną "kontrą" granicą będzie wytrzymałość korpusu piasty o które blokują się wałeczki czy sprzęgło z ząbkami.

--- Koniec cytatu ---
Nie korpusu piasty tylko osi piasty (która ma koło "słoneczne" kontrujące moment obrotowy całej przekładni względem koła) i jej podatności na skręcanie.

--- Koniec cytatu ---

Dziękuję za techniczne wyjaśnienie. Tzn. ja to widzę jako pełny mechanizm ale w hierarchii twardości/ wytrzymałości ukręcić oś to chyba będzie z tego wszystkiego najtrudniejsze zadanie.

1. Najpierw mogły polecieć miękkie haki w ramie roweru (no i jak widać Toftowi poleciały).
2. Potem może polecieć sprzęgło (w zależności - wałeczki lub zapadki-ząbki) - zobacz od środka stare polskie piasty torpedo i zobacz co się w nich zużywa.
3. Potem może polecieć korpus piasty o ile jest zbyt miękki (też zobacz stare polskie rowery z torpedem).
4. Potem mogą polecieć koła zębate (polskie torpeda nie mają zębów bo nie są przekładniami, tylko maja 1:1, więc trzeba by zobaczyć zakatowane piasty planetarne). Koła zębate mogą się z pewnością ukruszyć - przecież nie są lotniczej jakości.
5. Ale na samym szarym końcu stawiam że ukręciłaby się oś. Ugięła to jeszcze zrozumiem. Ale ukręcić oś??

Tzn. podałem to w kolejności od najsłabszych do najmocniejszych elementów. Najsłabszym ogniwem były "miękkie" haki w ramie roweru - dlatego radzę zastosować dłuższy wspornik momentu tak jak robi Rohloff. Najprostsze skuteczne rozwiązanie. Odpadnie problem z niszczeniem ramy


--- Cytat: Saurus w Czerwiec 03, 2010, 06:14:50 pm --- Oraz połączenia oś-ramię (co z tego że ramię długie gdy oś ma przekrój jaki ma i będzie działać na spłaszczony otwór w ramieniu bardzo dużą siłą, wyjściem jest "zaczepienie" ramienia na większej długości niż samaj jego grubośc czyli nie te 3-4mm tylko więcej).

--- Koniec cytatu ---
Pewnie już Cie ręce Saurus "świerzbią" żeby coś "utoczyć" na tokarce. Weź na wstrzymanie. Albo przynajmniej zastosuj coś twardego. Albo oddaj to potem do ulepszania termicznego. Nie polecam Ci w takim razie wykonywać/ toczyć/ frezować nakrętek z alu gdybyś chciał robić "customowe mocowanie" osi Nexusa. Nie widziałem oryginalnych podkładek pod piasty Nexusa z aluminium?? Jeśli się coś wyrobi to tylko raczej miękkie haki w ramie. Oryginalne stalowe podkładki Shimano do Nexusa są bardzo twarde. Wystarczy przyspawać do nich ramię i święto. Spaw też nie wytrzyma?? Daj zarobić spawaczowi!


--- Cytat: Saurus w Czerwiec 03, 2010, 06:14:50 pm ---Jesteś pewien że same rolki sprzęgła są plastikowe a nie tylko pierścień który je utrzymuje na miejscu? Albo że to co wziąłeś za plastik nie jest np. ceramiką?

--- Koniec cytatu ---

Nie mogłem w to uwierzyć. Ale dowiedziałem się o tym bezpośrednio od producenta w Niemczech gdy byłem na wystawie rowerów (ale to nie była wystawa rowerów poziomych SPEZI). Z tego powodu u Rohloff'a nie polecają lać oleju "nie-oryginalnego", bo np. źle dobrany olej, agresywny olej w stosunku do plastiku ... rozpuści z czasem plastik. Jest nawet jeszcze "gorzej". Koszyki trzymające satelity w Speedhubie też są z plastiku. Plastisch fantastisch! Nie chcę już więcej Speedhuba z tego powodu. Bo nie wlejesz zwykłego, dostępnego oleju przekładniowego ani innego (w sumie to kuchenny słonecznikowy/ rzepakowy olej nie rozpuszcza plastikowych butelek więc pewnie by się nadał). Takie "uwiązanie" się z "oryginalnymi" podzespołami/ akcesoriami jest trochę krepujące. A wiem z doświadczenia że w zimie wyciekało ze Speedhuba trochę oleju gdy przyjeżdżałem w zimie i stawiałem rower do letniego korytarza. Ale technicznie te plastikowe wałeczki to jest to dobrze pomyślane, bo gdy w trakcie przeciążenia pęknie plastik to nic się nie stanie od wewnątrz korpusowi piasty. A boje się myśleć ile kosztowałby "oryginalny" korpus piasty Rohloffa - to jest toczone z 3,5 kg bloku alu. A plastikowe koszyki satelit w Speedhubie? Bo te koszyki nie przenoszą prawie żadnych obciążeń (też dowiedziałem się na targach jakie jest uzasadnienie).

Te białe wałeczki/ rolki przekazujące napęd na korpus piasty są z plastiku (jest ich w sumie 9):



A koszyki satelitów też są z plastiku - sorry za gorsze zdjęcie:



A tak na marginesie: z tego "plastikowego" i ohydnie drogiego Rohloffa zrezygnowałem, a teraz widzę że wreszcie Shimano "obudziło się ze snu". Dodają biegów piastom wielobiegowym (3,4,7,8, ... 11!). "Ślinka mi cieknie" (sorry za zwierzęce odruchy) na widok Alfine 11. Wszystko z metalu, i dodatkowo koła zębate ze skośnymi zębami (dzięki temu mogą być mniejsze, lżejsze i tak samo wytrzymałe jak koła zębate o prostym uzębieniu). Mniam mniam! Alfine 11 będzie w handlu już we Wrześniu 2010!!


--- Cytat: Saurus w Czerwiec 03, 2010, 06:14:50 pm ---Sprzęgła rolkowe są wykonywane z bardzo dużą dokładnością i plastik zbyt łatwo się odkształca jak na takie tolerancje (ja wiem, że są "plastiki" i plastiki ale co metal to metal ;) ).

--- Koniec cytatu ---

Nie wiem co byś powiedział w takim razie na łożyska ślizgowe z plastiku. Są takie. I nie wycierają się szybko i znoszą duże obciążenia. Są odporne na trudne warunki atmosferyczne, pracują bez smarowania.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej