Rowery poziome - forum dyskusyjne > Techno

Shimano Alfine od środka

<< < (3/3)

Saurus:

--- Cytat: Maciej Długosz w Czerwiec 03, 2010, 07:19:03 pm ---Dziękuję za techniczne wyjaśnienie. Tzn. ja to widzę jako pełny mechanizm ale w hierarchii twardości/ wytrzymałości ukręcić oś to chyba będzie z tego wszystkiego najtrudniejsze zadanie.

1. Najpierw mogły polecieć miękkie haki w ramie roweru (no i jak widać Toftowi poleciały).
2. Potem może polecieć sprzęgło (w zależności - wałeczki lub zapadki-ząbki) - zobacz od środka stare polskie piasty torpedo i zobacz co się w nich zużywa.
3. Potem może polecieć korpus piasty o ile jest zbyt miękki (też zobacz stare polskie rowery z torpedem).
4. Potem mogą polecieć koła zębate (polskie torpeda nie mają zębów bo nie są przekładniami, tylko maja 1:1, więc trzeba by zobaczyć zakatowane piasty planetarne). Koła zębate mogą się z pewnością ukruszyć - przecież nie są lotniczej jakości.
5. Ale na samym szarym końcu stawiam że ukręciłaby się oś. Ugięła to jeszcze zrozumiem. Ale ukręcić oś??

Tzn. podałem to w kolejności od najsłabszych do najmocniejszych elementów. Najsłabszym ogniwem były "miękkie" haki w ramie roweru - dlatego radzę zastosować dłuższy wspornik momentu tak jak robi Rohloff. Najprostsze skuteczne rozwiązanie. Odpadnie problem z niszczeniem ramy

--- Koniec cytatu ---

Z rzeczy które tu wymieniłeś na oś działają największe siły. Nie korpus, nie planety. W Nexusie/Alfine oprócz koła słonecznego z osi wychodzą również zapadki blokujące odpowiednie części dla odpowiedniej kombinacji (przełożenia). Poza tym oś ma małą średnicę i z czego by jej nie zrobić możliwości przenoszenia momentu obrotowego ma ograniczone. Spójrz jakim klocem są osi (wałki) suportu na kwadrat a jak cienkie ścianki mają "rurki" którymi zastąpiono pełny wał w systemie Hollowtech II - średnica/przekrój ma kolosalne znaczenie.




--- Cytuj ---Pewnie już Cie ręce Saurus "świerzbią" żeby coś "utoczyć" na tokarce. Weź na wstrzymanie. Albo przynajmniej zastosuj coś twardego. Albo oddaj to potem do ulepszania termicznego. Nie polecam Ci w takim razie wykonywać/ toczyć/ frezować nakrętek z alu gdybyś chciał robić "customowe mocowanie" osi Nexusa. Nie widziałem oryginalnych podkładek pod piasty Nexusa z aluminium?? Jeśli się coś wyrobi to tylko raczej miękkie haki w ramie. Oryginalne stalowe podkładki Shimano do Nexusa są bardzo twarde. Wystarczy przyspawać do nich ramię i święto. Spaw też nie wytrzyma?? Daj zarobić spawaczowi!

--- Koniec cytatu ---
Właśnie dlatego ja mając ramę alu zrobiłem sobie coś takiego (te dłuższe części to akurat modyfikacja hamulca):


Stalowa nakładka (3mm nierdzewka) nakręcana na haki koła.
Ale tak jak pisałem można też zrobić 2 otworki/zagłębienia pod 2 ząbki podkładki. Dokręcając nakrętke "wgryziemy" je w miękkie alu trochę polepszając takie połączenie niż gdybyśmy od razu zrobili otwory w sam raz lub większe.


--- Cytuj ---
--- Cytat: Saurus w Czerwiec 03, 2010, 06:14:50 pm ---Sprzęgła rolkowe są wykonywane z bardzo dużą dokładnością i plastik zbyt łatwo się odkształca jak na takie tolerancje (ja wiem, że są "plastiki" i plastiki ale co metal to metal ;) ).

--- Koniec cytatu ---

Nie wiem co byś powiedział w takim razie na łożyska ślizgowe z plastiku. Są takie. I nie wycierają się szybko i znoszą duże obciążenia. Są odporne na trudne warunki atmosferyczne, pracują bez smarowania.

--- Koniec cytatu ---
Akurat na łożyska ślizgowe tworzywa nadają się dobrze. Ale to jest co innego niż sprzęgło, zupełnie innego. Najwyraźniej jednak sprzęgła da się i z tworzyw - to prawdopodobnie zasługa dużej średnicy na której rolki się klinują, dużej ich ilości i względnie dużej średnicy samych rolek (w Nexusie stalowe mają nie więcej niż 3mm, te wyglądają na 5-6mm)

przepioor:
Mam pytanie do Saurusa:
Sam te podkładki z nierdzewki wycinałeś czy gdzieś (w Łodzi) zleciłeś ich zrobienie?
Chcę zrobić coś w tym stylu :
http://www.ebike.ca/store/photos/TorqArmRev3.jpg
jako wzmocnienie widelca w którym jest zamontowany silnik elektryczny.

Pozdrawiam
Jacek

Saurus:
Zamówiłem je. Akurat nie w Łodzi ale jeśli jesteś z tych okolic to podam ci namiary na firmę na granicach Łodzi która takie rzeczy robi. A póki co kontakt do człowieka który niedrogo takie rzeczy wycina z różnych materiałów własnych i wysyła za pobraniem: tokarz1@wp.pl Mariusz Stachurski

przepioor:
Wielkie dzięki za namiar -  zaraz do niego napiszę. Przydał by się też ten namiar na warsztat  - jestem z Łodzi jako takiej ;) Tak przy okazji - tną laserem czy water jetem?
Pozdrawiam
Jacek

MaciejDlugosz:
Z niemiecką precyzją opisane wszystko (poprzednik Alfine, Nexus 8 ):

http://www.hubstripping.com/shimano-alfine/shimano-alfine-nexus-inter-8-principle.pdf

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej