Autor Wątek: SWB Yin-Yang  (Przeczytany 6488 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3828
Odp: SWB Yin-Yang
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 17, 2010, 11:40:29 pm »
Testowo założyłem z przodu koło 26" z stosownym amorkiem:

Było tak:

Teraz jest:




Jak wpływa zmiana koła z 20" na 26" na prowadzenie i ergonomię:
Odczuwanie* ciężej się skręca jadącym rowerem ( co jest spowodowane prawdopodobnie większą masą (lub jej rozłożeniem na większym promieniu - nie wnikam w fizykę tego zjawiska) rotującą koła 26".
Trzeba więcej ''pracować'' kierownicą by utrzymać tor jazdy - może jest to spowodowane tym że przyzwyczaiłem się do koła 20", zmianą kąta główki ramy (choć właśnie przy 26" prowadzenie powinno być lepsze), lub tym że mam kierownicę typu ''hampster bar'' na szerszej kierownicy ''hands forward'' prowadzenie powinno być bardziej przyjazne.   

Ergonomia: start jest troszkę trudniejszy niż w przypadku koła 20" ale po przyzwyczajeniu nie ma z tym problemu. Możliwe że dla niższej osoby mogło by to być uciążliwe. Większy jest czas miedzy postawieniem nóg na ziemi w celu podparcia, szczególnie kiedy musimy się nagle zatrzymać (niby setne sekundy ale trzeba się przyzwyczaić).
Znacznie odczuwa się różnicę przy pokonywaniu uszkodzeń asfaltu: większym kołem po prostu przelatuje się przez uszkodzenia / nierówności ( widać przy tym jak mocno uszkodzenia spowalniają koło 20").
Minusy układu 26"x26" wychodzą przy manewrowaniu w ciasnej przestrzeni (np. wstawianie roweru do piwnicy). Tu zdecydowanie plus dla układu 20"x 26".
Opory toczenia 20" x 26" vs 26" x 26" - to mnie najbardziej ciekawiło i skłoniło do testu. Wrażenie po przesiadce jest takie że koło 20" z przodu faktycznie spowalnia - ale czy jest tak w liczbach? Oto zestawienie średnich w obu układach: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=934.0


Po testach wrócę do koła 20" z przodu ze względu na to że rower jest bardziej podręczny. W przyszłości na pewno będę chciał przetestować z przodu koło 24" - to powinien być idealny kompromis.
*Silę potrzebną do skręcenia na kole 20" określiłbym w skali 1/10 dla koła 26" 3/10.
« Ostatnia zmiana: Październik 18, 2010, 12:01:34 am wysłana przez Yin »
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)