Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P14  (Przeczytany 1210 razy)

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 214
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 05, 2018, 09:29:57 am »
Maciej: kufer - biorę :), będzie do roweru Juniora, bo do mojego roweru będę reanimował ten co mam.
Mój kufer kupiłem jako używany od Kamila Maneckiego na przełomie 2005/06 roku, a widziałem go u Niego na Zlocie w Krakowie w 2002(?) i już nie był nowy a pierwszy montaż (jeszcze do P7) był na Mistrzostwa Świata w 2006. Ma kufer swoje lata i parę gleb i kolizji zaliczył.

Dalej nie wiem jaka powinna być całkowita gramatura laminatu, grubość przekładki i sugerowana gramatura tkaniny.
O.K. Resztę ustalimy na priw. Pisz na maila.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 209
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 05, 2018, 04:45:59 pm »
i wcale nie musi być masywne. https://www.cannondale.com/en/International/Innovation/lefty.aspx

Nie, skądże. Podwójna korona, średnica jak w amorze do downhillu, grubość ścianek pewnie nawet większa.
Wcale nie jest masywne. Ani odrobinkę. Filigranowe bym powiedział, że jest :D :D :D
raffi, no ba ! bo to przecież widelec szosowy "inaczej ":P i z cała pewnością lefty z dwoma półeczkami(1270g z manetka) jest cięższy od klasycznych podobnej klasy "jednopółkowców"(1800-2200g )  prawda? :p
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 05:35:04 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 767
  • SWB DIY
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 06, 2018, 07:36:53 am »
Dalej nie wiem jaka powinna być całkowita gramatura laminatu, grubość przekładki i sugerowana gramatura tkaniny.
Rozmawiałem z Antonem o moim przyszłym ulepku i wg. Niego grubość laminatu powinna mieć w przekroju 1200g/m2 ( czyli np. 6 warstw tkaniny "dwusetki"), a na wzmocnieniach dwa razy tyle.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2095
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 06, 2018, 03:30:52 pm »
Zacząłem sobie liczyć liczyć masę roweru. Zakładam cirka 4kg na całą ramę (przednia część, fotelo-rama i wahacz), żelastwo i pianka wychodzi ~2kg, więc zostaje 2kg na laminat. W teorii proporcje szkła i żywicy powinny być 1:1, więc 1kg żywicy i 1kg tkaniny, przy powierzchni całkowitej laminatu 0.8m2 otrzymujemy średnią gramaturę 1.4kg/m2. Hmmmmm, w połączeniu z tym co napisał Tomo, wygląda legitnie. Znaczy P8 mający 3.5kg/m2 wygląda na ździebko przewymiarowany.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2095
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 06, 2018, 08:32:47 pm »
Obrazki z Headshocka Mk4 czyli AGR 1 1/8" Ahead na 40mm:
       


Suche dane - 1 1/8" Ahead, 40mm skoku, amortyzacja sprężyna-elastomer (na razie nie dam rady zrobić hydrauliki, ale może w Mk5?), waga z widelcem dojdzie do 1.5kg (na razie nie ma elastomerów i jest 1.3kg), długość rury sterowej 166mm, wysokość nad osią - 343mm w stanie nieobciążonym (333mm dla 60kg nacisku i 303mm w stanie dobitym), offset 15mm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2095
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 07, 2018, 05:35:34 pm »
Stany tylnego zawieszenia
Stan wyjściowy:


Praca przy ~50kg (~12.5mm skoku koła - SAG 25%)


koniec skoku (~50mm ruchu koła)


Skok amortyzatora - 38mm, długość - 165mm.
Oś obrotu wahacza - te 6 śrubek w sześciokąt
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 216
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 08, 2018, 08:35:57 am »
Zacząłem sobie liczyć liczyć masę roweru. Zakładam cirka 4kg na całą ramę (przednia część, fotelo-rama i wahacz), żelastwo i pianka wychodzi ~2kg, więc zostaje 2kg na laminat. W teorii proporcje szkła i żywicy powinny być 1:1, więc 1kg żywicy i 1kg tkaniny, przy powierzchni całkowitej laminatu 0.8m2 otrzymujemy średnią gramaturę 1.4kg/m2. Hmmmmm, w połączeniu z tym co napisał Tomo, wygląda legitnie. Znaczy P8 mający 3.5kg/m2 wygląda na ździebko przewymiarowany.

4kg to dość sporo, z grubsza tyle waży moja rama z Velogic'a. Aluminiowa. Z bagażnikiem na którym można stawiać rower w pionie.
Nie pamiętam czy w tej masie nie było też wszystkich gratów (stalowych) do USS  -drążka kierowniczego, obejmy do kierownicy i obejmy na widelec.




Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2095
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 09, 2018, 06:15:37 pm »
Fotelo-rama:



bok


tył


przód


dół




Siedzisko kanapka ES na rdzeniu z pianki Airex o grubości 8mm (sugestie kumpla z francuskiego forum) + tkanina 1200 (2x600), może 1280 (2x600+80)g/m2 na stronę.


2x żebro z kanapki laminat EX (1.5mm grubości na stronę max, czyli pewnie też z 1200g/m2) na sklejce 6mm


rdzeń z XPS 30mm, żeby rozsunąć żebra

Na to wszystko, od dołu pójdzie jeszcze laminat, żeby posklejać, więc pewnie dojdzie grubość do 2400g/m2

+ inserty z EN-AW 2017A, d12mm x 50mm + 2x M6 na końcach, żeby mocować boczne blachy o grubości 5 albo 6mm (frezowane z 10mm)

Nie chcę mieć 2 standardowy żeber fotela, bo bardzo utrudnia zrobienie dobrego systemu regulacji oraz systemu zawieszenia.

Nie będę robił wyłącznie z carbonu, nie nie mam narzędzi ani wiedzy. Z carbonu może będę tylko wstawki w punktach newralgicznych (tylko nie wiem jakiego).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 746
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 10, 2018, 05:54:41 pm »
Hejka,
Franc muszę Ci pogratulować świetnych wizuali i zajawki.
Zgadza się zrobiłęm jeden rower z laminatu epoksydowo-szklanego ale nie czyni mnie to ekspertem w temacie ram.
Do experta w fotelach też trochę mi brakuje..
Gramatura jak pisał Tomo, łącznie 1200g ale Tomo nie wspomniał że to do czystego węgla  ;)))
Akurat taką gramaturę stosuje się w pewnej firmie której nazwy nie mogę zdradzić.
Nie pamiętam różnicy w wytrzymałości szkła do węgla ale trzeba go dać X razy więcej.
Poza tym rama musi być sztywna a szkło lekko pracuje tak więc polecam zakupić choćby metr lub półtorej metra węgla jedno lub dwukierunkowej/biax.
Na łączniki koniecznie węgiel, hybrydę węgiel-aramid można odpuścić ale szkody nie uczyni.
Poza tym aramid jest lżejszy od węgla ale mniej sztywny jednak jak jeb..e to aramid trzyma 2 kawałki w jednym ot jego zaleta ;)

Tak więc:
gramatura łącznie wg mnie 2500g na ramę a z 3500g na łączniki

Zakupić:
- worek/rękaw, matę odsączającą, folię perforowaną, tkaninę delaminacyjną, agregat od lodówki albo pompa jednostopniowa wystarczy
- tkanina zewnętrza/dekoracyjna, carbon splot twill/skośny 200tex  166g. wystarczy najlepiej aby była spreadowana/włókna rozwalcowane
- zbrojenie konstrukcyjne:
     - biax 200-300g. ,  - na proste lub mniej skomplikowane odcinki
     - jednokierunkowa  200g tu i tam
     - splot skośny lub biax 150g - 165g.  - na bardziej skomplikowane

Żywica epoksydowa oczywiście, co do przekładki 1-2mm perforowanej korematy miast sklejki wystarczy a na zewnątrz 600g (deco + biax)wystarczy
W takiej konstrukcji będzie trzymać.

Kolejność:
1. na rdzeniu laminujesz z 400g ręcznie bez docisku chyba że lekko stretchem
2. na tej skorupie dopiero możesz ułożyć/przesączyć właściwe zbrojenie
3. klamoty z delaminarzem na zewnątrz w worek i ssiesz
4 ściągasz delaminarz i układasz/przesączasz kolejne warstwy.

Maks 3 warstwy zbrojenia na operacje bo inaczej docisk pofałduje..
owijaj je mocno prócz pierwszej warstwy aby nie stracić geometrii rdzenia.

Jak coś niejasne wiesz gdzie mnie szukać.



« Ostatnia zmiana: Październik 10, 2018, 06:13:35 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl