Autor Wątek: jaki jest realny zasięg e-bike ?  (Przeczytany 412 razy)

mtb29

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
jaki jest realny zasięg e-bike ?
« dnia: Maj 06, 2018, 07:58:03 pm »
chciałbym zapytać posiadaczy e-bike'ów o realne zasięgi takich konstrukcji na jakie można liczyć w trakcie normalnego użytkowania ebike:
- prękość ~25km/h
- pedałowanie + średnie wspomaganie
- mniej więcej płaski teren, plus ew. krótkie odcinki terenowo-miejskie
Chodzi mi o zwykłe, przeciętne zasięgi, nie jakieś rekordowe wyniki które trudno potem powtórzyć.

Producenci podają niestworzone dane w specyfikacjach, ale dużo jest doniesień, że 1) te dane nie są wiarygodne bo pomiar był szacowany na idealne warunki, 2) dane odnoszą się do fabrycznie nowej baterii której pojemność już po roku będzie mniejsza 3) i dotyczą minimalnego stopnia wspomagania podczas gdy częściej używa się wyższych ustawień.

Podając zasięgi podajcie swoją moc silnika i pojemność baterii (w Wh) lub jeszcze inne dane dotyczące Waszego pomiaru.
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2018, 08:09:03 pm wysłana przez mtb29 »

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 407
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 06, 2018, 08:13:28 pm »
Cytat z fachowej strony (http://ebike.nexun.pl/rower-elektryczny-garsc-wskazowek/)
"Nie da się określić zasięgu dla roweru elektrycznego na danych bateriach. No po prostu się nie da i już ???? Można go oszacować z mniejszą czy większą dokładnością bazując na zasadzie, że jadąc 25km/h, bez pedałowania, bez wiatru, po równym asfalcie rower zużywa 12wh/km. A co to jest ta ?wh? (watogodzina)? To ilość energii zmagazynowana w akumulatorach. Liczy się ją mnożąc napiecie znamionowe akumulatora*pojemność. Zatem akumulator 60V 10Ah ma? 60*10=600Wh energii. No a jeśli nasz rower zużywa jej 12Wh/1km więc? 600/12=50km. Taki zasięg wychodzi nam na danej baterii. Oczywiście w rzeczywistości będzie troszkę inny, bo nie zawsze jedzie się 25km/h, nie zawsze nie ma wiatru, nie ma płaskich odcinków lub zwyczajnie lubimy pedałować ze wspomaganiem. No ale szacunki tak właśnie wyglądają. Aha, pamiętaj, jadąc 2x szybciej? zużywasz 4x więcej energii. Zatem jadąc 25km/h zamiast 50 przejedziesz 4x dalej ???? Ot taki urok elektryków.
Często mam styczność z osobami, które na dzień dobry twardo mówią "rower ma jechać 60km/h i mieć zasięg 100km?. No Panie i Panowie, zejdźmy na ziemię, rower elektryczny to nie magia bez dna czy cud. W rowerze nie zmieści się tyle akumulatorów, żeby przejechać taki dystans tak szybko. No ale przejechać 100km z prędkością 30km/h jednocześnie mając możliwość przyśpieszenia do tych magicznych 60, kiedy sytuacja tego wymaga ? to już bardziej rozsądne podejście i plan z perspektywą spełnienia ów."
Od siebie - elektryka nie mam, swego czasu interesowałem się zagadnieniem czysto teoretycznie i z tego co sobie utrwaliłem:
- pedałując przyzwoicie czyli 100W mocy dodając do tego ok. 150W wspomagania i jadąc na poziomo po płaskim można utrzymać prędkość na poziomie ok. 30/h zużywając przy tym ok. 7-10W/km
- silnik przekładniowy 250W na 36V w przednim kole 20 calowym jest w stanie i z baterią 10x2 (240Wh) z pedałowaniem jak wyżej zapewnić do 30km zasięgu po płaskim czyli akurat tyle aby dojechać do pracy i z powrotem ...
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2018, 08:29:24 pm wysłana przez Mociumpel »

mtb29

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 06, 2018, 08:58:39 pm »
dlatego pytam praktyków, którzy robią sobie długie wycieczki na takim rowerze i z własnej praktyki znają jego możliwości. Na dojazdy do pracy czy miejskie zabawy wiadomo że starczy. Ja pytam pod kątem długich dystansów, przekraczających siły zwykłego rowerzysty...

W szczególności interesują mnie fabryczne modele z wyjmowaną baterią i silnikiem w korbie (Brose, Schimano Steps, Yamaha, Bosch, itp.), tam zwykle używa się chyba silników 250-350w i baterii 500-650Wh.
Koszt tych rowerów jest bardzo duży, ale... spotkałem w trasie jednego z posiadaczy takich wypasionych maszyn będącego akurat na wyprawie rowerowej, ów pan twierdził, że nie mając żadnej specjalnej kondycji rowerowej na minimalnym stopniu wspomagania realnie jest w stanie przejeżdżać ~200km dziennie, a że miał rower full na oponach 2.6" to i komfort jazdy jest przy tym bardzo wysoki. Miał taki rower: http://www.bullsebikes.com/product/e-stream-evo-fs-3-27-5-plus/ Producent faktycznie podaje w specyfikacji 220km jako zasięg max na jednym ładowaniu: "Battery Range 137 miles (single charge at the optimal condition)."
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2018, 09:10:31 pm wysłana przez mtb29 »

Inc0

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 121
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 06, 2018, 09:10:55 pm »
To prawda wspomaganie sprawia że "dostaje sie skrzydeł" bez redbula ;P jadac z wspomaganiem bez szaleństw na dużej baterii można naprawdę daleko zajechać.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 577
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 06, 2018, 09:21:40 pm »
Ja mam silnik 250W. bateria 14ah 48V. przy prędkości 45km/h (max co sie da wycisnąć) wspomagane pedałowaniem mam zasięg ok 70-80km. teren zróżnicowany z kilkoma górkami.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 407
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 06, 2018, 09:53:23 pm »
mtb29 - ty szukasz roweru wyprawowego czy wózka elektrycznego? - nie mam nic przeciwko trajkom elektrycznym z zasięgiem nawet 200 km ale to bardziej przypomina "elektryczne wożenie się" niż "wyprawę rowerową wspomaganą elektrycznie".
Rozumiem ideę 200-300 km/dziennie rowerem przez kilka dni "bo tak" , ale to bardziej sport dla mocno kondycyjnie przygotowanych rowerzystów - dla Kowalskiego w tym przypadku lepszy i to znacząco jest ... motocykl czy nawet stary samochód ;) niż nie wiadomo jak przygotowany "wózek elektryczny" - ładujesz rower na dach, wsiadasz lejesz do baku benzynę/ropę i jedziesz 500-1000 km i cieszysz się gdzieś tam jazdą w lesie, nad jeziorem czy innej trawie.
Mam znajomego co od zeszłego roku zrobił już ok 8 tys. km tym http://www.junak.com.pl/kolekcja/motocykle125/70/Junak-M12-Vintage.html wyrażając swoje superlatywy z ceny zakupu i eksploatacji ;)
W moim rozumieniu wyprawa rowerowa to jazda od punktu do punktu (zakładam optymistycznie 80-150 km) aby pozwiedzać, pooddychać innym powietrzem, odpocząć (i ewentualnie podładować akumulator) i pojechać dalej powtarzając powyższe do skutku aż wrócę do domu.
Wprawdzie Dekersa (http://www.green-projects.pl/2016/08/dekers-elektrycznie-niezwykle-rowery/)  podziwiam za jego trajki i to co nimi robią użytkownicy i chociaż to rower na pograniczu wózka elektrycznego to jednak jakoś jeszcze kojarzę go jako rower bo rower ale dziwny.
No dziwny jesteś albo Cię nie rozumiem ...
Dzisiaj a propos  po ok. 350 zrobionych od początku roku kilometrach dorzuciłem kolejne 60 km ze średnią ok. 24/h w co prawda płaskim terenie ale w zasadzie nie zmęczywszy się zbytnio - jutro zapewne znów 30 potem 60 i tak do zlotu - po co Ci w takich okolicznościach prąd??? - stary jestem a jakoś ani kolana, ani błędnik ani mikra kondycja nie przeszkadza cieszyć się napędem mięśniowym TYLKO ;).
jak mam zrobić ponad 100 km wole samochód "bo tak".
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2018, 10:06:24 pm wysłana przez Mociumpel »

mtb29

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 06, 2018, 10:44:25 pm »
jak mam zrobić ponad 100 km wole samochód "bo tak".
świetnie, ale nie zmuszaj innych żeby lubili to co Ty.
Motocykl ma swoje zalety i wady, zjeździłem na kilku motocyklach ~150 tys. km i bodaj 45 państw. Coś tam wiem na ten temat :) :) Mimo wszystko dzięki za dobre chęci.

Jak tak bardzo Cię to ciekawi to moje prędkości są podobne, przebieg roczny i dzienne do 3x wyższy, (z tym że używam MTB i prawie zawsze kawałek trasy jest offroad, na samym asfalcie pewnie byłoby dalej), zdrowie dopisuje. Zainteresowanie e-bikami nie wynika z żadnych dolegliwości, wydaje mi się że taki rower oferuje możliwości wykraczające poza fizyczne możliwości normalnego rowerzysty.
Dekers... nie wiem czy to jest jeszcze e-bike - trajka z silnikiem, który może jechać sam, waga 40kg w zasadzie wyklucza ten pojazd z możliwości napędzania pedałami a duże gabaryty uniemożliwią wjazd w wiele miejsc. Fabryczne dwukołowe e-bike to zupełnie inna bajka, małe rozmiary, waga ok połowy tego co te trajki, w 95% mają napędy w korbach, działające tylko podczas pedałowania. Wielu użytkowników pisze, że jeździ się tak samo jak na zwykłym rowerze tylko możliwości (zasięg i prędkość) wzrastają.
Ale zakończmy dyskusję na temat lubienia/nielubienia koncepcji e-bike bo to niczego nie wnosi do tematu.

Ten wątek ma służyć tylko zebraniu rzetelnych informacji na temat faktycznego zasięgu e-bike'ów.


Ja mam silnik 250W. bateria 14ah 48V. przy prędkości 45km/h (max co sie da wycisnąć) wspomagane pedałowaniem mam zasięg ok 70-80km. teren zróżnicowany z kilkoma górkami.
czyli ~670Wh, podobnie jak duże baterie w rowerach fabrycznych. Jaki silnik masz u siebie? Bo jeśli zasięg 70-80km podajesz dla jazdy ze stałą prędkością 45km/h to jest imponujący wynik, przy 30km/h byłoby ze 2x tyle. (??)
« Ostatnia zmiana: Maj 09, 2018, 11:14:15 am wysłana przez mtb29 »

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 723
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 11, 2018, 07:57:51 am »
silnik 1000 w 2 baterie 11,5ah maksymalny zasięg powtórzony kilka razy przy 15% wspomagania 116-130 km(do pierwszego wyłączenia) ,całkowita waga: cyklista plus trajka135 kg
przy 20% wspomagania zasięg spada do 85-90 km ,średnia przelotowa 18 km/h
te same parametry przy bateriach 2x13,5ah zasięg 170km(do pierwszego wyłączenia )wszystkie baterie używane fabrycznie nowe
silnik 750w 2x13,5ah 210km
silnik 500w 2x13,5ah  260km
silnik 350 w 2x13,5 ah  od tygodnia jedzie i na razie ma prąd :-)
sprawdzałem kilka rożnych konfiguracji i na pewno nie da rady określić idealnego przebiegu ,wyniki zawsze się różniły od 10-15%
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 577
Odp: jaki jest realny zasięg e-bike ?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 11, 2018, 09:43:46 am »
czyli ~670Wh, podobnie jak duże baterie w rowerach fabrycznych. Jaki silnik masz u siebie? Bo jeśli zasięg 70-80km podajesz dla jazdy ze stałą prędkością 45km/h to jest imponujący wynik, przy 30km/h byłoby ze 2x tyle. (??)

silnik 250 wat w przednim kole. nie wiem dokladnie jaki (jeden z forumowych elektryfikatorów mi go sprzedał...)
oryginalnie silnik byl na 36V wtedy predkosc wnosila ok 35km /h po zmianie baterii na 48V wzrosla o 10km/h.
Caly czas podczas jazdy pedałuję. sam silnik utrzymuje prędkosc ok 40km/h, wspomagając pedałowaniem ok 48 - więcej się nie da - przy większej prędkosci nie czuć już wspomagania silnika a i przełożenie w rowerze jest jakie jest (52/11 przy 26 calach koła) i przy wyższej prędkosci kadencja jest już niewygodna (da się ale to już żadna przyjemność).

Trasa jaką jadę to 26km 103m podjazdów 42m zjazdów ( w tym jedna górka 50 m podjazdu na odleglosci ok 1km)  - tą trasę mogę zrobić spokojnie dwa razy, przy trzecim razie zalezy jak wiatr itd czase mi baterii wystarczy czasem ostatnie 10km już tylko o własnych siłach
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...