Nie znalazłem nic o zawierałoby równie szeroki zakres kół do porównań - niemniej dla sprawdzenia porównawczego nada się (stare bo stare ale jest dużo i przekrojowo)
http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk/tech/JL.htmTabelka zawiera praktycznie wszystkie dostępne wymiary kół pompowanych na różne ciśnienia i obciążane dwoma masami (rower plus cyklista)
Dla porównania - straty/moc tracona dla prędkości - nazwijmy je - przelotowa/chwilowa dłużej trzymana/maksymalna dłużej trzymana:
Nazwa opony ISO ETRTO PSI Wsp. op. 32,5km/h 40,6 km/h 48,7km/h
Tioga Comp Pool (new) 406 47-406 110 0,0069 50,8W 63,5W 76,2W
Michelin Axial Supercomp 622 23-622 110 0,0046 33,7W 42,2W 50,6W
Powyższe to oczywiście wybrane "te lepsze wyniki" niemniej realne do pokazania że przy dobrych oponach przy danej prędkości - wąskie/wysokie i małe/grube to straty mocy na oporach toczenia opony danego typu, nie są o RZĄD wielkości (czyli x10) wyższe tylko ok. 15/20/25W większe dla danych prędkości na niekorzyść małych/grubych kółek.
Dla porównania:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/20_20_Fatty/ - dla 250W uzyskiwana prędkość zmierzona to 41km/h
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/26_26_and_26_20_high_bar/ - dla 250W uzyskiwana prędkość zmierzona to 39km/h
Dla uproszczenia można przyjąć, że oba osiągają prędkość dla 250W ok. 40/km/h
Z powyższego uproszczonego ale potwierdzonego porównania można stwierdzić:
1. dla 40 km/h dla wąskich grubych strata mocy na oporach toczenia wobec cienkich/wysokich wynosi ok. 20W
2. 20W RÓŻNICY strat wobec 250W mocy potrzebnej do uzyskania tych 40km/h stanowi ok. 8% - przyjmijmy 10% w zaokrągleniu.
3. Pytanie czy jest to dużo? i czy w jakiś mierzalny sposób wpływa na ogólne pojęcie/mit że małe grube to same straty?
Wg mnie oznacza to jedno - na dystansie 100 km małe/grube będzie odstawało ok. 10 km lub inaczej na każdy przejechany kilometr będę odstawał o jakieś 100 metrów, lub na każdy kilometr przy 40km/h będę miał ok. 8-9 sekund straty ...
Realnie - cienkie/wysokie jest do wyścigów po TWARDYM lepsze !!! ... o 10% - a i to tylko w ruchu jednostajnym, długim, prostym bez nagłych zwrotów akcji typu zatrzymanie, przyspieszenie, nawroty. W takich przypadkach małe/grube bardziej zwrotne lepiej przyspieszające może niwelować straty - stąd prawdopodobnie dlatego składaki Moultona w kryteriach ulicznych z licznymi nawrotami i przyspieszeniami mogły nawiązywać równorzędną walkę z ówczesnymi kolarzówkami będącymi synonimem prędkości ale niekoniecznie zwrotności ...
Ale .. czy należy wykluczać niskie/grube - niestety to już gadka na inny temat - małe grube oznacza większą poręczność (relatywnie małe wymiary), zwrotność, większe przyśpieszenie oraz parę innych cech, które dla użytkujących truskawkę np. SWB w mieście mogą zdecydowanie przeważać szalę na korzyść niskich/grubych kółek ...
Powyższe to tylko opory toczenia kół i ich wpływ moim zdaniem na "ogólna niekorzyśc" małych/grubych, nie sa brane pod uwagę klasa osprzętu sposób siedzenia itd. itp. - te biora się z pomiarów a tych niestety żaden z nas raczej nie poczyni w sposób obiektywny.
Reasumując - strata tych 10% nie boli mnie tak bardzo bo wiem, że nie będąc wyczynowcem wystarcza mi cos pomiędzy 30-40km/h komfortowej i wygodnej jazdy przez 6-8h ...
Wszelkie teorie jakoby opory toczenia między kołami 20 cali a 28 cali wynoszące 30% wpływały ZNACZĄCO (czyli również 30%) na osiągi (czyli głównie prędkość) uważam za bzdurne i wyssane z palca - opory toczenia są jedną ze składowych oporów a wynikowo i tak moc strat jest tą, która wpływa ("odejmuje się" od mocy całkowitej dla danej prędkości) na wynik ostateczny i wynosi dla płaskich twardych i długich prostych ok. 10%.
W każdym razie to moja teoria

bo najważniejsza jest NOGA, a te 10% mogę nadrobić lepszym treningiem kondycyjnym, który da, podkreślam, dobrze przygotowanemu amatorowi satysfakcję większą niż trenującemu 15 lat zawodowcowi typu Kwiatkowski - nie mam tyle czasu co on

a zarabiam inaczej ...
PS. obecne grube oponki typu Big Apple mają niższe opory/współczynnik oporu toczenia.
Moje 20x2.20 Maxxis DTH to przy 110 PSi ok. 0,0040 (czyli poziom kolarek z ok. 2002 roku) - co oznacza postęp wobec roku 2002 (10 lat wstecz to cała epoka w gumach;) ) co najmniej znaczący czyli realnie mniej się męczę niż 10 lat temu jadąc tą samą prędkościa
