Autor Wątek: setkání lehokol 2013, Czeska Republika  (Przeczytany 8434 razy)

storm

  • Gość
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 09, 2013, 09:40:39 pm »
@Reneva - nie wiem czy się rozumiemy do końca. Pewnie nie. Mnie chodzi o to, że:
- SAC praktycznie dał radę szoszonkowi, mimo, że miał znacznie gorszy rower wagowo
- inni przegonili szoszona, mimo iż nie powinni
- wreszcie - mimo wielkich mas swoich rowerów, mamy czelność i odwagę i bezczelność brania udział w tych samych maratonach co oni, stosując maszyny nieprzygotowane do tego (vide Brevety ostatnie, gdzie Franc i ja ścignęliśmy się z kolareczkami, które cenowo każda były poza zasięgiem każdego z nas razem i z osobna).
- wreszcie^2 - gdyby nam dać takie 6kg maszynki - kto wie, czy byśmy nie zajmowali czołowych miejsc w maratonach. (wiem wiem!!! Dać Stormowi rower 6kg to i tak do kufra/sakw wsadzi 6kg sprzętu do naprawy swojego roweru ;))) )

I jeszcze odnośnie wagi poziomek - tak się składa, ze te nasze aluminiowe nie mogą się równać z aluminiowymi ramkami pionowców, gdyż są robione...... bez wygrzewania. Co za tym idzie, jeśli nie wygrzewamy (odpuszczamy), to przed samym spawaniem ta wielka rura musi mieć odpowiedni zapas wytrzymałości, który traci po spawaniu. Dlatego jak ludzie widzą przekrój rury w moim SLRze to chwytają się za głowę - "po co takie to grube?!". A ja wtedy pokazać im mogę te warstwy laminatu pod fotelikiem: "bo pęka". Niestety... Co innego fabryczne ramki z Chin robione w tysiącach sztuk, a co innego rury alu 6061 czy jakoś tak spawane w garażu...
(proszę o sprostowanie, jeśli coś źle napisałem...? Franc?)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3884
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 10, 2013, 03:12:52 pm »
I jeszcze odnośnie wagi poziomek - tak się składa, ze te nasze aluminiowe nie mogą się równać z aluminiowymi ramkami pionowców, gdyż są robione...... bez wygrzewania.
Sprostowanie :)
Wygrzewanie nie ma nic do rzeczy, spokojnie można zrobić ramę pozioma z stopu z rodziny 7000 i nie będzie wymagała wygrzewania. Rożnica polega na tym że ramy w pionach ( tych lepszych, w tych tańszych jest jak u nas) ) są cieniowane zwykle przez hydroformowanie, tzn do  środka rurki wtłaczana jest woda pod cienieniem sama rurka jest z kolei zamknięta w formie z bum z rurki 30x2 robi się rurka 35x2 w miejscu spawania główki ramy, 30x1 w połowie i znowu powiedzmy 30x1.5 w miejscu spawania z rurą podsiodłową.  Do tego dochodzi kształt dający sztywność / przewymiarowanie rury w odpowiednich miejscach i z ramy która miała by te 2 kg robi się rama 1.5kg.

W poziomce zrobić lekką ramę można na kilka sposobów:
- Nie przewymiarowawszy - tzn robimy ramę z stali np sticka na gościa 80 kg + 5 kg bagażu i jak na nią posadzimy zawodnika w okolicach 100kg to będzie banan.
- Z laminatu gdzie możemy sobie sami pocieniować ścianki nakładając laminat w większych ilościach tam gdzie trzeba - tu przydało by się jeszcze odsysanie nadmiaru żywicy dla lepszej wagi i spójności laminatu.
Do tego wywalamy amortyzacje, dajemy dobre częsci ( patrz stick Igora) i robi się wagowo fajnie.
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

forrest

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 179
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 10, 2013, 07:45:07 pm »
Ale rozumiem, że zawsze po gięciu i spawaniu 7005 wygrzewanie jest wskazane (?) ...czy też zupełnie może być zbędne?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3884
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 10, 2013, 08:28:56 pm »
Z mojej wiedzy* dodatki do tych stopów ( 7000+ ) czynią wygrzewanie zbędne ale zaszkodzić nie zaszkodzi  - jak coś jest odporne na przegrzanie ( na skutek spawania) to i wygrzanie różnicy nie zrobi. Spotkałem się z kilkoma trzeszczącymi (jest pogląd że jak trzeszczy to pewnie pęknie, nieuszny moim zdaniem o tym dalej) ramami z 7005 ( ot choćby mój mtb leader fox) być może dodatkowe odpuszczanie sprawiło by że rama trzeszczeć przestanie. Ramę kupiłem używaną, trzeszczała od nowości, właściciel zrobił na niej 10k, ja zrobiłem na niej kolejne 10k + i rama dalej jeździ sobie trzeszcząc wesoło ;)

* Dobrze było by popytać kogoś kto faktycznie robi ramy zawodowo( mielec, velogic etc), z alu zrobiłem jak na razie jedną poziomkę (rodzina 6000) która jeździ do dziś ale dziś już bym ją zrobił inaczej :)
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

forrest

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 179
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 12, 2013, 08:22:27 am »
Dzięki za odpowiedź, Yin. Popytam się technologów jeszcze... . Budowy nie rozważam, ale jak będę miał kupować nowy rower, to wolę producenta wypytać się wcześniej o różne rzeczy dotyczące ich ofert.

recutibi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 45
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 12, 2013, 04:03:38 pm »
@recutibi: z Katowic do wAw jest raptem 290km, czyli niecałe 3.5h jazdy Gierkówką. Toż to sama przyjemność. Pociungiem też jest szybko i łatwo i dużo połączeń. Znajdujesz sobie wymówki....

Moze i racja, chociaz te 290 km przy 70 km/h ograniczeniu no i korki kolo Czestochowy to... 5 godzin!
Ale zobaczymy w przyszlym roku.
Apropos: gdzie planujecie Zlot w 2014?

Makenzen

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1145
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 12, 2013, 04:36:05 pm »
Apropos: gdzie planujecie Zlot w 2014?

W Sieradzu.
Jeśli pod twoim tyłkiem jawi się rower poziomy... to wiedz, że coś się dzieje!!! :P

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3884
Odp: setkání lehokol 2013, Czeska Republika
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 12, 2013, 04:58:08 pm »
W tym roku Częstochowa się odkorkowała, skończyli spora cześć remontów. Trasa z Katowic do Wawy zajęła nam jeśli dobrze pamiętam 4h z lekkim hakiem, trochę korków było w samej Wawie. Ale będzie szansa się spotkać na śląskim spotkaniu poziomych 05.10.13, zaraz założę temat w imprezach :)
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)