Autor Wątek: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.  (Przeczytany 19446 razy)

ks_robak

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 20, 2011, 01:48:52 pm »
Jak rozwiązałeś zawias wahacza?
Bardzo mi się podoba całość :)

Dzięki :-)
W rurce wahacza wywierciłem prostopadle otwór przez dwie ścianki, wprasowałem w otwór pręt 12mm, na końce pręta założyłem łożyska, które trzymane są przez gniazda w uszach z blachy 5mm przyspawanych do rury steru.

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 20, 2011, 04:19:04 pm »
Brawo! Czuję się zainspirowany do przerobienia znowu mojej przyczepki "Ala Extrawheel". Jak tak dalej pójdzie to w zimę ją skończę  >:(

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 20, 2011, 04:48:10 pm »
Co to za opony?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

ks_robak

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 20, 2011, 06:17:43 pm »
Co to za opony?

Cytuję opis z Allegro:

" Firma - GOMMITALIA
Prezentowana opona to  model  CIVIC przeznaczona do jazdy miejskiej i turystyki na twardych nawierzchniach.           Odpowiednio  zaprojektowany  bieżnik typu semislick zapewnia niskie opory toczenia na asfalcie i cichą jazdę.              Opona wykazuje świetną przyczepnośc na mokrej (doskłe odprowadzanie wody) i suchej nawierzchni.                     Pasek gumy na krawędzi bieżnika skutecznie  zabezpiecza oponę przed przebiciem. Lekka i wytrzymała (TPI 60) opona wykazuje wszystkie zalety opon miejskich i turystycznych.
                                                                                   
Dane produktu:
model - CIVIC
wymiar  -  40 x 559  ( 26x1,50)
waga  -  500g
kolor  -  czarny
ciśnienie w  oponie  2,75- 4,5 bar (40-65 PSI)
Wskaźnik odporności na przebicia: TPI  60."

Od  siebie dodam, że różnica w stosunku do zwykłych "góralowskich" opon jest bardzo odczuwalna - trzeba uważać na piaszczystych, żwirowych zakrętach - ale opory toczenia naprawdę niskie. Na zimę trzeba będzie je niestety odwiesić na kołek i założyć "traktory".

sabestian

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 13
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #19 dnia: Grudnia 31, 2015, 10:42:53 am »
Witam,

odgrzebuję ten wątek żeby nie zaginęły wg mnie warte uwagi rozwiązania techniczne autora.
Na jego prośbę zamieszczam ponownie zdjęcia, które zdążyły wygasnąć w odmętach przeszłości.









zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #20 dnia: Grudnia 31, 2015, 03:03:57 pm »
Dzięki za przypomnienie.
Co do rozwiązania: fajny patent z tym strażackim wężem. Podpowiem tylko, że charakterystykę elementu resorującego możemy zmieniać nie tylko poprzez zmianę ciśnienia ale również (hardwarowo) poprzez zmianę kształtu "palucha" naciskającego na poduchę.
Co do jednostronnego wahacza - osobiście jestem na "nie" ale to przez zboczenie objawiające się nieufnością wobec niesymetrycznych rozwiązań.
Wiem, wiem... BMW promuje od dłuższego czasu jednostronny tylnych wahacz ale trwałość tego jest... khmm... dyskusyjna. :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

sabestian

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 13
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #21 dnia: Grudnia 31, 2015, 03:59:21 pm »
Pozwolę sobie fundamentalnie się nie zgodzić z brakiem trwałości jednostronnego wahacza w motocyklach BMW. Tak samo robi na potęgę Ducati, wiele modeli Yamahy (np TDM), prawie wszystkie Moto Guzzi... Nie ma najmniejszych problemów z tego tytułu, poza minimalnie większą masą. A BMW i Guzzi jeszcze w ten wahacz wpychają wał Kardana.

Nie wspominając o samochodach, gdzie każde z kół jest prowadzone jednostronnie  ;)

ks_robak

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #22 dnia: Grudnia 31, 2015, 04:27:30 pm »
Przy jednostronnym widelcu można zastosować piastę z wózka inwalidzkiego (tak właśnie zrobiłem), demontaż koła błyskawiczny, wystarczy nacisnąć przycisk w osi i już.
Takie ułatwienie dla złodziei kół... ;-)

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #23 dnia: Grudnia 31, 2015, 05:47:53 pm »
Pozwolę sobie fundamentalnie się nie zgodzić z brakiem trwałości jednostronnego wahacza w motocyklach BMW. Tak samo robi na potęgę Ducati, wiele modeli Yamahy (np TDM), prawie wszystkie Moto Guzzi... Nie ma najmniejszych problemów z tego tytułu, poza minimalnie większą masą. A BMW i Guzzi jeszcze w ten wahacz wpychają wał Kardana.
Pozwalaj sobie, pozwalaj... :) Jako i ja sobie pozwalam obstawać przy swoich obawach. Stucati, VFR, Gutki, beemwe robią bo czymś muszą się wyróżniać od konkurencji. Często uzasadniając szybkością wymiany koła w zastosowaniach sportowych. No i motocykiel to nie rower - można sobie pozwolić przewymiarować w celu osiągnięcia przyzwoitej sztywności.
BTW w której TDMie widziałeś jednostronny wahacz bo jakoś nie kojarzę. Może miałeś na myśli GTSa?

Nie wspominając o samochodach, gdzie każde z kół jest prowadzone jednostronnie  ;)
W "nieszczęsnych" velo trajkach również - niemniej jest to symetryczne względem osi pojazdu. No i cały czas można przewymiarować.
W jednośladach jednostronne wahacze IMO na razie (zwłaszcza z przodu) to mniej korzystne rozwiązanie niźli symetryczny widelec. Zwłaszcza gdy dokładasz do tego łożyskowanie wahacza - odkształcenia od niesymetrycznej konstrukcji sumują się z luzami łożyskowań, które z kolei zużywają się (więc i luzują) szybciej ze względu na zwiększone dzięki asymetrii obciążenia.
Ksiądz hrobak > rozumiem, że jest to fajne i sympatyczne rozwiązanie jednak jego finezyjność czy raczej delikatność budzą moją daleko posuniętą nieufność. :)
Podobnie z kołami bezpiastowymi - fajne rozwiązanie mające wiele korzystnych cech, niemniej jakoś się nie upowszechniają. Moim zdaniem ze względu na delikatność czy raczej wrażliwość na czynniki zewnętrzne. Co nie przeszkadza mi planować budowy takiego roweru ;)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

sabestian

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 13
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #24 dnia: Grudnia 31, 2015, 09:17:49 pm »
Oczywiście VFR, nie TDM, to moja autokorekta :)

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 01, 2016, 01:45:30 pm »
Panowie to jest podstęp. TO NIE JEST POZIOMY ROWER!   ;) ;D
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 01, 2016, 02:33:12 pm »
Rower nie. Ale sposób amortyzacji (a zwłaszcza wykonanie) warte wspomnienia i pokazania. :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

sabestian

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 13
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 01, 2016, 05:20:55 pm »
Takie rozwiązanie ma ogromne potencjalne zalety. Czułość, podatność na tuning, przy dobrze zaprojektowanej geometrii brak podatności na nurkowanie przy hamowaniu...

Jak tu:
https://www.youtube.com/watch?v=BFdIA__5H0k

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2352
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 01, 2016, 06:01:27 pm »
A ja miałem w P7 i dalej mam w P8 monosztuciec i nie narzekam - brak korony widelca pozwala nisko prowadzić łańcuch. Co prawda jest to prosty monosztuciec, bez wahaczy, dzięki temu jest sztywniejszy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

sabestian

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 13
Odp: Świetny, moim zdaniem, sposób na amortyzację kół przednich.
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 01, 2016, 11:01:28 pm »
Podobna koncepcja (dzięki Yeti) ze strony Veloverde.net: