Autor Wątek: Pytanie o damper  (Przeczytany 5391 razy)

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Pytanie o damper
« dnia: Lutego 24, 2010, 10:15:17 pm »
Witam!
Pierwsze pytanie; jak się określa twardość amortyzatora? Im więcej lbs tym bardziej twardy?
Jaki najlepiej zastosować do długiego LWB? Mam narazie jakiś stary 165mm bez oleju i trochę miękko mam. A może damper powietrzny? (Aledrogo numer 921012938)
« Ostatnia zmiana: Lutego 24, 2010, 10:16:54 pm wysłana przez barman5 »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 24, 2010, 10:19:29 pm »
O amorki znowu na allegro

W rowerach carbon design takie stosowali więc chyba się to sprawdzało zawsze można dopompować


edit

odpowiadam na pytanie im więcej tym twardszy
« Ostatnia zmiana: Lutego 24, 2010, 10:31:01 pm wysłana przez cyqlop »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 24, 2010, 10:29:18 pm »
A gdzie najlepiej kupić? i co?  ;)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 24, 2010, 10:32:15 pm »
Twardość określa się ciśnieniem w powietrznych, twardością sprężyny w sprężynowych (więcej lbs- bardziej twardy). Moim zdaniem tanie sprężynowe mają większy zakres regulacji twardości niż ten powietrzny (dampery za kilkaset złotych to inna bajka). Wadą sprężynowych (przynajmniej tych na jakich jeżdziłem) jest marne tłumienie powrotu, czyli energia zmagazynowana powoduje efekt katapulty. Inna sprawa że w codziennej jeździe to strasznie nie przeszkadza, co innego gdy próbujemy jazdy niecodziennej ;)

Kupując damper patrz na długość. Za długi i zbyt krótki w porównaniu do oryginalnego zmienia ustawienie wahacza.

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 25, 2010, 07:03:40 pm »
A te tanie z allegro będą dobre?
Długość muszę mieć 165mm, ponieważ konstruowałem ramę na takim, a nie wiedziałem jeszcze, że są inne długości :D
A jakby tak dać do jednego dampera dwie sprężyny?
A z tym marnym tłumieniem powrotu to się zgadzam, u mnie na damperze z olejem, lecz trochę krótszym, jazda po podwórku była trochę "dzika".

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 25, 2010, 10:01:59 pm »
A te tanie z allegro będą dobre?

Zależy co rozumiesz przez 'dobre' ;). Te najtańsze różnią się w zasadzie twardością sprężyny i długością, reszta jest raczej robiona na jedno kopyto.. Jeśli pytasz o długość to jest zwykle podana w opisie, jeśli o kompatybilność powietrznych i sprężynowych to powietrzne mają trochę inny kształt (brak wysuniętej części która jest w sprężynowych)  i przy wysokich ściankach uchwytu dampera mogą się nie zmiescić pod tym samym kątem co sprężynowe.

A jakby tak dać do jednego dampera dwie sprężyny?

Pokombinować zawsze można, ale cudów bym się nie spodziewał.

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 25, 2010, 10:12:12 pm »
A czym się będzie różnił taki damper z allegro za 32zł od takiego za np. 800zł? No różnica cenowa nie mała...
Kurcze kusi mnie ten damper powietrzny, ale znalazłem tylko 130mm :/

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Pytanie o damper
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 25, 2010, 10:25:46 pm »
Tym że jeden będzie bujał a drugi będzie gładko powracał do wyjściowego położenia, taki najtańszy albo będzie miękki i łatwo dobijał albo twardy i mało czuły. Porządne dampery są z tego co wiem progresywne i są dość czułe przy małym skoku (niewielkie nierówności) ale nie pozwalają tak łatwo dobić i twardnieją w miarę kompresji. Generalnie taki za 30 zł to resor a dopiero bardziej skomplikowana konstrukcja to amortyzator ;) Nie musi od razu kosztować 800 zł. Za 300 można dostać coś fajnego i nowego - do tego przeznacznia nie potrzeba najwyższych modeli zjazdowych.
Jakub Sałata