Autor Wątek: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"  (Przeczytany 15098 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #15 dnia: Października 18, 2010, 01:02:57 pm »
Czytałem wypowiedzi użytkowników 38 kg Quest'a. Na płaskim nawet jak masz "amatorską formę" to przelotowa prędkość w zimie spokojnie 35 km/h, w lecie spokojnie 45 km/h. Średnia prędkość to nie to samo co "przelotowa".


No to OK. Jak amatorzy w wieku 30-50 lat bez mordowania się wykręcają średnią prędkość (38-kg velomobilem!!!) 35 km/h to moim zdaniem dobrze to znaczy. Był podany przedział 31-39 km/h gdy chodzi o średnią amatorów w aerodynamicznym velomobilu.

To mówimy o średniej czy o ''przelotowej'' ? Bo przechodzisz płynnie od jednej do drugiej. A średnia (którą da się wyliczyć) nijak ma się do ''przelotowej'' ( na oko to chłop umarł..).

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #16 dnia: Października 18, 2010, 01:13:44 pm »
Czytałem wypowiedzi użytkowników 38 kg Quest'a. Na płaskim nawet jak masz "amatorską formę" to przelotowa prędkość w zimie spokojnie 35 km/h, w lecie spokojnie 45 km/h. Średnia prędkość to nie to samo co "przelotowa".


No to OK. Jak amatorzy w wieku 30-50 lat bez mordowania się wykręcają średnią prędkość (38-kg velomobilem!!!) 35 km/h to moim zdaniem dobrze to znaczy. Był podany przedział 31-39 km/h gdy chodzi o średnią amatorów w aerodynamicznym velomobilu.

To mówimy o średniej czy o ''przelotowej'' ? Bo przechodzisz płynnie od jednej do drugiej. A średnia (którą da się wyliczyć) nijak ma się do ''przelotowej'' ( na oko to chłop umarł..).

Wypowiedzi użytkowników 38 kg Quest'a w płaskiej Holandii:

Na płaskim nawet jak masz "amatorską formę" to:
- przelotowa prędkość w zimie spokojnie 35 km/h,
- przelotowa prędkość w lecie spokojnie 45 km/h,
- średnia prędkość oscyluje w przedziale 31-39 km/h
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 02:05:26 pm wysłana przez Maciej Długosz »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #17 dnia: Października 18, 2010, 02:59:48 pm »
Na płaskim nawet jak masz "amatorską formę" to:
- przelotowa prędkość w zimie spokojnie 35 km/h,
- przelotowa prędkość w lecie spokojnie 45 km/h,
- średnia prędkość oscyluje w przedziale 31-39 km/h

co za głupie okreslenie, sam sie dalem w to wrobic, ale przelotowa to po prostu chyba srednia z krótkich odcinków, to jest mniej wiecej jak z porównywaniem kto ma dłuższego ;)

a przedział srednich 31-39 to jest strasznnie duzy rozrzut, to juz nie jest oscylacja to jest zmiana o prawie 24%, i dlaczego przelotowa nie oscyluje jesli srednia oscyluje ?

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #18 dnia: Października 18, 2010, 03:19:46 pm »
Na płaskim nawet jak masz "amatorską formę" to:
- przelotowa prędkość w zimie spokojnie 35 km/h,
- przelotowa prędkość w lecie spokojnie 45 km/h,
- średnia prędkość oscyluje w przedziale 31-39 km/h

co za głupie okreslenie, sam sie dalem w to wrobic, ale przelotowa to po prostu chyba srednia z krótkich odcinków, to jest mniej wiecej jak z porównywaniem kto ma dłuższego ;)

a przedział srednich 31-39 to jest strasznnie duzy rozrzut, to juz nie jest oscylacja to jest zmiana o prawie 24%, i dlaczego przelotowa nie oscyluje jesli srednia oscyluje ?

Przelotowa prędkość to po prostu prędkość po płaskim gdy nie jedziesz pod wiatr. Czyli np. pedałujesz bez żyłowania się i na liczniku masz np. 45 km/h. "Ubywa" tej prędkości gdy dojeżdżasz do czerwonych świateł, gdy dojeżdżasz do ronda, gdy masz się z kimś rozminąć i jest mało miejsca i musisz siłą rzeczy zwolnić choć Twój organizm jest w stanie dalej utrzymywać prędkość. Potem musisz się znowu rozpędzać. Albo gdy jedziesz pod wiatr to Twoja "prędkość przelotowa" będzie zaniżona. Czyli daje się to prosto ocenić. Wystarczy płaska nawierzchnia, bez "frontalnego" wiatru. Średnia prędkość to takie "podsumowanie". Też osobiście wolę termin "prędkość średnia" który jest bardziej miarodajny ale "przelotowa" też istnieje. W Holandii "gemiddelde snelheid" znaczy: prędkość średnia, a "kruissnelheid" znaczy: "prędkość przelotowa". W zimie "nie opłaca się" jeździć z prędkością przelotową 45 km/h bo zrobisz błąd i Twój velomobil wpadnie w poślizg i masz mało miejsca na ścieżce rowerowej by nie skończyć w rowie. Dlatego "prędkość przelotowa" w zimie "niejako musi" być niższa niż w lecie.

Prędkość średnia gdy masz szybki bolid nie waha się "tylko" 1-3 km/h jak ma to miejsce na "gołym" rowerze ale w przypadku aerodynamicznego velomobila mamy "rozstrzał" 8 km/h. Ja to widzę tak, że prędkość średnia (już nie przelotowa - ale właśnie "ŚREDNIA") 39 km/h jest w lecie gdy powietrze jest ciepłe i nie jedziesz pod wiatr, ewentualnie z delikatnym wiatrem. A prędkość średnia 31 km/h to jest w zimie gdy pada lekki śnieg i jedziesz np. pod lekki wiatr. Velomobilem jeździ się 365 dni w roku. W zimie musisz jeździć ostrożniej, są poślizgi na starcie oraz przy hamowaniu. W lecie możesz "uderzyć" z buta i pruć ile chcesz, opony mają też  lepszą przyczepność w lecie w przypadku hamowania, więc możesz hamować w ostatniej chwili - to wszystko też przekłada się na średnią.
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 03:31:50 pm wysłana przez Maciej Długosz »

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #19 dnia: Października 18, 2010, 04:16:52 pm »
co za okreslenie, sam sie dalem w to wrobic, ale przelotowa to po prostu chyba srednia z krótkich odcinków, to jest mniej wiecej jak z porównywaniem kto ma dłuższego ;)

 ta przelotowa to chyba to samo co "chwilowa" a do średniej ma się jak płaca brutto do netto ::)
 (a "podawanie wysokości pensji brutto to jak podawanie wielkości członka wraz z kręgosłupem"  ;D
"prędkość przelotowa" w zimie "niejako musi" być niższa niż w lecie.

  I w zimie jak za mocno kręcisz to "zarżniesz silnik"  a konkretniej układ wdechowy czyli płuca  ;)
  I znowu - przypuszczalnie płuca szybciej padną Ci w Polsce niż w Holandii lub Francji, (ale raczej wolniej niż w Rosji - zwłaszcza za Uralem  ;D)
Sławek

storm

  • Gość
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #20 dnia: Października 18, 2010, 07:41:02 pm »
Jak już pisałem... Dla mnie przelotowa to tak jak napisał Maciej - prędkość, którą jestem w stanie utrzymać bez warunków niesprzyjajacych, takich jak w mordewind, "pod górkę", bez szankujących części w rowerze, przy w miarę sprzyjającej temperaturze (tak >10^C jest git).
Z kolei obliczanie średniej jest dla mnie bez sensu - przynajmniej dla mnie - ze względu na liczne postoje w cyklu miejskim (a w mieście poruszam się najczęściej), i każdy postój, zwalnianie, podjeżdżanie do świateł, ruszanie z nich - to są straty sekund, metrów możliwych do pokonania, kiedy tak naprawdę "silnik" nie działa tak jak powinien. To jest dobra praca interwałowa, ale nic poza tym w niej nie ma. Zwłaszcza dla mnie, bo i tak pewnych prędkości nie przeskoczę na zbyt małej zębatce z przodu i raptem 20" z kasetą z tyłu. I tak jak pokazałem podczas jazdy z Żyrardowa do Pruszkowa - dla mnie istotne jest utrzymanie tempa, czyli wytrzymałość mięśni i organizmu. Przygotowanie jego do ciężkiego wysiłku. A nie zastanawianie się na każdych światłach, czy jeszcze 10s i będzie tylko 24 czy 25 km/h AVG. Takie myślenie nic nie daje - drogi nie zmienimy, na światła wpływu nie mamy. Można jedynie wciskać mocniej pedały, ale co to da? Chwilową prędkość większą do następnych świateł? Po to, by latać między światłami jak kompletnie nieekonomiczne w cyklu miejskim blaszki?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #21 dnia: Października 18, 2010, 08:59:01 pm »
Z kolei obliczanie średniej jest dla mnie bez sensu - przynajmniej dla mnie - ze względu na liczne postoje w cyklu miejskim (a w mieście poruszam się najczęściej), i każdy postój, zwalnianie, podjeżdżanie do świateł, ruszanie z nich - to są straty sekund, metrów możliwych do pokonania, kiedy tak naprawdę "silnik" nie działa tak jak powinien.

Licznik nie liczy w czasie postoju, więc można spokojnie swoje odstać na światłach. Ruszanie - zatem i przyśpieszenie to też parametr szybkościowy mówiący jak dobry jest układ rower / człowiek. Po za tym średnią można dokładnie obliczyć, prędkość chwilowa jest bardziej jak wróżenie z fusów -  tym bardziej że prosta - wcale nie musi być jak nam oko mówi prosta, dlatego zawody battle moutan rozgrywa się w tym a nie innym miejscu na świecie - odpowiednio długi odcinek idealnie prostego (bez wzniosów i opadnięć) asfaltu.

A nie zastanawianie się na każdych światłach, czy jeszcze 10s i będzie tylko 24 czy 25 km/h AVG. Takie myślenie nic nie daje - drogi nie zmienimy, na światła wpływu nie mamy. Można jedynie wciskać mocniej pedały, ale co to da? Chwilową prędkość większą do następnych świateł? Po to, by latać między światłami jak kompletnie nieekonomiczne w cyklu miejskim blaszki?

Ciekawostka: na trasie testowej układ świateł jaki spotykam jest w 95% taki sam: 1 - czerwone, 2 zielone. Nawet jak jakimś cudem trafię na 2x zielone to nie wpływa to zauważanie (różnica do 0.5km/h) na średnią .

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #22 dnia: Października 19, 2010, 06:42:36 am »

Licznik nie liczy w czasie postoju, więc można spokojnie swoje odstać na światłach.

a ja mam inaczej, uzywam Garmina Edge i oczywiscie mam funkcje ktora pozwala na automatyczne zatrzymanie pomiaru czasu jesli predkosc jest zerowa, ale nie uzywam, no i jak juz mnie zlapie czerwone to tak wlasnie patrze jak mi srednia spada :)
[/quote]

LOWRACER

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Mythbusters - wielkośc kół a średnie. Test układu 20"x26" vs 26"26"
« Odpowiedź #23 dnia: Października 27, 2010, 06:00:01 pm »

SPEED - PRESSURE - PERFORMANCE

  :o  http://www.youtube.com/watch?v=bkJI39lgskg   :o