forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: ffutrzak w Października 26, 2010, 12:23:34 pm
-
W końcu nadeszła pora na wykonanie własnej konstrukcji.
Wzorowałem się na http://forum.poziome.pl/index.php?topic=576.0.
Wstępne założenia to wykonanie ramy z profili stalowych, ale jest też koncepcja na wykonanie ramy z rury stalowej tak jak w oryginale.
Rama z profili:
(http://lh6.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMa0F1P4TVI/AAAAAAAAABI/8e-ybQz_yQo/s800/rower.jpg)
Rama z giętej rury:
(http://lh3.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMa0GHGw_aI/AAAAAAAAABM/Y55JHBgzosw/s800/rower1.jpg)
Jako wahacz tylni wykorzystam gotowy element z amortyzowanej pionowej ramy.
Przód to znany chyba wszystkim RST Capa20 z najtwardszą dostępną sprężyną.
Rozstaw kół jaki planuje to 134 cm (jak w oryginale).
Fotelik ze sklepiku poziome.pl
Co sądzicie o tym projekcie, jakieś sugestie, na co mam zwracać szczególna uwagę ??
-
jak dla mnie tylny dumper ma niewłaściwy kąt ( jak jest jej planowana długość)
jaki kąt główki ramy
-
jak dla mnie tylny dumper ma niewłaściwy kąt
Albo rybki, albo akwarium.
Jakbym wyprostował dumper, to załamałbym łańcuch. Z takim kątem jeździ mi się dobrze.
AZUB wpuszcza dumper w rurę, ale to Fabryka.
Ffutrzak - oryginał ma roztaw osi 1040 - w moim jest "trochę" więcej i też nie nażekam.
-
Kąt główki ramy jaki w tej chwili jest zaplanowany to 75,5 czy będzie dobrze ?
Długość dampera to 15,5 cm, a co do kąta jego mocowania to jeszcze nie wiem jaki on będzie, zapewne zrobię regulowany. Hansglopke pisząc oryginał mam na myśli Twoja konstrukcje, bo na niej się wzoruje :).
Pozostałe elementy które będą użyte do budowy:
Amorek przód
(http://lh6.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfL1hqoNcI/AAAAAAAAAB4/lpVv-Xvm_zI/s800/amor_przod.jpg)
Amorek tył - goła sprężyna bez tłumienia pewnie będzie bujać, ale coś za coś, na początek musi wystarczyć :)
(http://lh4.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfL17-pw3I/AAAAAAAAAB8/u_acNK6QWc4/s800/amor_tyl.jpg)
Felgi
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfL14bah4I/AAAAAAAAACA/0fXM9TOTayk/s800/felgi.jpg)
Oponki
(http://lh3.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfL2NQv5wI/AAAAAAAAACE/g5uc0Ty1KI8/s800/oponki.jpg)
Piasty
(http://lh6.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfL2QfpfHI/AAAAAAAAACI/yno1-xs9N28/s800/piasty.jpg)
Fotelik
(http://lh3.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfMHovlFmI/AAAAAAAAACQ/Y0Ke90SKpaY/s800/fotelik2.jpg)
Kierownica
(http://lh6.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfMH4IzCUI/AAAAAAAAACU/Ov4CF-LubKw/s800/kierownica.jpg)
Wahacz
(http://lh4.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfMH_zp-cI/AAAAAAAAACY/fmcukYTKvvE/s800/wahacz.jpg)
Stery, mostek regulowany, redukcje
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfMIFfJOyI/AAAAAAAAACc/IEON5Hqxv4E/s800/stery%2C%20mostek%2C%20redukcja.jpg)
Dawca ? główka ramy, suport
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TMfMVh3nf_I/AAAAAAAAACg/mtseeta0JBM/s800/dawca.jpg)
Musze pomyśleć jeszcze o napędzie, przód będzie na pewno też regulowany tzn. wysuwana rura mocująca suport.
Jak spawacie, żeby zachować odpowiednie kąty ramy, żeby się nic nie kosiło i wyszło prosto?
-
Jak spawacie, żeby zachować odpowiednie kąty ramy, żeby się nic nie kosiło i wyszło prosto?
Kluczem jest dopasowanie elementów przed spawaniem, jeśli wszystko będzie dobrze splanowane to nie powinno ściągać. Co do samego spawania trzeba złapać punktowo w 2-3 miejscach i potem kontynuować, ewentualnie można zbudować stelaż do ramy tzw ''frame jig''.
Btw kierownica na fotkach to velogic? Ile kosztuje taki element?
-
Kierownice kupowałem http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_Kierownica+do+roweru+poziomego.html?PT=53153690&PZTA=8&HNT=T&PD=53010893&WSZDZ=T ale czy to velogic to nie wiem, jest to taki cały kompletny zestaw jak na moim zdjęciu, koszt to 49zł.
-
Ffutrzak skoro się wzorujesz na BUrZA, a nie AZUB :D, to jeszcze potrzebny będzie Ci zagłówek. Jak obszyjesz pokrowcem, to moze być z blachy alu. W pokrowiec na zagłówku duuuużo gąbki nie zaszkodzi (coś jak mieli piloci w myśliwcach z IIWŚ). Licz sobie wszystkie wydatki, to będziesz wiedział, czy gotowy rower nie jest tańszy. Moj rower jest na wzrost powyżej 175cm. Jak gówkę ramy zrobisz bliżej jakieć 10 cm, to nie powinno koło zawadzać o stopy, a kolana o kierownicę. U mnie kolana nie zawadzają, bo tyłek siedzi wyżej niż suport. Tylko jak będziesz obniżał suport, to zagniesz dolny łancuch - będzie tarł o hamulec. Są rolki, więc wyregulujesz. Osłony łańcucha z rurek to dużo hałasu + opory.
-
Nad zagłówkiem na pewno pomyśle jak i nad obszyciem całego fotelika. Dzięki z uwagę co do główki ramy. Ja mam 175 cm, ale jeśli przesunę główkę ramo o te 10 cm do tyłu to czy nie będzie wtedy zbytnio obciążone przednie koło ? Co do prowadzenia łańcucha to na pewno będą jakieś rolki więc powinno się to wszystko jakoś ustawić.
-
Długość dampera to 15,5 cm, a co do kąta jego mocowania to jeszcze nie wiem jaki on będzie, zapewne zrobię regulowany.
Ja mam taką radę. Damper o długości 155mm od oczka do oczka jest dość niestandardowy, zrób tą regulację mocowania tak, żeby dało się wstawić damper 165mm bez zmiany geometrii. Podziękujesz mi jak będziesz się chciał przesiąść na jakiegoś powietrznego :)
-
Poprawka co do dampera wzięta pod uwagę, będzie centymetr luzu i damper jakiś lepszy kiedyś będzie można sobie założyć. Powstała w mojej głowie jeszcze jedna koncepcja ramy:
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TM_O39aaTmI/AAAAAAAAADQ/wP1G0Zx4KDU/s800/rower2.jpg)
Postanowiłem że rama powstanie z profili, i teraz pytanko czy profil 40x40 będzie odpowiedni czy może jakiś inny. Co do ścianki profilu to myślę że max to 2 mm, a może się mylę?
Zmniejszenie rozstawu kół myślę że nie będzie dobrym posunięciem, zostanie wtedy bardziej dociążone przednie koło co chyba wpłynie niekorzystnie na sterowanie rowerkiem, wiec pozostanie tak jak początkowo planowałem 134 cm. Co do kolizji koła ze stopą to mam nadzieje że nie będzie to aż tak bardzo uciążliwe.
-
Niewiem jak z profilami, ale stosując rury możemy założyć regulowany bom. A to ulatwia dopasowanie konstrukcji, lub sprzedaż.
-
Co do regulacji suportu na profilach tez jest to do wykonania, robiąc odpowiednią obejmę mamy ruchomy suport mocowany w dowolnym miejscu.
-
Da się też wpuścić profil w profil - kwestia dobrania wymiarów.
-
Prace powoli posuwają się do przodu. Koła już zaplecione. Zrobiłem sobie również stojaki które pomogą w łapaniu dokładnych wymiarów całej konstrukcji. Poniżej zdjęcia z placu boju.
Tu widać stojaki które troszkę pomagają oraz wstępne ustawienie kół.
(http://lh4.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TPJNFU2wQkI/AAAAAAAAADo/HcGZcG-Sejo/s800/DSC_9603.jpg)
Tutaj już przykręcona kierownica i fotelik wiszący w powietrzu, coraz bardziej mi się podoba :)
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TPJNFaIN_JI/AAAAAAAAADs/VGhEDfmnohs/s800/DSC_9606.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_B302zsP_iXo/TPJNFhvs-DI/AAAAAAAAADw/vtHZIyI1jqQ/s800/DSC_9612.jpg)
Zaczyna to już powoli jakoś wyglądać :) W najbliższym czasie będę się rozglądał już za profilem na ramę. O postępach w pracy na pewno powiadomię. Koszty poniesione do tej pory to ok. 800 zł
-
Prace powoli posuwają się do przodu. Koła już zaplecione. Zrobiłem sobie również stojaki które pomogą w łapaniu dokładnych wymiarów całej konstrukcji. Poniżej zdjęcia z placu boju.
sugerowalbym :
- stojaki zamontowac na jednej płaszczyznie, a nie stawiać ich luzem
- nie łapać za koła tylko za osie kół ( wtedy koła nie muszą być zamonotwane do ramy podczas montażu ), zamiast osi wstawić pręty fi 10
poki co ładnie się prezentuje :)
-
a ja powiem mamie! On ściąga :)
Coś bardzo podobnego powstaje na mojej desce (biurku). Nawet ogon a'la Hans :)
Jiga faktycznie lepiej zrobić jako rynienkę, bo w końcu może wyjść dwuślad, a tak osie fi10 wkręcasz w boczki jiga i jest prościutko.
-
Pajak_gdynia a może pochwalisz się tym co powstaje u Ciebie. Stojaki jako tako są ok do łapania wymiarów, ale do spawania powstanie na pewno coś co pozwoli zachować osiowość konstrukcji.
-
Hmm. Myślę, że uda mi się zbudować semi low racera SWB RWD full suspension.
Na razie jest złomowiec na strychu, połamany jig (bo się "przysiadałem", a tego typu konstrukcja raczej do tego się nie nadaje) oraz poprzymiarkowy "projekt" ołówkowy. Najbliższe prace to "wektoryzacja" projektu i przedstawienie na forum do dyskusji, ale z czasem stoję bardzo kiepsko (żona ciągle w pracy, nie mam czasu poduczyć się jakiegoś CAD'a.. skończy się pewnie na paint, chwilami nawet myślę o zeskanowaniu rysunku ołówkowego..)
Niestety powoli zaczynam być pesymistą, czas moim wrogiem i tracę pewność co do odnośnie ukończenia konstrukcji zimą (a nawet mam "źródełko" z trenażerem tak coby sobie pojeździć w warunkach garażowych)..
EDIT. W temacie..
A co do rozmiaru profili: wg mojego "spawacza" najlepiej w profilu wyciąć otwory w które wpasuje się rura sterowa: masz Capę (domyślam się że 1"), standardowa średnica rury sterowej to jakieś 30mm (i profil główny 35 starcza pod bimetal).
Wcześniej myślałem, że zrobię projekt i "policzę" ramę.. ale zaczynam mieć wątpliwości. Po prostu skorzystam z doświadczeń kolegów :) Chyba Storm robi na profilu 50x35x2 (trochę ciężkie toto, ale ze mną w roli głównej da radę na pewno)
A tak wracając do profili i regulowanego boma. Będziesz miał problem z zakupem takich, coby bom mógł być regulowany. Kupiłem profil 50/35x2 i za diabła nie mogę dostać 45/30 (pani w Centrostalu z uśmiechem na ustach powiedziała.. że mogę zamówić sobie, to zrobią.. wystarczy tylko tak z 10 profili..).
Wydaje się, że faktycznie łatwiej może być z rurami i gięciem (jak Burza).
-
50x30mm dokładnie, z czego połowa ramy to kwadrat 40mm :] Grubość oczywiście 2mm.
No ale to jest sztywniak, więc swoje będzie musiał znieść ;)
-
Witam
Po długiej nieobecności postanowiłem wrócić do pomysłu z przed lat.
Rowerek w końcu powstał na podstawie planów Spirita z AZ. Profil 40x40 mm scianka 1,5mm.
Na ta chwile bez przerzutek i hamulców, ale po jazdach testowych, początki trudne, ale po kilku próbach udane :)
https://drive.google.com/drive/folders/0B_2B7_lp656cQ0FLS19rYXlNaVk?usp=sharing (https://drive.google.com/drive/folders/0B_2B7_lp656cQ0FLS19rYXlNaVk?usp=sharing)
W najbliższych wolnych chwilach zostało do zamontowania: hamulce, przerzutki i olinkowanie całości, a następnie kolejne jazdy testowe :).
-
Fajna fura! :D Można wiedzieć w jakiej odległości jest rura sterowa od tylnych widełek (wahacza)?
-
nom extra będzie pośmigać na sprzęcie własnej roboty gratuluje i życze szybkiego ukończenia projektu
-
Witam :)
Ffutrzak Mam kilka zapytań skąd takie różnice ? Otóż najpierw miał być SWB (2010 r.) własnej konstrukcji wzorowany na "SWB ASS Hansglopke" potem całkiem inny już w budowie (nadal 2010 r.) i w rezultacie - po 7 latach (2017 r.) całkiem inny na podstawie planów "Spirita z AZ" - z profili bez amortyzacji tyłu z użyciem (jeszcze nie wszystkich z dostępnych) pozostałych komponentów ? Ciekawi mnie fakt czy to czas zmienił plan ostateczny projektu ? Ja sam zbieram się (2012, 2013 przerwa i powrót 2017 r.) z budową poziomki...
Pozdrowerek :)
-
Gdybym miał już odpuścić amortyzację, to raczej przedniego koła ( na bujanym tyle mniej szarpie baniakiem)
-
Podoba mi się "czystosć" tej konstrukcji. Ładnie się zapowiada po ukończeniu :)
-
Odległość rury sterowej (oś) do początku tylnych widełek to 58,5 cm. Rozstaw kół od osi do osi to: 108 cm
Przyznam się szczerze że ewolucja projektu powstała z lenistwa :) (tak to nazwijmy). Z AZ mam gotowy projekt pięknie opisany krok po kroku, zwymiarowany, rozrysowany, wyjaśniony, nic tylko robić. Wykorzystałem te komponenty które miałem i tak oto powstaje rowerek. A czasowo to troszkę zmian w życiu osobistym, zmiana priorytetów. Ostatnio troszkę więcej czasu wolnego było wiec udało się wszystko pospawać i poskładać.
A oto wczorajszy postęp prac: mocowanie hamulcy, montaż pancerzy i linek, długości jeszcze na wyrost, będzie korygowana.
https://drive.google.com/open?id=0B_2B7_lp656ceWtRdkxfMHd0RWM