forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Danielasty w Października 16, 2010, 10:52:06 pm
-
Witam, nie będę owijał w bawełnę, mam kilka pytań
Mój pierwszy trike
1) jak wykonać część mocowania kół przednich do rury sterowej?
Plan mam następujący mocowanie kół przednich będzie miało miejsce w dwóch główkach od ram na 1 cal lub 1 1/8
na dole będą zamontowane mostki lub zrobione na zamówienie mocowanie do rury
System skrętu bym chciał następujący
http://poziome.pl/thunderbolt/obrazki/steering3_pl.gif (http://poziome.pl/thunderbolt/obrazki/steering3_pl.gif)
Tutaj mam pytanie, jak zamocować koła przednie jak poniższym obrazku:
http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg (http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg)
Nie rozumiem tej części jak to się tam odbywa
Oczywiście bym mógł zamocować standardowy widelec pod 20, lecz zaburzy to trochę mój projekt
2. Siedzisko
Jak wykonać siedzisko tanim sposobem?
Mój pomysł zaczerpnięty z Thunderbolta opiera sie na 2 rurach profilowanych, naciągnięcie na to sznurków / żyłek tak by wykonać oparcie i nałożyć na to siatkowy materiał, coś jak hamak
3. Jakie wybrać koła przednie co do ceny
Na pewno będą to 20-stki
zastanawiam się nad hamulcami
-bębnowe - nie mam żadnego pojęcia o tym
-v-ki z mocowaniem do ramy
-tarcze
Moim celem byłoby zamocowanie v-ek, lecz to się wiąże z dospawaniem pivotów do ramy przez co mogą być słabo zrobione.
Podobno, z wyczytanych postów najlepiej sprawdzają się bębny. Niestety mam zero informacji na ten temat
4.Materiał
Stal czy coś innego?
zaleta stali na pewno jest wytrzymałość, lecz wagowo będzie kulawo. Na innych niestety się nie znam
sam zakup rur wykonam sam, lecz spawanie będzie na pół znajomości wykonane - coś zapłacę za wykonanie na pewno. Oscyluje wagę do 18-20kg za stal
5.Kosztorys
Ile kosztuje wykonanie ramy u przeciętnego spawacza? Oraz całokształt
Przekładając gdzieś ofertę znalazłem Trika z Holandii za 400-500zł gotowego
Pytanie czy w 1000zł - oczywiście stopniowo po kolei - czym bym się zmieścił?
Na nowe ultra lekkie ze sklepu mnie prawdzie nie stać
Jestem młodociany właściwie, więc jakby "dużych, wolnych zasobów" nie mam
Ew koszt samego Trike by mógł wynosić 2000zł
-
2. Siedzisko
Jak wykonać siedzisko tanim sposobem?
Mój pomysł zaczerpnięty z Thunderbolta opiera sie na 2 rurach profilowanych, naciągnięcie na to sznurków / żyłek tak by wykonać oparcie i nałożyć na to siatkowy materiał, coś jak hamak
Witaj. Na forum są plany fotelika z sklejki, trzeba poszukać. Ewentualnie dobry fotelik dostaniesz tu: http://sklep.poziome.pl/ . Pomysł z siatkowym też jest dobry - co klo lubi.
3. Jakie wybrać koła przednie co do ceny
Na pewno będą to 20-stki
zastanawiam się nad hamulcami
-bębnowe - nie mam żadnego pojęcia o tym
-v-ki z mocowaniem do ramy
-tarcze
Będziesz potrzebował piast mocowanych jednostronnie więc najprościej będzie zastosować bębnowe ( koszt piasty i hamulca w jednym).
Moim celem byłoby zamocowanie v-ek, lecz to się wiąże z dospawaniem pivotów do ramy przez co mogą być słabo zrobione.
Do v-ek potrzebował byś standardowego widelca a piszesz ze takiego nie chcesz. Alternatywą jest zastosowanie szczęk szosowych na wysięgniku.
4.Materiał
Stal czy coś innego?
zaleta stali na pewno jest wytrzymałość, lecz wagowo będzie kulawo. Na innych niestety się nie znam
sam zakup rur wykonam sam, lecz spawanie będzie na pół znajomości wykonane - coś zapłacę za wykonanie na pewno. Oscyluje wagę do 18-20kg za stal
Jak masz fundusze, możliwość spawania i odpuszczenia alu to jest dobry wybór. Z drugiej strony wykonanie ramy stalowej to 1/4 kosztu ramy alu i jak coś nie wyjdzie to łatwiej poprawić.
5.Kosztorys
Ile kosztuje wykonanie ramy u przeciętnego spawacza?
Zakładając że przyniesiesz gotowy do spawania materiał: od ''daj na piwo'' do 100-200zł ( w przypadku stali, alu zwykle kosztuje w okolicy 2.50zł za 1 cm spawu, ewentualnie można negocjować koszt jako całość). O to musisz pytać samego spawacza bo każdy inaczej ceni swój czas. Szukaj spawacza z migomatem, unikaj elektrody. Jeśli masz możliwość daj do pospawania jakiś drobiazg wcześniej - lepiej mieć sknocony drobiazg i zmienić warsztat niż robić od nowa całą ramę.
Przekładając gdzieś ofertę znalazłem Trika z Holandii za 400-500zł gotowego
Pytanie czy w 1000zł - oczywiście stopniowo po kolei - czym bym się zmieścił?
Na nowe ultra lekkie ze sklepu mnie prawdzie nie stać
Jestem młodociany właściwie, więc jakby "dużych, wolnych zasobów" nie mam
Ew koszt samego Trike by mógł wynosić 2000zł
W 2000zł za cały rower powinieneś się zmieścić. Opłacalność importu rozbija się o to jak dobrą ramę jesteś w stanie sam zrobić - sporo konstrukcji samoróbek trafia na rynek w okazyjnych cenach bo są mniej udane niż być powinny.
-
Do wypowiedzi kol. Yin'a dodałbym różnice pomiędzy stalą a alu - stal jest cięższa niż alu, ale mówimy tu o przeliczniku wagowym. Żeby profil alu miał jakąś wytrzymałość musisz zastosować większe wymiary i grubsze ścianki niż profilu stalowego, a tym samym różnice wagowe nie będą aż tak duże.
-
A ja się wetne z kołami, jeżei zakładasz że będziesz miał koła 20" powoli przyzwyczajaj sie do myśli o tym że w czasie jazdy będzie Tobą mocno trzęsło, drogi mamy takie jakie mamy i jedyna rada to duże koła i amortyzacja.
Druga sprawa , bo widzę że straszne napalony jestes :), zastanów się gdzie tym trajkiem chcesz jeździć, pamiętak o tym że trike jest jakby nie było szerszy od jednośladu więc nie wszędzie się z nim zmieścisz, nie zawsze bedzie wygodnie a w niektórych sytuacjach będziesz tarasował przejaz ( wąskie ulice jednojezdniowe ).
Życzę powodzenia w dążeniu do celu.
-
@up
zdaję sobie z tego sprawę. Trika będę używać w czysto celach rekreacyjnych. Tutaj w Bydgoszczy bez problemu da się tym zmieścić w większości chodników jak i ulic, między innymi tutaj miałem pomysł by poruszać się między miastowo poboczami. Oczywiście w pewne miejsca nie przejezdne trikiem będę używać normalnego mtb
Co do kół. Tak wiem że będzie mnie trząść na wszystkie strony. Na pewno będzie amortyzacja z tyłu rodem z marketowego roweru i na tyle koło 24 lub 26. Na sam przód brakuje mi pomysłu jak to wykonać. Obawiam się również podniesienia przez to kosztów do góry jak i samej wagi
Owszem najlepiej byłaby ta konstrukcja - myślę ze daje dużo efektów
http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543574641288498 (http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543574641288498)
w ostateczności bym mógł zmienić na tą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543607430740914 (http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543607430740914)
-
Do wypowiedzi kol. Yin'a dodałbym różnice pomiędzy stalą a alu - stal jest cięższa niż alu, ale mówimy tu o przeliczniku wagowym. Żeby profil alu miał jakąś wytrzymałość musisz zastosować większe wymiary i grubsze ścianki niż profilu stalowego, a tym samym różnice wagowe nie będą aż tak duże.
Teoretycznie to prawda, praktycznie różnica między stalową a aluminiową ramą w trajku będzie w okolicach 2.5 -3.5 kg z korzyścią dla alu. Wystarczy popatrzeć na ramy pionowe w sklepach: stalowych się praktycznie nie spotyka (pomijam rowery z supermarketów) 95% to alu, 5% carbon, z materiałami egzotycznymi typu tytan nie spotkałem się jeszcze w żadnym sklepie.
A ja się wetne z kołami, jeżei zakładasz że będziesz miał koła 20" powoli przyzwyczajaj sie do myśli o tym że w czasie jazdy będzie Tobą mocno trzęsło, drogi mamy takie jakie mamy i jedyna rada to duże koła i amortyzacja.
Druga sprawa , bo widzę że straszne napalony jestes :), zastanów się gdzie tym trajkiem chcesz jeździć, pamiętak o tym że trike jest jakby nie było szerszy od jednośladu więc nie wszędzie się z nim zmieścisz, nie zawsze bedzie wygodnie a w niektórych sytuacjach będziesz tarasował przejaz ( wąskie ulice jednojezdniowe ).
Dokładnie w swoim swb ostatnio zmieniłem przednie koło z 20" na 26" - różnica jest spora, jak zbiorę więcej danych do porównania ( średnia) to skrobnę o tym co nieco. Na pewno warto zastanowić się nad kołami 24" jako zamiennikiem do 20". W kwestiach typowo użytkowych które poruszył Gemsi, najbardziej podstawową jest to gdzie chcesz rower trzymać: garaż lub mieszkanie na parterze daje znacznie większą swobodę w wyborze konstrukcji niż blok z windą lub mieszkanie na 3-4 piętrze i wnoszenie roweru po schodach.
-
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy. Więc się rodzi następne pytanie.
Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała?
Myślałem wtedy by po prostu dostać piaste pod tarcze za grosze, nawet rowerka z marketu i po prostu przepleść ją do kółek 20 lub 24 i dospawać mocowanie hamulca tarczowego do ramy
-
Witam, nie będę owijał w bawełnę, mam kilka pytań
Mój pierwszy trike
1) jak wykonać część mocowania kół przednich do rury sterowej?
Plan mam następujący mocowanie kół przednich będzie miało miejsce w dwóch główkach od ram na 1 cal lub 1 1/8 na dole będą zamontowane mostki lub zrobione na zamówienie mocowanie do rury
Można prościej: zwrotnica z rury lub z profilu prostokątnego a jako łożyskowanie główki cięgieł. Można potem wyregulować +/- 1 cm. Czyli geometrię ustawiłbyś bardzo dokładnie, nawet gdyby spawaczowi "ściągnęło" spawy (oczywiście spawy ściąga mniej niż 1 cm ale podałem to tak dla przykładu że jest sporo tolerancji). To czy "ściąga spawy" zależy głównie od tego czy spawacz spawa w uchwycie/ szablonie). Łożyskowanie to np. główka cięgła dwustronna z gwintem (lewym+prawy) wewnętrznym, średnica śruby mocującej 8 mm (albo 10-tka). Taka "główka cięgła" kosztuje na Allegro 11 zł. Potrzebne są dwie "główki cięgieł" na jedno koło jako "łożyskowanie zwrotnicy". Czyli kosztowałoby to 4 x 11 zł = 44 zł w przypadku trajka tadpole.
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TLsauNUmNcI/AAAAAAAAE9c/atq-wpznjzs/s400/DSC00959.jpg)
[...] jak zamocować koła przednie jak poniższym obrazku:
http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg (http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg)
Nie rozumiem tej części jak to się tam odbywa
Tam są piasty jednostronne "fabryczne". Nie wiem jak dokładnie jest to rozwiązane w podanym przez Ciebie przykładzie. Niemniej można rozwiązać to tak że w zwrotnicy wywiercony jest otwór i oś jest przykręcona z jednej strony śrubą:
(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TLspYdwSaYI/AAAAAAAAE90/-mjwPWVZbvs/DSC_9791.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/TLspYjDkKMI/AAAAAAAAE94/UaavjYL6q3o/DSC_9792.jpg)
Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała? Myślałem wtedy by po prostu dostać piastę pod tarcze za grosze, nawet rowerka z marketu i po prostu przepleść ją do kółek 20 lub 24 i dospawać mocowanie hamulca tarczowego do ramy
Nie robiłem tego osobiście ale ten gość dokładnie tak postąpił:
http://www.youtube.com/watch?v=ZUzxohVQ-78 ----> przewiń na 03:19
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=814.0 ----> a tu wątek na tutejszym forum odnośnie tego typu modyfikacji
Albo możesz wykorzystać oś mechanizmu korbowego, zeszlifować go trochę. Wybić "stare" miski z piasty na konusach Shimano, (na 99% trzeba będzie podtoczyć na dokładny wymiar pod łożyska maszynowe) i otrzymujesz:
(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S4zq4UyeTLI/AAAAAAAACPU/kaiL3hgfa5A/s400/jednostronnie.jpg)
Możesz też od razu wykorzystać piastę na łożyskach maszynowych. Wtedy nie trzeba wybijać misek łożysk tylko dopasować oś do istniejącej piasty. Oś musi być twarda i sztywna. Minimum 12mm grubości (gdy ma być jednostronna) i nie może to być najtańsza, miękka stal.
-
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy.
Trike do porączy? No to opowiadaj, czym podpadli Ci twoi sąsiedzi.
Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała?
Ja ten temat drążyłem w celu popełnienia przyczepki (troszkę inne cele niż trójkołowy rower). Trudno znaleźć odpowiednie pedały. Wiele okazuje się z zaspawanym/zanitowanym konusem. Jest też poważniejszy problem. Mocowanie takiej osi do reszty konstrukcji. Spawanie główki korb pedałów jest problematyczne. Jest to niekształtne, na dodatek spawanie może zwichrować wstępne ustawienie. Czyli zbieżność takiej przyczepki ... Widzę tu problemy. Swoją drogą same korby na gniazda osi trzeba znaleźć, kupić (zwykle z zębatką -> drogo). Otwór nagwintowany na pedał może zdarzyć się nie osiowy. Obecnie jestem bardziej przychylny do rozwiązania : "zwykła rowerowa piasta z fabryczną grubą osią". Wystarczy zrobić dziurkę na mocowanie koła , przesunąć oś w jedną stronę w piaście i przykręcić.
-
Dzięki wielkie za nowe spojrzenie na piasty. Mimo że prosta rzecz nie wpadłbym na nią. Właściwie teraz bym musiał poprawić projekt ramy na mocowanie hamulca tarczowego oraz tej części przegubu do skrętu
-
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy.
Schody czy winda? W wersji optymistycznie trajk będzie miał +-15 kg w pesymistycznie +-25kg. Z racji gabarytów i ciężaru bieganie z czymś takim po schodach jest strasznie nieporęczne, a do windy może się nie mieścić. Może warto zmienić koncepcję na coś bardziej kompaktowego, np. SWB 20"x 20" ?
-
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada. choć Nubian 5-tka również bardzo mi się podoba. Tzn zależy mi w sumie by siedzieć w miarę nisko, a nie właśnie tak wysoko
-
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada. choć Nubian 5-tka również bardzo mi się podoba. Tzn zależy mi w sumie by siedzieć w miarę nisko, a nie właśnie tak wysoko
Ze się da na upartego to wiem ;). Sam taszczyłem 22 kg lwb o 5 cm dłuższe niż długość klatki schodowej ( po przekątnej się da :) ) na drugie piętro, teraz mam swb - różnica kolosalna - swb znoszę jedną ręką. Jak ma być nisko to może jednak jakiś lowracer?
-
zostanę przy triku. Najlepiej by było jakby ktoś się znalazł z jakąs poziomką 40km od Bydgoszczy by móc sie przejechac - przetestować czy pewne rozwiązanie będzie odpowiednie
-
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada.
Prosta sprawa abyś "nie szedł w koszty". Zbij z desek coś kształtem zbliżonego do wymarzonego trajka, trochę go dociąż. Potem przez np 2 tyg znoś "to" i wnoś po schodach. Jak po dwóch tygodniach nadal będziesz marzył o trajku to go rób. Powodzenia!
Autentyk - gdzieś tam w liceum nadeszła "epidemia" niechcianych ciąż.(w liceum rzadko która ciąża jest "chciana". Ktoś wpadł na pomysł i młodzież nakłoniono(pewnie obietnicą jakiejś atrakcyjnej nagrody) do chodzenia z plecaczkami wagi kilku kg, których nie wolno było zdejmować, odkładać, zostawiać, porzucać. Nikt nie mówił czego symbolem jest plecaczek ale epidemia ciąż wygasła samoistnie ::)
-
Jak będę w pobliżu Bydgoszczy trajkiem ( ok 40 km) to dam znać. ;) :D
-
Dzień dobry. czy któryś z forumowiczów by mógł udzielić/pomóc w zaprojektowaniu mocowania koła?
(http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543574641288498)
chodzi mi o ten szary element. Samo mocowanie osi jest proste do wymierzenia, mocowanie do drążka skrętu również, natomiast nie mam pojęcia jak tam zainstalować mocowanie hamulca
Myślałem po prostu by u tokarza wyrobić płytkę( nr 3), nagwintować otwory ( nr 2) i przykręcić adapter IS-PS 160mm ( nr 4 ). Mocowanie osi 9mm ( nr 1)
(http://img153.imageshack.us/img153/308/34118526.jpg)
problem w tym jak rozmieścić te otwory by faktycznie hamulec łapał tarcze, a nie wystawał gdzieś po za lub co gorsza nie mieściła by się tarcza
Proszę tutaj o poradę ludzi którzy maja tarcze w triku o podanie wymiarów jak to zostało wykonane
Co do elementów zawieszenia na przodzie, już mam zaprojektowany. Będzie to tak jak na obrazku
(http://lh4.ggpht.com/_hFe7H_ZP5Zk/S27uHLoN-7I/AAAAAAAABLc/7CW9Y5Qx0-Q/Rhino_Susp.jpg)
Jeszcze jedno mnie zastanawia, natomiast rury. Przeglądając w sieci natrafiłem na rury 38x2mm stalowe. Patrzałem na swój obecny rower i w sumie mam takie rurki nawet aluminiowe, ale czy taki rozmiar byłby dobry do budowy trika?. Na większości obrazków te rury wydają się grubsze
-
Dzień dobry. czy któryś z forumowiczów by mógł udzielić/pomóc w zaprojektowaniu mocowania koła?
(http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543574641288498)
chodzi mi o ten szary element. Samo mocowanie osi jest proste do wymierzenia, mocowanie do drążka skrętu również, natomiast nie mam pojęcia jak tam zainstalować mocowanie hamulca
[...]Proszę tutaj o poradę ludzi którzy maja tarcze w triku o podanie wymiarów jak to zostało wykonane
Nie mam tarczówek w trajku ale sądzę że tu jest proste rozwiązanie - wystarczy zwykły kątownik który przykręcisz do zwrotnicy:
http://www.delorenzi.altervista.org/foto-grandi/046.jpg ----> więcej zdjęć jest tu: http://www.delorenzi.altervista.org/E-Y-realizzf.html
Jeszcze jedno mnie zastanawia, natomiast rury. Przeglądając w sieci natrafiłem na rury 38x2mm stalowe. Patrzałem na swój obecny rower i w sumie mam takie rurki nawet aluminiowe, ale czy taki rozmiar byłby dobry do budowy trika?. Na większości obrazków te rury wydają się grubsze
Jednoramienne przednie wahacze i alu 38x2 jest za cienkie. Gdy ma to być z alu to muszą być "pały" co najmniej 45 mm, 3mm grube. Aluminium powinno być odprężane po spawaniu - więc jak weźmiesz ramę pospawaną wprost od spawacza i wsiądziesz na rower to lepiej przewymiarować. Yin twierdzi że malowanie proszkowe "automatycznie" odpręży alu. Nie wiem czy zamierzasz malować proszkowo. Ani nie wiem czy wiesz - Danielasty - ale niektóre stopy aluminium potrafią tracić nawet 40-50% wytrzymałości w miejscach spawanych i dlatego wysoce zaleca się odprężanie spawów żeby przywrócić poziom wytrzymałości do 90-95%. Taka jest "mechanika" alu. A właśnie nie wiadomo co Ci spawacz powie w tej kwestii. Aluminium z czasem się samo "naturalnie" odpręży ale to trwa tygodnie i jak wsiądziesz na "świeży" rower to tej wytrzymałości spawanego alu "nie może Ci zabraknąć".
-
Mam pytanie odnośnie (też) mocowania przednich kół. http://www.delorenzi.altervista.org/foto-grandi/046.jpg dokładnie chodzi mi o te elementy(śruby) wystające z czerwonej ramy. Wyglądają na śruby z uchem (łożyskowanym?). Jak się taki element nazywa? Ewentualnie gdzie można takie dostać...bo w znaczny sposób ułatwia mocowanie koła (przynajmniej w mojej opini:)
Przepraszam, nie zauważyłem postu Macieja na poprzedniej stronie. Już pytanie nieaktualne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natrafiłem przed chwilą na takie oto rozwiązanie które znacznie ułatwia sprawe z dwoma chamulcami podłączonymi do jednej klamki
http://e-bmx.pl/opis/1636219/dzwignia-hamulca-dwulinkowa.html
-
Dzień dobry. Czy projektowanie wahacza na przód ma wpływ na skok?. Tzn damper będzie 2x po 165mm dający skok 3,8mm. lecz w rowerkach pionowych, dodatkowe wahacze na tyle powiększają skok do 90-120mm przy tym damperze, jak to wygląda w trajkach?
Gdzieś na forum znalazłem tutaj pewną część, jest to "sworzeń?" "koło z gwintem" do mocowanie układu kierowniczego wygląda mniej więcej tak " O- " jak to poprawnie się nazywa?
@mały błąd
nie 3,8mm tylko 38mm - miałem na myśli 3,8cm
-
główka cięgła
co do skoku to na pewno nie 3,8 mm musiała by być jakaś mega twarda sprężyna taki amorek ma przynajmniej ze 30 mm
mocowanie amora ma duży wpływ na jakość zawieszenia jak i na skok, wszystko zależy od dzwigni
-
Dokładnie. Wahacze to nic innego jak dźwignie. Proste, czasem bardziej skomplikowane układy. Odpowiednia wiedza powinna być w podręczniku do fizyki dla 5 klas podstawówki.
Musisz znać parametry sprężyny, skok itp...
Jeśli chcesz coś konkretniejszego, to poszukaj w starych książkach motoryzacyjnych opisy zawieszeń. Generalnie przy 2 wahaczowych konstrukcjach od punktu zaczepienia i długości poszczególnych wahaczy dużo zależy :P. Odpowiednie zawieszenie podczas skrętu niweluje efekt znoszenia opony ...
PS. Czy naprawdę nie ma polskiego słowa i trzeba klnąć (http://portalwiedzy.onet.pl/140552,,,,klac_klnac,haslo.html) : "damper"?
-
A co w tym "damper" złego? Jeśli bym mówił o amortyzowanym przodzie to każdy by pomyślał od razu o widelcu amortyzowanym. Przecież dziwnie jest mówić "Chcę założyć tylny amortyzator na przód roweru" skoro można potocznie nazwać Damperem
-
Dobry wieczór. Faza projektu ramy, zawieszenia zakończona. - Czekamy na fundusze
Zastanawiam się nad korbą. Mimo że Bydgoszcz leży w terenach nizinnych, to jak na ironie mam pełno górek koło siebie. Będzie to konstrukcja stalowa na kołach 20x2 / 26x1 granicząca z 18-20 kg. Czy blaty od zwykłego roweru 44-11 na przodzie i 11-34 nie będzie za mało? Ogółem się martwię o górki, czy na większych ( szosowych ) blatach zdołam w ogóle podjechać po nią. Druga strona problemu to prędkość. Moim celem jest 30-35km/h na prostej przy lekkim wysiłku. Na obecnym mtb utrzymuje tyle na małych blatach bez problemu.
-
Miałem sobie z Tobą pogadać na rajdzie - niestety trasa mnie zabiła i od połowy trasy śmigałem asfaltem zamiast taplać się w błotku ;)
-
Czy blaty od zwykłego roweru 44-11 na przodzie i 11-34 nie będzie za mało?
Jak dobrze poszukasz to może znajdziesz gdzieś szosowa korbę z trzema blatami, 44t w poziomie to imho za mało na zjazdach. Ja w poziomie 18-19 kg ( w zależności od ilości zabranego szpeju) jeżdżę na zestawieniu 53-39t i tył 11-34t i do tej pory wystarczyło na wszystkie śląskie trasy, nawet na piaszczyste przełaje gdzie oponki się trochę zakupywały.
-
Tak, 44 jest za mało na zjazdach, ale z drugiej strony czasami pod górkę 30t zębatka z 34t na kasety czasem jest za duża :D
Na kompromis weź korbę 44/33/22 i zmień dużą zębatkę na 48t, albo szosowy triple i kupić 24t na małą.
Jeśli ktoś znajdzie 24t zębatkę na BCD 74 w Polsce, niech się podzieli adresem, bo sam chcę kupić.
Za granica, na internecie zawsze są.
Pozdro
-
Dzień dobry. Czy projektowanie wahacza na przód ma wpływ na skok?. Tzn damper będzie 2x po 165mm dający skok 3,8mm. lecz w rowerkach pionowych, dodatkowe wahacze na tyle powiększają skok do 90-120mm przy tym damperze, jak to wygląda w trajkach?
Ja bym chętnie pogadał o tym zawieszeniu. To jest tak: damper o długości montażowej 165 mm i skoku 38 mm jest zamontowany do oczka wahacza, które to oczko jest np. 15 cm od osi obrotu wahacza. Oś tylnego koła znajduje się 45 cm od osi wahacza. Jeśli damper jest ustawiony pod kątem mniej więcej prostym do linii łączącej wspomniane oczko wahacza z osią obrotu (wahacza), to można Z PEWNYM PRZYBLIŻENIEM obliczyć z prostej proporcji skok tylnego koła:
skok dampera / odległość oczko-oś obrotu = skok tylnego koła / odległość oś t. koła - oś obrotu
W podanym przykładzie skok tylnego koła to około 114 mm, a wahacz ma tak jakby przełożenie 3:1. Dodatkowe dźwignie pośredniczące w układach jednozawiasowych (typu Kona) faktycznie dają dodatkowe przełożenie, ale celem tych dźwigni może być również zmiana przełożenia w miarę uginania się wahacza, i/lub względy konstrukcyjne pozwalające użyć innego kształtu wahacza/ramy głównej/umieszczenie dampera w innym punkcie. To powyższe też dotyczy systemów czterozawiasowych, które od jednozawiasów z dźwigniami pośredniczącymi różni jeden mały niuans, ponoć mający wielkie znaczenie.
-
wielozawiasowe wahacze dają większą sztywność zawieszenia, oraz wielozawias daje lepszą stabilność podczas hamowania -wahacz nie walczy z nogami ridera. W jednozawiasowych wahaczach stosuje się pływający zacisk hamulca przez co podczas hamowania wahacz nadal pracuje płynnie i przypczepność jest lepsza
-
Chyba z reaktywuje temat. Przez te 2 lata nabrałem doświaczenia, moje oczy widziało już sporo rozwiązań, poznałem technike spawanie jak i właściwości materiału, wiem już czego chce, stałą prace mam,
Więc tak na początek:
koła 20 cali przód x2 26 z tyłu
Amortyzacja tylna z marketowego rowerku
Szerokość wstępna 700mm
Hamulce na początek tył v-brake przód u brake bądź bęben
Fotelik będzie wyjmowany i wpinany na szybko zamykacz
Waga około 18kg
Profil stalowy ze ścianką 1 - 1,5mm
Układ kierowniczy jak na fotce poniżej
(https://lh4.googleusercontent.com/-U15rV4MaPtQ/TkvxnKrQwZI/AAAAAAAAFvc/KulmfJwzcMk/s800/uniframe%2520final%2520side.jpg)
myślę że sam układ jak i jego cena będzie w normie portfelowej. Rura sterowa 1 cal, u dołu płaskownik bądź cokolwiek aby trzymać oś koła i do tego dospawany z rurek układ kierowniczy z tym zagieciem na u brake
będzie wyglądać jak wyglądać, ale koszty niższe z kolei gdy będa fundusze to za adoptuje hamulce tarczowe bądź bęben jak ma Saurus