forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: adriansocho w Października 05, 2010, 08:33:29 pm

Tytuł: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 05, 2010, 08:33:29 pm
Hello,

   Tak jak pisałem w swoim przywitaniowym poście, przymierzam się do skonstruowania poziomej trajki. Ma to być rower oparty o plany trójkołowca delta wg Marka Utkina. W stosunku do oryginału przede wszystkim dodanie możliwości zmiany rozmiaru (rower nie tylko pod siebie), oraz zwiększenie przestrzeni ładunkowej przez umieszczenie osi obrotu bliżej siedzenia. Oto wstępny szkic:
 (http://img338.imageshack.us/img338/628/poziom1.png)

 Na początek mam garść decyzji:

 0. Czy ktoś ma taki rower? Chciałbym się przejechać.

 1. Czy koła 20"? Jakiego v-maksa mogę się na tym rowerze spodziewać, zakładając, że będę miał z przodu odpowiedni blat, gładkie opony itp? Jaki blat potrzebuję, aby z normalną kadencją jechać 30 kmph?

 2. Wybrałem zmianę odległości suport-siedzenie przez rozsuwanie ramy (po dwa profile alu, jeśli się uda to jeden wsuwający się w drugi, albo przesuwane względem siebie), żeby nie zmieniać odległości suport-przednie koło. Czy to dobry pomysł, ew. jakie są lepsze? Czy przesuwane siedzenie jest lepszym pomysłem?

 3. Jak dobrać kąt pochylenia zawiasu odpowiedzialnego za skręcanie? Sprawa byłaby łatwiejsza, gdyby skręcany był albo widelec, albo same koła na zwrotnicach, ale tutaj zawias jest w połowie roweru! Jak się będzie zachowywał rower, jeżeli źle dobiorę kąt (będzie zbyt stromy/zbyt łagodny)?

 4. Rower podoba mi się, ze względu na małe gabaryty, ale może kiedyś będę się chciał przesiąść na 26". Mogę zaprojektować całość pod koła 26", ale założyć małe koła. Czy oprócz wielkości kół łańcuchowych w korbach są jakieś wady tego pomysłu?
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: tomek70 w Października 05, 2010, 08:42:13 pm
na kółku 20" to nie wiem za dużo nie wyciśniesz ja miałem koło 24" przekładnia szosowa 53 zęby i wycisnąć 30 to raczej na normalnej kadencji się nie dało jest rozwiązanie przekładnia pośrednia czyli takie dwa kółka jak znajdę w necie fotkę to podrzucę linka  już znalazłem łańcuch idzie na zębatkę pośrednia a z niej dopiero napędza koło można w ten sposób szybko jeździć nawet rowerkiem na 20" kołach

http://picasaweb.google.com/adventuresofgreg/BestVariety#5340519284024980466

a tutaj z bliska

http://picasaweb.google.com/adventuresofgreg/CriticalPowerBlackBuilding#5118233548647122258
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 05, 2010, 09:23:54 pm
Jak widzę - zaczynasz prawie z tego samego miejsca co ja :) (mam na myśli koncepcję)

Odpowiedzi na 0 nie znam;
1:
a - przy znanej Ci kadencji musisz obliczyć proporcje blatu do którejś koronki;
b - zakładając, że obliczenia "a" dotyczą koła 26", a mają byś przeniesione na koła 20" - musisz przeliczyć proporcję obwodu koła (obwód 26" / obwód 20")
c - szukasz blatu, który ma ilość zębów równą ilorazowi blatu "a" i proporcji "b"
1a - montujesz przełożenie pośrednie tak jak proponował tomek70
2 - Twój pomysł jest najlepszy (nie ruszając fotelika nie zmieniasz położenia środka ciężkości)
3 - próby, próby, próby..
4 - w momencie skręcania na tylne koła będą działać potworne siły !! O ile koło 20" może je wytrzymać, o tyle koło 26" zusemkujesz w 5 minut :(
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Października 05, 2010, 10:59:01 pm

3 - próby, próby, próby..
4 - w momencie skręcania na tylne koła będą działać potworne siły !! O ile koło 20" może je wytrzymać, o tyle koło 26" zusemkujesz w 5 minut :(

Jak widzisz, nie ma lekko, oj nie ma  ;D

edit: zmęczony jestem i mi się pomyliło. Tamto było głupie i poszło do kosza  :P
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 05, 2010, 11:06:27 pm
Jak widzę - zaczynasz prawie z tego samego miejsca co ja :)
Tak, po co wyważać otwarte drzwi/powtarzać błędy?

Cytuj
a - przy znanej Ci kadencji musisz obliczyć proporcje blatu do którejś koronki;
Racja, zapomniałem o tym, chciałem liczyć od zera RPM z przełożeniami. Do zgrubnych oszacowań wystarczy proporcja i to średnic kół.

Cytuj
4 - w momencie skręcania na tylne koła będą działać potworne siły !! O ile koło 20" może je wytrzymać, o tyle koło 26" zusemkujesz w 5 minut :(

Aha, czyli te tylne koła muszą być mocniejsze. To zresztą nie jest problem, i tak zakładam robienie swoich piast.

Dalsze pytania:

5. Jaka jest najtańsza możliwość zdobycia piast pod tarczę (albo hamulec bębnowy/rolkowy) do jednostronnego mocowania? Na razie to widzę opcję kupienia przednich piast pod ośkę 20mm, koszt troszkę powyżej 100PLN/szt, bo ośce 9mm mocowanej jednostronnie bym nie ufał. Za tą cenę to mogę sobie sam wystrugać piastę z ośką jaką chcę (łożyska maszynowe wsuwane do korpusu piasty od strony przeciwnej niż mocowanie tarczy, więc średnica zewnętrzna łożysk może być spora).

6. Jakie są zwyczaje przy domowym wykonywaniu siedzenia, czy zdarza Wam się pożyczać komuś swoją ukochaną sprawdzoną i wypolerowaną formę do leżaka w nadziei, że nie podrapie?


Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: storm w Października 05, 2010, 11:39:36 pm
1. Ja kręcę na ogól 60-75 rpm (tyle mi wychodziło i było wygodnie podczas testu wysiłkowego niedawno), prędkość na zębatce 52-13 około 29-30 wygodnie, potem już młynek. Przy 52-11 jestem w stanie wyciągnąć 34-38 (ale to ostatnie już młynkuję). Dlatego albo wchodzisz w duuuży blat (60?), albo używasz większego koła.
2. Przesuwany support chyba prostszy nieco w konstrukcji...

Dlaczego delta a nie trike? W sensie z 2 kołami z przodu, a nie z jednym? Dajesz 1 koło napędzane z tylu może to być już 26 czy 28 czy 29 i mieści się IMHO bezproblemowo.

Jeśli chodzi o fotelik - ja kupowałem I sztukę do starego bajka u Jarka w http://sklep.poziome.pl/ a II sztukę dostałem z Landryną. I tak, próbowałm sam klecić fotelik, ale osobiście bez dobrej formy i sprawdzonej technologii - nie polecam. I apropos fotelika - zalecam uwzględnienie mocowania do ramy poprzez gumowe podkładki po obu stronach laminatu - ja już mam za sobą klejenie fotelika i nie polecam nikomu.

I dalej co z:
- hamulcami?
- bagażami? (sakwy/kufer?)
- jakakolwiek amortyzacja? (przejedziesz sie kilka razy sztywniakiem i zapragniesz ją mieć)
- jakie opony?
- jaki materiał? (polecam programik Frame2D do obliczania wytrzymałości konstrukcji)
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: technolog1 w Października 06, 2010, 08:34:25 am
Witam
Konstrukcja o której mowa została zbudowana przez kolegę o kszywie Dziadu ze Świdwina (zachodniopomorskie)
I to nawet w dwóch wersjach tu link:http://poziome.republika.pl/techno8.htm.
Ja osobiście zbudowałem trójkołowca 3 x 20" wzorowanego na konstrukcji typu python.
Coś tak jak ten: http://www.python-lowracer.de/pics/gallery/Nobuo%20Delta.jpg
tylko na mniejszych kołach. Zasada jest taka  im oś obrotu zawiasu jest dalej od punktu styku koła z gruntem
tym skręcanie jest trudniejsze.
 Pozdrawiam T1
 
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 06, 2010, 09:54:12 am
Do wypowiedzi technolog1 dodam, że im środek ciężkości jest położony dalej od owej osi tym konstrukcja ma większą tendencje do pogłębienia pochylania. Ideałem byłoby, gdybyś środek ciężkości mógł umieścić na osi obrotu. Tu masz propozycję, która spełnia ten postulat: http://www.freepatentsonline.com/4432561.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4432561.pdf).

A tu masz coś o kadencji i przełożeniach:
http://www.cycletech.us/gears/index.html (http://www.cycletech.us/gears/index.html),
http://www.recumbents.com/wisil/gearinches.asp (http://www.recumbents.com/wisil/gearinches.asp),
http://www.wrower.pl/programy/GearCalcPro1.4/gcp14.zip (http://www.wrower.pl/programy/GearCalcPro1.4/gcp14.zip),
http://www.wrower.pl/programy/BicycleGearCalculator/gearca32.zip (http://www.wrower.pl/programy/BicycleGearCalculator/gearca32.zip)
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: PrzemO w Października 06, 2010, 11:20:59 am
Tu masz propozycję, która spełnia ten postulat: http://www.freepatentsonline.com/4432561.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4432561.pdf).


Uuuuu, fajny ten trike. Oczywiście koncepcja do lekkich modyfikacji, ale pomysł "hamaka" poraża prostotą i genialnością. Dorzucić do tego full suspension i jazda..... ;D

Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 06, 2010, 11:36:59 am
Kiedyś siedziałem kilka dni i przeszukiwałem http://www.freepatentsonline.com/ (http://www.freepatentsonline.com/) - bardzo upierdliwa robota, ale znalazłem kilka perełek. Jak tylko znajdę pena na którym mam to zapisane - zapodam w wątku http://forum.poziome.pl/index.php?topic=669.msg9211#msg9211 (http://forum.poziome.pl/index.php?topic=669.msg9211#msg9211). Na tym penie mam całe swoje "poziome" archiwum, i gdzieś mam fotki wykonanego rowerku :)
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 06, 2010, 07:21:25 pm
Zasada jest taka  im oś obrotu zawiasu jest dalej od punktu styku koła z gruntem
tym skręcanie jest trudniejsze.

To jest ważna informacja.

Jest jeszcze jedna sprawa. Ten rowerek (Cyklomobil Marka Utkina) ma taką zaletę, że przód oraz rider przechyla się na zakrętach. Wiadomo jaka to jest zaleta. Konstruktor takiej trajki może umieścić oś obrotu dalej od fotela = bliżej od osi tylnych kół, albo odwrotnie. Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale wydaje mi się, że im oś obrotu jest dalej od fotela, tym na zakręcie (w przechyle) środek ciężkości się przesuwa w bok. Porównując skręcenie kół (roweru?) o taki sam kąt. Oznacza to większą stabilność roweru. Tyle, że odsuwanie tylnych kół od środka ciężkości owej stabilności nie dodaje - tutaj by się przydał rysunek, ale myślę, że wiecie o czym piszę.
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 06, 2010, 07:38:42 pm
Tak to jest w teorii (przy okazji - zerknij na 13 wypowiedź w wątku http://forum.poziome.pl/index.php?topic=644.0 (http://forum.poziome.pl/index.php?topic=644.0)), ale tu właśnie jest malutki haczyk -> różnica 1 stopnia czy 1 centymetra jest dla tej konstrukcji decydująca. Nastaw się na zrobienie rowerku testowego, i to najlepiej o konstrukcji pozwalającej na zmianę kątów czy wymiarów bez spawania, i dopiero na bazie dopieszczonej ramiy "testowej" zrób rowerek docelowy.
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: technolog1 w Października 07, 2010, 08:16:07 am
Witam
W pierwszym przybliżeniu tak wygląda ale jak się spojrzy dokładniej to:
Im większa prędkość roweru tym mniejszy kąt skrętu a siła odśrodkowa jest większa..
Wszelkie konstrukcje uzależniające pochylenie od kąta skrętu mają tę wadę.
Sens mają tylko układy z serwomotorami sterowane elektronicznie.
tylko że nie mam pojęcia kto mogłby to w Polsce zrobić.
Pozdrawiam T1
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Października 07, 2010, 04:27:18 pm
ja  :P
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: technolog1 w Października 07, 2010, 04:41:45 pm
Łał! :o :o :o
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: cyqlop w Października 07, 2010, 05:06:52 pm
sprawa nie jest taka trudna

wystarczy akcelerometr jako miernik pochylenia (siły odśrodkowej)
akumulator
jakiś serwo mechanizm
i procek który to wszystko wysteruje

zrobić amortyzowany przód i dać amortyzatory tak jak w http://rydze.internetdsl.pl/trixo/

Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 07, 2010, 06:03:19 pm
Z tymi serwomotorami i akcelerometrami nie powinno być tak trudno, przecież już taka technologia jest w komórkach (moja ma akcelerometr), padzie Wiimote i wielu rzeczach. Na razie eksperymentalny widelec Cannondale'a Simon mający tylko elektrycznie sterowane zaworki w kąpieli olejowej ma zmianę stanu 163 razy na sekundę, więc da radę.

To tylko wypowiedź dla udzielenia się w tej kwestii, bo ja się tym zajmował nie będę.

Kolejne pytanie: amortyzacja. Wiem, ze się przydaje nawet jak jezdzimy tylko na szosie. W rowerach MTB juz dawno uznano, ze amortyzacja samego siodełka to nie jest rozwiązanie (chocby dlatego, ze często się jedzie na stojąco, ale nie tylko). A w poziomie, dla celów zjezdzania z krawęznika i łykania dziur amortyzacja samego lezaka wydaje mi się dobrym pomysłem: są jakieś przeciw? Planuję "skok" siedzenia rzędu 5cm, amortyzacja za pomocą zaadoptowanego tylnego dampera spręzynowego w stylu z allegro za 32PLN, bez tłumienia, regulacja twardości za pomocą zmiany punktu zamocowania tegoze dampera. Co o tym myślicie?
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Yin w Października 07, 2010, 09:40:49 pm
Kolejne pytanie: amortyzacja. Wiem, ze się przydaje nawet jak jezdzimy tylko na szosie. W rowerach MTB juz dawno uznano, ze amortyzacja samego siodełka to nie jest rozwiązanie (chocby dlatego, ze często się jedzie na stojąco, ale nie tylko). A w poziomie, dla celów zjezdzania z krawęznika i łykania dziur amortyzacja samego lezaka wydaje mi się dobrym pomysłem: są jakieś przeciw?

Dobry pomysł, choć jak planujesz jakieś dłuższe zjazdy na szutry lub większe prędkości na asfalcie* to warto zastanowić się nad wahaczem. Amortyzacja pod siedzeniem jest prostsza w wykonaniu, co pewnie tez nie jest bez znaczenia.

*Jakiś 1-2 miesiące temu zjeżdżając z większej nieznanej górki wykonałem pierwszy lot poziomem (dzięki ekipom drogowym każdy może zostać Małyszem :) ). Gdyby nie amortyzacja zaliczył bym pewnie glebę / rów.   

Planuję "skok" siedzenia rzędu 5cm, amortyzacja za pomocą zaadoptowanego tylnego dampera spręzynowego w stylu z allegro za 32PLN, bez tłumienia, regulacja twardości za pomocą zmiany punktu zamocowania tegoze dampera. Co o tym myślicie?

Podobne rozwiązanie stosuje się czasem w rowerach chopper, alternatywnie możesz dać sztycę amortyzowaną (choć te podobno z czasem łapa luzy).
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 09, 2010, 09:01:34 pm
mpalternatywa - sorki, ale nie mogę znaleźć obiecanych fotek :'(..
W zamian zamieszczam fotki podobnych konstrukcji -> adriansocho - może jednak zmienisz zdanie?..
(http://img692.imageshack.us/img692/7654/tcr11.th.jpg) (http://img692.imageshack.us/my.php?image=tcr11.jpg)   (http://img101.imageshack.us/img101/7349/tcr12.th.jpg) (http://img101.imageshack.us/my.php?image=tcr12.jpg)   (http://img401.imageshack.us/img401/7271/tcr13.th.jpg) (http://img401.imageshack.us/my.php?image=tcr13.jpg)   (http://img294.imageshack.us/img294/3535/tcr14.th.jpg) (http://img294.imageshack.us/my.php?image=tcr14.jpg)   (http://img824.imageshack.us/img824/6009/tcr15.th.jpg) (http://img824.imageshack.us/my.php?image=tcr15.jpg)   (http://img683.imageshack.us/img683/2730/tcr1plan.th.jpg) (http://img683.imageshack.us/my.php?image=tcr1plan.jpg)
(http://img100.imageshack.us/img100/9725/x11y.th.jpg) (http://img100.imageshack.us/my.php?image=x11y.jpg)   (http://img835.imageshack.us/img835/7314/x12d.th.jpg) (http://img835.imageshack.us/my.php?image=x12d.jpg)   (http://img4.imageshack.us/img4/3425/x13b.th.jpg) (http://img4.imageshack.us/my.php?image=x13b.jpg)   (http://img842.imageshack.us/img842/5011/x14ym.th.jpg) (http://img842.imageshack.us/my.php?image=x14ym.jpg)   (http://img407.imageshack.us/img407/7867/90899377.th.jpg) (http://img407.imageshack.us/my.php?image=90899377.jpg)
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 09, 2010, 10:25:55 pm
Rumcajs, ja nie mogę znalezc posta, w którym mnie przekonywałeś do czegoś, czy chodzi o zrobienie wpierw prototypu?

Dobrze wygląda ten pierwszy rowerek, tyle, że kierownica nijak się ma do skręcania - skręcanie balansem ciała.

EDIT: Jednak kierownica skręca tyłem za pomocą cięgien.

Na razie to widzę, że tylne koła będą 20", z przodu spróbuję wsadzić 24". Raczej konstrukcja dopuszczająca zmianę kół 20 -> 26" nie ma sensu - lepiej zrobić ramę dwa razy, na początek robiąc prototyp. Myślę, ze przód na większym kółku będzie sobie jakoś radził, tylne koła są blizej fotela i są mniejsze i one mogą być opcjonalnie amortyzowane.

Wcześniej dopuszczałem mozliwość, ze jak całość będzie dobrze jezdzic a mi się będzie nudzić to zrobi się napęd elektryczny do tyłu, ale prowadząc rozwazania teoretyczne zauwazyłem, że na pewno nie da się obu tylnich kół połączyć sztywną ośką.
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 10, 2010, 07:36:18 am
Rumcajs, ja nie mogę znalezc posta, w którym mnie przekonywałeś do czegoś, czy chodzi o zrobienie wpierw prototypu?
Dobrze wygląda ten pierwszy rowerek, tyle, że kierownica nijak się ma do skręcania - skręcanie balansem ciała.
EDIT: Jednak kierownica skręca tyłem za pomocą cięgien.

Nie przekonywałem, a jedynie starałem się zasugerować zmianę koncepcji ramy z Utkinowskiego "Cyklomobila" na taką, w której środek ciężkości nie jest tak daleko od osi skrętu/łamania ramy, natomiast zrobienie prototypu będzie dobrym pomysłem.
Te 6 fotek z pierwszego rzędu z mojego poprzedniego postu to jest ta sama koncepcja (podwójnie łamana rama), tyle że na pierwszej fotce jest kierownica pod fotelikiem (tak na gorąco - pierwszy z brzegu wynik Google o tym rowerku: http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/09-11-04.html (http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/09-11-04.html)). Kierownica nie steruje tyłem a przodem, tył ustawia się "automatycznie" do kąta (pochylenia), jaki tworzy się podczas skręcania (przeanalizuj ostatnią fotkę w pierwszym rzędzie) :)
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w Października 10, 2010, 08:22:21 am
Cytuj
Nie przekonywałem, a jedynie starałem się zasugerować zmianę koncepcji ramy z Utkinowskiego "Cyklomobila" na taką, w której środek ciężkości nie jest tak daleko od osi skrętu/łamania ramy, natomiast zrobienie prototypu będzie dobrym pomysłem.

Aha, to ja już chyba się na to zdecydowałem. Oś skrętu będzie przecinać płaszczyznę gruntu w pobliżu przedniego koła, a zawiasy skręcające będą przy górnej i przedniej krawędzi fotelika (w przybliżeniu).
Tytuł: Odp: Planowany poziom - trike
Wiadomość wysłana przez: Rumcajs1 w Października 10, 2010, 08:34:29 am
Mam nadzieję, że nie będziesz żałował ;D