forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Neverhood w Sierpnia 26, 2010, 07:00:01 pm
-
Podchodzę do tematu budowy taniej piasty jednostronnej. Plan jest prosty. Bierzemy piastę przednią i zamieniamy jej oś na tą od pedałów. Widziałem gdzieś zdjęcia takiej przeróbki. Banalnie proste, ale nie jest tak pięknie. Po zgrubnym zmierzeniu piasta przednia ma odległość między miskami 70 ( pomiędzy widełkami długość 100). Natomiast oś pedałów (pomiędzy konusami) wynosi 50 - 65. Pedały mają różne szerokości. Zbadałem to na 3 parach, każda ma inną długość. Jest problem. Może na 2 zwoje gwintu da się to skręcić... Generalnie ośki są za krótkie. Jak to spasować? piasty do rowerów dziecinnych są węższe? szukać pedałów dla słoni? Macie jakieś pomysły?
-
Podchodzę do tematu budowy taniej piasty jednostronnej. Plan jest prosty. Bierzemy piastę przednią i zamieniamy jej oś na tą od pedałów. [...] Jest problem. Może na 2 zwoje gwintu da się to skręcić... Generalnie ośki są za krótkie. Jak to spasować? piasty do rowerów dziecinnych są węższe? szukać pedałów dla słoni? Macie jakieś pomysły?
Tu jest "Hamerykanin" który zrobił piastę jednostronną z osi pedałów, pokazane jest wszystko od początku do końca:
http://www.youtube.com/watch?v=ZUzxohVQ-78 ----> przewiń na 03:19
-
oglądałem ten film te pedały starego typu kiedyś były takie w "ukrainach" i innych starych rowerach trzeba szukać na złomowiskach
-
tego mi było trzeba. Są to pedały metalowo gumowe, klasyczne. Kosztują 10zł/para, 5zł/oś - taniej niż oś do przedniej piasty. Jak widać są dostępne 2 modele . Ciekawe które są lepsze w tym zastosowaniu, trwałości. Dla potomności:
(http://img832.imageshack.us/img832/7592/ng5725dsc04271.th.jpg) (http://img832.imageshack.us/i/ng5725dsc04271.jpg/)(http://img843.imageshack.us/img843/1091/2rhb9rt.th.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/2rhb9rt.jpg/)
Przykładowe opisy z aukcji : UNIWERSALNE PEDAŁY ROWEROWE STALOWO-GUMOWE; Tradycyjne pedały rowerowe do rowerów miejskich, holenderskich, zabytkowych; Pedały retro gumowo-stalowe
Jak jeszcze znajdzie się korba stalowa w cenie biedronkowej, to taka nowa piasta (z gniazdem do montażu) może wyjść naprawdę tanio (ceny z aledrogo):
piasta 10zł
oś (pedał) 5zł
gniazdo koła(lewa korba stalowa) 8zł
-----------------------------------
23zł :P
EDIT:
wszystko nowe :-*
-
za nowe
edit:
jak to usunąć?
zgłoś do moderatora:"Wystąpił błąd!
Nie możesz zgłosić swojej wiadomości, to nie ma żadnego sensu! " Ja w tym widzę sens ::)
-
Przycisk ''Modyfikuj'' po prawej stronie nad postem.
W kwestii częsci, problem z nimi jest taki że są bardzo ciężkie (korba) i niektóre np. korba używają dosyć archaicznych rozwiązań mocowania (klin). Kojarzy mi się też że gwint w pedałach starego typu może być inny niż w nowych ale nie jestem na 100% tego pewien.
-
W kwestii częsci, problem z nimi jest taki że są bardzo ciężkie (korba) i niektóre np. korba używają dosyć archaicznych rozwiązań mocowania (klin). Kojarzy mi się też że gwint w pedałach starego typu może być inny niż w nowych ale nie jestem na 100% tego pewien.
Hm, ale jakie znaczenie ma standard mocowania na osi suportu jeśli potrzebna jest tylko część z gwintem?
A gwint pedałów jest na szczęście taki sam - 9/16" x 24 TPI.
-
Jak jeszcze znajdzie się korba stalowa w cenie biedronkowej, to taka nowa piasta (z gniazdem do montażu) może wyjść naprawdę tanio (ceny z aledrogo):
piasta 10zł
oś (pedał) 5zł
gniazdo koła(lewa korba stalowa) 8zł
-----------------------------------
23zł :P
EDIT:
wszystko nowe :-*
Jak masz czas to na wszelki wypadek sprawdź sobie też ceny piast BMX (najlepiej żeby były na 36 otworów - są takie, przeważnie jednak BMX piasty są na 48 otwory). Ich osie są banalne do adaptacji na "jednostronną piastę". W przypadku pełnej osi BMX 14mm można by ją wydrążyć bo sporo (pełna 14mm oś) waży. Są tez osie o mniejszej średnicy i spokojnie "dadzą radę". Ale faktycznie ta metoda z zastosowaniem osi z pedałów będzie pewnie najtańsza.
-
Z racji tego ze mnie wzielo na jednostronne mocowanie koła, a ze samo koło to nie wszystko, konieczny tez jest hamulec wiec mam pytanie : czy przednia piasta pod vbrake ma taka sama długość osi jak piasta pod tarcze? A dokładniej czy oś z pedału będzie wystarczJaco długa do osi pod tarcze ?
-
Gemsi: piasta pod v-ki ma taką samą szerokość jak piasta pod tarcze. Ja osobiście używam piasty bitex pod oś 12mm, ale można zmienić w niej łożyska na takie pod oś 15mm. Ośkę zrobi ci każdy tokarz. Łożyska kosztują parę zł. Piaste kupiłem u Kamila z Velokraftu.
-
Wytoczy ale nie utwardzi. Wszystkie ośki piast są utwardzane.
-
Wytoczy ale nie utwardzi. Wszystkie ośki piast są utwardzane.
no ale w razie jakby co to chyba da rade lekko podtoczyc oś korbowodu ? bo sa dwie szkoly na piaste jednostronną, na osi korbowodu i na osi pedała,
bede testował jedno i drugie, poki co na jakiejs taniej piascie
-
Wytoczy ale nie utwardzi. Wszystkie ośki piast są utwardzane.
no ale w razie jakby co to chyba da rade lekko podtoczyc oś korbowodu ? bo sa dwie szkoly na piaste jednostronną, na osi korbowodu i na osi pedała,
bede testował jedno i drugie, poki co na jakiejs taniej piascie
Akurat stoczysz to utwardzone i zostanie miękkie. To miękkie można nawęglić i zahartować. W garażu też się uda, ale jak Twoje zdrowie i bezpieczeństwo innych ma być uzależnione od "uda się, albo nie".....
Są gotowe piasty jednostronne.
-
oj, od razu utwardzane ośki, wystarczy wziąć lepszą stal np. 41Cr4 (dawne 40H) i już, można lekko ulepszyć. Z tego jest ośka D12mm w moim IMK P7 i trzyma się.
-
Nie wiedziałem gdzie to wrzucić, więc padło na ten temat.
Fiński rower - jednobelkowiec z piastą jednostronną na tył: KLIK (http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm)
-
Fiński rower - jednobelkowiec z piastą jednostronną na tył: KLIK (http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm)
Fajne rozwiazanie. Nawet proste. Tylko wytoczyc os i juz.
(http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer13.jpg)
Ale tak przspawana glowice, to bym raczej nie radzil ;)
(http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer21.jpg)
-
Oto piasta jednostronna z mojej nowej fabrycznej chińskiej przyczepki towarowej. Jak widać osią jest śruba imbusowa fi 10. Z drugiej strony klasyczny konus rowerowy z tylnego koła (grubsza oś). Gwint standardowy rowerowy, a więc drobnozwojowy. Jakby poszukać takich śrub o zwiększonej twardości (np. 10.9) to byle konus rowerowy( czy oś ze sklepu za rogiem produkcji CE) ma szanse przeżyć.
(http://img828.imageshack.us/img828/8742/imag0005au.th.jpg) (http://img828.imageshack.us/i/imag0005au.jpg/) (http://img155.imageshack.us/img155/3593/imag0006pj.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/i/imag0006pj.jpg/)
Ale tak przspawana glowice, to bym raczej nie radzil ;)
A to niby dlaczego?
-
Ale tak przspawana glowice, to bym raczej nie radzil ;)
A to niby dlaczego?
90% szansy na to że z czasem pęknie od dołu obok spawu. Główka ramy to zbyt mocno obciążone miejsce na takie rozwiązania.
-
Yin, ale w 1 rurowych rowerach pionowych występuje takie samo połączenie.
-
Yin, ale w 1 rurowych rowerach pionowych występuje takie samo połączenie.
Tylko że ten koleś ma pospawaną tylko połowę ;)
Nawet tam gdzie rurka głowicy jest w głównej z jednej części, i jest pełen spaw dookoła, to nawet tam pęka,
a nie tu gdzie jest połowa.
Ten rowerek jest wzorowany na Losny, a Losna jest z alu, ma większe i grubsze rury, i do tego koła 20"
więc ukoszenie rury głównej nie jest aż takie ja na większe koła jest potrzebne(a i w dodatku między rurą a piastą ma kasetę! Losna jest fwd), więc tam mamy głowice w głównej rurze, pełen spaw, a nie że wystaje poza i tylko częściowy spaw.
Wytrzyma to, tylko pytanie ile ;)
Pozzz
-
Dokładnie tak :) Z innej beczki takie zawieszenie tylnego koła to chyba sztuka dla sztuki - wagowo wychodzi podobnie jak widełki, a oska i łożyska są bardzie obciążone ( brak równomiernego podparcia).
-
a widział ktoś jakieś plany czy zdjęcia ale do przedniego koła?
-
Mój IMK P7 ma jednostronny widelec z przodu. Linki do mojego albumu na Picassa znajdziesz na Forum w wielu miejscach. Robiłem nawet opis mojego widelca i zastosowanej piasty (Bitex pod oś 12mm, z możliwością wymiany łożysk dla osi 15mm)
-
Po przebiegu 40km od nowości :
(http://img847.imageshack.us/img847/6199/imag0018wr.th.jpg) (http://img847.imageshack.us/i/imag0018wr.jpg/)(http://img13.imageshack.us/img13/2077/imag0015xi.th.jpg) (http://img13.imageshack.us/i/imag0015xi.jpg/)
Zrekonstruowałem to na bazie osi tylnego koła "10". Konusy od tylnego koła ( większa średnica bieżni niż od przedniego koła). Aby to działało zastosowałem mniejsze kulki 3.95mm. Kulki włożone luzem. Zewnętrzny konus jest wklejony na distal. Teraz koło można przykręcić jednostronnie za pomocą płaskiego klucza i nie wystaje tak jak z przeciwnakrętką. Miski zostawiłem fabryczne w tym plastikowym kole.
(http://img585.imageshack.us/img585/3133/imag0011ld.th.jpg) (http://img585.imageshack.us/i/imag0011ld.jpg/)(http://img62.imageshack.us/img62/8277/imag0016b.th.jpg) (http://img62.imageshack.us/i/imag0016b.jpg/)
I do przodu ...
-
Neverhood ale używałeś tych osi w przyczepce czy piastach przednich?
40km to niewiele. Może tym razem będzie lepiej?
Możesz pokazać zdjęcie całego koła z taka piastą?
Kombinuję trajka córeczce z kółkami 16" z przodu i tez taki mam pomysł ;)
-
OK - wiem już jak jej używałeś z innego wątku. ;D
-
Po rekonstrukcji , już chyba z 300 km nabiłem z tą przyczepką. Jest przyzwoicie dobrze. Co do przednich kół, nie zawsze oś fi 10mm w nie wejdzie (np. wigry 3). Ale w nowszych konstrukcjach często jest już oś 10. Jeśli chodzi o konstruowanie czegoś od zera np. mocowania jednostronnego koła, to skłaniam się do podejścia : "unikaj gwintów rowerowych".