forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Neverhood w Sierpnia 16, 2010, 09:44:14 pm

Tytuł: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Sierpnia 16, 2010, 09:44:14 pm
Z jakiej stali(rur stalowych) warto budować własny rower w warunkach garażowych? chromo... raczej odpadają. Ma to być w miarę łatwo spawalne(glutowane) elektrodą w garażu, dać się wygiąć na zimno(tanią giętarką do rur). Z tego co wiem, nie powinna być krucha. Oczywiście musi to być dość dostępne, popularne. Możecie mi podać dokładną nazwę stali oraz o co pytać się w sklepie?. To ma być stal konstrukcyjna, niskostopowa, wysokostopowa, węglowa ... ?
Tytuł: Odp: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: hansglopke w Sierpnia 17, 2010, 03:15:51 pm
Pytać możesz o każdą z nich, a kupisz to co aktualnie mają w sprzedaży. ;) Chyba, że zamówisz TIRa takich ekstra rur.
Jak chcesz mieć tanio, to nie ma co wydziwiać ze składem stopu. Im rura lżejsza, tym tańsza.
Tak na poważnie: Jaki rower chcesz budować, co byśmy mogli Ci pomóc?
Tytuł: Odp: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: kichnu w Sierpnia 17, 2010, 07:01:02 pm
Ja budowałem swoją poziomkę z rur zakupionych w http://www.dorsel.pl/ofirmie.htm (http://www.dorsel.pl/ofirmie.htm).
Jak byłem tam przed rokiem to można było kupić rurę w odcinku nawet 10cm.
Jeżeli chodzi o ofertę to trzeba zapytać na bieżąco co mają.
Jeżeli chodzi o samą stal, to są to stale niskostopowe o oznaczeniach np. ST35 lub podobne.
Ważniejsza jest jakość rury, czyli by była bezszwowa, walcowana na zimno(bezszwowa precyzyjna) są to rury dobrze trzymające wymiar czyli średnicę i grubość ścianki, oraz wytrzymałe. Ewentualnie może być walcowana na gorąco czyli rury przewodowe(stosowane np. w domowych instalacjach gazowych).
Nie polecam rur stosowanych w wysokociśnieniowych instalacjach hydraulicznych. Kupiłem taką na bagażnik fi 10x1mm, ale są chyba wykonane z innych stali- dobre do gięcia, ale z kiepską sztywnością(porównywałem z kupionymi w Dorselu. Oczywiście do budowy poziomki potrzebujesz rur cienkościennych, np ścianka 2-3mm. Oczywiście to i tak grube ścianki, ale z cieńszą   niż 2mm elektrodą raczej nie pospawasz.

Do spawania polecam elektrody do stali nierdzewnych http://allegro.pl/item1182087553_elektrody_do_stali_nierdzewnej_kwasowki_fi_2_0.html (http://allegro.pl/item1182087553_elektrody_do_stali_nierdzewnej_kwasowki_fi_2_0.html).
Sam nimi spawałem, idą lepiej niż dobre elektrody do stali niskowęglowych, można spawać prądem zmiennym(ja swój rower pospawałem spawarką wirową).
Tytuł: Odp: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Sierpnia 17, 2010, 09:07:01 pm
Celem jest rower towarowy typu długi jaś (long johny). np.  1  (http://www.bakfiets-en-meer.nl/wp-content/gallery/marjette-long-john/marjette-long-john-transportfiets-4.jpg), 2 (http://www.bakfiets-en-meer.nl/wp-content/gallery/marjette-long-john/marjette-long-john-transportfiets-4.jpg). Ma to być prosta( i bardzo tania) przeróbka na bazie małego roweru "składaka" na kołach 20", a zarazem  kompaktowym długim jasiem (długość taka jak zwykłej kozy 28"). Można to porównać do długiego, jednorurowego  roweru poziomego, z sterowaniem podsiodłowym. Grubość ścianki będzie duża, średnica ma być dostosowana do średnicy ramy dawcy. Potrzebuje jednak wiedzieć jaka to będzie stal, aby móc zrobić zgrubne obliczenia i wiedzieć czego mam szukać w sklepie. Moją literaturą jest mały poradnik mechanika z 56 roku więc oznaczenia, terminy mogą być troszeczkę inne ;D . Z grubsza do wyboru mam coś  takiego (rury) (http://www.centrostal.com.pl/CMS/rury_stalowe/rury_stalowe.html).
Dla potomności:
    * RURY STALOWE INSTALACYJNE
      czarne
      ocynkowane
       
    * RURY STALOWE PRZEWODOWE
      bez szwu
      ze szwem
      wzdłużnym i spiralnym
      izolowane
       
    * RURY STALOWE PRECYZYJNE
      bez szwu
      ze szwem
       
    * RURY STALOWE KWASOODPORNE
      bez szwu
      ze szwem
       
    * RURY STALOWE ŻAROODPORNE
       
    * RURY STALOWE KALIBROWANE
       
    * RURY STALOWE KOTŁOWE
       
    * RURY STALOWE KONSTRUKCYJNE

Generalnie temat powinien się przydać osobą chcącym zrobić swoje pierwsze konstrukcje.

PS. Na tym forum o dziwnych rowerach, chyba nie obrazicie się jeśli będę gnębił temat o jeszcze innych rowerowych dziwactwach. Na zwykłym forum rowerowym spawanie ramy oznacza naprawę popsutej masowej ramy. Na stronach o tematyce choperów, cruiserów spawają ramy, ale jedynym priorytetem jest finalny wygląd ramy ... Są nawet fora rowerów holenderskich,a transportowych brak.
Tytuł: Odp: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Sierpnia 18, 2010, 12:36:43 am
Moim zdaniem wybieraj RURY PRECYZYJNE BEZ SZWU Z USPOKOJONEJ STALI St3s (ewentualnie St4s).

Rura "bez szwu" oznacza proces technologiczny oraz jak sama nazwa wskazuje oznacza to że taka rura nie ma żadnego "szwu" wewnątrz. To widać gołym okiem jak się tylko zaglądnie "co jest w środku". Rury "ze szwem" oznaczają że taka rura powstała przez zgrzewanie zawiniętego arkusza (i jest owa pozostałość - widoczny "szew"). Szew jednak osłabia rurę. Są różne technologie produkcji rur (i w związku z tym różne są ich ceny). Na szczęście stal jest bardzo tania i rury bez szwu nie są strasznie drogie. Np. technologia produkcji rury "bez szwu" zabrzmi nieco dwuznacznie: są to np. "rury ciągnione z pręta". Rura wykonana bez szwu jest bardziej wytrzymała od rury ze szwem. W rowerze na konstrukcję warto wybierać rury bez szwu.

St3s to to stal niskowęglowa (niestopowa). Jest to stal tzw. "konstrukcyjna", "uspokojona". Wygina się w giętarce bez problemu.

Mamy też dodatkowe literki na które trzeba uważać:
- stal St3sX  - jest ona "nieuspokojona",  stosowana na spawane elementy konstrukcji do gr. 12,5 mm, i stosowana raczej na konstrukcje nie obciążone dynamicznie (np. wykonane z niej schody jeszcze ujdą, ale rama roweru raczej już nie).
- stal St3sY - stal półuspokojona
- stal St3s - stal uspokojona (można ją obciążać dynamicznie)

"Uspokojenie" stali też wpływa na jej wytrzymałość. Do stali dodaje się w hucie w ostatniej fazie np. krzem. Stal nieuspokojona (St3sX) zawiera max. 0,07% Si (krzemu) i ma mniejszą wytrzymałość zmęczeniową od stali uspokojonej St3s 0,1-0,35% Si (krzemu). Na odpowiedzialne konstrukcje (takie jak np. rama roweru) wybieraj stal uspokojoną.

Grubość ścianki - jak kierujesz się łatwością spawania (gruba ścianka daje "większą tolerancję" na ewentualne przepalenia) to bierz ściankę 2mm. Nie wiem jakiej średnicy jest "dawca" ale gdyby rury były o średnicy 15mm to faktycznie trzeba by dawać ściankę 5mm żeby to wytrzymało. Zakładam że rury w Twoim składaku mają minimum 30mm średnicy więc rura o ściance grubszej jak 4mm nie ma sensu - nawet przy specjalnym obciążaniu ramy bagażem/ towarem. Jak masz w planie wozić 100 kg samego bagażu to weź rury o ściance 3mm. "Zniesie wszystko". A jak ponad 150 kg samego bagażu to 4mm.

Wagę rury możesz obliczyć sobie korzystając z kalkulatora (tylko zmień na stal, bo jest ustawione na "brąz"): http://avanti-metale.pl/przelicznik.php .

Tu masz porównanie czystej "mocy" - czyli ile wytrzymałości na rozciąganie/ jaka jest granica plastyczności poszczególnych typów stali. W tym porównaniu  chodzi tylko o stale niestopowe - czyli zwykła rdzewna stal (żadne tam Cro-Mo, żaden tam Cro-Ni, itp):

- St0 - zaw. max 0,23 % C, Re = 165 -195 MPa,
- St3 - zaw. max 0,22 % C, Re = 195 - 235 MPa,
- St4 - zaw. max 0,24 % C, Re = 215 - 275 MPa,
- St5 - ok. 0,35 % C, Re = 255 - 295 MPa,
- St6 - ok. 0,45 % C, Re = 295 - 335 MPa,
- St7 - ok. 0,55 % C. Re = 325 - 365 MPa

Przy czym spawalność też jest w jakichś ramach. I to w sumie dosyć ciekawe (bo stale z większą ilością węgla są widocznie bardziej wytrzymałe ...).  Piszą wszędzie jedno i to samo na ten temat jakie panują zależności. I powielę ten schemat. Przyznam się że osobiście nawet nie spawałem "trudno spawalnej stali" więc zacytuję (bezmyślnie) to co inni piszą na jej temat. Zasada jest taka: "im więcej procentowej zawartości węgla tym gorzej daną stal się spawa".

Stale niskowęglowe - czyli stale o zawartości węgla do około 0,3%C są dobrze spawalne. Czyli stal St3s dobrze się spawa. Nie jest "mega wytrzymała ale jest łatwa w obróbce.

Stale średnio-węglowe - o zawartości od 0,3 do 0,6%C są trudniej spawalne (choć nie wiem w ząb co mają dokładnie Ci ludzie na myśli pisząc "trudne" - ???). Czyli stale St5, St6, St7 są trudnospawalane.

Stale wysokowęglowe - o zawartości powyżej 0,6%C i są to stale niespawalne. Mowa tu np. o gatunkach stali stosowanych np. na wały korbowe silników.

Chyba troszkę z rozpędu napisałeś Neverhood:

"Na stronach o tematyce choperów, cruiserów spawają ramy, ale jedynym priorytetem jest finalny wygląd ramy ..."

Chopper typu hardtail musi znosić obciążenia ciężkiego motoru + jeździec i wszelkie "impakty" i mimo że wygląd też jest tu pewnym kryterium, to moim zdaniem ciężki motor daje w d..ę sztywnemu wahaczowi. A goście nie bez powodu robią ramy motocykli właśnie ... ze stali St3s (bo to najłatwiejszy metal w obróbce żeby zacząć konstruowanie, nie jest co prawda strasznie mocny ale "daje radę").
Tytuł: Odp: Stal na tani rower
Wiadomość wysłana przez: hansglopke w Sierpnia 18, 2010, 09:26:33 am
Maciej dzięki za przypomnienie wiadomości o stalach. Jak człowiek chodził do szkoły to w jednym palcu takie wiadomości miał. Teraz nie potrzebne informacje się zabyły. U mnie w mieście kupuje się to co jest aktualnie na składzie i nie ma co wybierać z gatunkami stali. Cieszę się jak znajdę odpowiednie fi rury.