forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Sznurki => Wątek zaczęty przez: MaciejDlugosz w Maja 04, 2010, 11:42:51 pm
-
Dużo ciekawych danych na temat aerodynamiki motocykli (są też podane skrótowo parametry innych pojazdów jak samochody, rowery, rowery poziome z owiewką):
http://www.outyourbackdoor.com/article.php?id=623
(http://outyourbackdoor.com/Images/aero.moto.pics/1981-CV-Streamliner.jpg)
(http://outyourbackdoor.com/Images/aero.moto.pics/ewan-201.jpg)
(http://outyourbackdoor.com/Images/aero.moto.pics/nsu002-378.jpg)
(http://outyourbackdoor.com/Images/aero.moto.pics/baumm_deckchair.jpg)
-
Polecam poczytać o pojazdach Ecomobile
pierwszy link z Google: http://www.cybermotorcycle.com/euro/brands/ecomobile.htm
Co prawda silniki o pojemności powyżej 1000ccm to słabe "eco" ale to niesamowite sportowe maszyny :)
-
Jest jeden bardzo ciekawy przykład co może zrobić jeden genialny i zorganizowany człowiek w kwestii motocykli:
John Britten (już nie żyje) - stworzył praktycznie od podstaw motocykl który pokonywał najlepsze maszyny Ducati, Hondy, Suzuki, Kawasaki, Yamahy. Zaczynał od motocykla z dużymi osłonami:
(http://www.britten.co.nz/photos/images/big7.jpg)
Potem w jego konstrukcji aerodynamika nie była już wysunięta tak bardzo na pierwszy plan, ale mimo wszystko w "klasycznym układzie" (bez specjalnych osłon) uwzględnił kilka ważnych szczegółów (np. kształt przedniego widelca, przepływ powietrza pod siedzeniem kierowcy, "aerodynamiczny zadupek"). Odlewał ... cylindry w piecu garncarskim żony, robił szkielet owiewki w garażu. Wykonał z włokna węglowego: koła, bak paliwa oraz ramy. Pierwszy motor z ramą z włókna węglowego... rozpadł się w trakcie jazdy próbnej (pękło przy główce ramy). Gość pozbierał się po tym jak ledwo tylko motor wyjechał, zrobił lekkie "wheelie" i strzeliła rama. Przemyślał gdzie popełnił i naprawił błędy. I jego motor wymiatał za na zawodach wszystko co tylko jeździło.
http://www.britten.co.nz/
(http://img.youtube.com/vi/SaNgT5-yEdo/0.jpg)
(http://www.britten.co.nz/photos/images/sot2003a.jpg)
(http://www.britten.co.nz/photos/images/Remarkables.jpg)
(http://tpo.tepapa.govt.nz/Images/PictureWM/TPOPRO001800_WM.jpg)
-
John Britten i jego genialny w koncepcji jak i w praktyce motor nie był tak bardzo w temacie "aerodynamika motocykli", ale tym razem znalazłem coś najzupełniej w temacie. Pokazane jest dużo etapów konstrukcji, ciekawa strona.
Motocykl jest cięższy o 40 kg ale pali połowę mniej paliwa dzięki tej osłonie. Czyli wiatr pochłania energię:
http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike.htm
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image044.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image053.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image066.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image067.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image060.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image070.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image080.jpg)
(http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike_bestanden/image082.jpg)
-
http://www.craigvetter.com/pages/470MPG/Vetter%20Fuel%20Economy%20Contests.html ---> na tej stronie pokazane są różne konstrukcje i ich wyniki
A mistrzostwo świata?? Aerodynamicznie przygotowany motocykl o pojemności 125cc spalił ... 0,5 litra paliwa na 100 km (450mpg = 450 miles per gallon = 0,5l/100km):
(http://www.craigvetter.com/images/470MPG/1985%20FER/1985%20Open%20class%20images/1985-39-Spud-final.jpg)
(http://www.craigvetter.com/images/470MPG/1985%20FER/1985-Matsu-250-web.jpg)
Wywiad z kierowcą:
http://www.craigvetter.com/pages/470MPG/1985%20Matsu%20talks.html
Konstrukcje i osiągi są różne.Ten ciężki motocykl z silnikiem 700 cc (139 mpg) spala 1,7 litra na 100 km:
(http://www.craigvetter.com/images/470MPG/1985%20FER/1985%202-up%20Winners/1985-1-Aizawa-2-up-web.jpg)
Ten bardzo ciężki motor z 1100 cc silnikiem pali 2 litry na 100 km:
(http://www.craigvetter.com/images/470MPG/1984%20FER/1984--109-BMW-2up.jpg)
-
A teraz - jak zrobić aerodynamiczny motocykl? Proste - wystarczy skorzystać z doświadczeń Amerykanina. Przerobiona honda Helix (250 cc):
http://www.craigvetter.com/pages/470MPG/Last%20Vetter%20Fairing%20P22.html ---> tu jest wszystko krok po kroku. Motocykl będzie "niestety" dłuższy ale "stety" będzie dużo mniej palił. A osiągi "pod wiatr" też będą doskonałe.
(http://www.craigvetter.com/images/Last%20Vetter%20Fairing/2008%20Helix%20project/Cardboard-study-7.jpg)
(http://www.craigvetter.com/images/Last%20Vetter%20Fairing/2008%20Helix%20project/Helix%20P-23/First-door-42-web.jpg)
(http://www.craigvetter.com/images/Last%20Vetter%20Fairing/2008%20Helix%20project/Helix%20P-23/Side-Craig-foot-720.jpg)
-
Według mnie w sumie to bardziej motor, bo przestrzeń ładunkowa praktycznie żadna, jednoosobowy i nie do użytku w zimie (ze względu na niski prześwit):
http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/CalCom01.htm ----> źródło
Pali to 1,5 l/ 100 km. Są do kupienia kompletne plany tego "cudaka" za 35 USD (+/- 120 zł).
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/Images/CalCom%20Plans%20Cover.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/CalCom%20Images/Bridge%2080.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/CalCom%20Images/Keri%20Inside.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/CalCom%20Images/CC%20Road.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/CalCom%20Images/On%20Freeway.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/Images/CalCom%20In%20TrafficBW.JPG)
(http://www.canosoarus.com/03CalifCommuter/Images/Cacmutr3.jpg)
-
Nie wiem jak tam z aerodynamiką, ale na słynnego Quasar'a na pewno nie pada no i odpowiednik poziomego układu w motocyklach(FF)
http://en.wikipedia.org/wiki/Quasar_%28motorcycle%29
-
Akcent humorystyczny: http://www.youtube.com/watch?v=oSmtRFf62Ck