forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Galerie => Wątek zaczęty przez: Jakub S. w Kwietnia 17, 2010, 04:39:42 pm
-
Ponieważ poprzedni model ( http://forum.poziome.pl/index.php?topic=279.0 ) działał dobrze tylko dopóki nie trzeba było np. zmienić linki, stawiał pewne opory i miał niesymetryczną długość linek i pancerzy (różnice w sile przy bardzo mocnym hamowaniu pomimo precyzyjnych ustawień "na sucho") to postanowiłem zbudować coś nowego.
Nowy rozdzielacz jest umieszczony centralnie więc linki i pancerze mają w zasadzie identyczną długość. Brałem pod uwagę odpowiedni kąt wyjścia pancerzy (dla dobrego ułożenia), łatwą wymianę linek, płynną pracę, sztywność, masę no i oczywiście wygląd :)
Rozdzielacz ma przełożenie ok. 0,8 (dłuższa dźwignia od strony klamki), mniej więcej stałe choć w pewnym, chyba niewyczuwalnym, zakresie "mięknie" im dalej jest dźwignia (dąży do kąta prostego między linką a dźwignią i uciągu "na wprost").
Wykonany z polerowanej kwasówki 2mm (miała być zwykła szczotkowana nierdzewka ale tylko taki materiał mieli w warsztacie z nierdzewnych stali w tej grubości), tuleja pod łożyska (5x13x4mm) i oparcia pancerzy toczone z aluminium. Szacowałem przed wykonaniem masę na nieco poniżej 100g. Waga wskazała 98,8g dla kompletnego rozdzielacza :-)
Trudno mi dokładnie ocenić koszt. Wykonywałem 3 sztuki i wycinałem oraz toczyłem w tym samym czasie jeszcze inne drobiazgi ale jest to około 50 zł/sztuka bez łożysk (5 zł) i śrub, nakrętek (grosze).
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/00.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/01.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/02.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/03.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/04.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/05.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/06.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/07.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/08.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/09.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/10.jpg)
(http://www.saurus.net.pl/trike/rozdzielacz/11.jpg)
-
Saurus! A nie byłoby prościej kupić klamkę na 2 linki? I regulacja hamulców byłaby prostsza. HPV Velotechnik też takie stosuje, to nie jest fotomontaż:
(http://www.industrialbicycles.com/images/Phoenix%20Brake%20Lever%20Lg.jpg)
-
Byłoby _może_ prościej ale nie warto, nie dla mnie. Pomijając kwestię dostępności to wymusza na mnie rodzaj klamki (a ja mam klamkomanetkę na 4 palce i pasuje mi ona), nie daje zmiany dźwigni i nie całkiem wierzę w ten identyczny uciąg - wiem jak to działa, widziałem taką klamkę w KMX.
Poza tym to "sztuka dla sztuki", ja sobie lubię sam takie rzeczy projektować :-)
-
Gdyby ktoś był zainteresowany to w Necie można szukać takiej klamki pod nazwą "Twin pull V brake lever". Są klamki "lewe" i "prawe". Np. w Anglii:
http://www.sjscycles.co.uk/product-SJSC-Twin-Pull-V-Brake-Lever--Right-21412.htm
(http://www.sjscycles.co.uk/images/products/21412Thornright_l.jpg)
Sorry za OT ale do swego trajka planuję właśnie coś takiego założyć.
-
Aha - co do regulacji to jest ona przy każdym hamulcu, nie tylko przy klamce. Można precyzyjnie ustawić równą siłę.
-
Świetna robota, wrzuć na amerykańskie forum to się zamówienia posypia :)
-
Saurus! A nie byłoby prościej kupić klamkę na 2 linki? I regulacja hamulców byłaby prostsza. HPV Velotechnik też takie stosuje...
Jeśli chcemy być profesjonalni to prościej niestety nie mogłoby być z racji tego że uciąg linek w tej klamce faktycznie jest inny. Osobiście testowałem. Saurus ma rację. Klamka ta jest czasami stosowana do poziomych ale z braku lepszego rozwiązania. Prawdziwy powód stworzenia tej klamki to przeznaczenie do rowerów miejskich gdzie jedną ręką można kontrolować hamowanie. Dodatkowo użycie tej klamki powoduje głównie zwiększenie siły hamowania przód + tył ale w innych proporcjach, pełna siła hamowania z przodu + niepełna siła tylnego hamulca by nie zablokować koła.
Zatem chęć kontrolowania procesu hamowania w trike'u za pomocą jednej klamki będzie powodowała, zwłaszcza przy gwałtownym hamowaniu, efekt ściągania na jedną ze stron i żadna baryłka do regulacji nie pomoże. Jak dotychczas nie spotkałem się z jednorodną siłą naciągu obu linek, wszystkie modele które widziałem mają ten sam system w innej obudowie.
A rozdzielacz faktycznie pierwsza klasa.
Pozdrawiam
-
Saurus, Opatentuj to...może ci się poszczęści ;) na pewno znajdą się zainteresowani tym wynalazkiem...
-
Hamulce hydrauliczne można połączyć rozdzielaczem. A mechaniczne też. Można by też ... umieścić dwie klamki jedna pod drugą:
(http://www.roughriderz.co.uk/images/gallery/gallery112.jpg)
-
Trójkołowiec ze 2 tygodnie po zamontowaniu rozdzielacza stał ale od jakiegoś czasu intensywne testy. Hamulce się znów dotarły po ostatnim szlifowaniu/czyszczeniu okładzin, żylety a modulacja z takim przełożeniem w końcu jest idealna - nie potrzebuję używać SIŁY żeby mocno zahamować i mam dobrą kontrolę nad intensywnością hamowania. A hamulce równo ustawione hamują równo niezależnie od siły bo w końcu mam równą długośc linek i pancerzy.
-
Teraz dopiero przeczytałem - świetny pomysł z tym rozdzielaczem, tym bardziej, że od razu można zmienić przełożenie na lince. W jaki sposób wyciąłeś wszystkie płaskie elementy?
Ja rozważam możliwość złożenia trajka ala flevotrike, zastanawiam się nad zrobieniem hamulców w kółkach tylnych ala traktor - osobne dźwignie na lewe i prawe koło.
-
cięte plazmą lub laserem
-
Czy ktoś ma fotki rozwiązania, które jest omawiane w pierwszym poście? Zarówno w tym temacie jak i pokrewnych zdjęcia się przeterminowały :/
Od siebie dodam: http://www.wired.com/gadgetlab/2010/06/two-brakes-one-hand-how-to-stop-a-polo-bike/
-
Czy ktoś ma fotki rozwiązania, które jest omawiane w pierwszym poście? Zarówno w tym temacie jak i pokrewnych zdjęcia się przeterminowały :/
Od siebie dodam: http://www.wired.com/gadgetlab/2010/06/two-brakes-one-hand-how-to-stop-a-polo-bike/
Bardzo podobne rozwiązanie do tego z linka ale to nie są te zdięcia.
(https://lh3.googleusercontent.com/-6cAWsbkN9og/TUWuMAxpFnI/AAAAAAAADuY/ovhmxXS1ISk/s512/DSC_8574.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-ROhqw_ckfl0/TUWuLzTeWkI/AAAAAAAADuY/bttxQMY30nU/s512/DSC_8573.jpg)
lub
(https://lh3.googleusercontent.com/-LW4eMe4AE_g/TUWuLRysHqI/AAAAAAAADuY/REdwGLBPblM/s512/hamulec.jpg)
Zdjęcia o które pytasz ma zapewne Saurus - były na jego serwerze.
-
Takie rozdzielacze jak na dolnym rysunku często stosowane są w skuterkach 2T (do gaźnika i do dozownika oleju). Można kupić gotowca, tylko o ile pamiętam ma toto osiowe zakończenie (jak w przerzutce) a nie taką "hamulcową" beczułkę. A sprężyna jest zbyteczna, konieczne są już zamontowane na hamulcach :)
-
Dzięki za fotki i informacje.
Trochę mi zajęło zanim załapałem co to jest skuter T2 ;D
Znalazłem jeszcze takie rozwiązanie:
(http://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/quasi-pull.gif)
-
jeszcze coś takiego znalazłem, gotowiec:
MANETKA HAMULCA I GAZU Z LINKAMI MINI QUAD 49 CC
http://allegro.pl/manetka-hamulca-i-gazu-z-linkami-mini-quad-49-cc-i2201116922.html
-
Ja kilka dni temu dostałem taki patent:
(http://rydze.internetdsl.pl/trixo/grafika/klamka.jpg)
Nie ma problemu z nierównym ciągnięciem linek, dodatkowo wystający bolec ze sprężyną jest blokadą - działa jak hamulec postojowy.
Pozdrawiam
RYDZU