forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: MaciejDlugosz w Marca 28, 2010, 05:32:27 pm
-
Już zamieszczałem fotki tego wariatora, ale tym razem mam też króciutkie wideo:
http://www.youtube.com/watch?v=j0b7GlE05ro
http://picasaweb.google.com/lh/photo/gEYECkjfU3IbLm-l2hhODg?feat=directlink
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S26PxGxXEXI/AAAAAAAABtI/a4nRVQg_afs/s640/Zahnriemen.JPG)
http://picasaweb.google.com/lh/photo/FMnyrAbKJqjMR8LbyPuYNw?feat=directlink
(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S3EeNeSOsfI/AAAAAAAABzA/So418SBoL9M/Hettlage1_2004_l.jpg)
http://picasaweb.google.com/lh/photo/edyUk9NsBpFRBbSwjaOltw?feat=directlink
(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S6tJfqjrFtI/AAAAAAAACZA/K3X9nLK_uo8/s640/Hettlage_1.jpg)
A komercyjnie dostępny model już był dostępny dawno temu, i była to prostsza wersja:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/GfGt3xnhByMZ82A56ZRMkA?feat=directlink
(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S3CzM-ZbcxI/AAAAAAAAByw/t1PoQtHDAs4/s576/Hagan_all_speed_Telegraph_l.jpg)
Wariator stosowany jest w skuterach. Z tym że w skuterach wariator jest z obydwu stron (koło napędowe i koło odbiorcze). W skuterach stosowany jest troszkę inny system - nie ma ząbków i pasek napędowy w skuterze klinuje się w "talerzach". No i w skuterach z tego powodu są straty energii i nikt nie kwapił się skopiować żywcem modelu wariatora ze skutera.
Moim zdaniem to rozwiązanie jest czymś doskonalszym niż przerzutki (cały czas łańcuch/ pasek idzie w linii prostej, łatwiej wyczyścić z syfu niż kasetę) oraz doskonalszym niż przekładnie planetarne (mniejsza masa, prostsza konstrukcja).
-
Czy ktoś już stosował takie rozwiązanie w praktyce?
Ciekawa rzecz, warto by było ją poznać z bliska.:)
-
A tu szczyt szczytów: mid-drive, 2 wariatory spięte ze sobą:
(http://patineto.smugmug.com/photos/37954300-L.jpg)
Pisałem do producenta (Hettlage), chciałem kupić jeden egzemplarz, ale każą mi czekać do kwietnia 2010, bo rzekomo wypuszczą zmodernizowaną wersję. Napiszę do nich w kwietniu i zobaczymy.
-
Nie wiesz czy wersja na pasek napędowy nie potrzebuje przypadkiem specjalnej ramy?
Przy okazji w temacie pasków: http://www.hcfr.pl/news.php?readmore=698
-
A tutaj eksperymenty robione (raczej) domową mtodą:
(http://miguelations.com/Photos/Inventions/CVT283x290.jpg)
http://miguelations.com/cvt.htm
-
Nie wiesz czy wersja na pasek napędowy nie potrzebuje przypadkiem specjalnej ramy?
Firma "Santos" nie robi specjalnych ram choć montują te paski rozcinając jedną widełkę i wstawiając takie coś:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/LehPxazjKPFw8u2loVANMg?feat=directlink
(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S6-_ATCQR7I/AAAAAAAACbQ/QG0Kdd-LCpA/Zdj%C4%99cie%28135%29.jpg)
http://picasaweb.google.com/lh/photo/bYlQ9UWxHLkDo9qua8Hkeg?feat=directlink
(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S6-_AQ90ZZI/AAAAAAAACbU/mStNGw5F5Yg/Zdj%C4%99cie%28136%29.jpg)
-
Jakiś gość o imieniu Andrew Finkell skonstruował wariator i zaprezentował go na jakichś targach/ pokazach:
(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S6c4EbDCKFI/AAAAAAAACYQ/nMB7oIECsJ4/Andrew%20Finkell%20drive.jpg)
-
w sumie to przymierzam się do zrobienia rolki napędowej na zasadzie wariatora i poszukuje inspiracji, jak masz maciej jakieś fotki jakieś to wklej
tyle że moja rolka ma działać na zasadzie siły odśrodkowej (i to chyba niemożliwe bo docisk do opony przewyższy siłę odśrodkową) i ma mieć 40 mm przy starcie i 70mm przy 2000 obr/min
-
Rozumiem że to do jakiegoś silnika. Potrzebowałbyś raczej zestawu talerzy i przeciwtalerzy jak w skuterze aby działały jako zespół jak w typowym skuterze a dopiero potem sztywnego przeniesienia na koło.
Przy napędzie na oponę można by kombinować ze stożkiem zamiast okrągłej rolki ale przesuw raczej wymuszony.
-
Hmmm. A może po prostu kupić silnik od jakiegoś skutera (oczywiście "dentkę")? Chociaż jak "maks" ma być przy 2k/min to trzeba będzie baardzo ciężkie rolki. Trochę przyszlifować od strony bloku, to i nawet obudowa zgrabna będzie :) Jedyny minus to waga tego rozwiązania (no sprzęgła bezwładnościowe "trochę" ważą)
-
Żeby maksymalne przełożenie było przy niższych obrotach wystarczy dać cięższe rolki w wariatorze. W takim sprzęcie da się jeszcze regulować zakres pracy sprzęgła odśrodkowego twardością sprężyn ale jeśli planujesz elektryczne wspomaganie to pewnie nie jest to ważne.
-
Jest takie rozwiązanie wariatora które jest proste jak but - trzeba tylko dobrać "właściwe tarcie":
(http://www.atzonline.com/cms/images/a02-04-21b.jpg)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Evans_friction_cone_-_Hagley_Aug_2009.jpg/800px-Evans_friction_cone_-_Hagley_Aug_2009.jpg)
-
stożkowa rolka to pomysł, każdy pomysł przemyśle
dzięki :)