forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: nandoz w Lutego 23, 2010, 07:39:26 pm

Tytuł: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: nandoz w Lutego 23, 2010, 07:39:26 pm
Na stronce M5 znalazlem jak efektywne sa niektore owiewki (albo bujaja) .Podaja jaka predkosc rozwinie rower przy 250 W mocy, np. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/Carbon_Low_Racer .  To pokazuje co przy vmax liczy sie najbardziej ,a jest nia aerodynamika. Low racer z ,jak oni to nazywaja sandwich fairing czyli , pelna obudowa leci 74 km/h przy 250 W, na szosowce jest to okolice 35 km/h. Ciezko mi wyobrazic sobie rower lecacy 74 km/h z tak malym nakladem sil (stosunkowo) , bo wiem mniej wiecej ile sily potrzeba na szosowce zeby jechac 35 km/h..pozdr.Jesli macie jakies stronki z takimi pomiarami wklejcie. Pozdr.
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: mechanik w Lutego 23, 2010, 07:52:14 pm
mozna to obliczyc alle mysle ze nie taki wynik mozna osiagnac z Takim nakladem mocy przy owiewce!!
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: sławek w Lutego 23, 2010, 07:59:01 pm
 Z tego co czytałem człowiek może wyciągnąć przez krótki czas 200-300 Wat, ale na dłuższej trasie, przez kilka godzin 100 Wat to jest wszystko na co człowieka stać.
 Na filmie z bicia rekordu prędkości przez kobietę(dystans 1 km) widać, że po zamknięciu jej w kokpicie nawet złącza między kadłubem a pokrywą pozaklejali na gładko taśmą klejącą.
 Gdyby miała jechać dłużej potrzebna byłaby ... mniejsza aerodynamika. Baba musiała by mieć jakieś nawiewy żeby sprawnie oddychać i się chłodzić bo by ją szlag trafił.
  Ta konstrukcja która biła rekord nie mogła ani sama wystartować, ani sama się zatrzymać - dziewucha nie miała którędy wystawić nóg by się podeprzeć.
  No i zdaje się, że w takiej zamkniętej puszcze hałas jest jak diabli.
  Jeżeli zrobimy rower użytkowy, do którego da się normalnie wsiąść, normalnie ruszyć i zatrzymać, to nie będzie już miał takiej doskonałości aerodynamicznej aby przy 250 Watach polecieć 75km/h.
  Z 20-30 lat temu zawodowy kolarz przeleciał mięśniolotem kanał La Manche. Po wylądowaniu dziennikarze zapytali go czy mógłby lecieć dalej?
- Mógłbym! Jeszcze ze 100-200 metrów... ;D
  
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: mechanik w Lutego 23, 2010, 08:21:19 pm
masz cos do Kobiet??!!
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lutego 23, 2010, 09:47:00 pm
 Jeżeli zrobimy rower użytkowy, do którego da się normalnie wsiąść, normalnie ruszyć i zatrzymać, to nie będzie już miał takiej doskonałości aerodynamicznej aby przy 250 Watach polecieć 75km/h.
 

Dokładnie tak, osłony aerodynamiczne w rowerach można podzielić na sportowe i praktycznie. Zawsze jest coś kosztem czegoś.
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: nandoz w Lutego 23, 2010, 11:03:52 pm
Moznaby zrobic 3 kolko chowane po starcie , tylko co z chlodzeniem??
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: hansglopke w Lutego 24, 2010, 12:06:16 am
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: Jakub S. w Lutego 24, 2010, 12:54:45 am
Poziomy tandem do latania - to jest to :D Najlepiej szybowiec w którym napęd służyłby pomocniczo do wzniesienia się czy pokonania trudniejszych momentów, poza tym takie maszyny "same lecą" :)
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: nandoz w Lutego 24, 2010, 12:58:56 am
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
W pionie generujemy wyzsze moce srednie i maksymalne , moze o to chodzilo.
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: MaciejDlugosz w Lutego 24, 2010, 10:24:19 am
Ktoś mi zarzucił że nie wiadomo z czego to wynika:

http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html

Wydaje mi się że to wiarygodne. Fajna tabela. Każdy pojazd ma podaną powierzchnię czołową w m^2 i w stopach^2. A współczynnik oporu powietrza? Cytat z Wikipedii: Cx (współczynnik oporu powietrza) jest wyznaczany empirycznie, bądź metodami CFD. Jest to bezwymiarowy współczynnik, zależny od kształtu, kątowej orientacji poruszającego się ciała, liczby Reynoldsa (Re) i liczby Macha (Ma). Dla kuli Cx wynosi około 0,45 a dla samochodów osobowych około 0,30. Na samym dole tej strony Amerykańca jest podane:

All Cr (rolling resistance) set to .0060 [--->opór toczenia ustawiony na 0,006]
Temp = 21 degrees C [--->temperatura ustawiona na 21 stopni Celsjusza]
Pressure = 30 " mercury [ciśnienie 30"= 762mm słupka rtęci = 1013 hPa]
weight = 230 lbs including rider [waga 230 funtów = 104 kg wraz z kolarzem]

Zrobiłem kompilację:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/UNGzWHfNgCHRqTAP85Nchg?feat=directlink

(http://lh5.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S4o54TEFHzI/AAAAAAAACNU/8AnsaskGtG0/s640/owiewki.jpg)

W tej tabeli są małe błędy:
- opór toczenia zmienia się w zależności od rozmiaru kół (większe koła mają mniejszy opór toczenia)
- opór toczenia zależy również od ciśnienia w oponach (im wyższe tym mniejszy opór), szerokości opony (im węższa tym mniejszy opór) i bieżnika (najgorszy opór maja klockowe opony MTB, potem opony z bieżnikiem, najniższy opór mają slicki)
- piasty mają niejednakowe opory: łożyska na konusach czy maszynowe, piasty wielobiegowe
- waga jest jednakowa dla wszystkich rowerów (rozpędzić cięższy rower schodzi dłużej niż lekki, na zawodach rozbieg wynosi 1km)
- amortyzacja kół (zawieszenie) powoduje straty napędu
- mało sztywna rama, korby, fotelik (np. fotelik z amortyzowanym oparciem) wprowadzają straty napędu
- długi łańcuch powoduje straty napędu

Ale w celach poglądowych ta tabela jest wystarczająca. Chodzi głównie o opór powietrza, on jest najistotniejszy powyżej 16km/h.

150W mocy oddaje "zwykły", niewytrenowany człowiek.

Źródło:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: szydziu w Lutego 24, 2010, 11:50:05 am
Cytat: hansglopke
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
Wyczytałem że na poziomym jest gorzej jechać pod górkę - wiadomo że mięśniolot musi się WZNIEŚĆ więc po co sobie utrudniać ;)
Tytuł: Odp: Prędkość vs Moc
Wiadomość wysłana przez: sławek w Lutego 24, 2010, 06:10:05 pm
hansglopke napisał
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.

 Przychodzą mi do głowy 2 powody
 1)Zawodowy kolarz ma wytrenowane odpowiednie grupy mięśniowe.A skąd by mieli wziąć zawodowego poziomego kolarza jeżeli poziomki nie są dopuszczane do zawodów?  Poza tym zwykłych "pionowych" kolarzy jest większa podaż, i można takiego łatwo zastąpić  ;D  (jakby się chłopu wymarzyła większa pensja)
 2)Po co ludziom w głowach mącić, że są inne konstrukcje. Zobaczy w TV, że można inaczej, przyjdzie do sklepu i będzie głowę zawracał, zamiast położyć kasę na blat i wziąć "z półki" kolarkę lub górala. Czyli lobby producentów rowerów tu palce maczało!