forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno elektryfikacja => Wątek zaczęty przez: MBFeniks w Czerwca 03, 2025, 09:49:03 am
-
Moi drodzy planuje moją trajkę zelektryfikować i zastanawiam się czy pakiety Lifepo4 do tego się nadają.
Kilka informacji, planowany zestaw do konwersji - koło 26 cali Mxus 3K Turbo 48V 250W-3000W 12x5.
Planując wycieczki w mojej okolicy na biwakowanie z nocką w lesie wychodzi mi, że zasięg baterii przy baaardzo oszczędnym wspomaganiu musiałby być na poziomie powyżej 30Ah. Mam w planach i tak małą przebudowę tego roweru tak żeby poprawić drobne elementy i zrobić przestrzeń bagażową pod sakwy i troczenie. Dlatego zastanawiam się czy zamiast klasycznych pakietów baterii w akumulatorze do rowerów nie zastosować Lifepo4 50Ah z odpowiednim BMS. Znalazłem ofertę z BMS 100A z ładowarką 10A https://pl.aliexpress.com/item/1005008104169146.html?pdp_ext_f=%7B"sku_id"%3A"12000047478416768"%7D&sourceType=1&spm=a2g0o.wish-manage-home.0.0&gatewayAdapt=glo2pol (https://pl.aliexpress.com/item/1005008104169146.html?pdp_ext_f=%7B"sku_id"%3A"12000047478416768"%7D&sourceType=1&spm=a2g0o.wish-manage-home.0.0&gatewayAdapt=glo2pol) a po rozmowie z sprzedawcą może dać tam nawet BMS 130A. Z tego co wiem do pod maksymalnym obciążeniem Mxus jeśli dobrze pamiętam potrzebuje poniżej 70A. Waga Lifepo4 to około 15kg przy rozmiarach około 300x230x200mm. Potencjalnie mógłbym dać ją za siedzeniem lub jeśli udałoby się wygospodarować miejsce pod siedzeniem.
Pytanie czy Lifepo4 sprawdzi się w takim zastosowaniu ?
-
Co do całej reszty trudno mi coś doradzić.
Na jedno chciałbym zwrócić uwagę.
Obciążenie w pobliżu tylnego koła pogarsza położenie środka ciężkości przy trzech kołach.
Dodatkowo im wyżej tym gorzej.
Najlepiej jak najbliżej Twojego centrum ciężkości.
Zaraz za przednimi kołami i jak najniżej (wiem teren).
Szczególnie, że właśnie w terenie więcej się dzieje jeśli chodzi o równowagę.
-
LiFePo4 może są i tanie, ale za to ciężkie i o większych gabarytach. Są za to najbardziej bezpieczne (chociaż jeszcze się nie spotkałem, by poprawnie złożona bateria na li-ion/lipo, narobiła komuś problemów). Nie szedłbym tą drogą. Imho z mocą silnika też nie ma co przesadzać, bo raz że waga roweru rośnie (przy wyczerpaniu zasilania ciężko gdzieś tym podjechać o własnych siłach), a dwa kontrole mocy będą chyba coraz częstsze.
-
Co do całej reszty trudno mi coś doradzić.
Na jedno chciałbym zwrócić uwagę.
Obciążenie w pobliżu tylnego koła pogarsza położenie środka ciężkości przy trzech kołach.
Dodatkowo im wyżej tym gorzej.
Najlepiej jak najbliżej Twojego centrum ciężkości.
Zaraz za przednimi kołami i jak najniżej (wiem teren).
Szczególnie, że właśnie w terenie więcej się dzieje jeśli chodzi o równowagę.
W mojej trajce w obecnej konstrukcji ma znacznie lżejszy tył i to czuć bo potrafi tylne koło podskoczyć, bateria zaraz za siedzeniem (lub pod jak da radę )powinna trochę pomóc dociążyć tył
(https://i.ibb.co/gL1P9gw0/469618069-614742607898283-6291116503121579084-n.jpg)
-
LiFePo4 może są i tanie, ale za to ciężkie i o większych gabarytach. Są za to najbardziej bezpieczne (chociaż jeszcze się nie spotkałem, by poprawnie złożona bateria na li-ion/lipo, narobiła komuś problemów). Nie szedłbym tą drogą. Imho z mocą silnika też nie ma co przesadzać, bo raz że waga roweru rośnie (przy wyczerpaniu zasilania ciężko gdzieś tym podjechać o własnych siłach), a dwa kontrole mocy będą chyba coraz częstsze.
No właśnie to tylko około 15kg sama bateria przy czym ja to 120kg + trajka koło 30kg + bagaż biwakowy (nie mam ultra lekkiego) i koło z silnikiem. Wychodzi że sama bateria 15kg to mniej niż 10% całkowitej masy.