forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Bryxon w Listopada 02, 2021, 06:57:33 am
-
Witam po należnej przerwie którą spożytkowałem na osiedlenie się na dobre w śródziemiu NZ.
Przy okazji ostatniego lockdown'u wznowiłem treningi szosowe na poziomce i to tak ambitnie że po przebiegu 22kkm mój ukochany Nexus 8 dostał megalitycznych luzów i po kontrolnym rozebraniu zadecydowałem, że jego chwila nadeszła. Komponenty piasty dostały już takich luzów że przemieliło kilka sprężynek w środku (co wyjaśnia znikniętą indeksację biegów), a luz na łożysku głównym był nie do skasowania. Poza tym all-round-rambler w NZ nie ma bardzo racji bytu, a zachciało mi się szosowej rywalizacji. Jak będę chciał na wyprawę - wezmę przyczepkę.
Jako że w sumie pracuję też w warsztacie rowerowym mając dostęp do najnowszej technologii MTB i nie tylko, to potraktowałem to jako punkt wyjściowy do kolejnego projektu:)
Oczywiście nie obejdzie się bez kolejnego designu i wydruku 3d komponentów co samo w sobie stanowi dobrą motywację do działania.
Rower ma już ok. 15lat więc trzeba było zaplanować upgrade by dostosować się do wiekowych już komponentów.
Jako że przekonałem się w pracy do zalet hamulców hydraulicznych stanęło na tym że muszę dorobić adapter do tarczówek do tylnego widelca. Kupiłem u Chińczyka adapter do mocowania na osi i obejmie i...niemal natychmiast wyrzuciłem go do śmieci (wiotki gównolit, zrobił robotę tylko jako szablon).
Wziąłem uczciwy kawał stali ze złomu, zaopatrzyłem się w zaprojektowany wydrukowany 3d template do mocowania adaptera w systemie ISO i po lekkiej metaloplastyce za pomocą szlifierki kątowej powstał uczciwej grubości i sztywności detal. Potem zabrałem się za usuwanie z widelca starej farby oraz korozji. Do przygotowania do zespawania adaptera z widelcem pozycjonowanym za pomocą template'u wziąłem się tak ambitnie, że spawacze z Taupo Engineers po zobaczeniu tego co im przyniosłem zaproponowali mi pracę (hehe) i wykonali zadanie w 5 minut biorąc lokalne 2 dychy.
Pomalowałem 3 warstwy uczciwym primerem do stali i na to 3x hamerite czarny młotkowy. Tuleje do osi obrotu widelca też wymagały nowych wkładów mosiężno-aluminiowych bo luz był nie tylko na piaście.
Linia łańcucha tradycyjnie od nowa bo rower jakby coraz bardziej aero, a więc tolerancje coraz mniejsze. Nowy design rolek zyskał gumowe zębate paski-prowadnice dostosowane do łańcucha 9speed - wydruk tradycyjnie z TPE Ninjaflex - wkrótce wrzucę update na Thingiverse.
Mimo napinającej przerzutki zdecydowałem się na pośredni napinacz po siedzeniem - lecz napięcie jest tu minimalne, jest to raczej prowadnica linii łańcucha i na górze - ugina się pod maksymalnym obciążeniem co sprytnie napina dół na powrocie. Na razie ja za to nie napinam się na rurkę na górze z uwagi na mentalną walkę z oporami, zobaczymy co powiedzą na to łydki czy spodnie.
Przedni widelec adapter już miał więc pozostało tylko wydrukować kapturki na nieużywane mocowania v-brake'ów.
Wybrałem do projektu napęd 1x9 od SRAM (dostępność Shimano w NZ jest dalej tragiczna i zamówienia do sklepu ciągną się miesiącami). Kaseta 11-34, przerzutka X-5, tradycyjnie prawie 3 łańcuchy 9 speed, naprzód tarcza 60t od Chińczyka na BCD 110. Wcześniej miałem 58t na domowej roboty adapterze bo korby są krótkie 155mm na BCD ~112. Jak widać chińska tarcza, od cytuję:"Huitong Technology Park" 60t wymagała nieco piłowania i owalnych otworów by dobić do nietypowej korby.
Ale lubię te 155tki i ogranicza to obijanie pietami przedniego koła przy skrętach no i subiektywne straty wymachiwania stopami po większej trajektorii.
Jeśli o kołach mowa to zdecydowałem się na max co mogłem wrzucić do obu widelców czyli 28-451 (takie "duże" 20'' realnie jakieś 22''). Znów dostawca od Alibaby - raczej budżetowe aluminiowe obręcze po tarcze o profilu stożkowym 40mm. Obwód koła wzrósł z 1580 do 1630mm. Opony na początku wybrałem odpowiednie do rozmiaru "Schwalbe 1 One" ale przy instalacji za pomocą kompresora uparcie otwierały mi się w losowych miejscach jakby opony były za duże! Przy użyciu ręcznej pompki jakoś dało radę ale nie byłem pewien czy tak mały margines osadzenia nie spowoduje katastrofy na zakręcie przy pełnej prędkości. Po przejrzeniu internetów, lokalnych pomiarach i użeraniu się z dostawcą obręczy i opon wyszukałem że niektóre Schwalbe tak mają mając tak niski profil i wybrałem tym razem 28-451 Kendę Kriterium która zadziałała doskonale przy pierwszej próbie.
Dostało się znów siedzeniu i ma kolejne otwory montażowe do profilu bardziej szosowego. Musiałem nawet wyszlifować lekki kanał na łańcuch pod spodem podczas finalnego ustawiania wszystkiego (hey trust me, I am engineer!).
Dziś po prawdziwym teście tam i z powrotem (nota bene dokładnie w stronę góry: "Tej od wrzucania Pierścieni") jest dobrze, a nawet bardzo dobrze:
- Nie mam problemu z utrzymaniem na płaskim (hehe, czyli gdzie?) prędkości typu 34-37km/h
- Biegów starcza do ok. 45 km/h bez przesadnej kadencji
- Pod rozsądną górkę da się wjechać na 60/34 przy kołach 451 - wolno i z pracą kolanami ale da się...
- Hamulce działają pięknie - jak widać mam dwie różne klamki bo to odzysk z pudła warsztatowego i jak się zdecyduję to zamówię sobie odpowiednie (z datą na przyszły rok czy coś)
- Widelec przedni musiał zostać bo dostanie czegoś amortyzowanego na 1'' i koła 451 graniczy z cudem. Trochę już zardzewiały na chromach ale po odświeżeniu dalej działa. No i trochę go już pociachałem do krótszej główki ramy i starej linii łańcucha
No dobra tyle gadania, a teraz dowody:
Punkt wyjściowy drugiej reinkarnacji:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXx3U1GEyIT-EbYsDXC-DZte82oTYHBBkWInIo4Yar4b-a-IX8yaPPPVXj6K9Qmuvknh5uoArtK-ryz_BKjmM3fqWsTMkxf7ktPA5f3Je3vykKiWMkRTCk1rmZ-st4IU650jO1K-sju6yEfemi41g3uEQ=w1263-h947-no?authuser=0)
Prototyp, jeszcze z niepompowalnymi Schwalbe na obręczach:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXLLuwWJMwyMCkIV-rKyU5vEwcvzKHNecnRV9-3BiE1YFewr9NhNdS5pLKxGVcjTuo6tPjKIqETXz4dev5W-Sc88tSHdo3A9HYNgviTx4pCHFBZUre4HxfmIAcm2H2odcYrVM-OXBOwxbhArOXFqjbP4g=w1024-h507-no?authuser=0)
Zbliżenie na spawalniczy good job z Taupo engineers:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVWnHArdKSNwxKGohyBSxrsITiCGGPNWmCWyrdNOQGYQ-Ay9yKyvxIB91V4D7k5czALkae8YBYp4JoVHy8YwYWBYkqPn1YyaoN88X9rDblKMfKnJBFZtUh77-9sCnqiR6fEvioV0H7ONQH8KVjQxN2MWQ=w1024-h721-no?authuser=0)
Przymiarki napinacza pośredniego:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUUAcNZA42em1drAEAcR3_m1H2UUwDutc02EOkpWzk2Hk_3NidStENGtiuCQubusKzJJGJgo1bn7ln5Q3pg_2JgSEyCkgUy-_G67SbjFwfA79NLu-jeBjp0p-UT5EhDuxhdzFhe0uxkQcPwZ_DGSK7S2Q=w1263-h947-no?authuser=0)
Wstępna linia łańcucha jeszcze z ciężkim paździeżem na 1speed i starą przednią zębatką z konwerterem:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLX08HQuAjSLyqx90BKPoKSlekkKp9LAoqVdFtBGlaLDVryZ9Clr8QZ3uuaqeLmxL_8pwes4fsp-g44LLLGxMtGqOidjOIWc-0zyy5NmWXpkLl41OWu8MBomu07kqRt-_s0UL46B50oFL1wKsZzzkttTlw=w1263-h947-no?authuser=0)
Gumowy pasek do rolki z Ninjaflex (wymagał supportów ale bez ciśnień na separację):
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVd9VA4e_7R94Wa4_lxLTTyMBMpxaa2OQu-oD1Thx1bPdomE0esxSMoeQIdcsWAImzNnxwHB3EJ9MC1SWm8RcRSTTzDxG2iX0aY4Pii00Wj_3gfFIAq9n1DkJv4Tu6B8SQ_UQF03LouMqaU4b_PP4G_8A=w1263-h947-no?authuser=0)
Nowe paski na znanych rolkach świetnie grają z łańcuchem dziewiątką (chciałem dać co drugi ząbek mniejszy ale nie da rady przy 13 sztukach:)) :
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUPfwgsAQvAvpGCyLan9UXL10Et07JJYkiG4n6yRENKrgjXUH09wsRsjycU_pY2Pzid3NO3QZMHqinqeRtzhC_l2CVfo9TbMFNe728u880eP3xVTgCA2RTuJ0469w-rz7d8NxlzWmK5py3EmfTpOQRTyg=w1263-h947-no?authuser=0)
Swoje hobby należy pielęgnować w warsztacie podczas pracy - mam pełne poparcie szefa:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXmuC2KAMAnZik5F7yHNJTmi4RdizNt5COeK7pQ_HkBh8PGNdHyVduY0Xz_PS2JWFhll1JDPuTvhEHE9fWQRvNLiCWlcPJohHg2D5fN2i83tCto65Nv7uO6ODAGvaIzb-WA_kFIW3cxmLmg3g4NRm8KGg=w1263-h947-no?authuser=0)
Pierwszy mini test obok roboty, na dalszym planie jezioro Taupo, góry wysokie za chmurami...:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXxvnSbwfCnX_hbBCT1jiU0wJVaBi7lM4ZcW867rqswlonOnbuvIIEFjM1blRCI0lz0CbL3twATGDlP1PYZsr56-RG-I5KA1Hyp6ty972Nu57BADJL7feL5EfRi8VVz104i_2mZZ5ycHAgyeG6V5xQpXw=w1263-h947-no?authuser=0)
Dzisiejszy wyjazd poranny na SH1 w stronę masywu Tongariro:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVGlPV1YRG2zZYktsdbmZnl5a2rga4aHsWUjzu9kgAG8_LZMn2F7uwsMHz7lA7W2BKOAV6aIIY6n6783A3PjYQ7uHznJkbGPXl6vq5TAYgm47PBH7iyFV9BV_EWcJkWv9jX9udGX_HgO9kt-V-o9BpGjA=w1024-h768-no?authuser=0)
Dobra, chyba zarosłem, miłego rajdowania jesienno-zimowego tu idzie lato mimo że poranki górsko chłodne:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUaSKKKcEnWzJLF5gdTJcS1HHuC8uBuE97SkTGb2DNo06GOOhPEMmSx8UVnJQaXLZJNfNrs_LYP4GSBEICYP2kLGficdwMT_tPIBkx3A8F8b7iAZp60sJhoBLJGMQCrQbNLUl4cAwzNKv_tUATkJ2QNzQ=w1263-h947-no?authuser=0)
Jakieś pytania techno i nie tylko - walcie.
Aha i jeszcze link do całej galerii:
https://photos.app.goo.gl/ftij5W2L93nfzXMp6 (https://photos.app.goo.gl/ftij5W2L93nfzXMp6)
-
Gratuluję projektu, fajne wyszło, może ta rolkę przesunął bym bardziej w stronę fotelika i zlikwidował jedną pod fotelem. Bardzo ładnie się prezentuje. Pozdrawiam
-
Dzięki, no jakbym nie kombinował potrzebuję dwóch rolek do łańcucha powrotnego aby prześlizgnąć się nad golenią widelca.
I tak ją już trochę podpiłowałem i wyrzuciłem regulacyjny korek na rzecz płaskiej zatyczki. Nie chce tu wsadzać rurki ślizgowej którą miał Mistral oryginalnie.
Z drugiej strony rezygnacja z niego na rzecz sztywnego chudzielca może pozwoliła by na taki design. Zniechęca mnie tu jednak bogactwo bardzo grubo-ziarnistego asfaltu, praktycznie wszędzie gdzie się nie pojedzie mają drogi z grubo mielonych wulkanów i bez pełnej amortyzacji obraz ulega rozmyciu powyżej 20km/h. Masaż pleców po kilku kilometrach przestaje być przyjemny. Wiem, bo do pierwszych testów łańcuch ocierał mi o siedzenie i musiałem zablokować tył na sztywno na 13km pętelkę. Opony 28 na 90psi to szybka rzecz ale nie jak dobijają rdzeń kręgowy bezpośrednio. To samo z przodu i szybko skończę karierę szosową u kręgarza na kozetce:)
-
Zgrabnie całość wyszła :) Daj znać jak będzie się sprawowała zębatka z Ninjaflex, nie drukowałem tym jeszcze muszę kiedyś spróbować. Następny upgrade to może lekki fotelik z węgla? :)
-
A również dziękuję!
Poprzednie paski ryflowane przejechały trochę kilometrów i ani śladu zużycia, tu są oczywiście ząbki ale mimo że łańcuch kilka razy jechał mi po nich bokiem, też nic. A specjalnie oglądałem bo zamieniłem górną rolkę pod siedzeniem na nowo wydrukowaną z większym kołnierzem by wypadaniu na wybojach zapobiec i wszystko trzeba było przekładać.
Dziś w moim górzystym terenie na 18 km dziennego przebiegu średnia wyszła ponad 27km/h co jak na moją średnią kondycję jest wynikiem rewelacyjnym.
Fotelik jest tu chyba najlżejszym elementem i mimo że wielokrotnie osłabiany przez mój McGyveryzm - trzyma się dzielnie. Piętą achillesową jest szara pancerna rura od kierownicy. Kupiłem ją kiedyś z jakiejś wyprzedaży z Holandii, chyba jest od starej Optimy - czysta żywa pancerna stal i waży chyba z kilogram. Mam już zastępnik z alu ale medytuję nad sposobem zamocowania bo potrzeba przyspawania lub przyklejenia ruchomej części zawiasowej.
Jak już zdecydowałem się na klamkę Tektro Gemini to okazało się że zamówić można tylko prawą bo lewych nie ma i długo nie będzie - chrzanić to będę miał dwie prawe i w "lewej" logo od drugiej strony.
Jeszcze trochę do zrobienia bo każda próba dodania lepszej amortyzacji poprzez upuszczenie powietrza kończy się ocieraniem łańcucha pod fotelem. Dziś znów musiałem treningować z rana na hardtailu:(
Wrzuciłem do galerii trochę nowych fotek.
https://photos.app.goo.gl/ftij5W2L93nfzXMp6
-
piękna koza wyścigowa ;)