forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Galerie => Wątek zaczęty przez: piechucki w Grudnia 01, 2019, 06:06:02 pm

Tytuł: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 01, 2019, 06:06:02 pm
Zanabyłem:
https://photos.app.goo.gl/KbufPRBst9ywEGHb9
i takie pytanie: czy ktoś wie, co to za nazwa (marka, logo)?
https://photos.app.goo.gl/vuuAd2qn1z6uNVnB8
(Jeżeli nie pomotałem nic z tymi linkami do fotek)
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Maciej K w Grudnia 01, 2019, 07:11:36 pm
Trajka super.
Pana Noella poznałem osobiście i chyba w jego chacie nocowałem.
Firmę ma w mieście Fulda.
On robił piękne i niezwykle precyzyjnie ramy tradycyjnych bików
z CrMo4 na wymiar.
W latach gdy ja a RFN mieszkałem (88 do 92) cieszyły się one dużym wzięciem i były b. drogie. Wiem, że też coś dla niego robiłem albo robić miałem. (Zapomniałem o co chodziło)
Jeśli to rama od niego, to jesteś szczęściarzem.
To jego strona Nöll Fahrradbau - www.noellfahrradbau.de

Wysłałem Twoje linki do Niemca z którym od 26 lat współpracuję.
Mam nadzieję, że on coś niecoś wie. Lub więcej pamięta.
Jeszcze raz gratuluję super maszyny.M.K.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 01, 2019, 07:37:36 pm
Dzięki - te informacje pomogły. Wiem już sporo więcej.
Jeszcze takie pytanie do bardziej doświadczonych "trajkowców". Cała reszta ogarnięta, oprócz... Gdy na liczniku pojawia się 40+ zaczyna dość mocno "bujać" na boki przodem w rytm pedałowania. Czy "ten typ tak ma" czy to może być jakieś uszkodzenie, wada? Frajda z jazdy jest, ale "geterki mi falują", bo nie chciałbym polecieć w bok. Maszyna jest dość wąska...
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: velogic w Grudnia 01, 2019, 08:03:41 pm

   Ładne bo  precyzyjnie zrobione . Użyłem powiększenia i widzę detal jakiego  nie  stosowano chyba w żadnej trajce a jako nowatorski pozostał nie dopieszczony. I tu upatruję Twoje problemy ze sterowaniem.
 Pytanie, czy Szanowni Forumowicze to dostrzegają ...?
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 01, 2019, 08:06:29 pm
Masz na myśli "joystick""?
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: velogic w Grudnia 01, 2019, 08:27:30 pm
 
No właśnie! Kierujesz tym "wolantem "przechylając go na boki . Podobnie jak na wszystkich trajkach i w luźniejszych w ramionach velomobilach w trakcie dynamicznego kopania ruszają się jednocześnie ramiona .Stąd malutkie ruchy tej kiery po chwili się nawarstwiają i koła trzepią . Tak się dzieje ?
 Wolanty w velomobilach mają pełny kardan ( w Twoim jest pół) i tam luzne ruchy rąk nie ruszają kół.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 01, 2019, 08:41:52 pm
I masz rację (opisując zasadę działania), i nie ... spróbowałem przez parę chwil "jazdy bez trzymanki" i nic się nie zmieniło. "Kiera" była tylko z pewnej odległości asekurowana, więc nawet minimalne ruchy ręki, ramion nie mogły się na nią przenosić, a bom "robił za metronom" ;) ...więc to raczej nie to.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: velogic w Grudnia 01, 2019, 11:20:31 pm

 Jak to dobrze mieć choć troszeńkę racji  (inaczej pręgierz). Tak, doradzałem w ciemno - i dalej bez oględzin przychodzi mi na myśl co może zaistniała jakaś zmiana w geometrii np. zmieniono grubość opon (tylko przodu lub tylko tył) . Dużo pomogło by foto zwrotnicy od przodu/tyłu.
Tak już zdecydowanie to spróbował bym dać sprężynę stabilizującą ustawienie kół "na wprost"  - na wzór rowerów miejskich holenderskich.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: golden w Grudnia 02, 2019, 05:19:53 am
Witam, a sprawdzał kolega czy jest dobrze ustawiona zbieżność, w aucie też jakieś luzy na kierownicy powstają a nie lata po jezdni.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: chris1990 w Grudnia 02, 2019, 12:32:32 pm
A już miał być mój...
Byłem umówiony w piątek na 14:30 na oględziny, a o 10:00 SMS, że rower sprzedany (Janusze biznesu) :P.
Tak czy siak miałem pod domem do łyknięcia, a poszedł w inne ręce.
I tak frameset cr-mo niczym czołg, ale nie do zdarcia :)
Jesli mieszkasz we Wrocławiu lub okolicach, chętnie podjadę obejrzeć :).
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 02, 2019, 01:14:08 pm
velogic - Bóg Ci zapłać Dobry Człowieku za każde słowo :) , a nie jakiś tam "pręgierz". Zielony jestem w te klocki. Zdjęcie wrzucę i chętnie posłucham każdej rady, zwłaszcza o zbieżności - golden (zdaje się, że wspólnie ratowaliśmy LowRaidera na zlocie :) )
chris1990 - to Cię zaskoczę, bo sprzedający mówił mi, że był kolejny chętny, z Wrocka właśnie, ale ja się umawiałem już w środę... Mógł Ci dać znać, że nie jesteś jedynym zainteresowanym, a wtedy to ja bym się obszedł smakiem ;) Jestem z łódzkiego. No cóż, na razie jestem zadowolony (oprócz wspomnianego wcześniej "smaczku")
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: 3x3 w Grudnia 02, 2019, 04:03:37 pm
Zacząłbym od przeglądu zawieszenia i - jeśli trzeba - kasowania luzów. Stąd może się brać takie "myszkowanie".
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 02, 2019, 05:07:02 pm
Luzów raczej nie ma.
Zdjęcie zwrotnicy z przodu:
https://photos.app.goo.gl/acDabyxmYp5y1fii6
z tyłu:
https://photos.app.goo.gl/ye7QjpwKc2oDU9WZA
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: golden w Grudnia 02, 2019, 06:37:57 pm
Zmierz odległość między obręczami z przodu, max z przodu i z tyłu obręczy.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 02, 2019, 07:04:43 pm
Różnica wynosi 0 (słownie: zero) mierzone suwmiarką, więc błąd pomiaru może wynosić dziesiątą część milimetra (może dwie ;) ).
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: golden w Grudnia 02, 2019, 07:54:22 pm
Hmm, takiej dużej suwmiarki jeszcze nie widziałem ???? chodzi o wymiary między obręczami(https://images91.fotosik.pl/288/bca6a95c6ffb3d3dgen.png)
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 02, 2019, 08:03:11 pm
Użyłem suwmiarki i ... głowy ;) . I zmierzyłem dokładnie to, co pokazałeś na rysunku.
a-b=0 +/- 0,1 mm
Wiem na czym polega pomiar zbieżności :) I cieszę się, że próbujesz pomóc :)
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: tom0jo w Grudnia 02, 2019, 08:29:35 pm
A nie prościej miarą sprawdzić odległość między środkami opon z przodu a później z tyłu między kołami  w poziomie i dać 1 do 3mm różnicy.
Ja tak sprawdzałem u siebie w velomobilu i jak na razie po 3,5tyś.km opony są całe i maszyna jedzie prosto czy to 10km/h czy 60km/h.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: golden w Grudnia 02, 2019, 10:00:53 pm
Kolega ma rację koła powinny być troszkę zbieżne i powinno być lepiej, zacznij od 1mm.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: velogic w Grudnia 02, 2019, 10:21:08 pm
 
Fotki z przodu i z tyłu potwierdzają poprawne nachylenie zwrotnic ? zdaje się że amortyzowane elastomerem ?! Jak to działa to super patent.
Zbieżność nie rzutuje na kierunek jazdy  ale na efektywność toczenia - odbiegająca ponad 5mm (zakładając że koła są w pionie do jezdni ) będzie hamować . Skoro jeździsz ponad 40 to na pewno jest spoko.
 Ale teraz powiększyłem  pierwsze zdjęcie i tam też  widzę dwie ciekawostki .To chyba znamiona lat 80 zeszłego wieku :)

  Pierwsze to za małe "wyprzedzenie" ;   oś koła jest przed osią zwrotnicy . Ja budowałem trajki wyłącznie z ośą  koła w osi zwrotnicy  oraz pare egzemplarzy z osią koła minimalnie za osią zwrotnicy (oś wleczona). Takie rozwiązanie jak w Twoim to dla mnie SZOK.
Po drugie, ciężkie  stalowe mocowanie zacisków hamulcowych, umieszczone wysoko +hamulce przed osią WYWIERAJĄ niepożądane siły ? 
Taka jest moja teoria z którą się wszyscy nie zgodzić mogą.
 Przerabianie całego ustrojstwa się nie o płaca ,więc sugeruję powrót do mojego pomysłu ze sprężyną .
A teraz ja się wyłączam i przechodzę na podgląd   ::)
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: oblivion w Grudnia 03, 2019, 11:24:43 am
Fajna, podoba się :) Gdzie kupiłeś, nie było więcej?
Może są luzy gdzieś na elastomerze?
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 03, 2019, 11:52:11 am
Wszystko wskazuje na to, że macie rację. Pod obciążeniem, na zaciągniętych hamulcach (dzięki andrej :) ) jest luz na lewej zwrotnicy. Ten "elastomer" ma około (na razie nie wyciągam, bo wolałbym nie przywiązywać się na dłużej do aktualnego miejsca parkowania ;) ) 47 mm "wzrostu" i gwint M8. Wiecie może gdzie takie "cudo" można zanabyć? Bo chyba można(?)

Kupiłem we Wrocku. Facet przeprowadza renowacje mebli i chyba "przy okazji" sprowadza "okazje" zza Odry...
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: klubowy w Grudnia 03, 2019, 02:22:57 pm
velogic bardzo słusznie pisze - jeśli oś koła wyprzedza zwrotnicę to mają one tendencję do "myszkowania" przy większych prędkościach. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz - punkt styku koła i podłoża wypada praktycznie w tym samym miejscu co przedłużenie osi zwrotnicy, a powinien być przesunięty do tyłu.
Jak masz zrobioną kompensację (anty)Ackermana? Bo jeśli jest zwykły ackerman to przy większych prędkościach jazda jest mniej stabilna.
Rowerek wygląda bardzo fajnie, zawsze podobał mi się patent z pojedynczym drążkiem kierowniczym.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 03, 2019, 03:57:39 pm
Nie znam się zbytnio na konstrukcyjnych niuansach zawieszenia trajek, ale z tego co się domyślam, to sugerujecie, że bez przyrządów do cięcia i termicznego łączenia metali ;) lepiej nie będzie. Czy tak?
Wobec tego, to raczej poprzestanę na skasowaniu luzów, przesmarowaniu, to co da się przesmarować i będę sobie jeździł.
Co to jest ackerman, a tym bardziej kompensacja (anty)Ackermana, to już kompletnie nie wiem (wujek google podpowiada nierównoległy skręt kół). Mogę zrobić dokładne zdjęcia, jeśli tylko po "robotniczo-chłopsku" napiszecie co sfotografować i z jakiego ujęcia.
Ale bardzo się cieszę, że doradzacie i za to bardzo dziękuję (i liczę na jeszcze!!! :) )
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: oblivion w Grudnia 03, 2019, 10:50:41 pm
Btw; 40+ na liczniku trajką to ja mam śmierć w oczach :D mi wystarczy 30 ;)
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Maciej K w Grudnia 05, 2019, 07:16:30 pm
Się wtrącę.
?Mój? Niemiec odpisał i prosił by Tobie super zakupu pogratulować.
I pewnie w dobrej cenie.
Pan Noell był piekielnie drogim producentem.
Np. widelec stalowy do roweru kosztował u niego 500 Eu.
My byliśmy u niego, aby go naszymi (moimi) siodłami i kuframi ?uszczęśliwić?.
Wolał siodła swojego projektu.
Chciał bym je robił. Były płaskie i z wlaminowanymi nakrętkami.
Mam jeszcze model i formę, ale produkcji nie zdzierżyłem.
Jego wymagania były ponad normalne i do szału doprowadzały.

A teraz Twoja trajka.
Podejrzewam, że mimo super wyglądu może być stara, więc te gumowe klocki właściwości swoje mogły stracić (jak Niemiec napisał ostatni wpis czy też pozycjonowanie na jego stronie z 2004 roku pochodzi), co na sposób ich pracy jak i jazdy pojazdu wpływ mieć może.
Sposób zawieszenia sugeruje mi (nie umiem powiększyć zdjęcia), że zwrotnice na ślizgowym systemie pracują i mogły się wyrobić.
Mógłbym coś pomóc gdybym to we własne łapy wziął.
Temat trajek jako tako ogarniam.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: 3x3 w Grudnia 05, 2019, 09:52:29 pm
Lewy Ctrl i rolka.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Maciej K w Grudnia 06, 2019, 09:51:19 am
Lewy Ctrl i rolka.
Przy powiększaniu obraz traci ostrość, ale i tak za podpowiedź dzięki.

I jeszcze trajka. Gdyby to ode mnie zależało, to krzyżak kierownicy zamienił bym na
Cardana 25 mm, wstawił bym wspornik trzymający kierownicę i w ogóle zmienił bym samą kierownicę na volant lub coś w tym stylu.
W moich VM ach doskonale się sprawdza (też są trajkami) i spory komfort
podczas jazdy daje
Trajka fajna, ale niestety kierownica i ten system kierowania męczeński.
Jeździłem (próbowałem) na wystawach i tego typu wynalazki poznałem.
Szału można dostać.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: 3x3 w Grudnia 06, 2019, 10:28:42 am

Przy powiększaniu obraz traci ostrość, ale i tak za podpowiedź dzięki.

Wolałbyś tak
https://www.youtube.com/watch?v=wq40VvSgTgg
To tylko w Erze

https://www.google.com/maps/place/43%C2%B038'43.0%22N+115%C2%B059'33.5%22W/@46.0411719,-137.484786,12292332m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d43.6452778!4d-115.9926389
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Maciej K w Grudnia 12, 2019, 07:04:20 pm

Przy powiększaniu obraz traci ostrość, ale i tak za podpowiedź dzięki.

Wolałbyś tak
https://www.youtube.com/watch?v=wq40VvSgTgg
To tylko w Erze

https://www.google.com/maps/place/43%C2%B038'43.0%22N+115%C2%B059'33.5%22W/@46.0411719,-137.484786,12292332m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d43.6452778!4d-
115.9926389

93   Naprawiacz
Wątek "Maciej K." stworzył, aby marzenie swe ziścić.
Forum wzniosłe, rzeczowe z fekalnych brudów oczyścić.

Chęć naprawy rzecz zbożna. W niejednym sercu przykuca.
Gorzej jest gdy naprawiacz sam łajno we wątki wrzuca.
Maciej K. 12.12.2019
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Mociumpel w Grudnia 13, 2019, 04:23:42 pm
i kolejne gumno żes wtrącił w temat - smród smród i smród - wszędzie smród ...
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 26, 2019, 06:31:21 pm
Dla zainteresowanych i śledzących wątek. Zrobiłem dziś (wcześniej nie było sposobności) eksperyment z przerwaniem pedałowania przy sporej prędkości. I rower przestał bujać, zaczął jechać prościuteńko. Wnioskuję więc, że oprócz niuansów z zawieszeniem i układem kierowniczym cały myk polega na zbyt "układającej" się ramie, a na to chyba raczej recepty nie znajdzie... Pociecha jest taka, że rzeczywiście trzeba "lecieć" sporo ponad 30 km/h, żeby takich "atrakcji" doświadczyć. A ponieważ mnie się takie cyferki na liczniku raczej rzadko pojawiają, więc dam sobie spokój i będę się cieszył jazdą tak jak jest.
Dziękuję za wszystkie dotychczasowe rady. Oczywiście wszelkich uwag i propozycji chętnie dalej posłucham :) .
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: Piotrek333 w Grudnia 26, 2019, 07:47:19 pm
Dla zainteresowanych i śledzących wątek. Zrobiłem dziś (wcześniej nie było sposobności) eksperyment z przerwaniem pedałowania przy sporej prędkości. I rower przestał bujać, zaczął jechać prościuteńko. Wnioskuję więc, że oprócz niuansów z zawieszeniem i układem kierowniczym cały myk polega na zbyt "układającej" się ramie, a na to chyba raczej recepty nie znajdzie... Pociecha jest taka, że rzeczywiście trzeba "lecieć" sporo ponad 30 km/h, żeby takich "atrakcji" doświadczyć. A ponieważ mnie się takie cyferki na liczniku raczej rzadko pojawiają, więc dam sobie spokój i będę się cieszył jazdą tak jak jest.
Dziękuję za wszystkie dotychczasowe rady. Oczywiście wszelkich uwag i propozycji chętnie dalej posłucham :) .
Na początku poziomkowania baronem miałem podobnie. Przy prędkościach powyżej 60 (kadencja powyżej 95) bujałem bomem i przednim kołem na boki, tak, że prawie traciłem kontrolę nad rowerem. Nie byłem w stanie się bardziej rozpędzić bo bym się wywrócił. Z czasem nauczyłem się pedałować swobodnie, nie siłowo.
W czasie przejażdżki VM od Tomojo miałem ten sam problem, cały przód pojazdu nosiło na boki w rytm pedałowania. Myślę, że wystarczyłoby trochę pojeździć a nogi nauczyły by się jak współpracować z danym rowerem.
Tytuł: Odp: Na trzech "łapach"
Wiadomość wysłana przez: piechucki w Grudnia 26, 2019, 08:57:36 pm
Powiem szczerze, że też (po cichu) zastanawiałem się nad taką ewentualnością, a skoro nie tylko ja na to "wpadłem", a Ty to jeszcze "uskuteczniłeś", to może... może ... Ale powtarzam, nie jest to "sprawa życia i śmierci", a gdybym taki "stopień wtajemniczenia" ;) osiągnął, to byłoby super :) Dzięki