forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: c64club w Maja 25, 2009, 10:21:06 pm

Tytuł: Przenoszenie technologii z BMX. Hample, lekkie i pancerne konstrukcje kół.
Wiadomość wysłana przez: c64club w Maja 25, 2009, 10:21:06 pm
Chciałbym zapytać, jak sprawdzają się w poziomkach technologie rodem z BMX.
Wyczytałem na forum tylko kilka obaw.

W BMX stosuje się hample typu U-brake, którym (na klockach np. koolstop) do perfekcyjnego cięcia wystarczy delikatne naciśnięcie krótkiej przecież BM-kowej klamki, a które mają niezły zakres siły hamowania. Sprawdzone w praktyce. Można użyć dowolnie wybranej siły hamowania podczas zjazdu z rampy, i to dwoma palcami. Łącznie z siłą katapultującą do skoku na przednim kole.
Czy używa się ich w poziomkach i jeśli nie to dlaczego?

Koła BMX są różne. wymieniane w którymś z wątków szeokie obręcze i 14-milimetrowe ośki to domena dirtowych pancerniaków. Są też dostępne nieco węższe, lżejsze, 48 i 36 szprychowe koła dla konstrukcji "flatlandowych" (tanecznych :) ) na ośkach 10mm. Ich wielokomorowe obręcze mają wysokie, równoległe ścianki.
Czy dla poziomki to za mało? Czy też ktoś sto lat temu wykombinił lepsze rozwiązanie i nie ma się co pakowac w ten typ kół?
Tytuł: Odp: Przenoszenie technologii z BMX. Hample, lekkie i pancerne konstrukcje kół.
Wiadomość wysłana przez: Jakub S. w Maja 25, 2009, 11:00:16 pm
Hamulcem działającym na obręcz tym łatwiej zablokować koło, im mniejszą ma średnicę, więc nie wiem czy są aż tak mocne jak Ci się wydaje. Generalnie ten typu hamulców to przeżytek, w szosowych rowerach ulepszone, nowoczesne konstrukcje są jeszcze stosowane ze względu na wagę i  to, że innych nie dopuszcza się w wyścigach (a jak wiadomo wszyscy naśladują kolarzy).
Tytuł: Odp: Przenoszenie technologii z BMX. Hample, lekkie i pancerne konstrukcje kół.
Wiadomość wysłana przez: wildix w Maja 26, 2009, 12:16:23 am
Hamulcem działającym na obręcz tym łatwiej zablokować koło, im mniejszą ma średnicę, więc nie wiem czy są aż tak mocne jak Ci się wydaje.

BZDURY. obrecz porusza sie wzgledem klocka z mniej wiecej taka sama predkoscia niezaleznie do srednicy,
owszem bmx łatwiej postawic dęba, ale zawdzięcza to swojej cyrkowej geometri,  ;)
Tytuł: Odp: Przenoszenie technologii z BMX. Hample, lekkie i pancerne konstrukcje kół.
Wiadomość wysłana przez: Jakub S. w Maja 26, 2009, 07:37:44 am
Zapomniałem o wpływie średnicy koła na jego własną prędkośc obrotową przy danej prędkości, zwalę to na późną godzinę ;P

Co nie zmienia faktu, że takie hamulce to przezytek i wcale nie są takie mocne (zablokować koło da się każdym, kwestia istotna to siła hamowania jaką mozna osiągnąc przed zablokowaniem). A obręcze BMX są absolutnie najcięższymi jakie da się dostać na 20" ;)
Tytuł: Odp: Przenoszenie technologii z BMX. Hample, lekkie i pancerne konstrukcje kół.
Wiadomość wysłana przez: c64club w Maja 26, 2009, 11:07:56 am
Czyli szczęki w ogólności są przeżytkiem czy U-braki?
Bo akurat porządne U mam i jeśli to dobry pomysł, to bym je wykorzystał przy budowie. A jeśli szkoda zachodu, to po to właśnie pytam "czy i dlaczego". W takim razie lepiej np. wziąć piastę i cały osprzęt z tarczą i przepleść do obręczy 20"?
I od czego są lżejsze obręcze 20"? Bo dotyczczas 20calowe widziałem tylko do BMX lub do składaków, przy czym tych drugich bałbym się montować ze szczęką, bo już mi kiedyś klocki wleciały między szprychy, kiedy próbowałem koło od składaka zastosować.