forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: fingerxtr w Czerwca 01, 2015, 04:34:30 pm
-
Witam wszytkich.
Trochę to twało ( rok ) temat trajki odżył- poprostu zacząłem kupować osprzęt no samo poszło .
Dotarłem do momentu w którym nie wiem jaki materiał na ramę wybrać- stal to na pewno. Czytałem o profilu 40x40x3 - super ale nie da się zrobić regulowanego bomu, no następny wymiar sie nie zmieści ,chyba że 40x40x2 no to można powalczyć.
Co radzicie? A może nie robić regulacji suportu tylko sie przyłożyć na etapie przymierzania? Chyba że rura ,ale też nie wiem jak duża i jaka ścianka.Trajka w pełni amortyzowana przód 2x20'' tył 26''
no i z jakich przekrojów wahacz 30x30x2 ?
-
Regulację suportu można zawsze zrobić jak ma Makenzen w dużym rowerze albo jak ja zrobiłem w IMK P9 (podobnie zrobiłem w P11, ale tam jest za słabe, więc przoszę nie naśladować).
Stalowy profil 40x40x3 jest zdecydowanie przewymiarowany.
-
to może jeszcze jeden szczegół 186cm i 90 kg. Jak nie taki -to jaki byś polecił? i czy na przednie wahacze tali sam materiał moge dać co na ramę?
-
to może jeszcze jeden szczegół 186cm i 90 kg.
Czyli ty szczupły jesteś. Profil stalowy i kwadratowy ze ścianką 2 mm ze stali to max.
To są krótkie odcinki więc nie są takie słabe.
Ja stosuję aluminium ze ścianką 3 mm tam gdzie potrzeba, a tak 2 i 1,5 mm
-
Jeśli rama ma być ful cała amortyzowana to większość obciążeń podczas jazdy pochłoną amortyzatory jeśli oczywiście pod odpowiednim kątem będą ustawione i odpowiedniej twardości będą sprężyny ja stosuje 750 LBS. Na wahacz stosuje profil 25/25/2mm . Jeśli wahacz jest prosty krótki to przy twojej wadze wystarczy. Na ramę stosuje profil 27/40/1,5mm ale ważę 66 kg w twoim przypadku 2mm spokojnie wystarczy 30/30
-
o, widzę, że podobnie się zbieraliśmy z materiałami, ja wykorzystałem profil 40x40x2, ale ważę 70kg :) i dopasowałem do niego 35x35 na regulowany suport.
powodzenia
-
o jakieś konkretne wymiary, dzięki.
o, widzę, że podobnie się zbieraliśmy z materiałami, ja wykorzystałem profil 40x40x2, ale ważę 70kg :) i dopasowałem do niego 35x35 na regulowany suport.
powodzenia
czy to 35x35 wchodzi ciasno czy jeszcze jakiś dystans był potrzebny?
-
jest 1mm luzu ;)
-
no właśnie , jak masz to zaciśnięte, tzn żeby się nie ruszało ? A może zrobić bez regulacji, tyllko wymierzyć i na stałę połączyć?
-
jeszcze nie mam :D
prawdopodobnie wymierzę i zrobię na stałe, zobaczę, na razie będę mocował zwrotnice, wczoraj bawiłem się w wycinanie :)
-
Witam.
Co do profili to potwierdzam, że nawet 40x40x2 jest przewymiarowane (na długości 80 cm - jak u mnie - wytrzyma choćby 120 kg bez żadnego problemu), a support na kwadracie 35x35 wchodzi w niego w sam raz. Regulacja też bez problemu - najprościej wykonać otwory i użyć czegoś w rodzaju sworznia ..., ale bardziej elegancko jest przyspawać na końcu boomu poprzecznie do dolnej ścianki dwie nagwintowane wewnątrz rurki o długości 40 mm (coś jak przelotki do linek) w odległości 3 - 5 cm od siebie. Potem wystarczy już tylko szlifierka kątowa i przeciąć dolną ściankę profilu wzdłuż na szerokość tarczy wraz z tymi dwiema rurkami. Potem wkręcić śruby w te rurki i gotowe.
Pozdrawiam.
-
Żeby nie zakładać nowego wątku pytanie nastepujące . Jeśli chodzi o pochylenie zwrotnicy i kąt wyprzedzenia czy dla koła 20" można przyjąć jakieś uśrednione wartości .czy trzeba to policzyć już na żywo w zamontowanym kole? Doczytałem się na jednej ze stron gdzie są ładnie przedstawione zdjęcia z zaznaczeniem katów ze Kąt pochylenia zwrotnicy powinien wynosić 12° a wyprzedzanie też można przyjąć od 10 do 15° czy można przyjąć dla wartości tych Obu kątów po 12° żeby było trochę łatwiej to ogarnąć? I jeszcze jedna sprawa.zastanawiam się nad wysokością suportu względem siedzonka .przyznam ze najcześciej spotykanym rozwiązaniem to 10 cm wyżej suport . Co myślicie o tym samym poziomie? On i jeszcze jedno w rowerach stacjonarnych poziomych suport jest poniżej siedzenie. Co będzie najkorzystniejsze fizjologiczne ?
-
pochylenie zwrotnicy ma się wirtualnie stykać na podłożu z kołem, jest zależne od szerokosci+konus piasty i promienia koła, a kąt wyprzedzenia to około 75 lub 15 stopni (zależnie od której strony mierzone ;) ). Tak wyczytałem, poprawcie jeżeli sie mylę. U mnie to się zgrało prawie idealnie.
-
http://poziome2.republika.pl/ (http://poziome2.republika.pl/)
Zalecany kat wyprzedzenia zwrotnicy to około 12o. Kąt pochylenia zwrotnic wynika ze średnicy koła i odległości płaszczyzny symetrii koła od punktu mocowania /osi zwrotnicy (a to są indywidualne wartości roweru) - tego nie trzeba robić doświadczalnie, to się wylicza albo rozrysowuje.
http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry (http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry)
W IMK P9 kąt wyprzedzenia zwrotnicy zastosowałem właśnie 12o a kąt pochylenia zwrotnic wyszedł mi 22o.
Wysokość suportu względem fotela jest sprawą indywidualną i zależy wyłącznie od twoich, osobistych preferencji. Ja mam w swoich rowerach kilka cm powyżej, ale np. Maciek70 ma kilka cm poniżej bo tak lubi. Warto się tylko trzymać zasady, że kąt między płaszczyzną suport-fotel a pochylenie oparcia powinien być około 135o +/-10o, czyli im bardziej pionowo siedzisz, tym niżej suport i odwrotnie, im bardziej leżysz, tym suport powinien być wyżej.
-
http://poziome2.republika.pl/ (http://poziome2.republika.pl/)
Zalecany kat wyprzedzenia zwrotnicy to około 12o. Kąt pochylenia zwrotnic wynika ze średnicy koła i odległości płaszczyzny symetrii koła od punktu mocowania /osi zwrotnicy (a to są indywidualne wartości roweru) - tego nie trzeba robić doświadczalnie, to się wylicza albo rozrysowuje.
http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry (http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry)
W IMK P9 kąt wyprzedzenia zwrotnicy zastosowałem właśnie 12o a kąt pochylenia zwrotnic wyszedł mi 22o.
@Franc dobrze Ci podaje linki do kopalni wiedzy trajkowej i to po polsku.
Wysokość suportu względem fotela jest sprawą indywidualną i zależy wyłącznie od twoich, osobistych preferencji. Ja mam w swoich rowerach kilka cm powyżej, ale np. Maciek70 ma kilka cm poniżej bo tak lubi. Warto się tylko trzymać zasady, że kąt między płaszczyzną suport-fotel a pochylenie oparcia powinien być około 135o +/-10o, czyli im bardziej pionowo siedzisz, tym niżej suport i odwrotnie, im bardziej leżysz, tym suport powinien być wyżej.
Projektując rowerki (linki w mojej sygnaturce) opieram się na zasadzie wyznaczenia prostej między osią suportu a osią biodra, nie jak proponują inni spodem siedzenia. Mając taką prostą obrać można wysokość suportu na zasadzie kąta a nie centymetrach nad lub pod fotelikiem. Taka zasada projektowania wydaje mi się słuszniejsza gdyż umożliwia porównanie właściwości jezdnych i komfortu z jazdy automatycznie uwzględniając różnice anatomiczne (wielkość biodra, pośladków, długości nóg).
Z moich doświadczeń wynika, że komfort turystyczno-rekreacyjny zaczyna się od 0o do -10o (gdzie -10o to suport jest już znacznie poniżej poziomu fotela). Dla mnie jako osoby otyłej najwygodniej jeździ się w przedziale od -5o w dół i kącie między ww prostą a oparciem wynoszącym 135o +/- 5o.
-
Jako że dotarł do mnie fotelik-typowo trajkowy.pojawia się pytanie. Co sądzicie o tym żeby nie wiercić nic przez same siedzisko a dać na dużym np od jednego pogrubienia -grzbietu do drugiego solidny kawałek plaskownika zaokroglając go na krawędziech i zamocować poprzez sruby przechodzące na wylot właśnie przez te dwa garby pod spodem fotelika? No i tak samo rozwiązać mocowanie na wysokości łopatek ? Trochę takie rozwiązanie zauważyłem w rowerach HP Velotechnik Scorpion.