forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: tomek70 w Listopada 17, 2014, 07:55:51 pm
-
Witam no przyszły już piasty z wózka będę budował trajkę z napędem elektrycznym to znaczy z wspomaganiem. Jako że kilkanaście rowerów poziomych już zrobiłem a trajki żadnej, mam pytanko o jakiś system amortyzacji w miarę prosty przednich kół nie taki jak ma MatiX czy znacie jakiś. Żeby było to lekkie i proste w wykonaniu ? Bo jestem zwolennikiem prostoty minimalizmu użyteczności przy minimum kasy bez przerostu formy nad treścią.
-
no to zabiłeś klina ;)
-
Bo wiesz czasami człowiek coś kombinuje wywala kasę a przy tym narobi się. A ktoś z boku popatrzy zrobi to z byle czego a działa tak samo a nawet lepiej niż jakieś wynalazki za gruba kasę.
-
najprostsze zawieszenie jakie widziałem to rama sztywna z przodu
amortyzacja była oparta na sprężynach amorka mechanicznego
coś podobnego jakbyś wykorzystał jeden goleń od pionowca z widełek amortyzowanych
tylko mniejsze ,jak kolo trafiało na nierówność to piasta tłumiła przez sprężynę
jak odszukam fotkę to ci puszcze
-
Czyli amortyzowana zwrotnica, tez chetnie to zobacze :). W trajce ICE jest taka wlasnie piekna amortyzowana zwrotnica na elastomerach no ale to nieosiagalne.
-
Albo takie koleczka zastosowac :)
https://www.youtube.com/watch?v=PPKY1pFyqu8 (https://www.youtube.com/watch?v=PPKY1pFyqu8)
-
http://www.hpvelotechnik.com/images/presse/scorpionfs/Scorpion_fs_vorne_bl.jpg
coś podobnego do tego zawieszenia zamiast dampera sprężyna
-
Chyba mam pomysł a jak by na poprzecznej belce zastosować amortyzację jak w pytonie na obu ramionach belki. czyli zastosowanie takich dwu prostych amortyzatorów na gumie na obu ramionach poprzecznych https://www.youtube.com/watch?v=BIDtj4K-WmU (https://www.youtube.com/watch?v=BIDtj4K-WmU) na filmiku amortyzacja przedniego koła w moim dawnym rowerku. Czyli dwa w połowie ruchome ramiona co o tym myślicie nigdzie takiego czegoś nie widziałem ale też nigdzie nie widziałem tak zastosowanej amortyzacji na gumie jak w moim biku a działała wyśmienicie,
-
Dobrze kombinujesz, użyj takiej amortyzacji jak w zoxie: http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=88890
Btw mój kolejny to będzie trajka z długim rozstawem osi, manewrowość podobna do zwykłej trajki a znacznie łatwiej bierze krawężniki: https://www.youtube.com/watch?v=JvVre4dv9JE&list=UUC2bCjJp-NpIigMV39_btsQ
Jakie piasty kupiłeś? Z hamulcem bębnowym?
-
Piasty do wózka inwaidzkigo, chamulec bedzie tylko z tyłu ale podwójny teraz w swoim mbb też tak mam i daje rady
-
W trajce jednak hamulec potrzebny, a najbardziej efektywny to przod. Sam mialem tylko tyl i niestety to za malo, chyba ze podrozojesz 10km/h. Zgodnie ze sztuka tyl masz dociazony 30-40% wiec latwo blokujesz tylne kolo a droga hamowania porownywalna z .... brakiem hamulca :)
-
Dokładnie tak - hamulce muszą być przede wszystkim na przód, tył to tylko spowalniacz.
Po drugie - nie ważne ile hamulców założysz na tylne koło, to i tak nic to nie da - nawet jeden hamulec wystarcza żeby zablokować koło.
-
Prawie się zgodzę. To ma być trajka wspomagana a wiec dodatkowo na tył 4 kg silnik przynajmniej 3 kg. Bateri razem 7kg plus trochę. wydłuże rozstaw osi i będzie dobrze
-
7kg w ogólnym rozrachunku to mało.
Odsuwając tylne koło od fotela zmniejszasz jego obciążenie. Jedynie przesuwając przednią oś do przodu dociążasz koło tylne.
-
Właśnie myślę o przedniej osi a siedzieć będę przy samym tylnym kole, ale dobrze do jednoto doszlismy zastosuje amorki na koła typu zox. Kończymy ten wątek zobaczymy jak to wyjdzie zima przed nami więc jest sporo czasu. Zakładam nowy temat na temat trajki "hakowanie matixa"
-
odgrzebuję kotleta - a może w amortyzacji przedniego zawieszenia da się wykorzystać ostatnio popularne amortyzowane sztyce? Są najróżniejsze, a skoro jedna wytrzymuje obciążenie człowieka to dwie tym bardziej dadzą radę. Próbował ktoś kombinować?
-
i w jaki sposób chcesz montowac? :)
https://www.youtube.com/watch?v=j3_2KetDV4g (https://www.youtube.com/watch?v=j3_2KetDV4g)
(https://lh3.googleusercontent.com/-vx5mEU5REMw/TkvrOn-dW-I/AAAAAAAAFSM/O_SQFZjFJhE/s288-Ic42/Rhino_Susp.jpg)
W tym pierwszym co an filmiku zaleta że koło porusza się po lini prostej i jest czułe w każdej fazie skoku, nawet w zakręcie tzw wielowahacz. Z kolei to drugie ejst prostsze w budowie ale koło porusza się po łuku do góry ( jeden zawias ) każdy ma coś fajnego, ale zawsze jest problem w jednym, cena zawieszenia i koszt zwrotnic :(
-
Bardziej jak tu:
http://www.kinetics-online.co.uk/assets/images/Scorpion_fs_federung_vr_detail_klein.jpg
Aga wkleił na poprzedniej stronie link do Scorpiona, coś w tym stylu.
Wrzuciłem pytanie do dyskusji ;)
-
nie neguje tego sposobu, ale ... to ma za mały skok, przynajmniej to co pokazuje ICE :P
-
masz racje mały skok i bardziej pracuje jak tłumik drgan niż amortyzator
z drugiej strony jak się jeździ trajką bez balansowania ciałem, to takie rozwiązanie w zakrętach jest sztywniejsze
-
nie wiem nie jeździłem, ale lubię mieć duży skok, nawet na ulicy ;D
-
Nie chodzi tyle o skok, jak jest duży co o reakcje zawieszenia na dziurę. Duży skok nic nie da jak amortyzator jest za twardy lub pod niewłaściwym kątem.
-
może w amortyzacji przedniego zawieszenia da się wykorzystać ostatnio popularne amortyzowane sztyce?
Miałem ten pomysł jakieś dwa lata temu względem zrobienia headshoka - amortyzatora w główce ramy tak jak ma cannondale. W praktyce nie sprawdzałem ale nie widzę powodów dla których miało by nie działać - jedyny problem to trwałość takich sztyc - te tanie dosyć szybko dostają luzów. Może w trajce gdzie koła są dodatkowo połączone razem popychaczami nie było by to tak bardzo odczuwalne?
-
Mój IMK P8 też ma headshok'a, tyle, że samoróbkę, na bazie sprężyna+elastomer. Miał 25~30mm skoku dopóki się ostatnio nie zatarł. Czekam zimy, żeby rozebrać.
-
jedyny problem to trwałość takich sztyc - te tanie dosyć szybko dostają luzów. Może w trajce gdzie koła są dodatkowo połączone razem popychaczami nie było by to tak bardzo odczuwalne?
W mojej od 1982 roku powstał luz po 0,015 mm na stronę 8)
-
czyli nie powstał luz 15 setek to ma na standardzie ;)
http://allegro.pl/sztyca-amortyzowana-alu-25-4-mm-wys-35cm-max100kg-i5689673712.html
ten model łatwo przerobić na krótszy
powinno się udać zaadoptować do zwrotnicy dodatkowo jest regulacja twardości
-
A może bez skracania? Na końcach dać mostki 1" a-head do mocowania kierownicy + obejmy na błotniki w wystającej części. Kwesta jak wsadzić tam bieżnie sterów - wspawać punktowo od dołu bieżni? Ewentualnie dotoczyć adapter mocowany do sztycy np na małe śruby ( powiedzmy 12 sztuk po 3 pionowo podzielone na 4 rzędy - lewo prawo przód tył).
-
to jest 35 cm długości w dodatku pod kątem do koła
raczej skracać ;)
albo bez spawania nagwintować na wymiar z 2 stron i po złożeniu za kontrować :P
-
Wersja made in Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=BKWTwif3m3Y
Tutaj widać lepiej o co biega. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Nj9eHJmb3h4
-
od je.... technika ;)
-
Oj Tam Oj tam AGA czepiasz się jak Igor ważne że działa ;D ;)
-
Postanowiłem że moja następna trajka będzie miała ramiona przedniej belki amortyzowane jak w zox, z możliwością przesuwania elastoerów czyli rególacja twardości zawieszenia. W pozycji kiedy będzie stała bez kierowcy koła przednie bedą pionowo do podłoża. Natomiast kiedy siądę będą lekko ujemnie czyli się pochylą do środka i teraz pytanie czy kąty zwrotnicy zrobić jak dla kół stojących pionowo? Taki mam problem
-
przyjmij wymiarowanie dla koła stojącego pionowo
dla trajki najlepsze założenia geometrii są od quada
ja bazowałem właśnie na tym ,dla tego tez wprowadziłem regulacje kata pochylenia i wyprzedzenia( sworznia) a rzeczywistości zwrotnicy
jest pełno materiałów na temat geometrii w quadach, można się nieźle douczyć i łatwiej to ogarnąć ;)
-
Ok dzięki, tak myślałem ale chciałem się upewnić żeby się nie narobić na darmo:)
-
Jaki przekrój rurek na przednie wahacze? Korci mnie żeby się w zimie pobawić i zbudować drugą ramę ;)