forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: michu w Kwietnia 19, 2014, 08:53:53 pm

Tytuł: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: michu w Kwietnia 19, 2014, 08:53:53 pm
Witajcie po długiej przerwie :).
Ostatni mój wątek na tym forum dotyczył budowy trike'a poziomego. Miała to być bardzo budżetowa konstrukcja i na swój sposób nowatorska, bo chciałem wykombinować przednie hamulce v-breake (najczęściej spotykanym przeze mnie w necie rozwiązaniem jest albo h. tarczowe, albo szczękowe).
Pomyślałem, że nie ma sensu kombinować i rozdrabniać się. Poza tym nie chciałbym znowu poruszać się przeładowanym klocem (cruzbike miał 17 kg). Przy trike'u jest więcej materiału, więc z założenia będzie ciężki. Z dostępności materiału, spawaczy i ceny wybieram stal.
Jeszcze do końca nie jestem zdecydowany czy w ogóle robić taki rower i czy nie zostać przy pionowym, no ale wrażenia z jazdy na poziomie już znam, więc trudno zrezygnować.

Zanim coś powstanie to i tak minie trochę czasu, bo teraz już nie chce tworzyć na "pałę" tylko z jakimś projektem - mniej czy bardziej dokładnym.

Wahacze przednie planuje zrobić na wzór tych ze zdjęcia, amortyzatory na razie sprężynowe bez tłumienia- bo wiadomo liczy się cena. Mam kase, ale nie chce zbytnio szaleć ;).

(http://static.pokazywarka.pl/bigImages/2875140/11220761.jpg)

Był już wątek dotyczący tego sprzedawcy, nawet jakaś kłótnia. Oferował on jakieś zwrotnice. Czy są gdzieś gotowe plany podobnych zwrotnic, które wystarczy dać do odpowiedniego majstra? Pamiętam, z wspomnianego wątku, że sprawa zwrotnic nie jest taka łatwa.

Tył roweru zamierzam oprzeć na ramie Y-kształtnej, amortyzowanej, odpowiednio zmodyfikowanej.

Rower na kołach 26" i 2x 20" (ewentualnie 26" jeśli byłoby to lepsze rozwiązanie), hamulce tarczowe z przodu. Z tyłu z racji, że to marketowiec są pivoty. Jeśli wszystko nie będzie dużo kosztowało to pomyślę o tarczy z tyłu. 
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: AGA w Kwietnia 20, 2014, 07:03:32 am
witam
nie znajdziesz projektu zwrotnic do tego modelu, obliczone są i robione specjalnie do tej ramy
składałem propozycje na forum  zwrotnice na zamówienie
ale jak to na forum bywa, jest masa mądrych teoretyków 
każdy pomysł od razu idzie do piachu (temat upadł )
z mojej strony mogę podpowiedzieć jeśli zaczynasz samodzielna budowę trajki
albo zacznij od sprawdzonego projektu, a najlepiej kupić jakiś bardzo tani materiał nie koniecznie do rowerowki i zbudować prototyp w taki sposób żeby można było łatwo przesuwać elementy montażowe
życzę powodzenia i ciesze sie ze zainspirował cie ten projekt
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: Yin w Kwietnia 20, 2014, 08:35:04 am
Jeszcze do końca nie jestem zdecydowany czy w ogóle robić taki rower i czy nie zostać przy pionowym, no ale wrażenia z jazdy na poziomie już znam, więc trudno zrezygnować.

Trochę po za tematem: jeśli tylko masz miejsce do przechowywania rowerów nie rezygnuj z żadnego - czasami lepiej sprawdza się pion a czasem lepiej / wygodniej śmignąć na poziomce. Nie trzeba z niczego rezygnować, trzeba dobierać rower pod potrzeby.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: michu w Kwietnia 20, 2014, 08:54:48 am
witam
nie znajdziesz projektu zwrotnic do tego modelu, obliczone są i robione specjalnie do tej ramy
składałem propozycje na forum  zwrotnice na zamówienie
ale jak to na forum bywa, jest masa mądrych teoretyków 
każdy pomysł od razu idzie do piachu (temat upadł )
z mojej strony mogę podpowiedzieć jeśli zaczynasz samodzielna budowę trajki
albo zacznij od sprawdzonego projektu, a najlepiej kupić jakiś bardzo tani materiał nie koniecznie do rowerowki i zbudować prototyp w taki sposób żeby można było łatwo przesuwać elementy montażowe
życzę powodzenia i ciesze sie ze zainspirował cie ten projekt

@Aga:
Nie miałem na myśli tego konkretnego modelu, bo pamiętam że pisałeś na forum. W razie czego mógłbym kupić takie, gdybym już nic nie wymyślił. Inspiruję się jedynie trójkątnym kształtem wahaczy. A resztę zamierzam zrobić "jakoś" - też zapewne w oparciu o inne rowery, bo projektant ze mnie kiepski. Na razie rzuciłem tematem.

Cytat: Yin
Trochę po za tematem: jeśli tylko masz miejsce do przechowywania rowerów nie rezygnuj z żadnego - czasami lepiej sprawdza się pion a czasem lepiej / wygodniej śmignąć na poziomce. Nie trzeba z niczego rezygnować, trzeba dobierać rower pod potrzeby.

Mam gdzie trzymać rower - piwnica, lub 4 piętro - co w przypadku poziomki byłoby wyzwaniem. Wyjęcie czy włożenie każdego roweru to jakieś wyzwanie, bo w piwnicy są strome schody, ale z cruzem jakoś dałem radę to i z innymi dam.

Wiem, że mogę robić poziomy 2 kołowy. 3-kołowiec mi się jednak jakoś spodobał i przynajmniej spróbuje ogarnąć temat.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: Majsterkowicz w Kwietnia 20, 2014, 10:08:35 am
Zastanawiasz się nad tyłem... U mojego znajomego w trajce siedzi hamulec rolkowy zintegrowany w Nexusie-7. Używa go jako hamulec awaryjny, uruchamiany na stałe poprzez dzwigienkę że starych przerzutek (bez SIS). Sprawdza się w tej roli idealnie, a już przy zaciągnięciu linki w połowie, rowerem jest ciężko ruszyć.

Jaki stąd wniosek. Jeżeli lubisz tarczówki i pokusisz się o piastę z mocowaniem na nie, możesz je śmiało zamontować. Jednak nie warto dawać tarczy większej niż 160, do tego zacisk bb5 wystarczy w zupełności.
Z drugiej zaś beczki, patrząc po swoim poziomie, tylny hamulec odgrywa malą rolę w hamowaniu, czyt. bardzo łatwo zablokować tylne koło. Z racji tego, że większość masy przeniesiona jest na przednie koło (w trike'u tym bardziej). Dopracuj przednie hamulce, to najważniejsze ;)
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: Tef w Kwietnia 20, 2014, 07:37:09 pm
michu@ jeśli interesuje Cię zaprojektowanie to zajrzyj tu: http://rydze.internetdsl.pl/trixo/
Jest to strona kolegi Rydza@ o budowie trajki.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: Franc w Kwietnia 20, 2014, 08:22:06 pm
AGA: sam kiedyś wrzuciłem rysunki zwrotnic, które zrobiłem do P9. Zaznaczyłem jednak, że bardziej pasują do dziecięcego roweru niż do dorosłego, ale można trochę przeskalować (np. zrobić je 1 1/8" i z grubszą osią). Jednak to nie jest wszystko, bo jedna z najważniejszych rzeczy w geometrii przedniego zawieszenia w trójkołowcu to oś skrętu zwrotnicy powinna trafiać w ziemię w płaszczyźnie symetrii koła (kąt pochylenia zwrotnicy do środka) a to zależy od wielkości koła i odsunięcia płaszczyzny koła od powierzchni oporowej w zwrotnicy a to jest kwestią indywidualną każdego projektu. I podejrzewam, że dlatego temat upadł.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: michu w Kwietnia 20, 2014, 10:17:05 pm
Dzięki chłopaki za odzew. Stronka Rydza spoko. Lepiej więcej informacji niż mniej :).

Czy konstrukcja pojedynczego wahacza - takiego tak ten:
(https://lh3.googleusercontent.com/-vx5mEU5REMw/TkvrOn-dW-I/AAAAAAAAFSM/vEe3d0aGOoU/s288/Rhino_Susp.jpg)

... jest lepsza, łatwiejsza w wykonaniu czy jednak lepiej robić podwójny (zdjęcie "SWOS").

Ten żółty to rower Optima Rhino.
Na stronce (www.optimabikes.com/?) już nie ma tego modelu, bo był felerny czy jednak trike nie schodzą i wycofany z braku zainteresowania?

Czy ktoś z Was sprawdzał ten patent działa? Przeglądałem tematy na forum i przewija się tam wątek piasty pod oś 20 mm. Chodzi, żeby przerobić ją tak czy prawie normalnie- bo jednostronnie zamontować oś QR?

(http://static.pokazywarka.pl/i/2876267/577498/piasta.jpg?1398028263)

Na razie to tyle moich pytań.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: AGA w Kwietnia 21, 2014, 06:04:02 am
masz racje Franc ze to jest indywidualne do każdego projektu
ale jak przeanalizujesz moja trajke, to zauważ ze ma regulacje ,na katach wyprzedzenia i pochylenia
zasady dla kompensacji są te same (to co opisałeś dotyczy każdej) trajki
wiec jeżeli mając zwrotnice będziemy się kierować sztywnymi zasadami geometrii nie ma możliwości żeby nie trafić w środek obrotu
chyba ze zamiast suwmiarki używamy metr krawiecki  ;) liczy się dokładność
po przekroczeniu 32 st skrętu i tak następuje dewiacja geometryczna, nawet w samochodach 
myślę ze należny porzucić niektóre wypociny, pisane na rożnego typu forach przez teoretyków bajko pisarzy (na pewno takowi się zaraz obruszą)
poza-tym robi się :) mętlik w głowie
i poszukać pewnych prawidłowości w konstrukcjach istniejących w motoryzacji i przenieść je do swojego projektu
ja korzystałem z układów sterowania w quadach, potem wystarczy wprowadzić dane do odpowiedniego programu komputerowego i reszta się sama klaruje  ;D
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: przenikanie w Kwietnia 24, 2014, 06:10:28 pm
tak się zastanawiam: skoro to ma być produkcja budżetowa, dlaczego nie chcesz iść po najmniejszej linii oporu i zbudować deltę? Amortyzujesz przód, amortyzujesz tylne mocowanie fotelika i po sprawie. Zbudowanie delty zwłaszcza jak zdobędziesz tylną oś z jakiejś starej trajki rehabiliacyjnej to bardzo prosta sprawa.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: michu w Kwietnia 25, 2014, 09:15:55 am
To nie ma być aż tak budżetowy rower. Jeśli mają być tarczówki czy też np. bębnowe to będzie droższa sprawa.
Zakładam budżet do 1500 zł. Najważniejsze, żeby konstrukcja się trzymała kupy, bo osprzęt mam częściowo swój, a częściowo kupię z tym, że mam układy z jednym sklepem rowerowym. W końcu też chciałbym pojeździć na dobrym sprzęcie. Cruzbike był mocno budżetowy i to było odczuwalne podczas jazdy.
Niemniej dzięki za podpowiedź o delta trike-u, bo przyznaje, że nie mam szczegółowej orientacji w rodzajach rowerów poziomych.
Tytuł: Odp: Trike z pełną amortyzacją
Wiadomość wysłana przez: AGA w Kwietnia 27, 2014, 06:43:23 am
czy ja śnie czy ktoś wspomniał coś o delcie  :)
konstrukcja całkowicie nie nadająca się do szybszej jazdy
przód cały czas ucieka od toru jazdy
odrobina piachu na zakręcie i nas nie ma
jakiekolwiek balansowanie ciałem nie pooprawia odśrodkowej w zakrętach
każdy dołek odczuwalny rama zbiera wibracje
ma jeszcze wiele innych wspaniałych przypadłości 8)
jako rower rehabilitacyjny do 15 km/h super