forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: afish w Stycznia 09, 2009, 08:14:54 pm
-
Niektórzy zdazyli sie zorientowac ze prawie skonczylem swoje pierwsze LWB USS
Ktos z forum jezdzacy na trike pokazal mi pare fotek i zaczalem sie tym interesowac ..
POszukuje osób a wlasciwie rozwiazan konstrukcyjnych trike z przednimi dwoma kolami skretnymi i tylnym napedowym.
PIerwsze pytania do znawców:
1Czemu sfoznie zwrotnic kół przednich sa pochylone góra do siebie ?? ( podejrzewam ze kola sie pochylaja dzieki temu na zakretach ale nie jestem pewien)
2PIasty w trike-ach sa mocowane z jednej strony.... czy jest mozliwe mocowanie tak zwyklej piasty ??
3jeszcze nie ma ;]
POzdrawiam wszystkich poziomych i czekam na odp.
-
1* http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm
2* Tak najlepiej z osią QR-20 lub torpedo.
3* Będzie dużo więcej
Pzdr
-
dzieki za pierwszy odzew .. stronka na pewno sie przyda, moze nie tylko mi :)
-
http://www.youtube.com/watch?v=Xe356kdOCD4&feature=related
chcialem zapytac jakie warunki trzeba spelnic zeby tak sie kola pochylaly?? MOim zdaniem zwiekszy to przyczepnosc przy wiekszych szybkosciach..
Link jest dany do jakiejs trike z silnikiem i kierownica ale zasada pewnie ta sama.
(nie moge znalesc linka z trike z takimi kolami a wiem ze ogladalem)
POzdrawiam i czekam na wasze madre spostrzezenia :)
-
1Czemu sfoznie zwrotnic kół przednich sa pochylone góra do siebie ?? ( podejrzewam ze kola sie pochylaja dzieki temu na zakretach ale nie jestem pewien)
To się nazywa kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i nie mam nic wspólnego z pochylaniem się pojazdu na zakrętach. Służy do regulacji tzw. sterowności - nadsterowności lub podsterowności pojazdu. Innemi słowy zjawisku pogłębiania zakrętu przez pojazd lub tendencji do jego prostowania. Poza tym parametrem ustawia się jeszcze kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół. Parametry te znane są każdemu samochodziarzowi. Zwłaszcza takiemu, który prowadził samochód powypadkowy :-)
Wg mnie w rowerze i to na dodatek rekreacyjnym, a nie wyczynowym to jest rodzaj kwiatka do kożuszka.
Ale jak się upierasz to weź dowolny samochód i poszukaj tych wartości - one wszędzie są dość podobne. Na producentów rowerów trójkołowych raczej bym nie liczył, że podzielą się chętnie taką wiedzą. Albo jeszcze może programem obliczeniowym do modelowania stabilności pojazdu w płaszczyźnie jezdni...
Mechanizm pochylania całego pojazdu to zupełnie inne historia i długa tak jak historia motocykla... z wózkiem bocznym. Od zawsze ktoś próbował skonstruować takie cudo, niektórym nawet wychodziło (vide Harley Davidson) ale to chyba skórka niewarta wyprawki.
Wpisz do google'a hasło "tilting trike" i wyskoczy Ci trochę wiedzy na temat. Jeśli mnie pamięć nie myli, to firma Jetrike robi takie coś.
-
hmmmmm
Griffon
na stronie do której link jest wyzej wlasnie pisze troche inaczej. ( chyba ze ja juz źle rozumiem)
Z tego co wyczytalem to kat wyprzedzenia zwrotnicy kola słuzy do tego co napisales o kacie pochylenia sworznia zwrotnicy....
Z tego co pisza to kat pochylenia sfoznia zwrotnicy słuzy temu zeby kolo obracalo sie w miejscu a nie po łuku.. Czyli zeby miejsce styku kola bylo w osi sworznia zwrotnicy.
Moze ktos sprostowac??
EDIT:
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
o tym filmiku wspominalem ..... Dzieki griffon-owi znalazlem
-
Jeśli jeszcze nie dotarłeś: http://rydze.internetdsl.pl/trixo/ co nieco wyjaśnione. Oraz filmik moim zdaniem extra konstrukcji trajki: http://pl.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs&feature=PlayList&p=0F0DF05C0202025B&index=3
-
filmik widzialem, stronke musze przestudiowac.
Dzieki i czekam dalej na info
-
Dokładniej rzecz biorąc, to orientacja sworznia zwrotnicy w CAŁEJ przestrzeni jest po to, by utrzymać pojazd w żądanym torze jazdy w jak najszerszym spektrum warunków jazdy. Tzn. jazda po prostej, po zakręcie, z bocznym wiatrem, a także w czasie napędzania (także z różnymi rodzajami napędu - przedni i tylny) oraz, co ważne - hamowania (także w czasie jazdy po łuku!). Tylko czy to wszystko jest aż tak potrzebne w rowerze? Tak się tylko głośno zastanawiam. Moim skromnym zdaniem w zupełności wystarczy zastosować układ, który zrobił Wojtek Rydzewski. Jak na rower to spokojnie załatwi sprawę.
-
Ze strony która wysłał barba wynika ze to kat wyprzedzenia odpowiada za pochylanie sie kół na zakrecie (przednich)
Mniejsza z tym.
Na stronie niestety nie znalazlem dokladniejszych fotek tego ukladu sterowania pochylem na boki i skrecaniem.
Jak by ktos był w posiadaniu fotek które pokazuja ten uklad to byłbym wdzieczny.
-
Afish no proszę Ciebie... Wszystko jest opisane i sfotografowane. Na pod stronie STEROWANIE ostatnie zdjęcia.
"...Docelowo wszystko zakończyłem wykorzystując przeguby i ruchomy element pośredniczący w przenoszeniu ruchów dźwigni na element mocujący amortyzatory.... Otwór widoczny na pierwszym planie jest połączony elementem przegubowym z otworem widoczny w elemencie mocującym amortyzatory. Drążek przekazujący ruch z dźwigni jest zamocowany w uchwycie widocznym głębiej (2 blachy z otworami)..."
Ciekaw jestem, czemu Rydzu ostatnio nie zagląda na forum? Na pewno miał by coś do powiedzenia na ten temat... Na pewno masa takiego pojazdu bardzo przeszkadza.
-
barba
PRzeczytalem wszystko na stronie i widzialem wszystkie fotki.
JEdnak dalej uwazam ze jest malo zdjec ukazyjacych ten patent. Dla kogos kto to widzial na zywo na pewno jest wszystko jasne niestety ja tylko w internecie ogladam takie konstrukcje i wiekszosc fotek nie jest przydatna w rozwiazaniu takiego ukladu.
-
W dziale ZASADA DZIAŁANIA jest animacja, na której widać jak się zmienia przekątna w wahaczach. To był cel.
(http://img237.imageshack.us/img237/3931/30387758fh4.th.jpg) (http://img237.imageshack.us/my.php?image=30387758fh4.jpg)
Uzyskano takie zmiany poprzez obrót mocowania/podstawy amortyzatorów. Na tym zdjęciu poniżej widać wychylone mocowanie /czerwone kółko/ i różnicę długości przekątnych /zielonej i różowej/.
Zauważ, że:
(http://img237.imageshack.us/img237/451/74173023pk6.th.jpg) (http://img237.imageshack.us/my.php?image=74173023pk6.jpg)
Czerwona kreska to przegub, którego nie ma i który łączy dźwignię z mocowaniem amorków. Niebieskie kółko to punkt przyłożenia drążka sterowania.
Mam nadzieję, że już wszytko jasne.
-
Dziekuje.
W woli upewnienia sie :
Czesc do której sa przymocowane amortyzatory (to zółte) jest zamocowana tak zeby mogla sie przechylac na boki?
Troche jeszcze pomarudze :)
Zastanawiam sie czy na postoju za pomoca tej dzwigni jest mozliwe przechylanie roweru ??
BO z tego co widac na rysunku to trzymajac za dzwignie trzymamy "pion" roweru i gdybysmy dzwignie od regulowania pochyłu puscili luźno to rower by sie przekrzywił na któras strone?? Mam racje ??
Jesli tak to czy utrzymanie pionu podczas jazdy na wprost nie jest jakas przeszkoda??
-
Te dwie blaszki po obydwu stronach amortyzatorów tak są takie jakby wahadłowe mocowania. Jest możliwe takie wykonanie, bike-a aby sam się przewracał , :) Ale aby tak nie było trzeba sobie rozrysować i obliczyć gdzie w takiej kołysce będzie środek ciężkości. Środek ciężkości musi być nisko poniżej osi, w której obraca się to mocowanie amorków. Im niżej tym bardziej prosto jedzie rower ;) i tym trudniej go pochylić. Zasada jak w choperach. Metodą prób i błędów trzeba to zaprojektować gdyż na tym etapie edukacji jeszcze nie jestem w stanie tego obliczyć.
I jeszcze jedno zdjęcie z tego typu konstrukcją:
(http://img53.imageshack.us/img53/4659/pochyzw0.th.jpg) (http://img53.imageshack.us/my.php?image=pochyzw0.jpg)
-
w tym filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
chyba to jest rozwiazane jeszcze inaczej... Z tego co widac to nie ma dzwigni to przechylania tylko obie sa takie jak w najzwyklejszej trike. Zna ktos takie rozwiazanie ?
-
Moim zdaniem tutaj mamy do czynienia ze sterowaniem środkiem ciężkości... Na zakręcie masa pojazdu powoduje pojawienie się siły skierowanej na zewnątrz łuku. Środek ciężkości przesuwa się i powoduje wychylenie pojazdu z równowagi/od pionu. Zastosowanie takiej konstrukcji skutkuje zmniejszeniem masy, ale i zwiększeniem wrażliwości układu na szybkie i wąskie łuki, co może skutkować wywrotką lub "bujaniem". Przy zastosowaniu amortyzatora od pralki da się to okiełznać.
-
w tym filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
chyba to jest rozwiazane jeszcze inaczej... Z tego co widac to nie ma dzwigni to przechylania tylko obie sa takie jak w najzwyklejszej trike. Zna ktos takie rozwiazanie ?
A popatrz: http://www.carvx.com/main/main.html
Kółek niby cztery ale sporo szczegółów widać. To sie zwyczajnie pochyla, jak każdy inny rower tyle, że koła są zawieszone na równoległobokach (trapezach). I nie ma to niczego wspólnego z geometrią kół, o której powyżej. Tu, nawet pomimo posiadania tytułu inżynierskiego w dziedzinie pojazdów, za nic bym sie nie podjął dobrania geometrii przedniego zawieszenia.
Po mojemu ciekawostka to to jest jest, ale to jest absolutnie niewykonalne w piwnicznych warunkach. Dostęp (także finansowy) do DOBREGO warsztatu absolutnie konieczny
-
Bez przesady... Najpierw toporna konstrukcja drewniana i po paru/parunastu próbach i przeróbkach da się dojść do czegoś sensownego /podstawowych proporcji i wymiarów/. Tylko metoda prób i błędów w naszym wypadku.
-
Widzialem juz ta konstrukcje gdzies na stronach. Tez ciekawa sprawa. Najprosciej byłoby zastosowac w takim czterokołowcu taki sam patent z tył i z przodu ( np ten o którym wczesniej pisalismy) i sadze ze do zrobienia.
Oczywiscie zgodze sie ze bez wyliczen i wiedzy technicznej pozostaje dobrac wszystko metoda prób i błedów
-
Można rozwiązać problem pochylania a za razem amortyzacji prościej:
http://poziome.republika.pl/obrazki/mt/10_89_18a.jpg
Jeśli się nie mylę w tym trike'u zostało użyte pióro z resora.
-
Ciężka sprawa... Dosłownie :D Lepiej by było z poliwęglanu.
(http://img364.imageshack.us/img364/9121/karolp8gj6.th.jpg) (http://img364.imageshack.us/my.php?image=karolp8gj6.jpg)
Ale To moim zdaniem nie pochyla się. Chyba, że te dwie śruby, które mocują resor do ramy obstalowane są od dołu w szynę, która w sposób cierny z odpowiednikiem na ramie porusza sie w poprzek osi pojazdu.
(http://img170.imageshack.us/img170/5072/108918aii8.th.jpg) (http://img170.imageshack.us/my.php?image=108918aii8.jpg)
-
Czy ciężka to kwestia zważenia standardowego układu z damperami i pochylaniem oraz resora z mocowaniami - podejrzewam ze różnica mogła by wyjść na korzyść resora chyba że mówimy o konstrukcjach z aluminium.
Głowy nie daję ale na moje 'mi się wydaje' ;) trike pochyla się dzięki samej sprężystości resora i balansu ciałem.
Choć jak jest w praktyce może pewnie powiedzieć tylko konstruktor i ci co mieli przyjemność tą maszyna pośmigać.
Btw masz więcej fotek tego trika z zawieszeniem z poliwęglanu? Lubie takie niekonwencjonalne rozwiązania :).
-
http://www.poziome.republika.pl/techno33.html
-
Może ten filmik pomoże wyjaśnić co i kiedy się pochyla ttp://pl.youtube.com/watch?v=hghF-FRqgZ0&NR=1
w samochodach stosuję stabilizatory. jedno koło na krawężniku, drugie na drodze a buda w poziomie. Np w garbusie przednie i tylne zawieszenie stabilizowane i resorowane jest na wałkach skrętnych, a może coś delikatniejszego zastosować w rowerze?
-
Filmik fajny ;) zasada taka, jaką opisywałem, ale fakt, że robiłem to nie udolnie, bo mówiłem o wychyleniu mocowania amortyzatora, ale faktycznie to ono się nie wychylało. /via fotka z trixo/ Ale co do stabilizatora się nie zgodzę patrz Wikipedia:
"...Stabilizatory
Kiedy jedziesz po zakręcie masa twojego samochodu przesuwa się na bok samochodu. Stabilizator czuwa nad tym, aby połączyć lewe i prawe zawieszenie do utrzymania go w jednej linii z wielkością masy, tak by opony utrzymywały maksymalny kontakt, nawet podczas przechyłów /opony "kwadratowe"/. Stabilizator przekazuje na ośkę opór nie uciekając zbytnio do sztywnych sprężyn. Odpowiednio ustawiony stabilizator zredukuje przechyły samochodu w zakrętach dla polepszenia trakcji w tych momentach, ale nie zwiększy ogólnej sztywności lub zredukuje efektywność koła do utrzymywania odpowiedniego kontaktu z nawierzchnią..."
-
Filmik widzialem wczesniej.
co do stabilizatora to w samochodzie on jest wlasnie po to zeby auto sie NIE przechylalp i zeby nie "nurkowalo" przy hamowaniu..
-
Oczywiście, żeby auto nie przechylało się na zewnątrz zakrętu.