forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: stary_marych w Stycznia 11, 2014, 09:32:16 pm
-
Po powitaniu i przedstawieniu swoich planów pozwolę założyć wątek w którym będę się dzielił swoimi przemyśleniami ...
Wstawiam szkic roweru jaki chciałbym zrobić.
(https://lh6.googleusercontent.com/-Cv0T4ClncrQ/UtGoHSwmmRI/AAAAAAAAObI/9jgPC5XCUWk/w1357-h767-no/Handbike_01.jpg)
Projektowanie zaczynam od określenia geometrii.
Poszperałem trochę po sieci i na tej podstawie przyjąłem następujące dane.
Kąt A - 29stopni
Ślad B - 25mm
Średnica napędu C - 360mm
Rozstaw osi D - około 1600mm
Średnica koła E - 700mm
Odsunięcie osi skrętu do osi korby F - 415mm
Szerokość około 700mm
Pochylenie kół tylnych do 5stopni /czy jest konieczne?/
Proszę Was o ewentualne uwagi.
-
Witam, niestety nie bardzo mogę Ci pomóc bo sam jestem na podobnym etapie co Ty, ale mam pytanko do ciebie: w jakim programie projektujesz i robisz wizualizacje? Ja procuje trochę w autocad i inventor - stary bo 9. Chętnie poduczył bym się od kogoś kto pracuje na co dzień na tych programach.
Co do handbike to mam w swoich zasobach filmik z taką maszyną, chyba polskiej produkcji, marki CONE. Jest to trajka, bardzo fajnie przemyślana i funkcjonalna. Filmik chyba z youtuba, ewentualnie mogę przesłać Ci na maila. Myślę, że jest to konstrukcja warta rozpatrzenia.
Pozdrawiam i z przyjemnością będę śledził postępy.
-
Na handbajkach się nie znam ale patrząc na ten rysunek wydaje mi się że korbo-kierownica jest umieszczona za wysoko przez co miałbyś mocno ograniczoną widoczność.
-
To może i ja dorzucę swoje 3 grosze.
Widoczne mocowanie przedniej osi, "do góry nogami"... czy to wersja robocza, czy świadome założenie konstrukcyjne?
Może czarnowidzę, ale przed oczami wyobraźni mam przednie koło uciekające na wolność po kontakcie z nierównością nawierzchni przy prędkości 40km/h... Po prostu obawiam się, że zaciski do piast rowerowych nie zapewniają odpowiednio dużej siły tarcia.
Naturalnie, mogę być w błędzie.
-
Wiesz Reneva: możesz mieć rację, kiedyś widziałem jak kolega przejechał po kratce kanalizacyjnej swoim cruzebike'iem, z tylnym kołem założonym do poziomo zamocowanego widelca. Tylne koło zostało między szczebelkami kratki a on nieźle glebnął.
-
Dziękuję za odzew i cenne spostrzeżenia.
carro - pracuję na co dzień w inventorze 2013 /mogę Ci coś podpowiedzieć jak potrzebujesz/
władek8 - być może tak. zamierzam wykonać prosty układ z korbą i prowizorycznym siedziskiem aby to dokładnie zmierzyć.
reneva, Franc - macie rację. choć to rozwiązanie na razie schematyczne, to uwzględnię to przy projekcie. zrobię po prostu dodatkowe zamknięcie uniemożliwiające wyskoczenie koła.
-
Kiedyś na SWB zaczepiłem tylnym kołem o kawał rury wystającej ze ścieżki rowerowej. Uzyskałem efekt zwany kwadraturą koła: rozerwało obręcz, przerwało jeden drut z opony. Wiem.. brzmi nieprawdopodobnie.. ale i tak bolało.. do domu miałem 20km, zgubiłem licznik i lampkę (lampka się znalazła, ale licznik już nie). A zacisk ani drgnął..
Aczkolwiek z problemem wypadającego koła spotkałem się.. Kiedyś w Wigry. I jak hak jest niedopasowany do osi, to też się może zdarzyć.
Pewnie wszystko zależy od stali użytej na hak, jak za twarda to może wypadać.
-
takie luźne rozmyślania ...
zastanawiam się nad promieniem skrętu tego ustrojstwa.
w tym układzie będzie chyba znaczny.
jak tym się skręca?
może lepiej zmienić trochę geometrię i oś obrotową podnieść wyżej i zmienić kąt pochylenia?
-
Na handbajkach się nie znam ale patrząc na ten rysunek wydaje mi się że korbo-kierownica jest umieszczona za wysoko przez co miałbyś mocno ograniczoną widoczność.
Masz rację Władziu... Na handbajkach się nie znasz :)
Suport jest umieszczony na właściwej wysokości - mniej więcej klatki z piersiami ;) Więc i tak patrzy się ponad osią suportu. To tylko na rysunku tak głupio wygląda. Wszak fotel nie jest lotniczy i nie sięga aż po czubek głowy.
Stary Marych wrotki:
>zastanawiam się nad promieniem skrętu tego ustrojstwa.
>w tym układzie będzie chyba znaczny.
>jak tym się skręca?
No właśnie w takich niskich hanbajkach nie ma innej możliwości - trza się pogodzić z mała zwrotnością - prędkość przede wszystkim :)
>może lepiej zmienić trochę geometrię i oś obrotową podnieść wyżej i zmienić kąt pochylenia?
Wtedy trudno jest zrobić prosty napęd na koło.