forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Neverhood w Lutego 17, 2013, 01:04:36 am
-
Planuję wykonać rowerową przyczepkę towarową. Przyczepka ma być tania, łatwa w budowie i wykonana z łatwo dostępnych materiałów. Ma to być przyczepka towarowa, więc ładowności, wielkość sugerują 2 kołową przyczepkę. Zastosowanie miejskie, przewieźć coś większego, cięższego. Dobrzy by było, gdyby to był projekt ogólnodostępny tj. open hardware. Nasz polski. Każdy mógłby sobie popełnić przyczepkę i nie musiałby być skazany na chińskie lub bajecznie drogie firmowe. Tyle ideologi, choć wątpię aby powstał więcej niż 1 egzemplarz..
1.Przegląd innych konstrukcji.
1.1
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bike_trailer_hinge_01.jpg
1.2
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bicycle_trailer_of_Japan.jpg
1.3
http://www.transitionamherst.org/blog/projects/building-bicycle-trailers/
1.4
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homebuilt_bicycle_trailer_1_%28201520770%29.jpg
1.5
http://www.andrewhazelden.com/blog/2011/12/building-a-do-it-yourself-bicycle-trailer-and-hiking-cart
1.6
http://www.bikeshophub.com/2010-interbike-new-bike-trailers/
1.7
http://www.bikesatwork.com/store/bicycle-trailers/96aw-bicycle-trailer
1.8
http://www.bikesatwork.com/store/product/64aw-bicycle-trailer
1.9
http://www.babygiftsoutlet.com/prd/aosom-large-bike-cargo-trailer-red.html
1.10
http://www.bikesandtrailers.com/bike-trailers/index.html
1.11
http://www.etsy.com/listing/107252847/bicycle-cargo-trailer-flat-black-big-ass
1.12
http://www.etsy.com/listing/75495871/aluminum-wood-bicycle-trailer-farm-cart
1.13
http://www.instructables.com/image/FFEX1D9FOWZOJK9/Mountain-Bike-Trailer.jpg
1.14
http://www.bikeshophub.com/denniss-pvc-bike-trailer-concept-realized/
1.15
http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html
1.16
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631826819648/
1.17
http://www.bikeshophub.com/blogs/bike-trailer-blog/
1.18
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631518301717/
1.19
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157632058790920/
1.20
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631890578482/
1.21 Nasi też budują przyczepki
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=309
2.1Założenia wstępne:
3.1.1 przyczepka miejska, co nie znaczy, że będzie nieprzydatna na terenach wiejskich.
4.1.2 ładowność min. 50kg. Obecnie mam chińską przyczepkę o ładowności 30kg i kolach 16". Większości przypadków to wystarcza. Niestety, czasami potrzebuję więcej np. moja mini sprężarka waży 26kg, a jedna ze spawarek ponad 50kg.
2.1.3 przyczepka 2 kołowa
2.1.4 prosta w budowie
2.1.5 z ogólnie dostępnych materiałów
2.1.6 konstrukcja ma być taka, aby się zbytnio nie namęczyć i możliwa do wykonania w warunkach domowych. Tym samym toczenie, frezowanie cnc nie są mile widziane.
2.1.7 przyczepka ma być trwała
2.1.8 masa przyczepki: nie ma być czołg, ale też piórko. +-5 kg nikogo nie zbawi.
2.1.9 spawanie nie jest nam obce. Nie ma sensu rezygnować z tego dobrodziejstwa. Jak ktoś nie potrafi to zleci, lub kupi sobie pospawaną ramę.
2.1.10 trzeba rozwiązać problem antykradzieżowy przyczepki np. pod sklepem.
2.1.11 Konstrukcja nie ma być przekombinowana. Minimalizm jest w cenie. Docinanie, spawanie i malowanie pierdylionu rozpórek nie jest przyjemne. Podobnie jest z wierceniem hurtowym (pod nitowanie :D).
2.1.12 Aluminium - Łatwiej się jedynie w nich wierci, szlifuje, tnie ręcznie. Jest jednak drogie, drogie w spawaniu itd. Przyklady forumowych aluminiowych wehikułów i ich problemy: aluminium mówimy stanowczo nie. Stal jest dobra.
ktoś ma listę życzeń, można dodać
2.2 Założenia v1:
-optycznie coś na wzór przyczepki Y-frame
-przyczepka 2 kołowa
-rama stalowa, najprawdopodobniej stalowe profile kwadratowe 20x20x2, spawana
-paka jako przykręcana płyta, deska. Zainteresowany sam sobie wybuduje np. burty, nadbudówkę, wywrotkę, lawetę rowerową, betoniarkę, chłodziarkę, cysternę, wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych, czy przykręci fabryczny pojemnik, skrzynkę.
-kółka mocowane jednostronnie bez systemu szybkiego ściągania . W mojej praktyce nie ściągam, kółek i nie składam przyczepki. Zawsze jest gotowa do jazdy.
-mocowanie dyszla - boczne, w zasadzie najtrudniejszym problemem jest zawsze zaczep do roweru. Resztę to się łatwo buduje. Wystarczy dokręcić 2 koła.
-światełka. Nie jestem ich fanem, ale jest to najbardziej awaryjny element roweru. W przyczepkach dochodzi problem gdzie to przymocować tak aby nie uszkodziło się lub nie odpadło. Dlatego ten problem trzeba rozwiązać.
-dyszel nieskładany. Chociaż byłby ułatwieniem w wysyłce.
-jakby to było jeszcze ładne. Jest na sali wizjoner optyczny z angielka designer?
-
3. Wstępne koncepcje
3.1, Przyczepka A. Przyczepka na dużych kołach rowerowych mocowanych obustronnie
(http://images39.fotosik.pl/1948/b322041d84f5789b.png)
3.2. Przyczepka B.Przyczepka na małych kołach rowerowych mocowanych obustronnie
(http://images38.fotosik.pl/1955/911591877000d639.png)
3.3. Przyczepka C.Przyczepka na małych kołach mocowanych jednostronnie
(http://images45.fotosik.pl/1729/2c4a5bf65f2bc395.png)
3.4. Przyczepka D.Przyczepka na dużych kołach rowerowych mocowanych obustronnie
(http://images47.fotosik.pl/1729/f9bbae8e9c3859ce.png)
-
Po wielu latach zwykłego rowerowania na zwykłym góralu, w 2009 roku dostałem bagażnik z 60 litrową sakwą Crosso. Na nowo zakochałem się w rowerze i jego możliwościach przewozowych. Jednak apetyt rósł w miarę jeżdżenia i wożenia coraz to "ciekawszych" rzeczy.
W 2011 roku podjąłem decyzję że zbuduję przyczepkę rowerową. Wiele czasu poświęciłem na poszukiwania aż w końcu znalazłem zdjęcia po zobaczeniu którego mnie olśniło. Wszyściutko mogłem wykonać we własnym zakresie ;D
Tu znajduje się opis budowy (bez "lania wody") -> http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=977.0 (http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=977.0)
To była tylko rama, z drewna które odzyskałem ze starych framug okiennych.
(http://img339.imageshack.us/img339/1299/dsc00091tw.jpg)
Na kilka dni przed premierą:
(http://img690.imageshack.us/img690/1768/dsc00251rm.jpg)
Tu z braku lepszych stare koła 24" - za duże... za względów estetycznych i sztywność boczną.
A to już na właściwych 20" kołach (z braku lepszych od Wigry :P)
(http://img252.imageshack.us/img252/1518/dsc02537vp.jpg)
Płaski pokład nie dawał żadnych możliwości przewożenia ładunków w związku z tym...
Przykręciłem do pokładu plastikową skrzynię:
(http://img22.imageshack.us/img22/8480/dsc03857q.jpg)
Ze względu na to że przyczepkę przechowuję w bloku w piwnicy (wąskie drzwi) wymiary to tylko 600x855 (szer. dł.). Oczywiście calutka z drewna, klejonego, skręcanego...
Z czasem okazało się to za mało. Najbardziej przeszkadza szerokość. Przyczepka jest wąska i przy większych i cięższych (wyższych) ładunkach chwieje nią na zakrętach [dopiero powyżej 15 km/h].
Dlatego następną zbuduje większą i stalową. Maksymalnie przez drzwi piwniczne przejdzie 75 cm. Tyle mi wystarczy aby zmieściła się w ramie przyczepki moja XXL skrzynia ładunkowa.
To w zasadzie tak będzie wyglądało tylko z okrągłych rur:
(http://imageshack.us/scaled/landing/688/masstrailer09moz.jpg)
W 2012 roku przyjaciel popełnił kopię. Jego wagowy rekord to 45 kg ziemniaków :o
(http://imageshack.us/scaled/landing/713/dsc01178j.jpg)
O więcej szczegółów pytać :) Mam bardzo dużo zdjęć z procesu budowy, testów i przewożonych ładunków... a były, krzesła, blat, drabina, kantówki, komputery, monitory...
-
O więcej szczegółów pytać Uśmiech Mam bardzo dużo zdjęć z procesu budowy, testów i przewożonych ładunków... a były, krzesła, blat, drabina, kantówki, komputery, monitory...
To może opracuj ładną fotorelację, opis plany, gdzie co kupić itd... i będzie gotowiec open hardware do zrobienia dla nieporadnych.
Dlatego następną zbuduje większą i stalową. Maksymalnie przez drzwi piwniczne przejdzie 75 cm. Tyle mi wystarczy aby zmieściła się w ramie przyczepki moja XXL skrzynia ładunkowa.
To w zasadzie tak będzie wyglądało tylko z okrągłych rur:
Nie rozumiem sensu ładowania się w rury(okrągłe). Rury to ogrom pracy na spasowaniu połączeń, same spawanie jest trudniejsze, oczyszczenie przed malowaniem - okrągłości - piaskowanie - PLN. Zaoszczędzi się może 1kg stali (4.31zł), a będzie pracochłonne, kosztowniejsze, będą problemy choćby z przykręceniem podłogi. Tutaj konstrukcja jest plaska i naturalnym jest zastosowanie profilu kwadratowego oraz "okuć" z kątownika. Łatwo to pociąć, spasować, pospawać, wiercić, szablonem może być zwykła płyta paździerzowa i są duże szanse, że będzie konstrukcja nie będzie krzywa. Jakby zrobić kratownicę całą płaską, to mamy wersję przyczepki B, a nadbudówkę we własnym zakresie. Też można opublikować. Jeśli masz mało miejsca, to przyczepka C z mocowaniem kół jednostronnym lub wbudowanie nadkola w przestrzeń bagażową.
-
Kilka przyczepek z pvc:
http://www.bikeshophub.com/denniss-pvc-bike-trailer-concept-realized/
Pvc, bambus, etc:
http://www.flickr.com/photos/slithy/galleries/72157623006182775/
Trochę poza tematycznie bagażnik z pvc:
http://www.pvcplans.com/bikerack.htm
-
Yin, wszystko rozbija się o zaczep. Reszta jest prosta, jakiś dyszel i podstawa do przykręcenia kółek.
4. Kółka
4.1. Koła rowerowe. Klasycznie są montowane kółka rowerowe. Koła 16", 20". Jakby chcieć kupić takie nowe, to najtańsze koło przednie jest za 30 zł, opona 20 zł, dętka 10zł i mamy 60 zł za kółeczko na ośce 8.5mm. Komplet na przyczepkę min. 120zł. Da się zaoszczędzić, jeśli koła będą wyciągnięte z roweru(ka). Niestety wtedy będzie koło przednie i tylne, które różnią się piastami. W praktyce ciężko zdobyć 2 identyczne rowerki, aby mieć takie same kółka.
4.2. Koła od taczek, wózków. Są dostępne na rynku koła dętkowe do taczek, wózków o średnicy 400m (~16"). Waży to 2 - 3kg, łożyska znormalizowane (maszynowe)kulkowe, osie 10, 12, 15, 16, 20mm. Piasty plastikowe, metalowe w kilku kolorach. Koła pompowane(dętkowe) ~ 30zł, piankowe poliuretanowe ~60zł. Aż mi się podoba, grube kola to i amortyzacja jak w bigapple.
Pełno jest tego na alledrogo. Wystarczy wpisać koło wózek, koło taczka
np.
http://allegro.pl/kolo-taczka-taczki-pelne-piankowe-400-8-400-8-pu-i3045151954.html
(http://imageshack.us/a/img27/9464/1006629l.jpg)
http://allegro.pl/kolo-kolko-do-taczek-taczki-wozkow-fi-400-2pr-os-i3015400689.html
(http://litgraf.home.pl/kamar_2010/kola/kolo_nieb.jpg)
za 40 zł pancerne koło
Średnica koła - 400mm
Mocowane koła - otwór 20mm
Szerokość bieżni - 102mm
Szerokość piasty - 90mm
Rodzaj łożyskowania - łożysko kulkowe
Nośność - 200kg
Waga koła - 3,00kg
Średnica mocująca - fi 20mm
(http://karum.pl/userdata/gfx/33e4448b97bf20f14dd62435764d5204.jpg)
Nawet i w awangardę można pójść
(http://litgraf.home.pl/gorkatech/kola/400_taczkaG1.jpg)
-
5. Własności jezdnie, problemy
5.1 Wężykowanie i wywrotka na prostej równej drodze.
http://majsterkowo.pl/forum/mocowanie-przyczepki-rowerowej-t162.html
Niestety przyczepka w czasie jazdy zachowuje się dosyć dziwnie ;) Na początku buja się na prawo i lewo, a po chwili zaczyna podskakiwać ;) Nawet uwieczniłem to na filmie: [film youtube]
Ma ktoś pomysł, dlaczego przyczepka wpada w rezonans i w efekcie wywraca się? Jak to ugryźć od strony fizycznej?
Taka prosta rzecz jak przyczepka, a tu mogą wyjść takie cuda. Chyba trzeba się wdrożyć w teorię przyczep :D Ma ktoś jakieś namiary jak to projektować?
-
Przyczepa, jakakolwiek by nie była z reguły wpada w rezonans gdy jest tzw, wyważona na zero, czyli środek ciężkości przyczepy jest w środku geometrycznym, nie ma wtedy żadnego nacisku na hak i zaczyna się wężykowanie. Pomaga wtedy przesunięcie ładunku, czyli przesunięcie środka ciężkości.
-
@jacekw. Coś mi się nie zgadza, jak mam rozumieć środek geometryczny? Tamta przyczepka jest fabryczna, a się wywraca na prostej drodze.
-
Rower "sam z siebie" wężykuje i szarpie: to rozpoczyna rezonans. Potem odbija się z kółka na kółko (odbicia przy braku obciążenia są sprężyste). Powodem jest wysoko umieszczony środek ciężkości, niewielka szerokość i brak amortyzacji i nienajlepsza ogólna kondycja. Z obciążeniem amortyzacja będzie od opon, więc efekt będzie mniejszy.
Jeszcze można, zamiast ciągnąć przyczepkę do góry, pociągnąć ją w dół: przez zwiększenie ciężaru dyszla, przesunięcie kół do tyłu, przymocowanie dyszla poniżej osi, etc. Chyba to ostatnie jest najłatwiej realizowalne (podobnie jak w dziecięcych przyczepkach albo doczepkach typu follow-me).
-
@Neverhood, źle się wyraziłem z tym środkiem :), chodziło mi o to, że jeżeli przyczepa jest obciążona tak, że jest jakby w równowadze, tzn. obciążenie zaczepu jest znikome, jest więcej jak pewne że przyczepa będzie wężykować, inne rozmieszczenie ładunku tak żeby był obciążony hak (zaczep) kasuje tą przypadłość.
Fabryczna, to nie znaczy że dobra, podejrzewam że ma dużą domieszkę ryżu ;)
-
Jeden instruktor nauki jazdy tłumaczył mi jak ładować auto na lawetę. Auto miało stać tak by podnosząc i podłączając do auta powinno się czuć około 10 kg ciężaru. Podobno wtedy najlepiej się prowadzi. Zauważyłem że przy ładowaniu przyczepy samochodowej jest podobnie.
-
Szydziu - trochę więcej niż 10kg, wydaje mi się, że to powinno być bliżej 50kg przynajmniej dla większych samochodów. Hak ma coś koło 70kg gwarantowanego nacisku.
-
Franc - tyle to może być maxymalnie ;) mi chodzi o to jak jest dobrze a dobrze to ok 10 kg ;) wtedy nie przeciążasz autka jak i też nie dociążony hak powoduje że przyczepka żyje swoim życiem...
-
ad4.2 Obmacałem te kółka taczko wózkowe. W castoramie cena koła jest 3 razy większa niż na alledrogo. Opony są z gumy jakby z plastiku. Ślizgają się po podłodze, niektóre chińskie opony rowerowe też nie chcą się trzymać podłoża. W dotyku, bardziej plastik niż guma. Z 4 nowych kół, jedno miało guza na oponie = pęknięty oplot w tym miejscu. Koła te są straszne "duże, grube" w stosunku do rowerowych. Nawet jeśli znajdę dobre kółka tego typu, to jest duża szansa, że naśladowcy konstrukcji sprzedawcy wcisną bublowate kółko za niezłą sumkę. Konstrukcja nie będzie powtarzalna. Z kolei stosując rowerowe kółka,to mamy problem z 10mm osią piasty. 14mm, 20mm występują w BMX, ale są drogie, są na 48 szprych i trzeba zaplatać.
-
Czemu to wszystko idzie na tej jednej stronie ?
O już przeskoczyło :D
-
Neverhood: a widziałeś kółka przednie w IMK P9? na 5 plastikowych szprychach, rozmiar 12.5" (standardowo nazywany 12") x szerokość 2 1/4", łożyska maszynowe, więc oś można dać toczoną z pręta z X46Cr13 (dawne 4H13) albo z X17CrNi16-2 (dawne 2H17N2) i ulepszane do 28-32HRC- już zaczyna być nierdzewne a jeszcze jest bardzo mocne.
http://allegro.pl/kolo-12-okazja-hulajnogi-wozki-rowery-i3032207070.html (http://allegro.pl/kolo-12-okazja-hulajnogi-wozki-rowery-i3032207070.html)
-
IMK P9, przecież pytałem się ciebie o te kółka. Toczenie oraz wyszukana stal odpada. Te 12 kółka są fajne, lecz mają wady:
-jeden sprzedający, więc nie wiadomo kiedy zniknie ten towar
-oś 10mm
-brak dystansu pomiędzy łożyskami
Osie - mam dostępne jedynie gotowe śruby. Oprócz pospolitych śrub o klasie 5.6, mam w metalowym 8.8 a nawet 10.9 (te są tylko drobnozwojowe). Jakby się udało dorwać śrubę o długim trzonku bez gwintu(szerokość piasty) to byłoby z górki. Dla kopiujących konstrukcje chyba najłatwiejsze jest klasyczne przykręcenie obustronne kółek rowerowych z demobilu. Niestety.
-
A w czym wyszukana stal jest zła? Taka ośka u tokarza, to banał na max 50pln z jego materiałem.
Sprzedawca ma te kółka od co najmniej 1.5 roku - raczej tak szybko nie zniknie.
Dystans pomiędzy łożyskami to 15 minut roboty na tokarce, z czego najwięcej zejdzie na mocowanie pręta z EN-AW 2017A (dawne alu Pa6) w tokarce i szukanie narzędzi.
Śruby ulepszane M10 -10.9 można kupić w lepszych sklepach ze śrubami lub w nich zamówić. Na Allegro mają 8.8 też powinno wytrzymać.
-
5. Zaczep, dyszel.
Zaczep jest najtrudniejszą rzeczą w przyczepce rowerowej. Rama, koło, dyszel to jest wstanie każdy zrobić. Jak dochodzimy do zaczepu, to niestety ale trafiamy na betonową ścianę. Fabryczne rozwiązania są ładne, ale w warunkach amatorskich zbyt pracochłonne lub wymagające niezłego parku maszynowego. Wielbi się zaczepu bardzo szybko demontowalne i to samymi rączkami (bez narzędzi).
W moich koncepcjach, dyszel ma być po lewej strony i być mocowany w pobliżu osi tylnego koła. Takie rozwiązanie w praktyce bardzo dobrze się sprawdza. Przyczepki "nie czuć" w porównaniu do mocowaniu dyszla pod siodełkiem, czy przy bagażniku. Mam na myśli lepsze prowadzenie się zestawu, lepsze trajektorie w jeździe po łuku, czy stabilność. Oczywiście są i wady. Takie usytuowanie dyszla przeszkadza w zastosowaniu przyczepki jako wózka ręcznego.
Luzy. Z moich obserwacji luzy są bardzo niekorzystne. To właśnie one pomagają w wpadaniu w wibracje, szarpanie rowerem, czy choćby hałasem. Chciałbym aby moja przeczeka nie miała luzu na zaczepie i mocowaniu dyszla do przyczepy. Niech będzie to sztywna konstrukcja.
W przyczepkach fabrycznych luzy mamy głownie w 2 miejscach:
1. Mocowanie dyszla z wózkiem(przyczepkom). Dyszle są demontowalne z przyczepki. Producenci chwalą się jakie to są małe przyczepki po złożeniu. Przyczepka z przymocowanym na stale dyszlem jest też bardzo droga w wysyłce kurierem, gdyż przekracza gabaryty. Niestety, ale podczas jazdy, to połączenie rozbieralne dyszla wprowadza luzy. Przy większym obciążeniu przyczepki wszytko się kiwa, skrzypi.
2. Zaczep do roweru wprowadza luzy. Fabryczne mocowania na sprężynę przy większym obciążeniu wprowadzają szarpanie przyczepom. Mocowania przypominające zaczepy samochodowe z kulą i dociskiem nie są zbyt dokładne i już na wstępie mają drobny luz. Inne fabryczne rozwiązania w przyczepkach rowerowych też nie są takie piękne jak w folderach reklamowych producentów. W konstrukcjach przyczepek samoróbkach, nie widziałem ciekawego rozwiązania. Głównie są to konstrukcje z tego do czego autor miał dostęp i wykonane mniej lub bardziej karkołomnie. Większość z nich ma luzy już na wstępnie, często też są bardzo elastyczne.
Standardowo pojadę personalnie. W przyczepce wildzia zaczep http://img856.imageshack.us/img856/4589/dsc00959f.jpg ma mały zakres ruchu i ma duże luzy. Wyłożony jest gumą więc nie powinien hałasować, ale jednak guma się poddaje pod obciążeniem. Nie podoba mi się też chyba niska żywotność takich wkładek gumowych. Z kolei bardzo podoba mi nakrętka motylkowa na sznurku. Nakrętka się nie zgubi, a przyczepienie takiej przyczepki jest też szybkie. Nie oszukujmy się, jak nie zardzewieje to w kilka sekund ręką się odkręca taką nakrętkę. W razie przykręcenia nakrętką sześciokątna, można walić głupa przed sądem, że to nie przyczepka, a rower przegubowy (bez klucza nie da się odkręcić). Również jest to bardziej kradziejoodporne, gdyż złodziej musiałby mieć klucz przy sobie.
Zaczep musi być:
- tani
- nie posiadać luzów
- wytrzymały
- łatwy w zrobieniu garażowym
- w miarę łatwo rozczepialny
- najlepiej ogólnodostępny.
5.1 przegub samochodowy typu końcówka drążka kierowniczego
Końcówki samochodowych drążków kierowniczych są łakomym kąskiem. Są to przeguby kulowe i to uszczelnione. Skoro wytrzymują w samochodach i to w bardzo odpowiedzialnych miejscach, to i w przyczepce rowerowej wystarczą. Niestety, ale końcówki drążków zwykle mają dziwne gwinty, mocowania od strony drążka, co w praktyce omawianej przyczepki tylko komplikuje sprawę. Tego typu części motoryzacyjne są dość dostępne i często przez bardzo długi czas ~ 25 lat od wejścia samochodu na rynek.
Znalazłem natomiast w motoryzacyjnych częściach coś podobnego. Jest to łącznik w przednim zawieszeniu od opla astra F, dokładnie łącznik stabilizatora przedniego opel astra F, wersja stalowe z trzpieniem (są też plastikowe, typu śrubka z uchem - bee). Kupuje się komplet, więc nakrętki, gumy, podkładki. Mocowanie przegubu jest zwykłe drobnozwojowe M12. Nakrętka z pasującym gwintem jest dostępna w sklepie za rogiem. Z drugiej strony jest długi pręt z zwykłym gwintem M8. Przegub jest uszczelniony gumowym kapturkiem. Nawet gumowe tulejki da się wykorzystać w zaczepie rowerowym. Cudo. Koszty też nie są aż takie spore, alledrogo 18zł, w sklepie lokalnym sklepie motoryzacyjnym zamiennik około 30zł. http://allegro.pl/listing.php/search?string=%C5%82%C4%85cznik+stabilizatora+astra+f&category=0
(http://img713.imageshack.us/img713/38/17134205.jpg)
Jak to zamocować w przyczepce? W dyszlu od czoła wspawać nakrętkę i wkręcić z gumowymi tulejkami. Normalnie pracuje przegub kulowy. Przy dużym przechyle roweru na bok, awaryjnie wkręca/wykręca się cały przegub w dyszlu. Te gumowe tulejki mogą wstępnie kasować luz na nakrętce w dyszlu. Proste i bez luzów.
5.2 Zwykła maszynowa główka cięgna
Co tu dużo mówić. Rozwiązanie jak powyżej, tylko na maszynowym rozwiązaniu. Tutaj trzeba dorobić trzpień mocujący główkę do roweru (śruba) i tulejki podwyższające.
http://allegro.pl/sa-10-t-k-glowka-ciegla-pgakr-10-gwint-prawy-i3119495273.html
(http://img97.imageshack.us/img97/981/60797073.jpg)
Zaletą tego jest jeszcze mniejsza cena niż w 5.1. Na aledrogo 10zł, w lokalnym sklepie pewnie 20zł. Wadą takich główek cięgna jest brak uszczelnienia. Ale uszczelnienie można wykonać z starej dętki w formie kondoma zakładanego na całą główkę(cięgna) i kończącym się aż na dyszlu. Wtedy i główka i gwint w dyszlu byłyby chronione. Znów cudo.
-
Never, w sumie dywagujesz na temat samego mocowania.. Ale jak myślisz toto zamocować do roweru? Ile jeszcze będę czekał na ten "odpowiedni" post? :P
Ps. W przyczepce dla Młodej mam zaczep sprężynowy. W dyszlu i sprężynie jest chyba linka stalowa (chyba.. bo nic nie widać, a badziewie nierozbieralne, a w sprężynie zasłonięte gumą) zlutowana z trzpieniem, na drugim końcu dyszla jest śrubka do naciągania linki. Nadmiar luzu wybiera się tą śrubką przy stelażu (a jednocześnie pełni funkcję zabezpieczenia przed "zgubieniem" przyczepki).
Działało dość skutecznie, luzów wzdłużnych praktycznie nie było.
Sprężyna przy ruszaniu powodowała jednak "kolebotanie" przyczepki na boki i stukanie sprężyną o mocowanie, ale powodem pewnie był brak plastiku w mocowaniu ("second hand", a sprężyna miała z 2-3mm luzu).
Okazało się, że najsłabszym elementem był element mocowany do ramy: po prostu pękło badziewie na spawie tuż przy ramie (w wyniku przewrócenie roweru :( )
-
pajak_gdynia, pokaż mi na zdjęciu co i dokładnie gdzie się złamało. Badania niszczące bardzo cenię (byle nie za moje pieniądze).
5.3 Mocowanie do roweru.
Co do odpowiedniego postu, to już chyba napisałem wcześniej.
5.3.1)Mocowanie "L" przykręcane do osi koła zrobione np. z kątownika stalowego 60x60x6 - wywiercić dwa otwory 10mm i ociosać.
5.3.2)Mocowanie do tylnego trójkąta w ramie ~ takie imadełko. Dużo więcej stali. Zasada podobna jak u wildzia.
Oba rozwiązania widziałem w fabrycznych przyczepkach rowerowych.
http://wrongway.pl/index.php/2012/04/11/przyczepka-rowerowa-budowa-ramy/imgp6371/
O tutaj jest na zdjęciu idea 2 tych rozwiązań, wykonanie nieco zbyt chałupnicze.
1.22. Kolejna przyczepka samoróbka. I to polska.
http://wrongway.pl/index.php/2012/04/11/przyczepka-rowerowa-budowa-ramy/
-
pajak_gdynia, pokaż mi na zdjęciu co i dokładnie gdzie się złamało. Badania niszczące bardzo cenię (byle nie za moje pieniądze).
Niestety.. G.. poszło na wycieczkę z innym złomem w czasie któregoś sprzątania na strychu :(
Cały element to aluminiowa "wajcha" przykręcana do ramy (identycznie jak ramię hamulca w torpedo), tylko od zewnątrz, na przedłużeniu do tyłu (poza ramę) naspawana była ukośnie rurka do wkładania sprężyny. Małe chińskie rączki coś spartoliły przy spawaniu, bo się "rozspawało".
Na lince trzymającej śrubę wiozłem Młodą jeszcze z 10km, dopiero w domu zauważyłem, że "coś nie tak", ale rama i bagażnik były już nieźle skancerowane. Dobrze, że w koło nie poszło (przyczepkę podnosiło do góry). W ogóle rachityczność tego rozwiązania mnie przerażała: blacha 3mm, rurka o ściance 1mm.
Miałem zrobić podobny element ze stali (obniżony o 2-3cm.. bo o sakwy szurało śrubą), ale mi Młoda wyrosła i przyczepka stoi na strychu bezużytecznie.
5.3 Mocowanie do roweru.
Co do odpowiedniego postu, to już chyba napisałem wcześniej.
A wydawało mi się, że czytam wszystkie posty rzetelnie i dałbym sobie paznokcie obciąć, że nie widziałem takiego ::)
-
To może w wolnej chwili zapożyczysz jakieś zdjęcie z internetu, bo troszeczkę jest tych rozwiązań?
Co do paznokci, wiesz. Ja mam cały plan w głowie, od lat doskonalony. Czasem oczywiste informacje mogły nie przejść poza jego obręb. Bez telepatii nie podchodź :D
-
Jak czegoś nie ma w internecie.. to nie istnieje. Nie znalazłem "mojego" mocowania.
Za to znalazłem bardzo podobny obrazek:
(https://lh5.googleusercontent.com/-1bOVHnQoXQ0/UWF6S3eogGI/AAAAAAAAAu4/Ktjj7t4tVBU/s640/przyczepka_rowerowa.jpg)
U mnie pękło w miejscu czerwonej elipsy.
i dał mi do myślenia: mocowanie było nieorginalne! Poprzedni właściciel zmienił w ogóle sposób mocowania. Czyli nie plastiku do sprężyny brakowało.. tylko nigdy go nie było, a grubość "blaszki" wynikał z partaniny kogoś innego..
EDIT. Nie cierpię plusa..
-
Nie widzę zdjęcia
-
Nowego tematu o budowaniu przyczepki nie będę zakładał...
Buduję drugą przyczepkę rowerową. Również drewnianą, na kołach 20" zabranych (pożyczonych) od mojej pierwszej konstrukcji.
Proces jej budowy przebiega tak samo jak poprzedniej tyle, że szybciej. Zbudowałem już ramę, osadziłem koła. Płaskiego pokładu ma nie być. Chcę zostawić otwartą ramę, a ładunki przewozić w dużej skrzyni ładunkowej 80x40x40 cm. Tyle wynosi przestrzeń między kołami. Skrzynia ma być osadzona w obniżeniu między kołami.
Aby nie zwiększać wagi przyczepki pomyślałem że skrzynia będzie zawieszona na pasach/linach. Stąd prośba czy ktoś z Was ma do oddania lub sprzedania używane niepotrzebne pasy bezpieczeństwa z samochodu? Wystarczą mi 2 lub 4 pasy.
-
ja mam pasy parciane takie do mocowania towaru 5T.