forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Danielasty w Października 21, 2012, 09:27:12 am
-
Witam, czy franc bądź ktoś inny mógłby napisać poradnik jak wykonać taki amortyzator? Czytałem te rysunki techniczne od cannondale ale prawie nic nie rozumiem. Dopiero gdy zobacze zdjacia "od środka" to zrozumie na czym ten rysunek polega. Wiem że pomiędzu rure sterową daje się łożyska igiełkowe na całej długości, nie rozumiem jak działa amortyzacja i jak przykręcić je do zwykłej główki sterów aby amortyzacja nie wylatywała dołem a ani nie wychodziło górą czy nie miała luzów. Klasyczny widelec albo ma klin albo gwiazdkę, a w tym przypadku co ma?
-
Budowa opisana po angielsku: http://www.recumbents.com/wisil/headshock/headshock.htm
-
Jak zbudować headshock? Są dwie możliwości:
1. prosta, w której są tylko 2 rury - główka ramy ze ślizgowymi panewkami i rura sterowa (najlepiej gładka ) bezpośrednio połączona z widelcem. Ślizgowe panewki pozwalają jednocześnie na skok widelca jak i na jego skręcanie. Sprężynę wstawiamy pomiędzy koronę widelca i dolną panewkę (tak robi Maciek70) albo pomiędzy wewnętrzny pierścień oporowy zaczepiony do rury sterowej i górną panewkę (tak ja robiłem w IMK P3, P4 i Nr5). W górę widelec nie przeleci bo się skok sprężyny skończy, a w dół - na (górny) koniec rury sterowej zakładamy (zaciskamy, wkręcamy) obejmę, lub pozwalamy, żeby pierścień oporowy opadł na dolną panewkę. Wadą takiego układu jest to, że górna kierownica jeżeli jest włożona (w stylu sterów nakręcanych) /zaciśnięta (w stylu a-head) to podskakuje na wybojach. W przypadku dolnej kierownicy pośredniej będziemy mieli do czynienia z lekkim skręcaniem przedniego koła. Rozwiązanie ze sprężyną na wierzchu jest prostsze bo nie trzeba mocować pierścienia oporowego oraz bardzo mocno mocować górnej panewki - dolny punkt podparcia sprężyny na widelcu jest stały a dolna panewka jest dociskana (musi mieć kołnierz) do główki ramy. Górna panewka (też z kołnierzem) jest dociskana przy wypadaniu widelca. Wada - sprężyna na wierzchu mało ładnie wygląda i szybciej rdzewieje. Wariant drugi wymaga bardzo solidnego mocowania górnej panewki ślizgowej oraz pierścienia oporowego (przenoszą całą siłę od pracy sprężyny), przydaje się też dobrze zamocować panewkę dolną, żeby widelec nie wypadł. Zaleta - układ wygląda bardzo "czysto" i elegancko, dodatkowo sprężyna może być lepiej zabezpieczona przed brudem i wodą.
2. Bardziej skomplikowana w której występują 3 rury - główka ramy z normalnymi sterami, skręcająca się w niej rura sterowa z łożyskowaniem skoku i układem odbierania obrotu oraz skacząca w niej rura skoku. Takie rozwiązania stosuje Cannodale, HPVelotechnik, Chalenge i ja w IMK P7 /P8. Jeżeli chodzi o łożyskowanie skoku to są 2 możliwości - tocznie na łożyskach igiełkowych (Cannondale) i na panewkach ślizgowych (reszta). Jeżeli chodzi o zabezpieczenie od obrotu rury skoku względem rury sterowej to są 4 możliwości:
* tak jak Cannondale - okrągła rura skoku ma 3 łysinki (spłaszczenia) po których toczą się igiełki albo cała rura skoku jest jakimś wielokątem współpracującym z dopasowanymi panewkami ślizgowymi (tak chyba właśnie robi HPVelotechnik co jest wzmocnionym rozwiązaniem stosowanym w amortyzowanych siodełkach),
* 2 wersja: pomiędzy rurą skoku a rurą sterową, na zewnątrz jest układ pantografowy (tak kiedyś zrobił Chalenge i Varen Bauchamp w Barracudzie).
http://www.recumbents.com/wisil/headshock/headshock.htm (http://www.recumbents.com/wisil/headshock/headshock.htm) tu masz oba warianty - prosty z 2 rurami i elastomerem na zewnątrz i 3-rurowy z pantografem.
* Wariant mój (aktualny) - rura skoku ma wyfrezowania zewnętrzne a rura sterowa wyfrezowania wewnętrzne pod wpusty (osadzone w rurze sterowej).
* Wariant mój w opracowaniu: rura skoku będzie zakończona wielowpustem, współpracującym z odpowiednią tulejką zablokowaną w rurze sterowej.
Warianty Cannondale'a, VPVelotechniki i moje wymagają zastosowania dodatkowej wewnętrznej szpilki która spina rurę sterową i rurę skoku ze sobą najlepiej jednocześnie ściskając sprężynę.
Wkrótce wrzucę rysunki.
-
z jednej strony wydaje się to bardzo łatwe, wkońcu to robicie jakoś i drogie to pewnie aż takie nie jest.
Pytam bo jednak coś mnie do cruza ciągnie, reszta jest fana, ale cruz dla mnie ma to coś
-
Wrzuciłem na Picassę rysunki konstrukcyjne mojego amortyzatora z IMK P7 /P8:
https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/HeadshockTypAGR1181MK2?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/HeadshockTypAGR1181MK2?authuser=0&feat=directlink)
A tu główne podzespoły:
szaszłyk sprężyna lub sprężyna+elastomer
(https://lh4.googleusercontent.com/-BAoSrlzBZd4/UIRu6HHLlmI/AAAAAAAACUU/1KJLETb0By4/s512/p07-202-00-00%25202d.jpg)
rura sterowa:
(https://lh5.googleusercontent.com/-UrkLW3KJ2iM/UIRvDCDUUJI/AAAAAAAACU8/lgsw93Jl8jk/s512/p07-206-00-00%25202d.jpg)
i cały amortyzator:
(https://lh6.googleusercontent.com/-BL50DxzAsG4/UIRvCho3PuI/AAAAAAAACU0/eblAt4RXYpw/s512/p07-205-00-00%25202d.jpg)
-
Trochę poszukałem i znalazłem kilka sesji rozbieranych headshoka:
http://www.fastglass.net/bike/headshok/repair.html
http://sheldonbrown.com/cannondale-headshok.html
Swoją droga ciekawe czy nie dało by się zastąpić sprężyny klasycznej sprężyną gazowa - można by ciśnieniem regulować twardość. W niektórych wiatrówkach stosuje się ten patent ( sprężyna gazowa zamiast klasycznej) z zwany gas-ram który wymiarowo pi x drzwi chyba by spasował do główki ramy. Połączenie widelca razem z rurą sterową można by zrobić na zawiasie jak w HeadShock V1*
(* http://www.recumbents.com/wisil/headshock/headshock.htm)