forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Dzumek w Kwietnia 18, 2012, 03:12:28 pm
-
Jestem tu nowy i nie chciałem zakładać oddzielnego tematu żeby się przywitać to zrobię to tutaj :) Witam. Mam na imię Daniel i jestem z Chełma, woj. lub.
Niedawno (ok miesiąca temu) zaczełem składać poziomca trójkołowego. Mam wszystko zespawane itp. ale problem jest z wyborem sterów ponieważ nie wiem jakie kupić na rurkę o średnicy 3,04 cm?
Proszę was doświadczonych kolarzy i budowniczych o pomoc.
Z góry dziękuję :P
-
1 1/8cala
-
Cyqlop: 30.4mm - a nie 34. To wygląda na 1".
Wątek o sterach:http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1523.0 (http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1523.0) - i wszystko jest opisane.
-
Zamówiłem już stery 1.13".
@Franc
1"=2,54 cm czyli 1" odpada.
Dam jeszcze znać jak stery mi przyjdą i sprawdzę czy pasują.
-
Wydaje mi się, że napisałeś, że twoja rura na główkę ramy ma średnicę wewnętrzną 30.4mm co jest średnicą osadzenia dla misek sterów 1", stery 1 1/8" maja średnicę osadzenia misek 34mm. Calowy pomiar odnosi się do średnicy rury sterowej (na widelcu).
-
Średnica zewnętrzna ma 3.04 cm, nie wewnętrzna. Teraz się zastanawiam czy dobre stery zamówiłem..
-
Jak można mierzyć średnicę główki ramy pod stery z zewnątrz? Powiedz jaka wewnętrzna to się okaże ;)
-
jeśli zewnętrzna średnica ma 30.4mm - to nie jest to główka ramy. przynajmniej nie do żadnego w czasach dzisiejszych używanych sterów.
-
Jednak źle zmierzyłem. Średnica w środku miała 2,95 cm. Kupiłem nowe stery i jest wszystko okej. Terez muszę tylko poskładać wszystko i będzie koniec :)
@Edit
Mam następne pytanie: jaką rurkę kupić aby zamontować na niej stery na główkę ramy o średnicy wew. 2.95 cm? Stery gwintowane. Jeśli coś nie jasno napisałem to przepraszam ale nie jestem aż tak dobrze obeznany w temacie rowerowym aby to inaczej opisać..
-
.
-
Przejrzyj jeszcze raz wątek o rodzajach sterów i linki do kart katalogowych producenta takowych - tam jest dokładnie wszystko rozpisane.
-
Przeglądałem tą stronę co jest w temacie który podałeś ale nic z niej nie rozumiem i dalej nie wiem :-\
-
Tu jest dokładnie rozpisane jakie są obecnie stosowane rodzaje sterów: http://www.canecreek.com/manuals/Standardized_Headset_Identification_System.pdf (http://www.canecreek.com/manuals/Standardized_Headset_Identification_System.pdf)
-
Przeglądałem tą stronę co jest w temacie który podałeś ale nic z niej nie rozumiem i dalej nie wiem :-\
Idealnie 30.10-30.05mm ma mieć średnica wewnętrzna. W praktyce 30.0 też się sprawdzi.
A jaka rurka, to już zależy od rodzaju materiału, jaka ma być grubość ściany, itd itd.
Ja do sterów 1" używam rurki 32x1 ze stali utwardzonej. Jeśli zwykła stal, to raczej coś jak 34x2 lub inne,
a na 30.1-30.05 można dotoczyć jeśli trzeba.
Najłatwiej jest znaleźć na złomie ramę stalową i wyciąć z niej co trzeba ;)
Pozzzz
-
trajk-o-ciklista po Twojej odpowiedzi coś już trochę rozumiem ale nie jestem pewny jaką dokładnie rurkę kupić aby pasowała po nagwintowaniu do gwintowanych sterów 1"?
-
ale po co chcesz gwintować rurę pod stery ??? Toć to wszystko jest "na wcisk"..
No chyba, że cały czas rozmawiamy o supporcie (czyli tam gdzie pedały się kręcą)
-
Koledze teraz chodzi o rurę sterową widelca. Główkę ramy już ma, ma stery gwintowane 1" i teraz pyta się jaka powinna być rura sterowa. A to wszytko jest ładnie opisane w przytoczonym linku.
-
W tym linku nie ma nic wartościowego jaka powinna być rura. Jeśli twierdzisz inaczej , to wyczytaj z tego linku średnicę(wewnętrzną) - grubość ścianki rury. Wyczytaj też na jakiej długości ma być gwint. Możesz też podać wzmocnienia/mocowanie rury do reszty widelca. No i z jakiego materiału ma to być ;-) Jak dla mnie to te super źródło to papka marketingowa dla składaczy gotowych górali, nie konstruktorów.
-
Aha, no to stalowa rura 25.4 x 1,7 mm. Czyli średnica zewnętrzna 25.4mm(1 cal), grubość ścianki 1,7mm,
bo w środku ma być 22mm bo mostki są 22mm.
Jeśli do środka rury sterowej nie będziesz dawał np. mostek w przypadku sterowania bezpośredniego,
to ścianka może być i grubsza.
Chyba calowej rury można kupić, ale znowu radze złomowisko, odciąć rurę sterową z widelca i już.
Nie trzeba nic toczyć i takie tam, wszystko gotowe do użycia, no jedynie może jeszcze nagwintować
jeśli główka ramy jest krótsza niż obecny gwint na rury sterowej widelca.
Pozdawiam
-
O właśnie o to mi chodziło :) Wielkie dzięki za pomoc :D
-
Wielkie bardzo proszę ;)
-
Neverhood: bez przesady. To jaka powinna być rura zależy od fantazji konstruktora. Jak ma fantazję na alu, to musi wziąć grubszą, albo wytoczyć z pręta, jak stal, to może być cieńsza - a to już dyktuje zdrowy rozsądek, producentom sterów nic do tego.
Wg mnie ta rozpiska jest idealna mam wszystkie wymiary gabarytowe pod zamontowanie sterów, reszta jest moją inwencją. Długości gwintu - ile chcesz (jak masz długą główkę ramy, to masz długą rurę sterową, może więcej gwintu), średnica wewnętrzna jaką potrzebujesz - konstruktorom sterów nic do tego, wzmocnienia - takie, jakie dasz, takie będą. Do zrobienia dziwnego, odwróconego układu mocowania do kierownic USS wg własnego pomysłu wytwórca sterów nic nie ma, tak jak z producentem łożysk - on podaje wymiary do zabudowy, a reszta to fantazja konstruktora.
A co do samej rury sterowej - pamiętajcie, że dolne łożysko opiera się na średnicy albo 26,coś, albo 27mm i to też musi być uwzględnione. Czyli albo toczymy grubą rurę (pręt?) o średnicy ~30mm i ściance 5mm - tak ja robiłem pod kierownicę USS w IMK Nr5 I w P7 albo bierzemy rurę 1" i wciskamy w tulejkę D30, którą podtaczamy na wymiar pod dolne stery!!
-
Nie przesadzam. W przypadku klasycznych sterów, średnica rury mostka też jest znormalizowana. Sam się na tym przejechałem, bo polskie składaczki miały mniejszą średnicę mostka na rzecz grubszych ścianek rury sterowej (w widelcu). To czym piszesz jest raczej zaletą uproszczenia sobie poprzez stery typu ahead. A ja cały czas zaznaczam klasyczne gwintowane 1" ( pomijają podrodzaje ). Typ sterów z reguły wymusza więcej zależności ;-)
Swoją drogą nadal problemem u mnie jest zrobienie w warunkach domowych i tanio kolumny kierownicy ( stery, główka ramy, rura sterowa ) o długości ponad 50cm. A jakby to było jeszcze lekkie ( bo jedyny znaleziony sposób gospodarczy jest o ściankach 2.6mm) ...
Rower to prosta maszyna, lecz zabawa tkwi w szczegółach.