forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Bryxon w Grudnia 08, 2011, 10:13:39 pm

Tytuł: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Grudnia 08, 2011, 10:13:39 pm
Witam,

Jako że ostatnio zacząłem działać w Bicycle Innovation Lab (http://www.bicycleinnovationlab.dk/?l=UK (http://www.bicycleinnovationlab.dk/?l=UK))  to po rozmowie z Lasse przypomniał mi on o grupie ludzi zwanej N55. Pomijając raczej kreacje typu "performance" pojawił się wreszcie dość dokładny plan trike'a


http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html (http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html)


Pdf na stronie dla nieuważnych:> : http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/DIY.pdf (http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/DIY.pdf)

oczywiście może ktoś się zżymać że: bez amortyzacji, ackermana...ale jako użytkowy pojazd na miasto.. Już mi chodzi po głowie wykorzystanie ramy do budowy prototypu-kopii allewedera:>

Jak dla mnie - znalezisko roku 2011:) Tym bardziej że właśnie znalazłem 'swój' wartsztat bo BIL jest dosłownie 3 minuty od domu:D
 
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Grudnia 08, 2011, 11:30:34 pm
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.

Co mi się nie podoba/ można dopracować:

Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.
Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.
Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Grudnia 09, 2011, 08:02:14 am
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.

Ha, to samo pomyślałem - ten przestrzenny profil aż prosi się o bycie zamkniętym tunelem.

Co mi się nie podoba/ można dopracować:

Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.


Biorąc pod uwagę klocki towarowo-skrzyniowe (Christianiabikes) to i tak nieźle..ale się zgadzam.

Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.


U nas robią ostatnio furorę (i słusznie) hamulce rolkowe, sam popełniłem obcięcie piwotów u siebie..

Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.


Tu to standard, choć przyznaję że tanio nie jest - za to wybór spory - od 70mm stummey-archer po firmowe rozwiązania z tarczówkami.. Akurat zaoszczędził bym na ramie wg projektu i dał porządny osprzęt jednostronny. Dowiadywałem się u jednego z wytwórców 'skrzyń' (Nihola) komplet porządnych kół do trike'a to ok 4000dkk (2200 zl) - bez kombinowania ze sklepu na zamówienie 'na poniedziałek' z gwarancją na 100kg w skrzyni ładunkowej. Oczywiście można wiele taniej - używki, części wprost od producenta itp.

Co ja bym zmienił:

Osobiście pokombinowałbym z zamocowaniem lekkiego pochylenia kół (skośne tuleje?), lub być może zamocowaniem profilu kątowego do skrętnej kratownicy żeby uzyskać pełnego ackermana.
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Fotelik - ze sklepiku:)

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Grudnia 09, 2011, 11:14:08 pm
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Nic prostszego, zmieniamy główne profile na odpowiednio pojemne i robimy amortyzację z dwóch stron na elastomerach a'la zox:
(http://img69.imageshack.us/img69/8877/trikezox.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/69/trikezox.jpg/)
Jeśli jesteś w kontakcie z BIL to możesz im to podpowiedzieć. Fotelik w originale wydaje się być przyjemny i co najważniejsze w tym projekcie łatwy do zrobienia.

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: koncki w Grudnia 16, 2011, 06:50:05 pm
Bryxon - znalazłeś też może plany wersji transportowej?
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Grudnia 16, 2011, 11:24:33 pm
Hej,

Niestety nie... pisałem do gościa od N55 w sprawie typu użytego aluminium (wyjaśniło się to dopiero samo w stowarzyszonym blogu OpenBikeWorks). Do dziś nie dostałem odpowiedzi, a niestety z uwagi na ilość pracy przed świętami nie dotarłem na dwa spotkania w BIL  w tym tygodniu..
Temat będę drążył dalej więc będą updejty:)

Goście z N55 mają bogaty wartsztat natomiast ci z BIL dopiero go budują..

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Grudnia 17, 2011, 12:44:28 am
Prawdopodobnie jest to EN-AW 6063 zwane po staremu PA38. Ewentualnie (znikoma szansa) to EN-AW 5754 (PA11), bo to są jedyne materiały z których robi się profile kanciate
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Grudnia 17, 2011, 09:19:38 pm
Dzięki Franc za konkretne podpowiedzi odnośnie profili - będę mógł wysłać zapytania do lokalnych sklepów.

W ostatni wieczór popełniłem dokładnie wg instrukcji i proporcji model z balsy.


(https://lh3.googleusercontent.com/-k0J0zaPQlpI/Tuzsd4y3zZI/AAAAAAAAYbA/vZU8eiITq7I/s288/R0024183.jpg)

Zastosowałem skalowanie 1:5 więc balsowe profile mają 5x5mm długość głównej belki 30 cm itp.. Wspomagałem się fajnym kalkulatorem tu:http://jbwid.com/scalcalc.htm (http://jbwid.com/scalcalc.htm)
Początkowo próbowałem zastosować wszędzie gwoździki ale zniechęcony kilkoma pęknięciami pracowicie wymierzonych detali  zastosowałem rodzaj żywicy epoxydowej (troszki się w prau miejscach rozjechało ale idea jest)

Gotowy model:
(https://lh5.googleusercontent.com/-63mRXb1qYvs/TuzsaB245UI/AAAAAAAAYao/KbZvBP8M4ec/s400/R0024186.jpg)

Ackerman i spółka zwizualizowany:
(https://lh6.googleusercontent.com/-teFhtrJ-q4c/TuzsYBYV4EI/AAAAAAAAYaY/0Hg8RoTArNM/s400/R0024188.jpg)

Przy okazji dowiedziałem sie dlaczego element łączący/synchronizujący skręt (belka poprzeczna) {ST_4} w projekcie nie ma podanej długości. Przy zachowaniu prostych kątów będzie to najprostsze rozwiązanie bez kompensacji a dopiero modyfikacja długości (skrócenie) wprowadzi korekte Ackermana. Wtedy oczywiście należy wymyślić inne mocowanie kół niż prostopadłe ale to chyba oczywiste..

Ogólnie model po sklejeniu nabrał duże sztywności i faktycznie konstrukcja ma sens. Czeka mnie teraz rozklejenie (skalpelem) belki pprzecznej i próba zawieszenia jej wyżej po to by całość ramy powędrowała w dół - po co? wydaje mi się że korzystniej będzie obniżyć środek ciężkości - poza tym wydaje mi się że momenty wyrywające belkę poprzeczną z ramy będą mniejsze przy oparciu czy raczej podwieszeniu pod belkami FR_1b.

Wstępnie planuję zamocowanie adoptowanych kół 26 na osiach od starszych pedałów te zaś wkręcone w uciętą prostą część korby. Korba przykręcona do wahacza za pomocą dwu śrub na wylot.
Długo myślałem nad wersją amortyzowaną. Oto jeden z pomysłów:

Rzut z góry:
(https://lh6.googleusercontent.com/-I4vKQqI80w8/Tuz2aNxxMyI/AAAAAAAAYbI/_qqEjJNEOQU/s400/n55_pr_sps1%2525202.jpeg)
Rzut z boku:
(https://lh3.googleusercontent.com/-EZHOdEDxamA/Tuz2bBC-CgI/AAAAAAAAYbQ/-QFlumbBIM8/s400/n55_pr_sps3%2525201.jpeg)

Inaczej mówiąc chciałbym wykorzystać kreatywnie korbę jako wahacz oraz pomysł z elastomerem a'la ZOX w roli medium tłumiącego. Typowa korba alu jest zakrzywiona w osi żeby odsunąć nogi od osi obrotu - to wygięcie ma ułatwić pracę amortyzacji w osi. Jako cięgło odcinek łańcucha - korba rusza się po wycinku okręgu.

Wątpliwości wstępne:
1. piwot osi obrotu korby - raczej nie suport, oś suportowa - ciężkie. tylko co w zamian?
2. wycinnanie otworu na łańcuch w profilu 25-25mm trochę go osłabi...większy profil?
3.  Być może krótsza dzwignia ciągnięcia łańcucha (nie mam doświadczeń z warunkami pracy elastomerów) - może nawet  raczej "nawijanie" łańcucha na oś obrotu korby? - elastomer wylądował by tuż pod osią obrotu.
4. Duże momenty zrwające na osi obrotu - może jednak oś suportu lub wkład?

No i czy to ma techniczno-praktyczny sens?
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 20, 2012, 07:01:51 pm
Update i rewizja,

Zrobiłem sketchup ramy N55 - część wzdłużna oraz model z balsy - jak już prezentowałem.
Usiłowałem pożenić ten pomysł z trajkiem Lowracer Supersonic Chrisa a konkretnie z pomysłem na sterowanie.
Niestety środek ciężkości wychodził fatalnie - nie mowiąc już o tym, że próba modyfikacji konstrukcji zaburzyła linię łańcucha..

Postanowiłem połączyć oba pomysły w inny sposób:

- robię trajka bez spawania
- wykorzystuję pomysł łączenia "hedgehog" profili z N55 gdzie się da
- materiał - profil alu 25x25x3mm więc nieco grubszy
- jako wzór bazuję na wymiarach i koncepcie Chrisa
- Robię węższy przód, a za to planuje pochylenie kół (camber) - jeszcze do zrobienia z projekcie..
- łączenia profili: nacięcia i zagięcia wzmacniane nitowano-klejonymi epoksydem blachami alu 3mm
- Łożyska ślizgowe firmy Igus.pl w wielu miejscach zamiast kulowych-brązowych
- wykorzystuję od "dawców" alu: główkę sterów i przedni widelec ucięty,  przedni widelec jako tylny (rozgięty na 135mm)

Kilka wprawek do projektu można obejrzeć tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile) 

Projekt w sketchupie (rozwojowy):
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, tilting, lowracer

Projekt oryginalnej ramy N55:
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, N55


Nie umiem na razie umieścić linka dostępnego bez logowania...

A więc idę rzeźbić dalej, niedługo pierwsze testy ramy...


Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 20, 2012, 08:55:14 pm
Moja uwaga na temat Igusów (stosowanych przeze mnie zawodowo): są dużo droższe od klasycznych (stalowo/brązowych+smar) przegubów kulkowych, mają z natury większe luzy i porównywalną wytrzymałość mechaniczną. Ale są bardziej odporne na bród.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lutego 21, 2012, 02:53:21 pm
Co mi się podoba: formowanie profili, pomysł na zawieszenie przednich kół. Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges. Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 21, 2012, 04:20:43 pm
Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty
Zgadzam sie - w projekcie jest tylko przykladowy ktory znalazlem w gotowych komponentach. Jednak ten ktory uzyje jest takze zaokraglany choc bardziej "wyplaszczony". Obawiam sie ze profile 25x25x3 moga miec problemy z przeniesieniem naprezen - rowniez tych skretnych - przeciez rower bedzie sie pochylal.
Rezygnacja z nich to rowniez odpowiedz na problemy z uzyskaniem odpowiedniego odstepu dla mocowania piasty w prowadzeniu ramion rownolegle do ramy (135mm) - chcialbym uniknac kolejnego wyginania i nitowania profili w tym obciazonym odcinku.. Choc nie wykluczam ze koncepcja tu ulegie zmianie na bardziej pasujaca..

i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges.
Bryla, a w szczegolnosci wzmacniajace profile z przodu, sluza glownie dwom celom: 1) Uzyskanie stabilnego zamocowania wycietego modulu glowki sterow - spodziewam sie tu duzych sil skretnych z uwagi na sposob kierowania i pochylania..  2) Uzyskanie nizej zamocowanego suportu - uwazam ze Chris nieco przesadzil i beda problemy z nogami ciut za wysoko, nie mowiac o widocznosci.

Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.

Owszem zamierzam zamknac bryle bocznymi sciankami ale tylko dziala to by wzmocnic oslabione przegiecie dolne ramy. Oslona lancucha sciankami dotyczy chyba raczej oryginalnego projektu N55 z ktorego zapozyczylem juz tylko laczenia profili i polaczenia srubowe. U mnie lancuch niestety bedzie odsloniety jak zwykle to bywa - chyba ze uda mi sie do tej pory wykombinowac walek/pasek ale to bedzie niezly traf bo ceny/dostepnosc sa wiadomo jakie..


Dzieki za komentarze:)
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 24, 2012, 12:40:47 pm
Jeszcze samo zdjecie screenshot ze Sketchup'a

(https://lh3.googleusercontent.com/-LmZ2fvXDQtc/T0K4dw1FMMI/AAAAAAAAZFg/M-xyWrNFmns/s640/Zrzut%2520ekranu%25202012-02-20%2520%2528godz.%252022.14.43%2529.png)
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Marca 05, 2012, 10:31:14 pm
Witam,

Skończyłem bazowy profil ramy.
Ciężka artyleria:) - 4,8kg - jak zda testy wytrzymałościowe i dorwę się do porządnego zestawu wiertarki stojakowej (a nie mojej wybitnej prowizorki) to odchudzę większość profili wiercąc otwory - taka wesoła praca na cały weekend...

Zdjęcia z mojej dziupli z opisami (angielsko z uwagi na kilku znajomych)
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile)

Czas zacząć montować główkę ramy - ma być o regulowanym skosie więc będzie ciekawie.
I potem część sterowalna.
No i detale podrzymujące fotel ale to jeszcze w planach do zaprojektowania.

Pozdrawiam dłubaczy:)
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Czerwca 06, 2012, 07:21:31 am
Zakończyłem budowę podstawowego profilu ramy, oraz przedniego i tylnego zawieszenia. Gotowe też mocowanie supportu (sponsorowane przez szwedzką ikeę:)). Dziś próba generalna i sesja zdjęciowa:
(https://lh4.googleusercontent.com/-pPDAt5U6rgY/T85kq9IK6JI/AAAAAAAAaKM/CXSqmEBCE88/s400/PEN00408%252012.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-CMMe_y4AO54/T85lWdr5opI/AAAAAAAAaLU/WAOf6jUHwNA/s400/PEN00424%252021.jpg)

Mogłem po raz pierwszy siąść na ramie (nie jest to zbyt wygodne - mocowanie fotelika jeszcze się robi) i przetestować jak pracuje zawieszenie tylne oraz jak zachowuje się skrętna rama. Czas na wnioski:


(https://lh5.googleusercontent.com/-kZNEzICGeKI/T85k3pjY0nI/AAAAAAAAaKk/e-6-vDujmtg/s288/PEN00412%252015.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-htLO0QWAwdc/T85lpDkWoXI/AAAAAAAAaME/GyCyM-aKJ1o/s288/PEN00436%252026.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-syfsp40vYV0/T85lgrAItiI/AAAAAAAAaLk/KVUk1_5PnW0/s288/PEN00433%252023.jpg)


(https://lh3.googleusercontent.com/-vyN0odLZPE8/T85kjTLfcDI/AAAAAAAAaJ4/NMyDST3eKFY/s288/PEN00401%252010.jpg)


(https://lh4.googleusercontent.com/-qwn9SvDGWi0/T85kRnxbqjI/AAAAAAAAaJQ/8O_tFnAlkH8/s288/PEN00392%25205.jpg)


Więcej zdjęć tradyjnie tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5750643829365237442 (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5750643829365237442)


(https://lh4.googleusercontent.com/-38J0dtrat5c/T85kg_ey9gI/AAAAAAAAaJw/jUVBiPBsTDM/s400/PEN00400%25209.jpg)

Zapraszam do komentowania:)


Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Czerwca 06, 2012, 08:05:40 am
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(

Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..

A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Czerwca 06, 2012, 08:40:09 am
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(
Otoz mocowanie suportu jest wybitnie prototypowe - czyli innymi slowy opieram sie na tym ze moja szafa wnekowa i polki w niej jeszcze stoja wiec obejmy sa mocne. Obejmy ktore zastosowalem pochodza z IKEA'owego systemu mocowania polek do rozporowych slupow dla wolnostojacego systemu garderoby.
Znalezione na szybko takie cos: http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50179934/ (http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50179934/) teraz robia tylko biale ale nadal jest to odlewane aluminum. W srodku ma dwa plastikowe wklady ktore zmiejszaja nieco srednice wiec wklad suportowy ktory wycialem z ramy miesci sie idealnie w tym. Obejmy wystepuja w wersji dwu i jednostronnej - oczywiscie uzylem tej drugiej. Mocuje do dwu profilow kwadratowych 25x25x3mm ktore sa odpowiednio splanowane szlifierka aby krzywizny obejm wpasowaly sie konce profili, to cos widac tu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/ef368ekPN4qvfg_wIxmjX9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ef368ekPN4qvfg_wIxmjX9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)

Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..

Otoz to, zlapalem srubami "na szybko" ktore raz ze okazaly sie za dlugie, a dwa byly niedokrecone do konca. Obawiam sie tez ze czarna plastikowa rolka ktora umozliwila mi zlapanie gwintu sruby jest poprostu za miekka. System mocowania korby do ramy do poprawki..

A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)
Nie, nie to nie to:) to ze lancuch sie bedzie skrecal  nie przewiduje w ogole. Tylko zmiany kierunku rolkami w jednej plaszczyznie jak w projekcie. O to chodzi ze przy maksymalnym wychyleniu kolumny skretnej w prawo belka rozporowa  skosna opiera mi sie niemalze o rame dokladnie w miejscu gdzie bede prowadzil lancuch:( Wiec albo musze umiescic go jeszcze wyzej albo dam ogranicznik i w prawo bede skrecal.. hmm..  mniej

A i jeszce pytanie: Ktos wie gdzie kupic krotkie sprezyny do dnm tak z 500 lbs?

Pozdrowienia
Bryxon
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: grzegorz w Czerwca 06, 2012, 04:55:13 pm
Zapowiada się całkiem fajny rowerek. Ruchoma przednia belka względem ramy głównej, to jest to. Bardzo mnie interesuje jak Twój trajk będzie się zachowywał przy skręcaniu i czy będzie stabilny przy jeździe prosto. Ze zdjęć wygląda, że koła pod wpływem obciążenia, same ustawiają się do jazdy na wprost. Pogłebianie skrętu wynika chyba z konstrukcji. Przy jednakowym kącie skrętu przednich kół, pochylenie koła tylnego zacieśni łuk po jakim jedzie rower. Choć u Ciebie pochylenie jest ściśle powiązane ze skrętem kół.
Będę śledził ten wątek bo... na radioodbiorniku w kuchni stoi od jakiegoś czasu model trajki (z lego technic) właśnie z "przegubową" ramą. Może kiedyś go rozwinę.
Pomysł na wykorzystanie korby na wachacz, w przednim zawieszeniu, rewelacyjny.

Ogólnie jestem pod wrażeniem.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Czerwca 06, 2012, 06:24:23 pm
Zawieszenie jak pisałem wcześniej - fajne, prosto i elegancko. Nie podoba mi się wysokość supportu (ale to kwestia indywidualna) i jego wysunięcie. Imho fotelik dać jak najbardziej w tył i support niżej / bliżej.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Września 13, 2012, 11:02:35 am
Witam,

Pora na update:

Rower juz po pierwszych testach jezdnych w zamknietym podworku:)

(https://lh3.googleusercontent.com/-huDOYGzGz-8/UEydw5G_eoI/AAAAAAAAazk/RcOk14JPv5Q/s400/PEN03064.jpg)

Male podsumowanie:

Plusy:

- Jezdzi i trzyma sie kupy, nic nie trzeszczy i nie zamierza sie zlamac
- Pozycja i zamocowanie siedziska na poczatek OK
- Skreca i mocno sie przechyla - tak jak w planie

Minusy:

- Najwiekszy problem (przewidywany): osie 9mm i ich ulozenie nie wytrzymuje dzwingni i ugina sie - takze zastosowane lozyska Igus sa relatywnie miekkie - innymi slowy: kolo dostaje nieplanowanego pochylenia po wewnatrz - wyglada jakby tak bylo projektowane;)
widac to tu, szczegolnie na prawym kole:
(https://lh4.googleusercontent.com/--M4ATg0KKvA/UEydSjsBTZI/AAAAAAAAaxU/cIBpIHdp-RI/s400/PEN03092.jpg)
Wyjalem potem jedna os: nie byla wygieta! po prostu ugina sie sprezyscie wraz z lozyskami i tulejami..

- Mocowanie fotela: wyglada fajnie i statycznie swietnie dziala ale nie daje mozliwosci regulacji swobodnej kata nachylenia
(https://lh3.googleusercontent.com/-IHoDAkO7gRY/UEydnt5UvTI/AAAAAAAAay0/eey8aIzlmJU/s288/PEN03076.jpg)

- Waga - tak wygladalem po zniesieniu tego ze strychu waskimi schodami kuchennymi:
(https://lh3.googleusercontent.com/-G4JQyeLRRBk/UEyeQ4wLNaI/AAAAAAAAa1o/DQpt0RbuY_4/s400/PEN03042.jpg)

Reszta zdjec zaczyna sie od tegoz wlasnie..:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5786173634213787042 (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5786173634213787042)

Wiec korekty i plany:

Jako ze zdobycie grubszej osi wyglada nierealnie (max 12mm luzu w piascie a na rynku 9mm- 14mm-20mm) zatrudnilem swoj firmowy workshop i mam dwa utwardzane prety 12mm - obecnie gwintuje w szalonym tempie 7mm gwintu na 2h (recznie).
Zamowilem odpowiednie lozyska dopasowane do misek w piascie (no mniej wiecej) CDN w weekend

Duzo zmian w prowadzeniu kabli (to byla prowizorka), obnizenie supportu (skrocenie belki - NIE jest swobodnie regulowana), manetki sterujace, lepsza blokada kata zwrotnicy (na razie siedzi sciskana kulka lozyskowa w wyfrezowanym torze z wglebieniami - potrzeba minimum 2szt)

Juz blizej niz dalej..pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: hansglopke w Września 13, 2012, 05:36:00 pm
Gratulacje.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Października 25, 2012, 05:54:12 pm
A więc czas na kolejny odcinek:

Popracowalem trochę nad projektem co znaczy że..jeszcze mnie czeka trochę pracy:> ale o tym dalej.
Na początek zdjęcia:

(https://lh5.googleusercontent.com/-FD80Uc3MWpc/UIYy8i84bBI/AAAAAAAAbwo/GFZwASra1rg/s400/PEN00027.jpg)
oblatywacz główny

(https://lh6.googleusercontent.com/-zvqh6z-kl0c/UIYzU9-8HxI/AAAAAAAAbx4/HFtpB4DFYEA/s400/PEN00016.jpg)
pozująca żonka

(https://lh3.googleusercontent.com/-Lfn6YvyRiR8/UIYzSsvOyZI/AAAAAAAAbxw/P2o0-u67ISQ/s400/PEN00017.jpg)
i ponownie..

Dobra, żeby nie bylo, że to galeria teraz będzie prawdziwe "Techno":
Nowe zamocowanie osi 12mm za pomocą dwu końcówek drążka, elementu ułożyskowania skanera 3d (ta alu kostka z regulacjami) i kilku odważnych decyzji dizajnerskich.
Uwzględniłem tu potrzebę centrowania kół przy zmiennym pochyleniu kolumny kierowniczej, sprężyna jest w zasadzie tylko by zrównoważyć ściąganie końcówek drążków przez dwie skrajne śruby ograniczające. W piastach są nowe dopasowane łożyska ceramiczne a hamulce rolkowe zamocowane są na śrubach 6mm i mosiężnych tulejkach skośnych by skompensować nachylenie względem kolumny.
(https://lh6.googleusercontent.com/-86TS8R-4LCI/UIYzHxcUmWI/AAAAAAAAbxQ/oM0Hs6IlgRo/s640/PEN00021.jpg)

Jak widać w obecnym projekcie koła poszły mocno do przodu, pochyliłem też zawieszenie i obecnie pojazd jest na "szerokie równe amerykańskie drogi z małą ilością skręcania" - tor Daytona byłby idealny.
(https://lh4.googleusercontent.com/-u7PATgA9ozk/UIYyy7HyvpI/AAAAAAAAbwE/thLptK-dEXg/s400/PEN00032.jpg)
maksymalny skręt..

Tak więc, są problemy:

Przyznaję miałem chwilę zwątpienia, nawet pomyślałem o porzuceniu idei i skanibalizowaniu części do innego projektu..ale przemyślałem sprawę i jadę dalej.
Do zrobienia: powiększenie/poszerzenie tulei suportu (żywica+szkło+aluminium z innego), przeróbka kolumny, przeróbka rączek, tuning hamulców, zbijanie wagi - może nawet przeprojektowanie mocowania główki kolumny... więc c.d.n


fotki z sesji tradycyjnie odtąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5802381891232259906 (https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5802381891232259906)

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Grudnia 05, 2012, 07:48:55 am
Dziś będzie prosto i na temat - zapraszam na wpis blogowy: http://bryxon.blogspot.dk/2012/12/nowy-trajk-w-rodzinie.html#more (http://bryxon.blogspot.dk/2012/12/nowy-trajk-w-rodzinie.html#more)

Czyli pierwsza poważna zimowa jazda;)

(https://lh4.googleusercontent.com/-8rVOu7hcoMo/UL0SQoDUQ8I/AAAAAAAAcIo/ex-BrKOcmBY/s400/PEN00173.jpg)
Reszta sesji zdjeciowej w całości (tradycyjnie) zaczyna się stąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5817826112406997506 (https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5817826112406997506)

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: jacekw w Stycznia 27, 2013, 07:58:19 pm
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami


(https://lh3.googleusercontent.com/-f_8K6IFRIRk/UQVr5urbyFI/AAAAAAAAAEs/ClyLnwrkars/s640/Zdj%25C4%2599cie0022.jpg)

zwiększona szerokość ramy, nie mieściło się tylne koło z hamulcem bębnowym,

(https://lh3.googleusercontent.com/-x_xIFw-deJU/UQVsEISBhLI/AAAAAAAAAE0/MyiVYIBC-zA/s512/Zdj%25C4%2599cie0021.jpg)

chorągiewka made in Kaufland, samochody widzą trochę lepiej, szczególnie na przejściach i skrzyżowaniach

(https://lh6.googleusercontent.com/-EpqHYqXxAsY/UQVsNkeK8II/AAAAAAAAAE8/yWqwYniMPnE/s512/Zdj%25C4%2599cie0019.jpg)

ponieważ w tzw.zwrotnicach zastosowałem wzdłużne łożyska na połączeniach skręcanie jest trochę nerwowe, jak zmienić geometrię  przedniego zawieszenia żeby to zlikwidować?

przepraszam za kiepskie zdjęcia, pod reką niestety był tylko telefon  ;D
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Stycznia 27, 2013, 09:51:08 pm
Ze zdjęć mało widać, ale wydaję mi się, że masz pionową oś zwrotnic - powinna być pod kątem jakiś 78o do poziomu w widoku z boku (lub coś koło tego) i 20~22o (w zależności od wielkości koła i odsadzenia płaszczyzny symetrii koła od osi obrotu zwrotnicy) w widoku od przodu - patrz budowa IMK P-9. Dodatkowo raczej nie zrobiłeś kompensacji Ackermana.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Stycznia 27, 2013, 09:59:04 pm
Wow, gratulacje!

To chyba pierwszy projekt N55 w Polsce:)
Ciekawi mnie bardzo jak rozwiązałeś newralgiczne miejsca które "instrukcja" pomija prostymi schematami: zamocowanie suportu, napinacza oraz tylnej piasty(blokada przeciw-obrotowa).

Na nerwowość ma zapewne wpływ wyprzedzenia zwrotnicy - tutaj będzie to zamocowanie osi koła bliżej lub dalej od osi obrotu..
Jeśli testowe otwory nie osłabia konstrucji - polecam eksperymenty.(zawsze można podmienic ten profil)
Co też może pomóc - zauważyłem też że jeżdżący w Kopenhadze oryginał ma wprowadzony lekki camber kół - z doświadczenia wiem że to niełatwe do zrobienia - stąd u mnie ośki, przeguby kulowe itp.  kombinacje bo nijak nie byłem w stanie powtarzalnie i dokładnie nawiercić profilu pod zadanym kątem.

Na późniejsze zabawy: Widzę że masz trochę zapasu na przebiegu łańcucha i pokusiłbym się o zejście jak najniżej z ramą by obniżyć środek ciężkości, przednie koła można zawiesić też wyżej na podobnym do moich przegubach..oj chyba zagalopowałem się i dryfuję w stronę wlasnej koncepcji:)

Dokładniejsze zdjęcia mile widziane:) Super sprzęt!

Pozdrowienia!




Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Stycznia 28, 2013, 05:57:42 pm
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami
Fajny :) Jak się jeździ? Jak waga? Jak będziesz miał okazję to wrzuć więcej większych fotek dla potomnych.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: jacekw w Stycznia 28, 2013, 10:08:58 pm
Maszyneria wykonana prawie wg planów z N55, a więc osie zwrotnic pionowe (przynajmniej tak odcyfrowałem plany), geometria przedniego zawieszenia żadna, czyli trzeba powalczyć z kątami.
Na początek ustawię zbieżność kół (zakupiłem dzisiaj główki cięgieł 6 mm) i spróbuję pochylenia kół, to najłatwiej zrobić na szybko.
Co do zamocowania suportu to jest przerobiony z maszynowego suportu Neco, usunięta tuleja ustalająca łożyska, przecięty wałek i na szybko pospawany :), łożyska osadzone w wytoczonych otworach w bocznych blachach przykręconych do ramy

(https://lh4.googleusercontent.com/-X5ByzAGr5jQ/UQbX-_ByUiI/AAAAAAAAAHc/5Bh70IxVpvg/s640/P1010140.JPG?gl=PL)


Napinacz to dwie rolki od przesuwanej bramy z aledrogo umocowane na kawałku rury 25mm oraz sprężyna z Ciastoramy.


(https://lh4.googleusercontent.com/-_BBV_4nNMDc/UQbXmjS7P5I/AAAAAAAAAG4/GmTJ4-P7Z6Q/s640/P1010137.JPG?gl=PL)


Blokada piasty przeciwko obrotowi to kwadratowy kawałek pręta aluminiowego przykręconego do ramy i piasty.


(https://lh4.googleusercontent.com/-o5a1M_62hVM/UQbXvohX_6I/AAAAAAAAAHE/2illYjHOGJA/s640/P1010138.JPG?gl=PL)


Jeździ się super :), na razie trochę bolą nogi po pierwszej dłuższej przejażdżce ;D.
Waga ciężko określić, po zdjęciu przednich kół ( nie mieści się na szerokość do windy) bez problemu transportuję na dół i do góry w normalnym blokowisku.
Trzeba zważyć w najblizszych dniach.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: jacekw w Lutego 03, 2013, 10:36:19 pm
Wehikuł zważony 22 kg  :o
Nerwowość układu kierowniczego trochę zniknęła, koła przednie były rozbieżne, po skorygowaniu zbieżności jest lepiej, camber przednich kół robi się samoczynnie wraz z iloscią przejechanych kilometrów. W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.
Jeszcze jedno spostrzeżenie mojej kości ogonowej - konieczna amortyzacja ;D
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: hansglopke w Lutego 04, 2013, 07:17:43 am
W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.

Aluminium się uciąga.  Wyjście: wytulejować wszystkie połączenie śrubowe.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: jacekw w Lutego 04, 2013, 09:08:23 am
Albo nie zwracając uwagę na ciężar dać pełny kawałek aluminium, chyba będzie najłatwiej, o reszcie otworów nie chcę słyszeć  ;D
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 10, 2013, 04:35:52 pm
Zestaw filmów z tytułowej konstrukcji i zimowych testów:


Dookoła roweru:
http://youtu.be/1V-ioFLibgE (http://youtu.be/1V-ioFLibgE)

Dojazd na parking testowy:
http://youtu.be/eKx0My0dtUs (http://youtu.be/eKx0My0dtUs)

Driftowanie - z pomocą zainteresowanego studenta który pofilmował:
http://youtu.be/MZFMDh3c-c8 (http://youtu.be/MZFMDh3c-c8)

Zabawy śnieżne na parkingu
http://youtu.be/WyzA-KHsMlU (http://youtu.be/WyzA-KHsMlU)

Niska kamera i driftowanie pod stacją metra:
http://youtu.be/r91_0B8SrGs (http://youtu.be/r91_0B8SrGs)

Praca zawieszenia i widelca podczas testów:
http://youtu.be/npDCV2XtzWk (http://youtu.be/npDCV2XtzWk)

Balans ciałem i sterowanie bez rąk (i bez dźwięku: więc najpierw pochylenie w lewo potem w prawo)
http://youtu.be/R4Df0TQTXd4 (http://youtu.be/R4Df0TQTXd4)

Dźwięk ogólnie mi wycięło ale nie komentowałem raczej wiele..
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Neverhood w Lutego 10, 2013, 06:39:32 pm

Driftowanie - z pomocą zainteresowanego studenta który pofilmował:
http://youtu.be/MZFMDh3c-c8 (http://youtu.be/MZFMDh3c-c8)


A gdzie to driftowanie?


Praca zawieszenia i widelca podczas testów:
http://youtu.be/npDCV2XtzWk (http://youtu.be/npDCV2XtzWk)

Dlaczego tylne koło z zawieszeniem kołysze się na boki, choć lampka i koniec fotelika są nieruchomo?
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 11, 2013, 08:23:00 am
Driftowanie : 0,25s w 13 sekundzie ;)  lepiej już wyszło tu:http://youtu.be/WyzA-KHsMlU (http://youtu.be/WyzA-KHsMlU) na ostatnim ujęciu :)
Po pół godzinie zabawy byłem mokry - więc do nakręcenia czegoś w stylu NFS shift 3 muszę zaopatrzyć sie we wspomaganie elektryczne.

Acha i jeszcze jeden dodany:
http://youtu.be/lAfOkFUZvAY (http://youtu.be/lAfOkFUZvAY)

A propos widelca: też mnie to zaniepokoiło, teorie mam trzy:

Pierwsza: Aluminium jest sprężyste i widelec się wygina skrętnie na boki (ale dlaczego to nie działa przy zarzucaniu tyłem??)
Druga: Jest jakiś problem na mocowaniu piasty (biegi chodzą mi źle, a wejście linki jest wyraźnie przesuwane przez siły obrotowe i regulacje trafia szybko szlag)
Trzecia: kamera mocowana jest do siedziska(przyssawka od dołu), do niego sztywno i blisko zamocowana jest lampka na patencie od sztycy - fotel po tym jak go podniosłem zamocowany jest na gumowym i drewnianym klocku ktory przy swojej wysokości ugina się na boki.(wątpliwość jak przy pierwszej teorii)
 
obawiam się że się dowiem jak się co urwie :/

Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: wojtek999112 w Lutego 11, 2013, 03:29:11 pm
A jak ruszasz ręką to wszystko jest sztywno ?
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Bryxon w Lutego 11, 2013, 06:11:48 pm
Tak, jest pewna miękkość z uwagi na dźwignię - koło 26 i spory widelec ale nie ma stukających luzów...dziś lub jutro będę wymieniał linkę biegową piasty to zrobię inspekcję.
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: wojtek999112 w Lutego 11, 2013, 08:26:28 pm
Czytałem gdzieś tu na forum że nie jednemu poziomkowiczowi się tak robi więc raczej niech ktoś doświadczony w tej sprawie się wypowie :)
Tytuł: Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Lutego 11, 2013, 09:06:37 pm
Mi się to zdarzało w IMK P3 później w Nr5 i w P7 (najmniej): podejrzewam małą sztywność konstrukcji wahacza i ogólną sprężystość /podatność zastosowanych profili alu.