forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Bryxon w Grudnia 08, 2011, 10:13:39 pm
-
Witam,
Jako że ostatnio zacząłem działać w Bicycle Innovation Lab (http://www.bicycleinnovationlab.dk/?l=UK (http://www.bicycleinnovationlab.dk/?l=UK)) to po rozmowie z Lasse przypomniał mi on o grupie ludzi zwanej N55. Pomijając raczej kreacje typu "performance" pojawił się wreszcie dość dokładny plan trike'a
http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html (http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html)
Pdf na stronie dla nieuważnych:> : http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/DIY.pdf (http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/DIY.pdf)
oczywiście może ktoś się zżymać że: bez amortyzacji, ackermana...ale jako użytkowy pojazd na miasto.. Już mi chodzi po głowie wykorzystanie ramy do budowy prototypu-kopii allewedera:>
Jak dla mnie - znalezisko roku 2011:) Tym bardziej że właśnie znalazłem 'swój' wartsztat bo BIL jest dosłownie 3 minuty od domu:D
-
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.
Co mi się nie podoba/ można dopracować:
Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.
Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.
Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.
-
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.
Ha, to samo pomyślałem - ten przestrzenny profil aż prosi się o bycie zamkniętym tunelem.
Co mi się nie podoba/ można dopracować:
Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.
Biorąc pod uwagę klocki towarowo-skrzyniowe (Christianiabikes) to i tak nieźle..ale się zgadzam.
Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.
U nas robią ostatnio furorę (i słusznie) hamulce rolkowe, sam popełniłem obcięcie piwotów u siebie..
Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.
Tu to standard, choć przyznaję że tanio nie jest - za to wybór spory - od 70mm stummey-archer po firmowe rozwiązania z tarczówkami.. Akurat zaoszczędził bym na ramie wg projektu i dał porządny osprzęt jednostronny. Dowiadywałem się u jednego z wytwórców 'skrzyń' (Nihola) komplet porządnych kół do trike'a to ok 4000dkk (2200 zl) - bez kombinowania ze sklepu na zamówienie 'na poniedziałek' z gwarancją na 100kg w skrzyni ładunkowej. Oczywiście można wiele taniej - używki, części wprost od producenta itp.
Co ja bym zmienił:
Osobiście pokombinowałbym z zamocowaniem lekkiego pochylenia kół (skośne tuleje?), lub być może zamocowaniem profilu kątowego do skrętnej kratownicy żeby uzyskać pełnego ackermana.
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Fotelik - ze sklepiku:)
-
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Nic prostszego, zmieniamy główne profile na odpowiednio pojemne i robimy amortyzację z dwóch stron na elastomerach a'la zox:
(http://img69.imageshack.us/img69/8877/trikezox.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/69/trikezox.jpg/)
Jeśli jesteś w kontakcie z BIL to możesz im to podpowiedzieć. Fotelik w originale wydaje się być przyjemny i co najważniejsze w tym projekcie łatwy do zrobienia.
-
Bryxon - znalazłeś też może plany wersji transportowej?
-
Hej,
Niestety nie... pisałem do gościa od N55 w sprawie typu użytego aluminium (wyjaśniło się to dopiero samo w stowarzyszonym blogu OpenBikeWorks). Do dziś nie dostałem odpowiedzi, a niestety z uwagi na ilość pracy przed świętami nie dotarłem na dwa spotkania w BIL w tym tygodniu..
Temat będę drążył dalej więc będą updejty:)
Goście z N55 mają bogaty wartsztat natomiast ci z BIL dopiero go budują..
-
Prawdopodobnie jest to EN-AW 6063 zwane po staremu PA38. Ewentualnie (znikoma szansa) to EN-AW 5754 (PA11), bo to są jedyne materiały z których robi się profile kanciate
-
Dzięki Franc za konkretne podpowiedzi odnośnie profili - będę mógł wysłać zapytania do lokalnych sklepów.
W ostatni wieczór popełniłem dokładnie wg instrukcji i proporcji model z balsy.
(https://lh3.googleusercontent.com/-k0J0zaPQlpI/Tuzsd4y3zZI/AAAAAAAAYbA/vZU8eiITq7I/s288/R0024183.jpg)
Zastosowałem skalowanie 1:5 więc balsowe profile mają 5x5mm długość głównej belki 30 cm itp.. Wspomagałem się fajnym kalkulatorem tu:http://jbwid.com/scalcalc.htm (http://jbwid.com/scalcalc.htm)
Początkowo próbowałem zastosować wszędzie gwoździki ale zniechęcony kilkoma pęknięciami pracowicie wymierzonych detali zastosowałem rodzaj żywicy epoxydowej (troszki się w prau miejscach rozjechało ale idea jest)
Gotowy model:
(https://lh5.googleusercontent.com/-63mRXb1qYvs/TuzsaB245UI/AAAAAAAAYao/KbZvBP8M4ec/s400/R0024186.jpg)
Ackerman i spółka zwizualizowany:
(https://lh6.googleusercontent.com/-teFhtrJ-q4c/TuzsYBYV4EI/AAAAAAAAYaY/0Hg8RoTArNM/s400/R0024188.jpg)
Przy okazji dowiedziałem sie dlaczego element łączący/synchronizujący skręt (belka poprzeczna) {ST_4} w projekcie nie ma podanej długości. Przy zachowaniu prostych kątów będzie to najprostsze rozwiązanie bez kompensacji a dopiero modyfikacja długości (skrócenie) wprowadzi korekte Ackermana. Wtedy oczywiście należy wymyślić inne mocowanie kół niż prostopadłe ale to chyba oczywiste..
Ogólnie model po sklejeniu nabrał duże sztywności i faktycznie konstrukcja ma sens. Czeka mnie teraz rozklejenie (skalpelem) belki pprzecznej i próba zawieszenia jej wyżej po to by całość ramy powędrowała w dół - po co? wydaje mi się że korzystniej będzie obniżyć środek ciężkości - poza tym wydaje mi się że momenty wyrywające belkę poprzeczną z ramy będą mniejsze przy oparciu czy raczej podwieszeniu pod belkami FR_1b.
Wstępnie planuję zamocowanie adoptowanych kół 26 na osiach od starszych pedałów te zaś wkręcone w uciętą prostą część korby. Korba przykręcona do wahacza za pomocą dwu śrub na wylot.
Długo myślałem nad wersją amortyzowaną. Oto jeden z pomysłów:
Rzut z góry:
(https://lh6.googleusercontent.com/-I4vKQqI80w8/Tuz2aNxxMyI/AAAAAAAAYbI/_qqEjJNEOQU/s400/n55_pr_sps1%2525202.jpeg)
Rzut z boku:
(https://lh3.googleusercontent.com/-EZHOdEDxamA/Tuz2bBC-CgI/AAAAAAAAYbQ/-QFlumbBIM8/s400/n55_pr_sps3%2525201.jpeg)
Inaczej mówiąc chciałbym wykorzystać kreatywnie korbę jako wahacz oraz pomysł z elastomerem a'la ZOX w roli medium tłumiącego. Typowa korba alu jest zakrzywiona w osi żeby odsunąć nogi od osi obrotu - to wygięcie ma ułatwić pracę amortyzacji w osi. Jako cięgło odcinek łańcucha - korba rusza się po wycinku okręgu.
Wątpliwości wstępne:
1. piwot osi obrotu korby - raczej nie suport, oś suportowa - ciężkie. tylko co w zamian?
2. wycinnanie otworu na łańcuch w profilu 25-25mm trochę go osłabi...większy profil?
3. Być może krótsza dzwignia ciągnięcia łańcucha (nie mam doświadczeń z warunkami pracy elastomerów) - może nawet raczej "nawijanie" łańcucha na oś obrotu korby? - elastomer wylądował by tuż pod osią obrotu.
4. Duże momenty zrwające na osi obrotu - może jednak oś suportu lub wkład?
No i czy to ma techniczno-praktyczny sens?
-
Update i rewizja,
Zrobiłem sketchup ramy N55 - część wzdłużna oraz model z balsy - jak już prezentowałem.
Usiłowałem pożenić ten pomysł z trajkiem Lowracer Supersonic Chrisa a konkretnie z pomysłem na sterowanie.
Niestety środek ciężkości wychodził fatalnie - nie mowiąc już o tym, że próba modyfikacji konstrukcji zaburzyła linię łańcucha..
Postanowiłem połączyć oba pomysły w inny sposób:
- robię trajka bez spawania
- wykorzystuję pomysł łączenia "hedgehog" profili z N55 gdzie się da
- materiał - profil alu 25x25x3mm więc nieco grubszy
- jako wzór bazuję na wymiarach i koncepcie Chrisa
- Robię węższy przód, a za to planuje pochylenie kół (camber) - jeszcze do zrobienia z projekcie..
- łączenia profili: nacięcia i zagięcia wzmacniane nitowano-klejonymi epoksydem blachami alu 3mm
- Łożyska ślizgowe firmy Igus.pl w wielu miejscach zamiast kulowych-brązowych
- wykorzystuję od "dawców" alu: główkę sterów i przedni widelec ucięty, przedni widelec jako tylny (rozgięty na 135mm)
Kilka wprawek do projektu można obejrzeć tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile)
Projekt w sketchupie (rozwojowy):
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, tilting, lowracer
Projekt oryginalnej ramy N55:
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, N55
Nie umiem na razie umieścić linka dostępnego bez logowania...
A więc idę rzeźbić dalej, niedługo pierwsze testy ramy...
-
Moja uwaga na temat Igusów (stosowanych przeze mnie zawodowo): są dużo droższe od klasycznych (stalowo/brązowych+smar) przegubów kulkowych, mają z natury większe luzy i porównywalną wytrzymałość mechaniczną. Ale są bardziej odporne na bród.
-
Co mi się podoba: formowanie profili, pomysł na zawieszenie przednich kół. Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges. Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.
-
Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty
Zgadzam sie - w projekcie jest tylko przykladowy ktory znalazlem w gotowych komponentach. Jednak ten ktory uzyje jest takze zaokraglany choc bardziej "wyplaszczony". Obawiam sie ze profile 25x25x3 moga miec problemy z przeniesieniem naprezen - rowniez tych skretnych - przeciez rower bedzie sie pochylal.
Rezygnacja z nich to rowniez odpowiedz na problemy z uzyskaniem odpowiedniego odstepu dla mocowania piasty w prowadzeniu ramion rownolegle do ramy (135mm) - chcialbym uniknac kolejnego wyginania i nitowania profili w tym obciazonym odcinku.. Choc nie wykluczam ze koncepcja tu ulegie zmianie na bardziej pasujaca..
i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges.
Bryla, a w szczegolnosci wzmacniajace profile z przodu, sluza glownie dwom celom: 1) Uzyskanie stabilnego zamocowania wycietego modulu glowki sterow - spodziewam sie tu duzych sil skretnych z uwagi na sposob kierowania i pochylania.. 2) Uzyskanie nizej zamocowanego suportu - uwazam ze Chris nieco przesadzil i beda problemy z nogami ciut za wysoko, nie mowiac o widocznosci.
Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.
Owszem zamierzam zamknac bryle bocznymi sciankami ale tylko dziala to by wzmocnic oslabione przegiecie dolne ramy. Oslona lancucha sciankami dotyczy chyba raczej oryginalnego projektu N55 z ktorego zapozyczylem juz tylko laczenia profili i polaczenia srubowe. U mnie lancuch niestety bedzie odsloniety jak zwykle to bywa - chyba ze uda mi sie do tej pory wykombinowac walek/pasek ale to bedzie niezly traf bo ceny/dostepnosc sa wiadomo jakie..
Dzieki za komentarze:)
-
Jeszcze samo zdjecie screenshot ze Sketchup'a
(https://lh3.googleusercontent.com/-LmZ2fvXDQtc/T0K4dw1FMMI/AAAAAAAAZFg/M-xyWrNFmns/s640/Zrzut%2520ekranu%25202012-02-20%2520%2528godz.%252022.14.43%2529.png)
-
Witam,
Skończyłem bazowy profil ramy.
Ciężka artyleria:) - 4,8kg - jak zda testy wytrzymałościowe i dorwę się do porządnego zestawu wiertarki stojakowej (a nie mojej wybitnej prowizorki) to odchudzę większość profili wiercąc otwory - taka wesoła praca na cały weekend...
Zdjęcia z mojej dziupli z opisami (angielsko z uwagi na kilku znajomych)
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile)
Czas zacząć montować główkę ramy - ma być o regulowanym skosie więc będzie ciekawie.
I potem część sterowalna.
No i detale podrzymujące fotel ale to jeszcze w planach do zaprojektowania.
Pozdrawiam dłubaczy:)
-
Zakończyłem budowę podstawowego profilu ramy, oraz przedniego i tylnego zawieszenia. Gotowe też mocowanie supportu (sponsorowane przez szwedzką ikeę:)). Dziś próba generalna i sesja zdjęciowa:
(https://lh4.googleusercontent.com/-pPDAt5U6rgY/T85kq9IK6JI/AAAAAAAAaKM/CXSqmEBCE88/s400/PEN00408%252012.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-CMMe_y4AO54/T85lWdr5opI/AAAAAAAAaLU/WAOf6jUHwNA/s400/PEN00424%252021.jpg)
Mogłem po raz pierwszy siąść na ramie (nie jest to zbyt wygodne - mocowanie fotelika jeszcze się robi) i przetestować jak pracuje zawieszenie tylne oraz jak zachowuje się skrętna rama. Czas na wnioski:
- Zawieszenie tylne - dobrane twardościowo - "na oko", wykorzystuje przepołowioną sprężynę z przedniego dumpera suntour od górskiego roweru z wypełnieniem z piankowego elastomeru zrób to sam - wyciąłem walce z wypełnienia do transportu szaf serwerowych. Mimo że wiem gdzie i jak troszkę krzywo - to zachowuje się fajnie.
(https://lh5.googleusercontent.com/-kZNEzICGeKI/T85k3pjY0nI/AAAAAAAAaKk/e-6-vDujmtg/s288/PEN00412%252015.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-htLO0QWAwdc/T85lpDkWoXI/AAAAAAAAaME/GyCyM-aKJ1o/s288/PEN00436%252026.jpg)
- Zawiesznie przednie to kombinacja dumperów dnm, korb lewych suntour, osi 9mm, łożysk igidur, hamulców rolkowych i kilku dystansów mosiężnych. Sprężyny w akortyzatorach do wymiany - mają za duży LBS 1750 i ugięcia chwilowo brak
(https://lh5.googleusercontent.com/-syfsp40vYV0/T85lgrAItiI/AAAAAAAAaLk/KVUk1_5PnW0/s288/PEN00433%252023.jpg)
- Podczas testowania skrętów rower ma tendencję do pogłębiania skrętu/pochylenia - obawiam się że to efekt odsuniętych dalej kół niż w oryginalnym projekcie Chrisa L. - zobaczy się na testach jezdnych
(https://lh3.googleusercontent.com/-vyN0odLZPE8/T85kjTLfcDI/AAAAAAAAaJ4/NMyDST3eKFY/s288/PEN00401%252010.jpg)
- Przy najgłębszym skręcie mogę mieć problemy z prowadzeniem łańcucha - przeszkadzać może skośne usztywnienie kolumny skrętnej - jest szansa by to poprawić
(https://lh4.googleusercontent.com/-qwn9SvDGWi0/T85kRnxbqjI/AAAAAAAAaJQ/8O_tFnAlkH8/s288/PEN00392%25205.jpg)
- Mocowanie kół przednich wygląda na nieco pływające - niby nie mam luzów ale wyczuwałem niepokojącą boczną miękkość - być może igidury zastąpię metalowymi łożyskami.
- wiem, koło tylne do zdjęć wsadzilem przypadkowo odwrotnie:)
- waga - to co widać to jakieś 16-18kg - dużo
- Mocowanie fotelika - pilnie przeglądam poprzednie wątki :)
Więcej zdjęć tradyjnie tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5750643829365237442 (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5750643829365237442)
(https://lh4.googleusercontent.com/-38J0dtrat5c/T85kg_ey9gI/AAAAAAAAaJw/jUVBiPBsTDM/s400/PEN00400%25209.jpg)
Zapraszam do komentowania:)
-
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(
Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..
A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)
-
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(
Otoz mocowanie suportu jest wybitnie prototypowe - czyli innymi slowy opieram sie na tym ze moja szafa wnekowa i polki w niej jeszcze stoja wiec obejmy sa mocne. Obejmy ktore zastosowalem pochodza z IKEA'owego systemu mocowania polek do rozporowych slupow dla wolnostojacego systemu garderoby.
Znalezione na szybko takie cos: http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50179934/ (http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50179934/) teraz robia tylko biale ale nadal jest to odlewane aluminum. W srodku ma dwa plastikowe wklady ktore zmiejszaja nieco srednice wiec wklad suportowy ktory wycialem z ramy miesci sie idealnie w tym. Obejmy wystepuja w wersji dwu i jednostronnej - oczywiscie uzylem tej drugiej. Mocuje do dwu profilow kwadratowych 25x25x3mm ktore sa odpowiednio splanowane szlifierka aby krzywizny obejm wpasowaly sie konce profili, to cos widac tu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/ef368ekPN4qvfg_wIxmjX9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ef368ekPN4qvfg_wIxmjX9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..
Otoz to, zlapalem srubami "na szybko" ktore raz ze okazaly sie za dlugie, a dwa byly niedokrecone do konca. Obawiam sie tez ze czarna plastikowa rolka ktora umozliwila mi zlapanie gwintu sruby jest poprostu za miekka. System mocowania korby do ramy do poprawki..
A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)
Nie, nie to nie to:) to ze lancuch sie bedzie skrecal nie przewiduje w ogole. Tylko zmiany kierunku rolkami w jednej plaszczyznie jak w projekcie. O to chodzi ze przy maksymalnym wychyleniu kolumny skretnej w prawo belka rozporowa skosna opiera mi sie niemalze o rame dokladnie w miejscu gdzie bede prowadzil lancuch:( Wiec albo musze umiescic go jeszcze wyzej albo dam ogranicznik i w prawo bede skrecal.. hmm.. mniej
A i jeszce pytanie: Ktos wie gdzie kupic krotkie sprezyny do dnm tak z 500 lbs?
Pozdrowienia
Bryxon
-
Zapowiada się całkiem fajny rowerek. Ruchoma przednia belka względem ramy głównej, to jest to. Bardzo mnie interesuje jak Twój trajk będzie się zachowywał przy skręcaniu i czy będzie stabilny przy jeździe prosto. Ze zdjęć wygląda, że koła pod wpływem obciążenia, same ustawiają się do jazdy na wprost. Pogłebianie skrętu wynika chyba z konstrukcji. Przy jednakowym kącie skrętu przednich kół, pochylenie koła tylnego zacieśni łuk po jakim jedzie rower. Choć u Ciebie pochylenie jest ściśle powiązane ze skrętem kół.
Będę śledził ten wątek bo... na radioodbiorniku w kuchni stoi od jakiegoś czasu model trajki (z lego technic) właśnie z "przegubową" ramą. Może kiedyś go rozwinę.
Pomysł na wykorzystanie korby na wachacz, w przednim zawieszeniu, rewelacyjny.
Ogólnie jestem pod wrażeniem.
-
Zawieszenie jak pisałem wcześniej - fajne, prosto i elegancko. Nie podoba mi się wysokość supportu (ale to kwestia indywidualna) i jego wysunięcie. Imho fotelik dać jak najbardziej w tył i support niżej / bliżej.
-
Witam,
Pora na update:
Rower juz po pierwszych testach jezdnych w zamknietym podworku:)
(https://lh3.googleusercontent.com/-huDOYGzGz-8/UEydw5G_eoI/AAAAAAAAazk/RcOk14JPv5Q/s400/PEN03064.jpg)
Male podsumowanie:
Plusy:
- Jezdzi i trzyma sie kupy, nic nie trzeszczy i nie zamierza sie zlamac
- Pozycja i zamocowanie siedziska na poczatek OK
- Skreca i mocno sie przechyla - tak jak w planie
Minusy:
- Najwiekszy problem (przewidywany): osie 9mm i ich ulozenie nie wytrzymuje dzwingni i ugina sie - takze zastosowane lozyska Igus sa relatywnie miekkie - innymi slowy: kolo dostaje nieplanowanego pochylenia po wewnatrz - wyglada jakby tak bylo projektowane;)
widac to tu, szczegolnie na prawym kole:
(https://lh4.googleusercontent.com/--M4ATg0KKvA/UEydSjsBTZI/AAAAAAAAaxU/cIBpIHdp-RI/s400/PEN03092.jpg)
Wyjalem potem jedna os: nie byla wygieta! po prostu ugina sie sprezyscie wraz z lozyskami i tulejami..
- Mocowanie fotela: wyglada fajnie i statycznie swietnie dziala ale nie daje mozliwosci regulacji swobodnej kata nachylenia
(https://lh3.googleusercontent.com/-IHoDAkO7gRY/UEydnt5UvTI/AAAAAAAAay0/eey8aIzlmJU/s288/PEN03076.jpg)
- Waga - tak wygladalem po zniesieniu tego ze strychu waskimi schodami kuchennymi:
(https://lh3.googleusercontent.com/-G4JQyeLRRBk/UEyeQ4wLNaI/AAAAAAAAa1o/DQpt0RbuY_4/s400/PEN03042.jpg)
Reszta zdjec zaczyna sie od tegoz wlasnie..:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5786173634213787042 (https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5786173634213787042)
Wiec korekty i plany:
Jako ze zdobycie grubszej osi wyglada nierealnie (max 12mm luzu w piascie a na rynku 9mm- 14mm-20mm) zatrudnilem swoj firmowy workshop i mam dwa utwardzane prety 12mm - obecnie gwintuje w szalonym tempie 7mm gwintu na 2h (recznie).
Zamowilem odpowiednie lozyska dopasowane do misek w piascie (no mniej wiecej) CDN w weekend
Duzo zmian w prowadzeniu kabli (to byla prowizorka), obnizenie supportu (skrocenie belki - NIE jest swobodnie regulowana), manetki sterujace, lepsza blokada kata zwrotnicy (na razie siedzi sciskana kulka lozyskowa w wyfrezowanym torze z wglebieniami - potrzeba minimum 2szt)
Juz blizej niz dalej..pozdrawiam.
-
Gratulacje.
-
A więc czas na kolejny odcinek:
Popracowalem trochę nad projektem co znaczy że..jeszcze mnie czeka trochę pracy:> ale o tym dalej.
Na początek zdjęcia:
(https://lh5.googleusercontent.com/-FD80Uc3MWpc/UIYy8i84bBI/AAAAAAAAbwo/GFZwASra1rg/s400/PEN00027.jpg)
oblatywacz główny
(https://lh6.googleusercontent.com/-zvqh6z-kl0c/UIYzU9-8HxI/AAAAAAAAbx4/HFtpB4DFYEA/s400/PEN00016.jpg)
pozująca żonka
(https://lh3.googleusercontent.com/-Lfn6YvyRiR8/UIYzSsvOyZI/AAAAAAAAbxw/P2o0-u67ISQ/s400/PEN00017.jpg)
i ponownie..
Dobra, żeby nie bylo, że to galeria teraz będzie prawdziwe "Techno":
Nowe zamocowanie osi 12mm za pomocą dwu końcówek drążka, elementu ułożyskowania skanera 3d (ta alu kostka z regulacjami) i kilku odważnych decyzji dizajnerskich.
Uwzględniłem tu potrzebę centrowania kół przy zmiennym pochyleniu kolumny kierowniczej, sprężyna jest w zasadzie tylko by zrównoważyć ściąganie końcówek drążków przez dwie skrajne śruby ograniczające. W piastach są nowe dopasowane łożyska ceramiczne a hamulce rolkowe zamocowane są na śrubach 6mm i mosiężnych tulejkach skośnych by skompensować nachylenie względem kolumny.
(https://lh6.googleusercontent.com/-86TS8R-4LCI/UIYzHxcUmWI/AAAAAAAAbxQ/oM0Hs6IlgRo/s640/PEN00021.jpg)
Jak widać w obecnym projekcie koła poszły mocno do przodu, pochyliłem też zawieszenie i obecnie pojazd jest na "szerokie równe amerykańskie drogi z małą ilością skręcania" - tor Daytona byłby idealny.
(https://lh4.googleusercontent.com/-u7PATgA9ozk/UIYyy7HyvpI/AAAAAAAAbwE/thLptK-dEXg/s400/PEN00032.jpg)
maksymalny skręt..
Tak więc, są problemy:
- Podczas skręcania uchwyty wbijają mi się pod żebro, a skręt jest symboliczny.
- Mój nowy konwerter dwu linkowy chodzi ciężko z uwagi na długą i wijącą się prawą linkę - ale hamuje równo z przodu
- Skośne części kolumny stają się zbędne bo nie przenoszą już obciążeń zawieszenia - no i ograniczają skrętność
- Waga ogólna dalej mnie martwi - do odchudzenia pomysły j.w.
- do testów zgubiłem śrubkę zamocowania linki biegów .. i był 1 bieg :(
- i największy problem: mój design suportu poddał się : wygina się na boki i łańcuch spada - dlatego nie ma zdjęć w ruchu
Przyznaję miałem chwilę zwątpienia, nawet pomyślałem o porzuceniu idei i skanibalizowaniu części do innego projektu..ale przemyślałem sprawę i jadę dalej.
Do zrobienia: powiększenie/poszerzenie tulei suportu (żywica+szkło+aluminium z innego), przeróbka kolumny, przeróbka rączek, tuning hamulców, zbijanie wagi - może nawet przeprojektowanie mocowania główki kolumny... więc c.d.n
fotki z sesji tradycyjnie odtąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5802381891232259906 (https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5802381891232259906)
-
Dziś będzie prosto i na temat - zapraszam na wpis blogowy: http://bryxon.blogspot.dk/2012/12/nowy-trajk-w-rodzinie.html#more (http://bryxon.blogspot.dk/2012/12/nowy-trajk-w-rodzinie.html#more)
Czyli pierwsza poważna zimowa jazda;)
(https://lh4.googleusercontent.com/-8rVOu7hcoMo/UL0SQoDUQ8I/AAAAAAAAcIo/ex-BrKOcmBY/s400/PEN00173.jpg)
Reszta sesji zdjeciowej w całości (tradycyjnie) zaczyna się stąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5817826112406997506 (https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5817826112406997506)
-
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami
(https://lh3.googleusercontent.com/-f_8K6IFRIRk/UQVr5urbyFI/AAAAAAAAAEs/ClyLnwrkars/s640/Zdj%25C4%2599cie0022.jpg)
zwiększona szerokość ramy, nie mieściło się tylne koło z hamulcem bębnowym,
(https://lh3.googleusercontent.com/-x_xIFw-deJU/UQVsEISBhLI/AAAAAAAAAE0/MyiVYIBC-zA/s512/Zdj%25C4%2599cie0021.jpg)
chorągiewka made in Kaufland, samochody widzą trochę lepiej, szczególnie na przejściach i skrzyżowaniach
(https://lh6.googleusercontent.com/-EpqHYqXxAsY/UQVsNkeK8II/AAAAAAAAAE8/yWqwYniMPnE/s512/Zdj%25C4%2599cie0019.jpg)
ponieważ w tzw.zwrotnicach zastosowałem wzdłużne łożyska na połączeniach skręcanie jest trochę nerwowe, jak zmienić geometrię przedniego zawieszenia żeby to zlikwidować?
przepraszam za kiepskie zdjęcia, pod reką niestety był tylko telefon ;D
-
Ze zdjęć mało widać, ale wydaję mi się, że masz pionową oś zwrotnic - powinna być pod kątem jakiś 78o do poziomu w widoku z boku (lub coś koło tego) i 20~22o (w zależności od wielkości koła i odsadzenia płaszczyzny symetrii koła od osi obrotu zwrotnicy) w widoku od przodu - patrz budowa IMK P-9. Dodatkowo raczej nie zrobiłeś kompensacji Ackermana.
-
Wow, gratulacje!
To chyba pierwszy projekt N55 w Polsce:)
Ciekawi mnie bardzo jak rozwiązałeś newralgiczne miejsca które "instrukcja" pomija prostymi schematami: zamocowanie suportu, napinacza oraz tylnej piasty(blokada przeciw-obrotowa).
Na nerwowość ma zapewne wpływ wyprzedzenia zwrotnicy - tutaj będzie to zamocowanie osi koła bliżej lub dalej od osi obrotu..
Jeśli testowe otwory nie osłabia konstrucji - polecam eksperymenty.(zawsze można podmienic ten profil)
Co też może pomóc - zauważyłem też że jeżdżący w Kopenhadze oryginał ma wprowadzony lekki camber kół - z doświadczenia wiem że to niełatwe do zrobienia - stąd u mnie ośki, przeguby kulowe itp. kombinacje bo nijak nie byłem w stanie powtarzalnie i dokładnie nawiercić profilu pod zadanym kątem.
Na późniejsze zabawy: Widzę że masz trochę zapasu na przebiegu łańcucha i pokusiłbym się o zejście jak najniżej z ramą by obniżyć środek ciężkości, przednie koła można zawiesić też wyżej na podobnym do moich przegubach..oj chyba zagalopowałem się i dryfuję w stronę wlasnej koncepcji:)
Dokładniejsze zdjęcia mile widziane:) Super sprzęt!
Pozdrowienia!
-
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami
Fajny :) Jak się jeździ? Jak waga? Jak będziesz miał okazję to wrzuć więcej większych fotek dla potomnych.
-
Maszyneria wykonana prawie wg planów z N55, a więc osie zwrotnic pionowe (przynajmniej tak odcyfrowałem plany), geometria przedniego zawieszenia żadna, czyli trzeba powalczyć z kątami.
Na początek ustawię zbieżność kół (zakupiłem dzisiaj główki cięgieł 6 mm) i spróbuję pochylenia kół, to najłatwiej zrobić na szybko.
Co do zamocowania suportu to jest przerobiony z maszynowego suportu Neco, usunięta tuleja ustalająca łożyska, przecięty wałek i na szybko pospawany :), łożyska osadzone w wytoczonych otworach w bocznych blachach przykręconych do ramy
(https://lh4.googleusercontent.com/-X5ByzAGr5jQ/UQbX-_ByUiI/AAAAAAAAAHc/5Bh70IxVpvg/s640/P1010140.JPG?gl=PL)
Napinacz to dwie rolki od przesuwanej bramy z aledrogo umocowane na kawałku rury 25mm oraz sprężyna z Ciastoramy.
(https://lh4.googleusercontent.com/-_BBV_4nNMDc/UQbXmjS7P5I/AAAAAAAAAG4/GmTJ4-P7Z6Q/s640/P1010137.JPG?gl=PL)
Blokada piasty przeciwko obrotowi to kwadratowy kawałek pręta aluminiowego przykręconego do ramy i piasty.
(https://lh4.googleusercontent.com/-o5a1M_62hVM/UQbXvohX_6I/AAAAAAAAAHE/2illYjHOGJA/s640/P1010138.JPG?gl=PL)
Jeździ się super :), na razie trochę bolą nogi po pierwszej dłuższej przejażdżce ;D.
Waga ciężko określić, po zdjęciu przednich kół ( nie mieści się na szerokość do windy) bez problemu transportuję na dół i do góry w normalnym blokowisku.
Trzeba zważyć w najblizszych dniach.
-
Wehikuł zważony 22 kg :o
Nerwowość układu kierowniczego trochę zniknęła, koła przednie były rozbieżne, po skorygowaniu zbieżności jest lepiej, camber przednich kół robi się samoczynnie wraz z iloscią przejechanych kilometrów. W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.
Jeszcze jedno spostrzeżenie mojej kości ogonowej - konieczna amortyzacja ;D
-
W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.
Aluminium się uciąga. Wyjście: wytulejować wszystkie połączenie śrubowe.
-
Albo nie zwracając uwagę na ciężar dać pełny kawałek aluminium, chyba będzie najłatwiej, o reszcie otworów nie chcę słyszeć ;D
-
Zestaw filmów z tytułowej konstrukcji i zimowych testów:
Dookoła roweru:
http://youtu.be/1V-ioFLibgE (http://youtu.be/1V-ioFLibgE)
Dojazd na parking testowy:
http://youtu.be/eKx0My0dtUs (http://youtu.be/eKx0My0dtUs)
Driftowanie - z pomocą zainteresowanego studenta który pofilmował:
http://youtu.be/MZFMDh3c-c8 (http://youtu.be/MZFMDh3c-c8)
Zabawy śnieżne na parkingu
http://youtu.be/WyzA-KHsMlU (http://youtu.be/WyzA-KHsMlU)
Niska kamera i driftowanie pod stacją metra:
http://youtu.be/r91_0B8SrGs (http://youtu.be/r91_0B8SrGs)
Praca zawieszenia i widelca podczas testów:
http://youtu.be/npDCV2XtzWk (http://youtu.be/npDCV2XtzWk)
Balans ciałem i sterowanie bez rąk (i bez dźwięku: więc najpierw pochylenie w lewo potem w prawo)
http://youtu.be/R4Df0TQTXd4 (http://youtu.be/R4Df0TQTXd4)
Dźwięk ogólnie mi wycięło ale nie komentowałem raczej wiele..
-
Driftowanie - z pomocą zainteresowanego studenta który pofilmował:
http://youtu.be/MZFMDh3c-c8 (http://youtu.be/MZFMDh3c-c8)
A gdzie to driftowanie?
Praca zawieszenia i widelca podczas testów:
http://youtu.be/npDCV2XtzWk (http://youtu.be/npDCV2XtzWk)
Dlaczego tylne koło z zawieszeniem kołysze się na boki, choć lampka i koniec fotelika są nieruchomo?
-
Driftowanie : 0,25s w 13 sekundzie ;) lepiej już wyszło tu:http://youtu.be/WyzA-KHsMlU (http://youtu.be/WyzA-KHsMlU) na ostatnim ujęciu :)
Po pół godzinie zabawy byłem mokry - więc do nakręcenia czegoś w stylu NFS shift 3 muszę zaopatrzyć sie we wspomaganie elektryczne.
Acha i jeszcze jeden dodany:
http://youtu.be/lAfOkFUZvAY (http://youtu.be/lAfOkFUZvAY)
A propos widelca: też mnie to zaniepokoiło, teorie mam trzy:
Pierwsza: Aluminium jest sprężyste i widelec się wygina skrętnie na boki (ale dlaczego to nie działa przy zarzucaniu tyłem??)
Druga: Jest jakiś problem na mocowaniu piasty (biegi chodzą mi źle, a wejście linki jest wyraźnie przesuwane przez siły obrotowe i regulacje trafia szybko szlag)
Trzecia: kamera mocowana jest do siedziska(przyssawka od dołu), do niego sztywno i blisko zamocowana jest lampka na patencie od sztycy - fotel po tym jak go podniosłem zamocowany jest na gumowym i drewnianym klocku ktory przy swojej wysokości ugina się na boki.(wątpliwość jak przy pierwszej teorii)
obawiam się że się dowiem jak się co urwie :/
-
A jak ruszasz ręką to wszystko jest sztywno ?
-
Tak, jest pewna miękkość z uwagi na dźwignię - koło 26 i spory widelec ale nie ma stukających luzów...dziś lub jutro będę wymieniał linkę biegową piasty to zrobię inspekcję.
-
Czytałem gdzieś tu na forum że nie jednemu poziomkowiczowi się tak robi więc raczej niech ktoś doświadczony w tej sprawie się wypowie :)
-
Mi się to zdarzało w IMK P3 później w Nr5 i w P7 (najmniej): podejrzewam małą sztywność konstrukcji wahacza i ogólną sprężystość /podatność zastosowanych profili alu.