forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: acdc w Października 23, 2011, 09:28:32 pm
-
Witam , czy nie orientujecie sie jakie drewno było by najlepsze na ramę rowerową ? jaka wilgotność ?
Czy zwykłe drewno wystarczy ? wiem , ze jakieś tam rowery robi się ze specjalnej sklejki którą się skleja w prasie pod dużym ciśnieniem ...
ale ja takiej nie mam , więc jestem skazany na niepowodzenie ?
-
Nie ma czegoś takiego jak niepowodzenie - nawet nieudane konstrukcje procentują doświadczeniem :)
Na ramę dobrze sprawdza się bambus i sklejka. Sklejka nie musi być specjalna*, powinna być jednak w dobrym stanie ( bez rozwarstwień, pęknięć itp). Podejrzewam też że na upartego sprawdziły by się drewna liściaste, unikał bym iglastych ( zbyt kruche). W ramie drewnianej niedostatki materiału możesz zwalczyć przewymiarowaniem - rower będzie ciężki ale nie powinien się rozlecieć.
Kilka linków dla inspiracji:
http://www.manytracks.com/Recumbent/woody.htm
http://www.bikeroute.com/Recumbents/News/Archives/000009.html
http://www.woodenbikes.com/driftwood-detail.html
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1378.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1294.0
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/Drewniane
*http://pl.wikipedia.org/wiki/Sklejka
Działaj i pochwal się na forum jak coś stworzysz :)
-
a jak by z płyty MDF ?
Tylko będzie trzeba to (sklejkę bądź mdf) jakoś zabezpieczyć ... jakimś lakierem ... najlepiej storowanym dla domów aby rower był odporny na wodę (deszcz)
p.s
Można też zrobić coś takiego :(http://www.team29er.pl/images/stories/news/Rowery/Renovo%20Badash%2029er/frame-half_inserts-487x261.jpg)
On chyba to zrobił aby zyskać na lekkości , ale mozna przecież wystrugać takie otwory i dać jakąć rurkę metalową ...
Aby umocnić ramę , w tedy to na 100% się nie złamie (i można w (raczej) obojętnie jakim drewnie robić) Bo łączenia innych części mogły by być mocowane do tych metalowych. Było by trochę zabawy z dłutkiem :)
-
MDFy, HDFy czy inne płyty wiórowe to sobie podaruj. Ciężkie, bardzo niska wytrzymałość, często i gęsto zupełnie nieodporne na wode. Z OSB miałem zbudowanego jig'a.. jak się łamał pode mną to bardzo bolało..
Jak "zwykły" drewniak to najlepiej sklejka.
Bambus rządzi. Chyba najlepszy materiał: trochę laminoplastyki, cięcia rurek i gotowe.
Takie cuda jak na fotce to tylko z laminatu :)
Porządne drewno liściaste i dłutowanie.. ale pod warunkiem, że skończyłeś ASP oraz dodatkowo jakiś wydział mechaniczny i jeszcze masz doświadczenie z drewnem. Ale piękny byłby :)
No jeszcze możesz zabawiać się w gięcie drewna (ale jak masz dostęp do porządnego warsztatu..)
-
MDF - tak jak napisał pajak_gdynia - zbyt kruche. Najważniejsze pytanie: dlaczego chcesz zrobić ramę akurat z drewna?
-
Bardzo mi się podoba drewno ... TEraz robię zawód "stolarz" ale dopiero zaczynam i nie mam tak dużego pojęcia o drewnie (błąd. staram się to podciągnąć) ...
Ja chciał bym zrobić 2 rowery poziomy i normalny ... COŚ TAKIEGO :
(http://www.bikeforest.com/2x4sideview.jpg)
i
(http://img685.imageshack.us/img685/7030/woodbicyclesbywaldmeist.jpg)
Tylko on to chyba raczej ze sklejki nie jest ... :)
No i tego trój kołowca (co w innym wątku prowadzę o nim dyskusję ,a raczej zbieram info jak w przyszłości takie coś zbudować :)
-
rowery poziomy i normalny
Poziomy i pionowy. Każdy rower jest normalny, tylko niektóre typy są miej spotykane.
Poziom z fotki jest zrobiony z sklejki, jak pogrzebiesz na forum to znajdziesz stronę z fotkami jak został zrobiony - było o nim w temacie poziome ciekawostki ze świata jeśli dobrze pamiętam.
-
Bardzo mi się podoba drewno ... TEraz robię zawód "stolarz" ale dopiero zaczynam i nie mam tak dużego pojęcia o drewnie (błąd. staram się to podciągnąć) ...
Ja chciał b ym zrobić 2 rowery poziomy i normalny ... COŚ TAKIEGO :
Kilka drzwi, okien i rowerowi podołasz.
-
Tez myslalem o poziomie z drewna...wiekszosc elementow frezowana cnc pozniej tylko pokleic do kupy i gotowe :) Moj projekcik wygladal tak:
http://zapodaj.net/a46e8556d65a.jpg.html
ale ostatecznie padlo na kompozyt - latwiejszy w wykonaniu i obrobce.
poziom ze zdjecia ktore wrzuciles, to 2x4 low racer, wykonany z pelnych belek o wymiarach wlasnie 2x4cala. Sa w necie plany do kupienia :)
Polecalbym zapoznac sie z tymi stronkami...jak mi sie nie chce robic, to lubie sobie poogladac ten drewniany rowerek z dodatkami carbonu...dobry mobilizator do walki ze swoim :)
http://carbonbent.bravehost.com/index.html
no i tutaj wg mnie podstawa - chyba najlatwiejsza do ogarniecia technologia, rdzen ze styroduru oklejony sklejka...rewelacja :)
http://www.blids.nl/gallery.php/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003
-
A ja od siebie dodam, że warto też pomyśleć o sklejce elastycznej!
Jest dostępna w handlu o różnych grubościach i nie potrzeba używać wielkich sił do jej wygięcia.
A po sklejeniu kilku warstw uzyskujemy duży przekrój!
W przypadku konstrukcji amatorskich łatwość uzyskania dowolnego kształtu jest bardzo ważne ;)
-
Tez myslalem o poziomie z drewna...wiekszosc elementow frezowana cnc pozniej tylko pokleic do kupy i gotowe :) Moj projekcik wygladal tak:
http://zapodaj.net/a46e8556d65a.jpg.html
ale ostatecznie padlo na kompozyt - latwiejszy w wykonaniu i obrobce.
poziom ze zdjecia ktore wrzuciles, to 2x4 low racer, wykonany z pelnych belek o wymiarach wlasnie 2x4cala. Sa w necie plany do kupienia :)
Polecalbym zapoznac sie z tymi stronkami...jak mi sie nie chce robic, to lubie sobie poogladac ten drewniany rowerek z dodatkami carbonu...dobry mobilizator do walki ze swoim :)
http://carbonbent.bravehost.com/index.html
no i tutaj wg mnie podstawa - chyba najlatwiejsza do ogarniecia technologia, rdzen ze styroduru oklejony sklejka...rewelacja :)
http://www.blids.nl/gallery.php/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003
Ale wiesz .. Trzeba mieć dostęp do frezarki , ja chyba pobawię się wyrzynarką i wiertarką.
Powiedz coś więcej o tym kompozycie ...
-
Tu ciekawa sklejkowa opcja
http://ridejapan.blogspot.com/2009/01/heres-is-latest.html
-
Fajna sprawa ,w necie jest dużo na temat drewnianych ram ... Ale myslicie , że jak połącze klejem i śrubami kilka sklejek to to wytrzyma ? Jaką dać grubość ? Jak połączyć kiewownicę , widełki (metalowe do drewnianej ramy) pionowego roweru ?
Pozdro
-
Podejrzewam też że na upartego sprawdziły by się drewna liściaste, unikał bym iglastych ( zbyt kruche).
Z naszego rodzimego rynku to do konstrukcji nadaje się sosna oraz sklejka. Sklejka lotnicza, ale ona jest droga. To są klasyczne materiały(nie licząc balsy) w modelarstwie lotniczym, szkutniczym, a też w dużym lotnictwie. Sosna jest dość lekka i wytrzymała. Ale kierunkowa i zaburzenie słojół jest miejscem pewnego złamania przy krecie.
Ale myslicie , że jak połącze klejem i śrubami kilka sklejek to to wytrzyma ? Jaką dać grubość ? Jak połączyć kiewownicę , widełki (metalowe do drewnianej ramy) pionowego roweru ?
Pozdro
Odpuść sobie śruby, gwoździki bo to zmniejszy wytrzymałość. Ale to nie samolot tylko rower, więc śmiało wbijaj i wkręcaj. Nie przesadzaj z ich ilością. Mają być tyko pomocą do klejenia.
Co do grubości, ilości. Musisz sobie sam policzyć. To wszystko zależy od typu konstrukcji. Najlżejsze są konstrukcje przestrzenne, bez dziur (czytaj. pełne , nie pół zamknięta. Czym bardziej "przestrzenna" tym cieńsze ścianki są potrzebne. Potrzebny jest kompromis. Punkty łączeń, zwłaszcza ze stalą trzeba wzmocnić. Mogą to być tylko zgrubienia materiału np. poprzez zakładkę , kilka warstw zakładek. Można też uzupełnić to "metalowym" okuciem. Po prostu drewno jest miękkie w stosunku do stali. Trzeba zwiększyć powierzchnię styku, aby przenieść obciążenia. W takich konstrukcjach aby zwiększyć wytrzymałość i masę trzeba się namęczyć z płynnymi przejściami aby unikać karbów(miejsce osłabienia). A więc dużo ścinania krawędzi pod kątem. Jak zrobisz łagodne przejście w sklejce 4mm na odległości 50mm to będziesz już widział. Co do grubości sklejki. To zależy do konstrukcji, ale też i miejsca zastosowania. Tobie pewnie chodzi o konstrukcje pt. wygiąłem deskę mam ramę, albo wyciąłem fikuśny kształt z grubej płyty. Mam ramę. Zero polotu. Poszukaj w internecie jakie kto grubości stosował.
Aaaa, roweru z drewna nigdy nie strugałem ;D
-
Sosna jest dość lekka i wytrzymała. Ale kierunkowa i zaburzenie słojół jest miejscem pewnego złamania przy krecie.
Na upartego pewnie by się dało, ale żeby taki sosnowy rower był bezpieczny trzeba by sporo przewymiarować ramę.
Jamnika z drewna zrobił M63 jeśli dobrze pamiętam, może ma jeszcze jakieś fotki z budowy. Stosowanie śrub- jak najbardziej, gwoździe to zły pomysł.
-
Jamnika z drewna zrobił M63 jeśli dobrze pamiętam, może ma jeszcze jakieś fotki z budowy. Stosowanie śrub- jak najbardziej, gwoździe to zły pomysł.
"zwykły drewniak" :) https://picasaweb.google.com/rzmarek63/MojePoziomki#
grubości sklejki nie pamiętam (12-16 ??? mm )
-
TEF: odpowiedz, przecież ty zrobiłeś sklejkowego trójkołowca.
-
I to z obszerną fotorelacją: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1378.0 Jakoś z automatu przyszły mi wcześniej na myśl same jednośladowe drewniaki. Swoją drogą jak tam postęp prac?
-
Podejrzewam też że na upartego sprawdziły by się drewna liściaste, unikał bym iglastych ( zbyt kruche).
Z naszego rodzimego rynku to do konstrukcji nadaje się sosna oraz sklejka. Sklejka lotnicza, ale ona jest droga. To są klasyczne materiały(nie licząc balsy) w modelarstwie lotniczym, szkutniczym, a też w dużym lotnictwie. Sosna jest dość lekka i wytrzymała. Ale kierunkowa i zaburzenie słojół jest miejscem pewnego złamania przy krecie.
Ale myslicie , że jak połącze klejem i śrubami kilka sklejek to to wytrzyma ? Jaką dać grubość ? Jak połączyć kiewownicę , widełki (metalowe do drewnianej ramy) pionowego roweru ?
Pozdro
Odpuść sobie śruby, gwoździki bo to zmniejszy wytrzymałość. Ale to nie samolot tylko rower, więc śmiało wbijaj i wkręcaj. Nie przesadzaj z ich ilością. Mają być tyko pomocą do klejenia.
Co do grubości, ilości. Musisz sobie sam policzyć. To wszystko zależy od typu konstrukcji. Najlżejsze są konstrukcje przestrzenne, bez dziur (czytaj. pełne , nie pół zamknięta. Czym bardziej "przestrzenna" tym cieńsze ścianki są potrzebne. Potrzebny jest kompromis. Punkty łączeń, zwłaszcza ze stalą trzeba wzmocnić. Mogą to być tylko zgrubienia materiału np. poprzez zakładkę , kilka warstw zakładek. Można też uzupełnić to "metalowym" okuciem. Po prostu drewno jest miękkie w stosunku do stali. Trzeba zwiększyć powierzchnię styku, aby przenieść obciążenia. W takich konstrukcjach aby zwiększyć wytrzymałość i masę trzeba się namęczyć z płynnymi przejściami aby unikać karbów(miejsce osłabienia). A więc dużo ścinania krawędzi pod kątem. Jak zrobisz łagodne przejście w sklejce 4mm na odległości 50mm to będziesz już widział. Co do grubości sklejki. To zależy do konstrukcji, ale też i miejsca zastosowania. Tobie pewnie chodzi o konstrukcje pt. wygiąłem deskę mam ramę, albo wyciąłem fikuśny kształt z grubej płyty. Mam ramę. Zero polotu. Poszukaj w internecie jakie kto grubości stosował.
Aaaa, roweru z drewna nigdy nie strugałem ;D
Powedz co dla ciebie znaczy coś z polotem (odnośnie wypowiedzi na czerwono)
-
Sosna jest dość lekka i wytrzymała. Ale kierunkowa i zaburzenie słojół jest miejscem pewnego złamania przy krecie.
Na upartego pewnie by się dało, ale żeby taki sosnowy rower był bezpieczny trzeba by sporo przewymiarować ramę.
Skoro powszechnie lata się na dźwigarach sosnowych, to co tam rowerek ma nie wytrzymać ;) Przewymiarować tzn. zbyt dużo materiału-masa, czy za duża przestrzennie?
acdc, polot hmm. A popatrz tutaj -> http://rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=2447 (http://rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=2447) . I co nadal chcesz się bawić w stolarkę :-*
-
TEF: odpowiedz, przecież ty zrobiłeś sklejkowego trójkołowca.
Nie - zrobiłem - tylko robię.
I to z obszerną fotorelacją: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1378.0 Jakoś z automatu przyszły mi wcześniej na myśl same jednośladowe drewniaki. Swoją drogą jak tam postęp prac?
Od ostatniego wpisu w materii projektu nic, natomiast kilka pomysłów jak rozwiązać zwrotnicę (spawać) i jak ją zmontować. Pogoda niestety już nie ta i dodatkowo uwikłałem się w teatr :) itd.
W kwestii konstrukcyjnej to myślę, że przesadziłem z grubością sklejki burty tj. zamiast 10mm można by dać 8mm (klasa II) a nawet 6mm przy takiej samej wysokości ramy i tej samej ilości wzmocnień. Sklejka oczywiście liściasta w wersji wodoodpornej tj. klej wiążący poszczególne bryty warstw nie rozmięka pod wpływem wody (wilgoci). Sklejka liściasta ma większe możliwości przenoszenia sił dynamicznych niż sklejka iglasta - ta natomiast jest wytrzymalsza przy obciążeniach statycznych (więźby dachowe, konstrukcje przestrzenne itp).
-
Sosna jest dość lekka i wytrzymała. Ale kierunkowa i zaburzenie słojół jest miejscem pewnego złamania przy krecie.
Na upartego pewnie by się dało, ale żeby taki sosnowy rower był bezpieczny trzeba by sporo przewymiarować ramę.
świerk jeszcze lżejszy :)
jelsi chodzi o skejkę, to spokojnie wystarcza zwykła marketowa sklejka o grubości 4 mm, z takiej skejki wystarczy zrobić profil taki jak tomek70 pospawał ze stali i rower pojedzie. Mój pierwszy K3 był sklejkowy, a jak ładnie zachował się po kontakcie z latarnią :), zamortyzował całe uderzenie no i był w miarę lekki.
Sklejka to bardzo fajny materiał do domowych konstrukcji, łatwiejszy w obrabianiu niż laminat, trzeba tylko odrobinę zdrowego rozsądku
sklejka jest jak najbardziej materiałem kompozytowym, 4 mm calkiem przyzwoicie sie wygina, jak trzeba podgiąc mocniej to wystarcza moczenie w wodzie ( na cieplo, na zimno). Jesli są potrzebne grubsze elementy to mozna je bez problemu wylamelowac (kilka warstw sklejki sklejonych razem).
I najważniejsza sprawa, jak sie buduje pierwszy rower poziomy to po to aby :
- jeździł
- sprawiał frajdę
- był tani
- dał punkt odniesienia do kolejnych projektów
w pierwszych konstrukcjach nie przejmujemy się wagą jeśli nie przekraczają zdrowego rozsądku (czyli 15-25 kg) :)
-
W których marketach udało Ci się trafić na sklejkę? Na jakim dziale? Jakie ceny orientacyjnie za jaki wielkościowo arkusz? W katowickim obi i castoramie widziałem tylko płyty wiórowe i listwy z drzew iglastych.
-
W których marketach udało Ci się trafić na sklejkę? Na jakim dziale? Jakie ceny orientacyjnie za jaki wielkościowo arkusz? W katowickim obi i castoramie widziałem tylko płyty wiórowe i listwy z drzew iglastych.
castorama, praktiker, leroy marlin, obi, (mazowsze i slask)
wszedzie jest sklejka suchotrwala w roznych grubosciach
w praktikerze bralem zawsze caly arkusz ( 2x3m), w pozostalych, w zasadzie docinali dowolnie, ceny : okolo 20 PLN / mkw
-
od ~20pln/m2 za 4mm po ~90pln/m2 za 18mm, każdy budowlany supermarket ma dział drzewny.
-
ile cm,m2 potrzeba na zbudowanie ramy ? i jaką grubość ramy zrobić ?
-
Jesli nie chce ci sie jezdzic i szukac, to sproboj tutaj http://www.sklejki.pl/ wszystkie gatunki,rodzaje i jakosci. No i oferuja frezowanie cnc ;) sympatyczny i szybki kontakt mailowy. Chociaz do konca nie wiem jak jest z wysylka mniejszych ilosci niz....paleta, ale mysle, ze daloby sie dogadac zeby pocieli ci sklejke tak jak potrzebujesz i wyslali kurierem.
-
castorama, praktiker, leroy marlin, obi, (mazowsze i slask)
Dzięki jak będę w którymś to pomęczę obsługę bo nie wiem gdzie to chowają :)
-
ile cm,m2 potrzeba na zbudowanie ramy ? i jaką grubość ramy zrobić ?
ja mialem profil wysoki na 10 cm, szeroki na 5 , sklejka 4 mm, ale spokojnie mozna zrobic profil 4 x 6 cm
-
Mój z kolei ma 170x60mm, ale tylko dala tego, żeby zmieścić wewnątrz łańcuch, linki i kabelki.
-
Powiedzcie Mi co to jest ? Czy to jakieś bardzo proste rozwiązanie ? czy jednak nie ? Nie zało by rady w tym miejscu dać jakiegoś zawiasu i tyle (ale ciężko by było z utrzymaniem prostej ... ) Pomóżcie :)
hehe
(http://img408.imageshack.us/img408/1308/dddkd.gif)
Zakochałem się w tym rowerze .