forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Yeti w Października 05, 2008, 11:41:23 pm
-
poszukuje informacji jak należy przerobić piastę (i jakiej użyć osi) aby móc zainstalować koło jednostronnie.
-
Z tego co wiem używa się do tego piast z wózków inwalidzkich. Poszukaj w moich poprzednich postach , podawałem link do Polskiego producenta takich piast z mocowaniem dla hamulców tarczowych.
-
szukaj
www.boygen.pl
lub jeśli chcesz trochę pokombinować to możesz dopasować łożyska maszynowe do najzwyklejszej piasty torpedo. też myslałem o takich piastach. próbowałem sobie przetoczyć tuleję piasty torpedo ale jest cementowana i się nie daje >:( mozna do niej dobrac łozyska maszynowe i skręcić utwardzaną śrubą. kwestią jest czy taka piasta Cię zadowoli... ::) :)
-
pomysły jakie przyszły mi między czasie do głowy:
1. adaptacja piasty z osią 20mm:
http://img66.imageshack.us/my.php?image=piastaeg5.jpg
jeszcze nie wiem jak to zrobić, ale grubość osi dobrze wróży
2. wysłałem zapytanie do Rolinsa, może zechce się podzielić swoim patentem
jego strona z ciekawym handbikiem górskim: http://www.sport-on.com/
-
nie powiem bo dość ciekawie wyglądają
-
hejka na starym forum piszą chłopaki o piastach jednostronnych, niektóre proste i ciekawe pomysły warto zajrzeć na ten dział pzdro byle poziomo ;)
-
znalazłem dziś na stronie sklepu e-rower piasty na przód na oś 20mm wspaniale się nadają na piastę jednostronną, dobrać sobie oś i wiooo :D tylko cena może zwalić z kół :o są po około 140-180zł :o ja do pomysłu swego trajka chcę zastosować widelce myślę że to będzie dla mnie rozwiązaniw w miare tanie i uniwersalne w przypadku np. zmiany kół, a jak wyjdzie zobaczymy... ::) ;)
-
Temat stary - a w związku z nim:
Wiele firm adaptuje piasty na jednostronne używając "najzwyklejszych" piast. "Podczepiają się" pod uchwyt hamulca tarczowego, dorabiają tuleję. Tuleja musi się kręcić więc trzeba ją łożyskować. Takie tuleje robi/ zamawia np. firma Greenspeed w trajku Anura (na pierwszym obrazku nie jest Anura tylko jakiś inny producent):
(http://www.velomobile.org/forum/download/file.php?id=4783&t=1)
(http://www.greenspeed.com.au/anura/anura_wheel_main.jpg)
Są firmy które wymieniają w "tradycyjnych" piastach jedynie same osie. I to wystarczy. Żadnych cudów. Wymiana osi jest na pewno mniej kompleksowa niż dorabianie łożyskowanej tulei. Czyli mamy piastę i wymieniamy w niej jedynie samą oś.
Niemiecka firma "Tripendo" przerobiła jedynie osie seryjnie dostępnych piast MTB - wywalili seryjną oś, wstawili nową, został stary korpus i łożyska od zwykłej piasty MTB ale dzięki temu mamy już piastę jednostronną:
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9N7ng4sQsI/AAAAAAAACwI/hdITfr5BmXs/s512/zwrotnica%202.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9NWQuPa1RI/AAAAAAAACsw/a-0bHEt2VJo/s640/Plastikowy%20%C5%9Bwiat.jpg)
Niemiecka firma "FN-Trike" również przerobiła jedynie oś zwykłej piasty MTB, piasty oprócz jedynie wymienionej osi są "zwykłe":
(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9Ny-cCfRQI/AAAAAAAACvs/PI7V5KQdPGI/s512/zwrotnica.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9NXxegKi1I/AAAAAAAACs8/A6EnCeJgOSE/s640/piasta%20Point.jpg)
A tutaj... przykład z Rosji - nawet Shimano daje się łatwo przerobić:
(http://lh4.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S4zq4UyeTLI/AAAAAAAACPU/kaiL3hgfa5A/s400/jednostronnie.jpg)
Kolejna przeróbka:
(http://velomobile.org/forum/download/file.php?id=2224&mode=view)
Albo tak:
http://velomobile.org/forum/viewtopic.php?f=46&t=1825&start=0
(http://velomobile.org/forum/download/file.php?id=711&mode=view)
Jeśli dobrze widzę to tutaj ktoś przerobił zwykłą piastę z konusami na piastę z maszynówkami + mocowanie jednostronne:
http://velomobile.org/forum/viewtopic.php?f=18&t=399
(http://b.foto.radikal.ru/0608/bc30830a8afa.jpg)
Piasty z osią 20 mm już są wystarczająco sztywne i nie trzeba wymieniać osi. Wystarczy zamocować jednostronnie:
http://velomobile.org/forum/viewtopic.php?f=46&t=3636
http://velomobile.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=3626
http://velomobile.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=4118
(http://velomobile.org/forum/download/file.php?id=1770)
(http://velomobile.org/forum/download/file.php?id=1684&mode=view)
(http://velomobile.org/forum/download/file.php?id=1683&mode=view)
(http://lh6.ggpht.com/_e-N8kqqjK98/SyaFuBRPJRI/AAAAAAAAFq0/aSqiUDLziAs/Hub_20.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_e-N8kqqjK98/SyaF4CV82PI/AAAAAAAAFrM/YY8nOwDxPw4/s1440/IMG_5915.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_e-N8kqqjK98/SyaFyRCkAKI/AAAAAAAAFq8/1HYt7RsyAJ8/s1280/IMG_5909.JPG)
Tutaj mamy np. trajk niemieckiej firmy "Aiolos" z piastami na oś przelotową 20mm zamocowane jednostronnie:
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9QdymnjgVI/AAAAAAAACw0/PwXLni-qKkg/s512/Aiolos.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_c7WVBLk5Z0E/S9RtOVNw6yI/AAAAAAAACxc/lp5pVq3F3Kw/s512/piasta%203.jpg)
Albo... Pora na "recykling"! Osie pedałów rowerowych są wystarczająco sztywne żeby użyć je jako osie jednostronnie podwieszonych kół. Na wideo pokazane jest jak dokładnie zrobił to Amerykanin:
http://www.youtube.com/watch?v=ZUzxohVQ-78
-
Chcę zrobić całkiem nową, lżejszą przyczepkę rowerową, nie drewnianą. Obecna waży 27 kg. Chcę aby skrzynia ładunkowa była maksymalnie szeroka, w dopuszczalnych 90 cm. Chcę więc koła zamocować jednostronnie.
Mam dwa koła 20" z piastami typu torpedo. Znacie jakiś prosty sposób na przerobienie tego? Jakiej grubości osi użyć?
-
Słyszałem że materiał tej piasty nie da się toczyć. Tak że raczej ciężko będzie wpasować tam jakieś łożysko.
-
Słyszałem że materiał tej piasty nie da się toczyć.
To źle słyszałeś ;-)
Z powodzeniem robiono piasty jednostronne na korpusach od piast typu torpedo.
Ale czy nie lepiej zastosować piasty od wózka inwalidzkiego?
-
Z własnego doświadczenia mogę potwierdzić że piasty od wozka inwalidzkiego z hamulcami bebnowymi zdają role. Nie przeplatalem ich, i jeżdżę na 24 calach.
-
Z własnego doświadczenia mogę potwierdzić że piasty od wozka inwalidzkiego z hamulcami bebnowymi zdają role. Nie przeplatalem ich, i jeżdżę na 24 calach.
Do przyczepki chyba nie potrzeba hamulców ;-)
-
z doświadczenia ciągnięci 30kg na przyczepce, rozbujania się do tej prędkosci rzędu 30km/h graniczyło z cudem - na v-kach nie potrafiłem się zatrzymać, przyczepka mnie po prostu pchała :)
-
Danielasty straszysz gościa ;) ja jeżdżę z doczepką prezes ma ponad 25kg i doczepka prawie 10 zatrzymuje całość w miejscu jak
masz dobre heble przy rowerze to przyczepka nawet 50kg staje na raz :D
https://picasaweb.google.com/toudi4/6303196429639863825?feat=directlink#6303196470892704130
https://picasaweb.google.com/toudi4/6303196429639863825?feat=directlink#6303196465222428898
fotki pożyczone IX ZRPB
-
Z własnego doświadczenia mogę potwierdzić że piasty od wozka inwalidzkiego z hamulcami bebnowymi zdają role. Nie przeplatalem ich, i jeżdżę na 24 calach.
Do przyczepki chyba nie potrzeba hamulców ;-)
Ok, jakoś mi umknęło, że chodzi o koła do przyczepki. W takim razie kółka będą jeszcze tańsze.
-
Danielasty straszysz gościa ;) ja jeżdżę z doczepką prezes ma ponad 25kg i doczepka prawie 10 zatrzymuje całość w miejscu jak
masz dobre heble przy rowerze to przyczepka nawet 50kg staje na raz :D
AGA być może na wielośladzie tego tak nie czuć. Ale na jednośladzie przy dużej prędkości i próbie hamowania z ciężkim ładunkiem w przyczepce, przyczepka próbuje cię wywalić, o czym mieli się okazje niektórzy koledzy boleśnie przekonać.
Oprócz tego inaczej zachowujemy się, gdy wieziemy nasz najcenniejszy "ładunek" a inaczej gdy jest to worek z cementem ;)
-
Noisue: ależ hamulce w przyczepce mogą być jak najbardziej - coś w stylu najazdowego zrobić.
-
prościej zrobić zamiast najazdowego linkę ,zakładasz na przednim heblu podwójną klamkę na dyszlu zakładasz stoper i przelotkę do linki x2 (są takie wkręcane na nitonakrętkach )
odwrócone do siebie z odstępem jakieś 6 cm
linkę od hebli przyczepki zarabiasz w pentelkę a tą od strony rowerka haczykiem można wykorzystać gotowe elementy o VB
w każdej chwili można rozpiąć i rozłączyć zespół ;)
-
@AGA pięknie brzmi - nie widzę tego!
Poproszę o rysunek poglądowy bo gdyż, i bo ponieważ mam zamiar zrobić przyczepkę i to (!) by mi ułatwiło projektowanie.
-
Tef masz w planie jednoosiową czy na 2 koła hamulce planujesz tarcze czy vb ??
-
@AGA planuję dwukołową bagażówkę z opcją szybkiego dopasowania na osobówkę i + składalność dopasowująca do piwnicy w bloku.